Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، علی عسکری، پیش از ظهر امروز در همایش اخلاق و رسانه در مرکز همایش‌های صدا و سیما، گفت: اخلاق در همه جوامع فوق العاده با اهمیت است و رسول مکرم اسلام هم یکی از رسالت‌های خود را تبیین اخلاق در جامعه بر شمردند. رسولان الهی هریک برای ایجاد جامعه اخلاقی تلاش کردند.

رئیس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: امروز هم به دلیل پیچیدگی‌ و وسعت جوامع و ارتباطات جهانی باید به ترویج اخلاق کریمه بیشتر توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اظهار کرد: درباره اخلاق در رسانه، هم در جوامع اسلامی و هم کشور‌های غربی نظریه‌ها و مقالات متعددی منتشر شده است. آنچه امروز من در اینجا بر آن تاکید دارم مدیریت راهبردی و مدیریت بر رسانه است. یک بحث علمی در دانشگاه صدا و سیما در سال‌های اخیر انجام شده و نشان داده که همه پژوهش‌های منتشر شده در راستای رسانه، بر مدیریت مرسوم راهبردی و تعالی سازمانی و مدیریت مالی و رسانه‌ای بر رسانه‌ها تاکید داشته اند.

علی عسکری ادامه داد: تکامل اجتماعی و هدایت انسانی بر پایه اخلاق استوار است و اصول اخلاقی هم در رسانه دو بعد مدیریت راهبردی بر رسانه ها و دانش مدیریت بر رسانه ها را شامل می شود. باید به این نکته توجه کنید که بروز اخلاق در یک سیستم و سازمان ناشی از مدیریت عمومی است؛ اما تعریف امروزی مدیریت رسانه صرفا به موضوع مدیریت بر اقتصاد که تعریف تجاری و اقتصادی غیر بومی است، تشبیه می‌شود.

وی با بیان اینکه تعریف صرفاً تجاری و صنعتی برای رسانه‌ها در فرهنگ اسلامی - ایرانی ما جای شبهه دارد و ما آن را بر نمی‌تابیم، تشریح کرد: ما مطالعاتی را در دانشگاه صدا و سیما آغاز کردیم و نتایج آن هم به چاپ رسید و رویکرد‌های برنامه ریزی برای رسانه‌ها و تبیین جایگاه اخلاق در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت. چکیده این تحقیق و پژوهش نشان می‌داد انسان به عنوان یک عنصر با اهمیت در همه رسانه‌ها است و اساسا رسانه‌ها یک‌پدیده شدیداً انسان گونه هستند و متفاوت با شرکت‌های صنعتی و تجاری تعریف می‌شوند.

رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: رسانه دارای ایدئولوژی است و تفاوت ماهوی ما و غرب از اینجا آغاز می‌شود و همین موضوع تفاوت اساسی ما با غربی‌هاست.

وی با اشاره به این موضوع که در گذشته و از بدو تاریخ و حضرت آدم انسان یک رسانه بود، گفت: همه رسولان و صالحان رسانه‌های جامعه خود بودند و پیام الهی را در میان امت خود منتشر می‌کردند. وقتی هم رسانه‌های جمعی خلق شدند، باز انسان‌ محور آن قرار گرفت. اگر تعریف ما از رسانه در طراز جمهوری اسلامی کامل شود، رسانه از مدیریت تجاری خارج و به یک مدیریت اخلاقی وارد می‌شود. با این تعریف دو محور اصلی اخلاق در رسانه را تشکیل می‌دهد که شامل ابعاد درونی و ابعاد محیطی رسانه می‌شود و اخلاق در این دو حیطه قابل بحث است.

رئیس سازمان صدا و سیما عنوان کرد: اخلاق درونی یعنی همانند یک انسان که نیاز به خودسازی و تعالی دارد، رسانه هم باید از درون خودسازی و خودپروری انجام دهد و اول مکارم اخلاقی در درون خودش شکل بگیرد. یعنی همه مدیران اجرایی و خالقان یک پیام باید اخلاقی شوند. به طوری که نویسندگان، تهیه کنندگان و هنرمندان در درونشان اخلاق فاضله شکل بگیرد. اگر این اتفاق افتاد، موجی برای انتشار اخلاق فاضله در جامعه ایجاد می‌شود.

علی عسکری تصریح کرد: دشمنان ما چندین شبکه فارسی زبان را راه انداخته اند و برنامه پخش می‌کنند. آنها فاقد هرگونه اخلاق درونی و کارکردی هستند و هدفشان تخریب دین و تحمیل فساد بر جامعه اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: مالک اینترنت کیست؟ آمریکا؛ کلید طلایی آن هم در دست ترامپ رئیس جمهور این کشور است. آنها فرهنگ خودشان را روانه جوامع مختلف می‌کنند.

 رئیس رسانه ملی تصریح کرد: اینترنت امروز تخریب کننده اخلاق و هویت همه جوامع با اخلاق شده و طبق آمار‌های مستند، محتوا‌های مستهجن و پورنوگرافی 70 درصد ا این فضا را تشکیل می‌دهد که بیشترین اثر را برای کشاندن انسان‌ها به اخلاق حیوانی دارد. اگر این محتوا‌ها را از اینترنت حذف کنیم، آن‌ها دیگر نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند؛ رهبر معظم انقلاب در همین ارتباط گفتند که این فضا قتلگاه جوانان ما شده است، لذا باید شبکه ملی اطلاعاتی را راه اندازی کنیم تا از اخلاق صیانت شود.

