Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام محمدتقی کرامتی امام جمعه گلپایگان شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فرایض دینی ما امر به معروف و نهی از منکر است، حتی بودن و نبودن اصول دین به آن مربوط است.

امام جمعه گلپایگان گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه احیا نشود جامعه دچار هرج و مرج شده و اعتقادات مردم به معاد و نبوت دچار سستی و تردید می‌شود؛ این فریضه الهی از جایگاه عظیم و رفیعی برخوردار است، فقهای دین امر به معروف و نهی از منکر ذیل جهاد می‌دانند، جهاد در راه خدا بسیار ارزشمند است و امر به معروف و نهی از منکر جهاد در راه خدا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خداوند متعال جهاد را مایه عزت می‌داند، اسلام در زمینه احیای امر به معروف و نهی از منکر تأکید فراوان دارد، جامعه متشکل از آحاد مختلف است و امر به معروف بین آنها تأثیرگذار است و می‌تواند واکنش سریع بین افراد داشته باشد.

کرامتی ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند منکر تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر بر روی انسان‌ها شود گرچه ممکن تأثیرگذاری کمتر یا بیشتر باشد که به شالوده‌های دینی و پایه‌های مذهبی و دینی و اعتقادات افراد برمی‎گردد، برخی انسان‌ها پایه‌های دینی قوی و استوار دارند و همین افراد در برابر طوفان‌های زندگی، سیاسی، فکری، فرهنگی و اعتقادی دچار لغزش نمی‌شوند.

وی عنوان کرد: رابطه تأثیر و تأثر و واکنش‌ها بین انسان‌ها متفاوت است، اسلام افراد را به سرنشینان یک کشتی تشبیه می‌کند و  باید نسبت به یکدیگر مراقبت و محافظت داشته باشند، هیچ کس نباید اجازه بدهد که فردی به جامعه که متعلق به تمام مردم است آسیب برساند و باید مقاومت کنند.

امام جمعه گلپایگان گفت: نگاه اسلام به مسائل و اتفاقات جامعه یک نگاه منطقی است و نباید  نسبت به سرنوشت جامعه بی‌تفاوت باشیم، از این جهت تمام انسان‌ها موظف هستند طبق وظیفه شرعی و عقلی امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وی با تاکید بر این‌که تذکر لسانی وظیفه آحاد جامعه است، افزود: اگر فردی از صمیم قلب اشتیاقی نداشته باشد درعمل انگیزه‌ای برای بیان امر به معروف و نهی از منکر ندارد، ممکن است در بیان تنها به دنبال مصلحت‌های شخصی و موقعیت‌های اجتماعی خود باشد، اگر انزجار قلبی بود واکنش ظاهری و تذکر لسانی هم صورت می‌گیرد.

کرامتی تصریح کرد: هر کس نسبت به هر تخلفی که در جامعه صورت می‌گیرد وظیفه دارد که واکنش اجرایی و عملی نشان دهد، در برابر کسی که مقاومت می‌کند و منتهی به نهی از منکر نیست و در برابر تذکر لجاجت می‌کند باید اقدام شود.

امام جمعه گلپایگان یادآور شد: ستاد اقامه نماز زمینه‌ها و بسترهای اقامه نماز و فرهنگ معنوی در جامعه را پیاده می‌کند، تشکیلات و تشکل‌هایی باید در حکومت و در بین متدینین ایجاد شود تا پرداخت زکات را در بین مردم فرهنگ سازی کند، در دوران پیامبر(ص) افرادی به جمع آوری زکات و احیای امر به معروف و نهی از منکر می‌پرداختند.

کرامتی گفت: باید برای امر به معروف و نهی از منکر قانون وجود داشته باشد و از وظایف حکومت اسلامی است، اگر به دنبال فرجام خوب هستیم باید امر به معروف و نهی از منکر و پرداخت زکات و اقامه نماز عمل کنیم.

امام جمعه گلپایگان تأکید کرد: سرزنش و ملامت دیگران و جریان‌های سیاسی و مدیران اجرایی و آن‌هایی که اعتقادات محکم و راسخی به امر به معروف و نهی از منکر ندارند نباید در روحیه آمران امر به معروف و نهی از منکر اثرگذار باشد، باید برنامه و  مدیریت صحیح داشته باشیم و اهدافی را برای خود تعریف کنیم.

در ادامه حجت الاسلام کیومرث امیرخانی دادستان گلپایگان با اشاره به این‌که امر به معروف یکی از واجبات الهی است، اظهار کرد: در قانون اساسی که به عنوان مادر تمام قوانین و منبعی برای نوشتن سایر قوانین است در اصل هشتم آن مورد توجه قرار گرفته است که نشان از اهمیت دادن به امر به معروف و نهی از منکر است.

