Web Analytics Made Easy - Statcounter

آن ‌گونه که از اظهارنظر مسئولان دولتی به گوش می‌رسد، عیدی کارمندان دولت برای سال آینده در بودجه سال 98 افزایش 20 درصدی خواهد داشت. از آنجایی‌ که افزایش حقوق کارگران نیز همیشه تحت تأثیر میزان افزایش حقوق کارمندان دولت است، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، این امکان وجود دارد که دستمزد کارگران با افزایش حدود 20 تا 25 درصدی روبه رو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که دولت قیمت دلار در بودجه را ـ با وجود آنکه توسط بانک مرکزی حدود 12 هزار تومان به فروش می‌رساند ـ حدود 5700 تومان در نظر گرفته است؛ به ‌عبارت ‌دیگر، اگر قیمت دلار در بودجه 5700 تومان باشد و دولت ارز را به 12 هزار تومان عرضه کند، حدود دو برابر مازاد درآمد دولت خواهد بود.

از سوی دیگر، با افزایش نرخ ارز در کشور، بهای کالاهای مصرفی به‌ شدت افزایش پیدا خواهد کرد، به گونه ای ‌که قیمت برخی کالاها تا چهار برابر نیز گران‌تر می شود؛ اما از آنجایی ‌که مبنای محاسبه تورم توسط دولت، میزان تورم بر اساس افزایش برخی کالاهای خاص است، دولت میزان تورم را حدود 45 درصد اعلام کرده است.

مطابق قانون برنامه ششم توسعه، افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان باید بر اساس نرخ تورم باشد؛ اما به دلایل گوناگون و حمایت از تولیدکنندگان، سال‌هاست این قانون در کشور اجرا نمی‌شود و افزایش‌ها بر اساس نظریات شخصی افراد و تحت تأثیر کارفرمایان افزایش اندکی پیدا می‌کند.

اکنون اما دولت توپ را به زمین مجلس انداخته و البته نمایندگان مجلس نیز کم‌وبیش از این موضوع حمایت می‌کنند و قرار است موضوع افزایش حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه 98 توسط نمایندگان مجلس چکش‌کاری شود.

حال با توجه به گرانی‌های اخیر این پرسش ها مطرح می‌شود که؛

* آیا افزایش حقوق 20 درصد پاسخگوی مشکلات کارمندان دولت می‌شود؟

* افزایش حقوق کارگران و کارمندان باید چقدر باشد تا بتواند در شرایط بحرانی موجود، پاسخگوی نیازهای خانوار شود؟

* انتظار شما از نمایندگان خود در خانه ملت ـ با توجه به اختیاراتی که دارند ـ برای افزایش میزان حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران چیست؟

* و در نهایت به ‌عنوان یک مخاطب، میزان افزایش حقوق و دستمزدِ معقول باید چقدر باشد؟

نظریات شما در این باره تا ساعت ۱۹:۰۰ منتشر می‌شود.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۵۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم جدید دولت درباره تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳/ وزیر کار درباره حقوق کارگران چه گفت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آن‌طور که در گزارش‌ها دیده می‌شد، هفته گذشته نشست‌هایی در شورای‌عالی کار با هدف اصلاح مصوبه مزدی ۱۴۰۳ برگزار شد که احتمال تغییر مصوبه مزدی را بالا برده بود و به نظر می‌رسید برخی از آیتم‌های دستمزد دچار تغییر خواهد شد.

این در شرایطی است که اعضای کارگری شورای عالی کار مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ را امضا نکرده و تنها گروه کارگری و دولت درباره حقوق کارگران به توافق رسیده بودند. بر همین اساس، برخی روایت‌ها حاکی از آن است که احتمالا نشست‌های سه‌جانبه‌ای در ارتباط با اصلاح مصوبه مزدی برگزار شود.

اما آن‌طور که به نقل از سید صولت مرتضوی، وزیر کار روایت شده، آنچه در خصوص میزان حقوق مصوب و ابلاغ شده، اجرا می‌شود.

با این حال، در گزارشی دیگر، از برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات مصوبه حداقل دستمزد کارگری ۱۴۰۳ گفته می‌شود که حکایت از تغییر ۳۵ درصدی حق مسکن و یک درصدی سایر سطوح دارد.

افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن نخست باید به تصویب هیات دولت برسد و در ادامه از سوی رییس شورای اسلامی کار ابلاغ شود. این مساله قرار است در نخستین جلسه هیات دولت مطرح شده و به رای گذاشته شود. عموما هر چه در شورای عالی کار مصوب می‌شود، به تایید هیات دولت می‌رسد.

آن‌طور که سمیه گلپور، رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفته، وزارت کار از ما به عنوان رییس کانون عالی دعوت کرد و جلسه مشورتی برگزار شد. در آن جلسه پیشنهاد افزایش ۳۵درصدی حق مسکن از سوی دولت مطرح شد که در صورت موافقت اعضای شورای عالی کار آن مصوبه به دولت برود. این پیشنهاد برای جامعه کارگری که ۷۰درصد دستمزد خود را صرف اجاره‌بها می‌کند، بسیار اندک است، اما به عنوان عضوی از جامعه کارگری خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور تمام شرکای اجتماعی هستیم تا بتوانیم با خرد جمعی فکری به حال شرایط دشوار و سخت معیشت کارگران کنیم.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897624

دیگر خبرها

  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌ یابد؟
  • خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها
  • افزایش دستمزد کارگران در مقایسه با کارمندان بیشتر بود
  • تاثیر تعطیلی پنجشنبه‌ها در حقوق کارگران
  • با تعطیلی پنجشنبه‌ها حقوق کارگران و کارمندان کاهش می یابد؟
  • وزیر کار درباره حقوق کارگران چه گفت؟
  • حل چالش حقوق کارگران در میدان بهارستان / راهکار صولت برای فرار از چالش حقوق کارگران
  • تصمیم جدید دولت درباره تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳/ وزیر کار درباره حقوق کارگران چه گفت؟