علی عسکری ادامه داد: ۸۰ درصد مردم آمریکا در سال‌های دور به رسانه‌های خود اعتماد داشتند، اما حدود ۶۰ درصد مردم آمریکا در نظرسنجی سال ۲۰۱۰ به رسانه‌های خود بی اعتماد شده‌اند و چه بسا امروز بیشتر هم شده باشد.این به دلیل فطرت پاک انسان‌هاست.

وی همچنین بیان کرد: طبق فرمایشات رهبری در دیدار اخیرشان با اصحاب تلویزیون جنگ نرم غیر قابل انکار است و ما در وسط جنگ نرم قرار گرفته ایم. تهدیدات جامعه ما امروز رسانه پایه شده است. اگر دشمن در زمینه اقتصاد با ما وارد جنگ شده همزمان در حوزه رسانه ای هم وارد میدان شده و همه تجهیزات و عوامل خود را بسیج کرده است.

رئیس رسانه ملی در پایان گفت: سازمان صدا و سیما تلاش می‌کند با قامت بلند برای حفظ منافع ایران و پیشرفت و عظمت جمهوری اسلامی زیر سایه مقام ولایت نهایت توان خود را به کار گیرد.

دکتر حسین رضی، معاون پژوهش و نظارت سازمان صدا و سیما نیز در این همایش اظهار کرد: همه رسانه‌ها در چارچوب کار خود ملزم به رعایت اخلاق هستند و در ضرورت وجود این همایش همین نکته کافی است که دین مبین اسلام برای تبیین اخلاق و رسول گرامی اسلام(ص) هم به عنوان شاخص‌ترین چهره این عرصه در جهان شناخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه رسانه ملی در جهت گسترش اخلاق اسلامی برنامه‌های مختلفی را در شبکه‌های گوناگون تولید کرده است، بیان کرد: رسانه ملی و برنامه‌های تولیدی آن در حال حاضر جزو پاک‌ترین رسانه‌های جهان به شمار می‌رود که جوامع مختلف اسلامی و غیر اسلامی با خیالی آسوده به آن اعتماد دارند.

رضی ادامه داد: امیدواریم این همایش زمینه ساز رشد علمی و عملی اخلاق رسانه ای در حوزه‌های مختلف رسانه شود و بتوان نگاه همه رسانه‌ها را به این موضوع با اهمیت معطوف کرد.

معاون پژوهش و نظارت سازمان صدا و سیما تصریح کرد: آگاه سازی جامعه علمی، دانشگاهی و حوزوی از آسیب‌های اخلاقی که می‌تواند حوزه رسانه در ابعاد مختلف را تهدید کند، از هدف‌های این همایش بود که با کتاب‌ها و پژوهش‌های منتشر شده در این همایش می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

رضی در پایان درباره استقبال جامعه علمی کشور از همایش «اخلاق و رسانه»، گفت: ۳۵۰ چکیده مقاله به این همایش ارسال شد که ۱۵۰ مقاله پذیرفته و به چاپ رسیدند و امیدواریم منشأ آثار و برکات برای جامعه علمی و اخلاقی کشور باشد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۶۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه روایت دختر ایرانی درارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، کارگاه آموزشی یک روزه  با عنوان روایت دختر ایرانی با هدف آگاهی بخشی دختران نوجوان و جوان با حضور فرهاد فرهادی یکی از کارگردانان وفعالین رسانه ای  در ارومیه برگزار شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده ی استانداری در این مراسم گفت :اگر فضای تجربه‌ای نوجوانان  و جوانان همراه با هویت نباشد این هیجانات نتیجه‌ی عکس خواهد داشت، اگر این فضا به درستی مدیریت نشود برای نوجوان و جوانان محیط پیرامون آسیب زا خواهد بود.

 الهامی افزود:یکی از این آسیب‌ها، گرفتار شدن نوجوانان و جوانان به فضای مجازی است که جنبه‌  منفی و مثبت دارد، هنگام شیوع کرونا این فضای مجازی در اختیار نوجوانان قرار داده شد اما مدیریت صحیحی انجام نگرفت که رویداد  روایت دختر ایرانی مسیر حرکت درست را در دوران نوجوانی به دختران در فضای مجازی پیشنهاد می‌کند و راه درست را به آنان می آموزد.

دیگر خبرها

  • خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه ۳۱ فروردین
  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • برگزاری کارگاه روایت دختر ایرانی درارومیه
  • افزایش مخاطبان ویژه برنامه‌های رمضانی رسانه ملی
  • تصویب کلیات سند ملی محتوا در شورای ملی فضای مجازی کشور
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی + فیلم
  • سینما تصویر فردای جامعه است/ آوینی اول منتقد خود بود
  • حوزه علمیه بعنوان یک الگوی اخلاق و اخلاص باشد