دادستان گلپایگان اضافه کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است و مربوط به اداره و شخص خاص نیست اما وظیفه مسؤولان در اجرای امر به معروف و نهی از منکر سنگین‌تر است، در یک جامعه مردم براساس رفتار و کردار مسؤولان عمل می‌کنند.

وی اظهار داشت: مسؤولان باید قانونمند باشند، اجرای امر به معروف و نهی از منکر براساس قانون باید عملی شود عمل به قانون امر به معروف و عمل نکردن به قانون منکر است.

امیرخانی با اشاره به قوانینی که برای امر به معروف و نهی از منکر تصویب شده افزود: قانون حمایت از آمران به معروف و نهی از منکر در سال 94 با طرح دو فوریتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و در همین قانون یک آیین نامه اجرایی به عنوان آیین نامه اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و  ناهیان از منکر آمده است، مصوبه‌ای هم ستاد  امر به معروف کشور دارد که به صورت خاص به موضوع و وظایف اعضای آمران امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده است.

دادستان گلپایگان تأکید کرد: طبق قانون بسیج مستضعفان موظف است در خصوص اجرای امر به معروف و نهی از منکر آموزش‌های لازم را  به اعضای عضو ستاد با استفاده از مشاور  قضایی و حقوقی ارائه دهد.

امیرخانی گفت: در امر به معروف و نهی از منکر نباید صرف یک موضوع تنها تمرکز شود باید در جایی که حقوق افراد تضییع می‌شود نیز اجرا شود، تجسس و سرک کشیدن در زندگی خصوصی و شخصی افراد برای نهی از منکر پذیرفتنی نیست.

وی تأکید کرد: با توجه به سفارشات در حفظ آبروی مومن که برابر با احترام گذاشتن به خانه خدا است هدف ما در امر به معروف و نهی از منکر اجرای قوانین اسلام است و تجسس جستن غیرقانونی است.

دادستان گلپایگان گفت: باید در امر به معروف و نهی از منکر عمل و رفتاری که قانون مشخص کرده است باید انجام شود، با قاطعیت تمام با موارد و مسائلی که برای شهرستان  مشکل ایجاد می‌کند و عفت عمومی را جریحه دار می‌کند برخورد می‌کنیم.

امیرخانی خاطرنشان کرد: اداراتی که مانع امر به معروف شوند باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند، البته در وهله  نخست برای امر به معروف باید فرهنگ سازی است اگر آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، امور مساجد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما در زمینه آموزش و فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر درست عمل کنند مطمئنا تأثیرگذاری آن بیشتر از برخورد سخت و فیزیکی  است.

 

انتهای پیام/م

  جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان گلپایگان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار مذهبی احکام شرعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۵۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم‌افزایی همه دستگاه‌ها در اصفهان برای اجرای طرح حجاب و عفاف

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه باتوجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری که باید نیروی انتظامی فضای عمومی جامعه را سلامت حفظ کنند و اجازه ندهند که گناه در جامعه علنی شود، تا عفت عمومی در جامعه رعایت شود، اظهار کرد: دوستان در نیروی انتظامی به صحنه آمدند و می‌خواهند با تذکردادن و صیانت از حریم جامعه و فضای خانواده این مسئله در جامعه رعایت شود.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها در فضای عمومی جامعه رفت‌وآمد می‌کنند، اذعان کرد: اگر خدای‌ناکرده جامعه سلامت لازم را نداشته باشد آسیب آن به خانواده‌ها می‌رسد.

دبیر ستاد امربه معروف اصفهان با اشاره به اینکه زیست عفیفانه و فضای امنیت اخلاقی باید در جامعه وجود داشته باشد، اظهار کرد: به همین دلیل در حال حاضر دوستان نیروی انتظامی به صحنه آمدند و نسبت به ناهنجاری‌های پوششی بدحجابی یا بی‌حجابی که در جامعه هست می‌خواهند ان‌شاءالله ورود پیدا کرده و تذکر بدهند.

وی در تصریح این موضوع گفت: این موضوع این‌گونه نیست که صرفاً در دستگاه انتظامی باشد؛ بلکه همهٔ دستگاه‌ها خصوصاً دستگاه قضائی استان هم جهت رعایت قانون در جامعه هماهنگ با همدیگر به صحنه آمدند.

