Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@03:03:35 GMT

منافع آمریکا با رفتار پرتناقض در افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۶۰۷۸

منافع آمریکا با رفتار پرتناقض در افغانستان

کابل - ایرنا - رفتارهای مقام های آمریکایی در باره افغانستان همواره کنش ها و واکنش های ضدو نقیضی را نشان می دهد که بدون شک در رابطه با افغانستان به دور از واقعیت و همه در راستای منافع ایالات متحده بوده و تنها برآورنده خواست های واشنگتن است.

به گزارش ایرنا، آمریکا که در سال 2001 پس از حمله تروریست های عرب تبار به نیویورک و پنتاگون با حمایت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ظاهر برای مجازات تروریست ها و حامیان آنها (طالبان) به افغانستان حمله کرد، در این مدت مقامات آمریکایی در باره حمایت از افغانستان، خروج و حضور خود موضع متناقض داشته اند که بخشی از آن فشار بر مقامات افغان برای رسیدن به اهداف خود بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در گذشته هم بارها مقامات آمریکایی گفته اند که نظامیان خود را از افغانستان خارج خواهند کرد و جنگ افغانستان را موضوع داخلی این کشور عنوان کرده اند.
«رنگین دادفرسپنتا» مشاور سابق ریاست جمهوری افغانستان هم در کتاب «سیاست افغانستان روایت از درون» نوشته که مقامات بلند پایه آمریکا به «حامد کرزی» رئیس جمهوری سابق افغانستان گفته بودند تروریست کسی است که منافع آمریکا را تهدید کند و طالبان را جنگجویان داخلی این کشور خوانده بودند.
حامد کرزی در زمان ریاست جمهوری خود زمانی که با آمریکایی ها برسر امضا توافق نامه امنیتی اختلاف پیدا کرد، بارها تأکید کرد که آمریکا باید برای صلح افغانستان ضمانت دهد و خروج هشدارگونه آمریکایی ها را بازی می دانست.
وی در اسفند ماه سال 1391 در یک برنامه تلویزیون ملی افغانستان گفت که آمریکا برای این به افغانستان نیامده که دوباره این کشور را ترک کند و اضافه کرد که آنها برای امضای پیمان امنیتی عجله دارند اما ما عجله نداریم بلکه دقت می کنیم.
آمریکایی ها طی سال های متمادی با طالبان بگونه پنهانی ارتباط داشته اند که برخی منابع و رسانه های غربی خود از این ارتباط پرده برداشتند و در آخرین مورد آمریکایی ها پس از فعال شدن در باره گفت وگوی صلح و با منصوب شدن «زلمای خلیل زاد» از دیدارهای پنهانی با طالبان خبر دادند.
خلیل زاد که در سومین سفر منطقه ای خود در کشورهای آسیای میانه بسر می برد بتازگی به مقامات افغان هشدار داده که از صلح با طالبان حمایت کنند و در غیر آن باید بدانند که آمریکا برای همیشه با افغانستان نیست و نباید به حمایت دایمی آنها دل ببندند.
برخی منابع داخلی افغانستان امروز سه شنبه نوشتند که خلیل ‌زاد اخیرا در گفت وگو با رسانه آمریکایی «استاراندستریپس» به مقامات افغان و افرادی که به تلاش‌های آمریکا در روند صلح افغانستان بی توجه هستند هشدار داده است.
خلیل ‌زاد گفته است که مقامات افغان باید از تلاش‌های آمریکا برای آغاز گفت وگوهای صلح با طالبان حمایت کنند و به پشتیبانی همیشگی آمریکا از دولت کابل دلبستگی نداشته باشند.
وی تاکید کرده است که ما نیاز داریم جنگ و خشونت در افغانستان متوقف شود، این یک فرصت کم سابقه برای هر بازیگر است تا از تلاش‌های صلح که توسط آمریکا صورت می‌ گیرد حمایت کند.
منابع افغان نیز به نقل از رسانه آمریکایی نوشته اند، کسانی که در دولت افغانستان نسبت به این تلاش‌ها و مذاکرات صلح تمایل ندارند نباید بر حضور دوامدار نظامی امریکا در افغانستان حساب باز کنند.
بخش های از سخنان خلیل زاد را می توان درست و قابل درک دانست زیرا آمریکا تا زمانی از افغانستان حمایت خواهد کرد که منافع آن کشور با حضور آنها در افغانستان تأمین شود و اگر زمانی این منافع از حضور آنها قابل تعریف نباشد، به گفته خلیل زاد نباید به حمایت آنها دل بست.
اما از طرف دیگر اظهارات وزیر دفاع، رئیس ستاد ارتش آمریکا و برخی دیگر از مقامات نظامی آن کشور که در روزهای گذشته گفته بودند آمریکا برای دفاع از خود در افغانستان حضور دارد و هشدار داده بودند که اگر نظامیان آمریکایی افغانستان را ترک کنند، این کشور یکبار دیگر به لانه امن تروریست ها مبدل خواهد شد و مانند 11 سپتامبر بار دیگر آمریکا را تهدید خواهد کرد.
اما آنچه روشن است حضور 18 ساله آمریکا برای افغان ها هیچ ثمری در پی نداشته است بلکه وضعیت امنیتی این کشور را بحرانی تر کرده و با حضور آنها نه تنها گروه طالبان از بین نرفت بلکه علاوه بر قدرتمندتر شدن آنها 20 گروه تروریستی امروز در خاک افغانستان فعالیت می کنند.
«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران هم گفته است که نتیجه حضور 17 ساله آمریکا در افغانستان «صفر» است و افزوده است که مردم افغانستان از حضور آمریکایی ها خشنود نیستند.
در نتیجه می توان یادآور شد که مقامات آمریکایی در اظهارات ضد و نقیض خود برای حضور و یا خروج از افغانستان تنها منافع آمریکا را در نظر داشته و بدون کوچکترین توجه به وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان با هشدارهای گوناگون در پی ترغیب افغان ها برای برآورده کردن خواسته های خود هستند.
آساق*291**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا افغانستان هشدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۶۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک

