Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:14:40 GMT

نخستین جرقه های جنبش جلیقه زردها در مصر زده شد

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۷۶۶۱

نخستین جرقه های جنبش جلیقه زردها در مصر زده شد

تهران- ایرنا- انتشار عکسی از یک وکیل مصری که در اعلام همبستگی با معترضان فرانسوی جلیقه زرد به تن کرده، دولت مصر را از احتمال تقلید مخالفان مصری از این شیوه اعتراضی به تکاپو واداشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای خبرگزاری رویترز، مقام های مصری این عکس را عامل تحریکی برای به راه انداختن اعتراضاتی مشابه در این کشور دانسته و ضمن محکوم کردن «محمد رمضان» وکیل مذکور به تحمل 15 روز حبس، وی را به جرائمی چون «انتشار اخبار جعلی» و «اشاعه ایدئولوژی یک گروه تروریستی» نیز متهم کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته منابع امنیتی، رمضان هشت جلیقه زرد همراه داشته است.
رویترز افزود: بازداشت رمضان پس از آن انجام شد که بازاریان مصری گزارش دادند مقامات این کشور از ترس تقلید مردم مصر از اعتراضات فرانسه در آستانه سالگرد قیام 25 ژانویه سال 2011 (5 بهمن 89)، فروش این نوع جلیقه ها را ممنوع اعلام کرده اند.
به گفته فعالان حقوق بشری، از زمان انتخاب «عبدالفتاح السیسی» به عنوان رئیس جمهوری مصر در سال 2014 (93-1392)، قاهره با شدیدترین نوع از سرکوب مخالفان حکومتی در دهه ها، روبه رو بوده است.
مردم مصر در تاریخ 25 دی 1389 در پی فرار «زین العابدین بن علی» دیکتاتور تونس، به خیابان ها آمدند و خواستار استعفای حسنی مبارک شدند.
قیامی هزار نفری طی مدت ده روز به انقلاب میلیون نفری در میدان تحریر (آزادی) مبدل گردید و انقلاب مصر در تاریخ 22 بهمن با اعلام همبستگی ارتش و کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت به پیروزی رسید.
به گزارش ایرنا، از تاریخ 17 نوامبر (26 آبان) هزاران فرانسوی با پوشیدن جلیقه های زرد در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی و برنامه دولت امانوئل مکرون برای بالا بردن مالیات بر سوخت، در پاریس و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه تظاهرات کردند.
تظاهرکنندگان که عمدتا به دلیل بالا بودن اجاره بها در شهر، در روستاها زندگی می کنند؛ از مکرون می خواهند تا از مالیات سوخت بکاهد و مشکلات اقتصادی آنان را رفع کند.
این سبک از اعتراض در فاصله کوتاهی در کشورهایی چون بلژیک، هلند و حتی مونته نگرو نیز به کارگرفته شد و حالا دولت السیسی نگران رسیدن آن به مصر است.
اروپام**9418**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مصر جليقه زردها رويترز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۷۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح جزئیات حادثه امروز در بخش کنسولی سفارت ایران در فرانسه

یک منبع آگاه با تشریح جزئیات اتفاق امنیتی امروز در محل سفارت کشورمان در فرانسه گفت: امروز فردی از ایرانیان مقیم وارد کنسولگری سفارت ایران شده و ادعا کرد که جلیقه انفجاری داشته و قصد دارد آن محل را منفجر کند، با اعلام این ادعا از سوی این شخص، بلافاصله بخش کنسولی تخلیه و تدابیر لازم اندیشیده شد، همچنین با پلیس تماس گرفته شده و دسترسی به منطقه را محدود کردند.

این منبع آگاه همچنین بیان کرد که پس از آن، از اعضای سفارت با آن فرد طولانی صحبت و گفت‌وگو کردند، نهایتا مشخص شد جلیقه انفجاری نبوده و چیزی همراه فرد نبوده و او را به خارج از سفارت هدایت کردند.

نهایتا پلیس  او را دستگیر کرده است.

براساس این گزارش، هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و همه در سلامت هستند.

ظاهرا این فرد، فردی هست که پیشتر نیز برای کارکنان بخش کنسولی مسائلی را ایجاد کرده بود و از نظر تعادل روانی مساله دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تشریح جزئیات حادثه امروز در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس
  • تشریح جزئیات حادثه امروز در بخش کنسولی سفارت ایران در فرانسه
  • ببینید | ادعای رویترز؛ حضور یک فرد با جلیقه انفجاری در کنسولگری ایران در پاریس / تهدید به انفجار
  • چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه
  • شهادت یکی دیگر از رزمندگان حزب‌الله لبنان
  • دفاع جانانه مجری مصری از ایران: از آبرویش دفاع کرد
  • برد ناپلئونی زردها در دربی اصفهان/خواب عمیق ربیعی برای پیروزی
  • مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • زننده سریع‌ترین هت‌تریک کامل در تاریخ جزیره؛ یک گلزن در انگلیس متولد شده است