حجت‌الاسلام مظاهری تصریح کرد: همه دستگاه‌های دولتی، بسیج وسپاه، ستاد امربه معروف ونهی از منکربا محوریت دادگستری و دادستانی استان اصفهان در طرح مبارزه با بی‌حجابی و بدپوششی و جهت پیاده سازی عفت عمومی در جامعه در کنار پلیس هستند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی ضابط قضائی است و باقدرت‌تر از آن‌ها، مجموعه قضائی به صحنه آمدند و از نظر قضائی از این موضوع دفاع می‌کنند و با متخلفین برخورد قانونی می‌کنند و همین منجر به دلگرمی گروه‌های مردمی شده که برای پیاده‌سازی قانون اقدام کنند.

دبیر ستاد امربه معروف اصفهان در ادامه به حضور نیروهای مردمی در این طرح اشاره کرد و گفت: درعین‌حال نیروها و گروه‌های مردمی نیز باتوجه‌به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: آتش به اختیار باشید و آمرین به معروف در صحنه باشند و در چارچوب قانون و در ذیل قوانین جمهوری اسلامی وظایف خود را انجام دهند پا به پای مأموران انتظامی در این طرح حضور دارند.

وی تأکید کرد: این اتفاق خواهد افتاد؛ چون هم ما و گروه‌های مردمی به دوستان نیروی انتظامی اعلام آمادگی کردیم و هم بسیج اعلام آمادگی کرد که پشتیبان نیروی انتظامی هستند و در این زمینه همه با همدیگر دست به دست هم دادند که طبق مباحث قانونی و ابلاغی که وجود دارد فضای جامعه را به سلامت محیطی برسانیم.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکراصفهان تصریح کرد: مردم جامعه ما نیز اکثراً موافق این کار هستند و تعداد اندکی هم که نسبت به این موضوع در فضای غبارآلود شناختی قرار گرفتند و خدای‌ناکرده در پوشش و حجاب آنها ضعف ایجاد شده آن‌ها نیز با یک آگاهی دادن و مشاوره به لطف خدا آگاه می‌شوند و در این موضوع همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: انگشت شمار آدم‌های را داریم که کار آنها شکستن عفت جامعه و ایجاد ناهنجاری در جامعه است؛ چون تحت‌تأثیر تبلیغات دشمن قرار گرفتند و دانسته یا نادانسته در زمین دشمن بازی می‌کنند و فضای جامعه را به ناامنی و بی‌اخلاقی می‌کشاندند.

حجت‌الاسلام مظاهری ادامه داد: از لحظه آغاز طرح نیروی انتظامی اکثر افراد نشان دادند که یا خودشان رعایت می‌کنند یا تذکرات را به‌خوبی می‌پذیرند و مراعات می‌کنند الان دستگاه‌ها همه به‌خوبی پای‌کار آمدند و عزیزان ما در استانداری پای‌کار آمدند و باقوت دارند کار انجام می‌دهند.

دبیر ستاد امربه معروف اصفهان افزود: دولت تأکیدات مجددی در ادارات و سازمان‌های خود آورده است و در حوزه ابلاغیات گذشته تأکید مجدد کرده که باید این موارد رعایت شود و اینها یکپارچگی را می‌رساند.

حجت‌الاسلام مظاهری گفت: طبق قانون، وظیفه ستاد مطالبه‌گری و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است که با همکاری گروه‌های مردمی از آغاز سال جدید در ایام نوروز، فعالیت‌های فرهنگی خوبی در جامعه ایجاد کردیم و در حوزه تذکر لسانی نیز گروه‌های مردمی تذکر در شأن شهروندان ایرانی داده‌اند.

وی تأکید کرد: نیروی انتظامی تنها نیست و با همکاری همه مجموعه‌ها کار پیش می‌رود و به حول و قوه الهی امیدواریم با استمرار این مسئله و حفظ آن، این در جامعه نهادینه شود و ما کمتر شاهد غفلت‌هایی که صورت می‌گیرد باشیم.

کد خبر 6081107

دیگر خبرها

  • وظایف فرهنگی۲۳ دستگاه در زمینه حجاب وعفاف
  • نهادهای متولی فرهنگ از جامعه جامانده‌اند/ تذکر لسانی خودجوش مردمی موثرتر از نوع حاکمیتی است
  • هم‌افزایی همه دستگاه‌ها در اصفهان برای اجرای طرح حجاب و عفاف
  • نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رویکرد طرح نور
  • دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان: طرح نور باید تمام و کمال اجرا شود
  • امنیت آمران به معروف و نهی از منکر مهم است
  • معارفه دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکرمازندران
  • دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر: حجاب با هویت ایرانیان گره خورده است
  • لزوم ساماندهی بازار پوشاک/ حجاب با هویت ایرانیان گره خورده است
  • نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر در آبادان