آفتاب‌‌نیوز :

پاتل در گفتگو با خبرنگاران گفت که هیات ایرانی فقط می‌تواند در شعاع دو خیابان از مقر سازمان ملل، مسیر میان سازمان ملل متحد و نمایندگی و اقامتگاه ایران، و مسیر سازمان ملل متحد و فرودگاه جان اف کندی حرکت کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهار روز پس از عملیات نظامی تنبیهی «وعده صادق» در پاسخ به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه، برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین وارد نیویورک شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عصر چهارشنبه به وقت محلی با استقبال امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد؛ این نخستین سفر وزیر خارجه ایران در سال جدید شمسی به نیویورک، مقر اصلی سازمان ملل متحد و سومین سفر پس از آغاز جنگ اسرائیل در غزه است.

قبل از تشدید محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی در دولت ترامپ، دولت‌های پیشین آمریکا رفت و آمد نمایندگان ایران را به حدود ۲۵ مایل از مرکز منهتن محدود کرده بودند. این محدودیت تردد همان چیزی است که دولت بایدن آن را حفظ خواهد کرد.

دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تیرماه سال ۱۳۹۸ محدودیت‌هایی را علیه تردد دیپلمات‌های ایران در نیویورک اعمال کرده و از آن‌ها خواست رفت‌وآمد‌های خودشان را به مسیر سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران، محل اقامت سفیر و فرودگاه جان اف‌کندی محدود کنند.

اعمال این محدودیت‌ها بخشی از سیاست موسوم به «فشار حداکثری» بود که دولت ترامپ آن را بعد از خروج از برجام با هدف آوردن ایران پای میز مذاکره بر سر آنچه به زعم او «توافق بهتر» خوانده می‌شد آغاز کرد.

دونالد ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی کاخ سفید را ترک کرد که در تحقق این هدف ناکام ماند و به دلیل سیاست‌هایش در قبال ایران شدیداً مورد انتقاد گروه‌های مختلف قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد
  • دور جدید تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • فهرست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • بی‌توجهی بلینکن به سخنان کارکنان وزارت خارجه آمریکا مبنی بر مجازات سربازان صهیونیستی ناقض حقوق بشر
  • شبکه آمریکایی: انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است
  • انتظار تازه آمریکا از پاسخ اسرائیلی‌ها؛ اقدام در خارج از ایران در دستور است؟
  • ان‌بی‌سی: انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است
  • انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است