Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@16:31:36 GMT

آموزش هوش مصنوعی برای تشخیص اشیا در تاریکی مطلق

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۷۲۰۵

آموزش هوش مصنوعی برای تشخیص اشیا در تاریکی مطلق

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، نوعی شبکه یادگیری عمیق طراحی کرده‌اند که رایانه را برای تشخیص اشیا در تاریکی مطلق آموزش می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ام.آی.تی نیوز، دیدن اشیای شفاف در تاریکی مطلق، تقریبا غیرممکن است اما پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT)، روشی ابداع کرده‌اند که می‌تواند این اشیای نامرئی را در تاریکی مشخص کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران، اشیای شفاف را با استفاده از تصاویر آنها بازسازی کردند. آنها این کار را با استفاده از یک شبکه عمیق عصبی انجام دادند. شبکه عمیق عصبی، یک روش یادگیری ماشینی است که اتصال ورودی‌ها و خروجی‌های خاص که همان تصویر اشیای شفاف و خود اشیا هستند، را به رایانه آموزش می‌دهد.

این گروه پژوهشی براساس تصاویر پیکسلی این الگوها، رایانه را برای تشخیص بیش از 10 هزار تصویر شفاف شیشه‌ مانند آموزش دادند. این تصاویر، در شرایطی با نور بسیار پایین گرفته شده بودند. سپس، تصویر جدیدی به رایانه نشان داده شد که در داده‌های آموزش داده شده وجود نداشت و بدین ترتیب رایانه یاد گرفت اشیای شفافی که در تاریکی مبهم هستند، بازسازی کند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که شاید بتوان شبکه‌های عمیق عصبی را برای نشان دادن ویژگی‌های شفاف بافت‌ها و سلول‌های زیستی در تصاویری که با نور بسیار کم گرفته شده‌اند، به کار برد.

"جورج بارباستاتیس"(George Barbastathis)، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه ام.آی.تی گفت: اگر در آزمایشگاه به سلول‌های زیستی، نور بتابانیم، خواهند سوخت و چیزی برای ثبت تصویر باقی نخواهد ماند. اگر یک بیمار را در معرض اشعه ایکس قرار دهیم، خطر ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد. در روش ما، کیفیت همان عکس به دست می‌آید اما بیمار کمتر در معرض اشعه قرار می‌گیرد. بدین ترتیب می‌توان میزان آسیب به بیماران را کاهش داد.

پژوهشگران می‌توانند با وارد کردن صدها یا هزاران تصویر، چنین شبکه‌ای را برای محاسبات سریع‌تر و دقیق‌تر آموزش دهند و برچسب درستی برای هر تصویر مشخص کنند. این شبکه عصبی با یادگیری داده‌های کافی می‌تواند تصاویر جدید را به درستی طبقه‌بندی کند.

بارباستاتیس افزود: اشیای شفاف، با روش‌های متفاوتی قابل تشخیص هستند اما برای این کار، به نور فراوانی نیاز است. آنچه ما در حال حاضر انجام می‌دهیم، تجسم اشیای نامرئی در تاریکی است.

این پژوهش، در مجله "Physical Review Letters" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه ام ای تی یادگیری ماشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۷۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد

فرمانده یگان‌ حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از دستگیری سه نفر در منزل شخصی یکی از روستاهای شهرستان قروه پس از حفر گودالی به عمق ١٥ متر به منظور کشف اشیای تاریخی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، سرهنگ محمدرضا زارعی امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر حفاری غیرمجاز در منزل شخصی یکی از روستاهای شهرستان قروه بررسی‌ها و تحقیقات ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با همراهی فرماندهی انتظامی بخش سریش‌آباد قروه، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی قروه و یگان شهرستان، پس از بازدید از منزل شخصی، سه نفر با هویت بومی شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه از متهمان یک دستگاه خودرو کشف و ضبط شد، گفت: متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض دو متر و عمق ١٥ متر به قصد کشف اشیای تاریخی کرده بودند.

سرهنگ زارعی اضافه کرد: پرونده قضائی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران آثار تاریخی، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان فرماندهی یگان حفاظت شماره تلفن ٠٨٧٣٣١٧٨٨٥٥ گزارش داده و ما را در حفاظت از این سرمایه ملی یاری کنند.

کد خبر 750746

دیگر خبرها

  • این اشیای نورانی در آسمان ایران چه بودند؟
  • ۲۰ اثر به اختتامیه رویداد بازی‌آرا رسید/ معرفی ظرفیت‌های خوب بازی‌های رایانه‌ای به سبد خانوار
  • مایکروسافت استفاده از ابزار هوش مصنوعی تشخیص چهره را برای پلیس آمریکا ممنوع کرد
  • مایکروسافت استفاده از هوش مصنوعی برای پلیس آمریکا را ممنوع کرد
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • چرا دویچه وله از ایران عصبانی است؟
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • شب سیاه در لیگ دو فرانسه: مرسی سیتی! (عکس)
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند