Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نجم‌الدین محمدی، رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران شب گذشته، ۲۰ آذرماه، در نشست خبری تشریح اقدامات و برنامه‌های این سازمان در ادامه سال که در حاشیه بازدید از گرمخانه «خاوران» انجام شد، ضمن اشاره به تاریخچه احداث این مراکز گفت: در سال ۸۳، اولین گرمخانه‌های تهران در پارک تختی به صورت سازه چادری ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بعد از آن در سال ۸۵ اداره کل آسیب‌های اجتماعی شهرداری برای کاهش آسیب‌ها شکل گرفت و پس از آن، چندین گرمخانه دائمی تاسیس شد و برای افرادی که نیاز به خدمات شبانه‌روزی داشتند، گرمخانه‌های اسلامشهر و لویزان نیز احداث شد.
وی با بیان اینکه این سازمان قرار بود به صورت پیوسته، به افراد خدمات ارائه کند و به ساماندهی آنان بپردازد، ادامه داد: سازمان رفاه و خدمات اجتماعی از سه معاونت خدمات حمایتی و اجتماعی، توانمندسازی و کارآفرینی و رفاه و مشارکت‌ها تشکیل می‌شود. براساس قانون وظایف شهرداری مشخص است و ساماندهی ناهنجاری‌های سطح شهر یکی از وظایف شهرداری‌ها و دادن فضا و زیرساخت‌های لازم متناسب با سرانه آسیب‌های شهر وظیفه دیگر شهرداری است.
رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران اضافه کرد: تهران در گذشته شاهد ساخت و ساز‌های زیادی بود، اما به بحث اعتیاد و کارتن خوابی به‌طور جدی پرداخته نشد، تا زیرساخت‌های لازم ایجاد شوند، لذا ما در برنامه سوم توسعه شهری تلاش کردیم زیرساخت‌های لازم در شهرداری ایجاد شود، تا در اختیار سازمان‌های ذی‌ربط قرار گیرد.
محمدی با تأکید براینکه قرار نیست شهرداری متولی ساماندهی شود، اما فراهم‌سازی زیرساخت‌ها وظیفه شهرداری است، ادامه داد: در بحث کارتن خواب‌ها و افراد بی‌سرپناه ما وظیفه داریم در سطح شهر حضور داشته باشیم و با وسایل نقلیه مناسب این افراد را به فضا‌های مناسب منتقل کنیم. این افراد به خصوص در فصل سرما در معرض آسیب قرار دارند و ما وظیفه داریم آنان را به منطقه‌ای امن منتقل کنیم.
وی گفت: آنچه در مدیریت جدید شهری بنا بر انجام آن داریم، برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت و کیفیت خدمات در حوزه خدمات شهری و ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌هاست. در این رابطه تلاش می‌کیم با افزایش گرم‌خانه‌ها خدمات بیشتر و بهتری را برای آن‌ها ارائه کنیم. تقویت و افزایش گشت‌های شناسایی در مناطق از دیگر خدمات ما در این حوزه خواهد بود. البته از مردم و رسانه‌ها تقاضا داریم تا با اطلاع‌رسانی به موقع ما را در این امر یاری کنند.
رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری با بیان اینکه در حال حاضر، یکی از دغدغه‌های مهم ما این است که درباره وجود افراد بی‌سرپناه به ما اطلاع‌رسانی شود؛ گفت: ممکن است برخی از این افراد در کوچه‌ها و پس‌کوچه‌ها، از چشم گشت‌های ما مخفی بمانند. ما بیش از ۳۵ گشت در شبانه روز داریم و ۱۵ گشت سیار شب‌ها در سطح شهر تهران تردد می‌کنند. در هر گرمخانه به طور متوسط باید ۱۵۰ نفر حضور داشته باشند؛ به طور کلی ما بنا داریم برای شش هزار و ۶۰۰ نفر ظرفیت ایجاد کنیم.
محمدی در ادامه با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم در تمامی مناطق تهران یک گرم‌خانه برای فصل سرما و یک گرمخانه ویژه سایر فصول سال احداث کنیم، افزود: احداث این گرم‌خانه‌ها با ظرفیت‌های ۱۵۰ نفری ازجمله برنامه‌های ماست. درحال حاضر ۱۷ گرمخانه در سطح شهر با ظرفیت‌های مختلف فعال هستند و ما هم اکنون در سطح شهر دو هزار نفر را ساماندهی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در فصول سرد تلاش می‌کنیم ظرفیت‌ها را افزایش دهیم، گفت: البته این تعداد با کف‌خوابی در گرخانه‌ها و مراکز بهاران می‌تواند تا چهار هزار نفر را پوشش دهد. این توانایی را داریم که در صورت نیاز ظرفیت‌های خود را افزایش دهیم، هرچند که قانون ما را مکلف کرده که زیرساخت را ایجاد کنیم و ساماندهی بر عهده ما نیست.
رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری ادامه داد: وظیفه ساماندهی کارتن خواب‌ها هیچ ارتباطی با شهرداری ندارد. ساماندهی به این معنا که فرد به آغوش خانواده بازگردد، مربوط به چندین سازمان است. هرچند که ما این خدمات را از عوارض شهری و هزینه‌های شهر برای داشتن شهری سالم‌تر هزینه می‌کنیم.
وی با اشاره به شیوه برخورد با معتادان متجاهر در سطح شهر نیز گفت: ما بر اساس قانون مجاز نیستیم با معتادان متجاهر که در سطح شهر مواد مخدر مصرف می‌کنند، برخورد یا مداخله‌ای داشته باشیم چرا که برای ما در این مورد جرم تعیین شده است؛ لذا برخورد و انتقال آنان برای ترک، ذیل ماده ۱۶ و با نهاد‌هایی مانند نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی است.
محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا؛ در خصوص سرانجام طرح «هبه» که در مدیریت سابق شهرداری تهران چند دوره آن برگزار شد، گفت‌: در سال ۹۵ طرح «هبه» با مخارج زیادی اجرا می‌شد، اما بی‌نتیجه بود و حتی ۲۸ دستگاه خودروی فوتون برای جابه‌جایی کالا‌ها خریداری کردند، اما خروجی مطلوبی نداشت.
رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران تأکید کرد: هبه یک فرهنگ ارزشمند و سفارش شده در دین اسلام است، اما متاسفانه بد اجرا شد؛ لذا امسال با طرح جدیدی در نظر داریم با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و همچنین جذب خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعال در این زمینه این طرح را اجرایی کنیم. با روشی که در پیش رو داریم دیگر نه به انبار، نه ماشین و نه نیروی انسانی اضافه احتیاج است. در این طرح جدید مردم کالا‌های خود را در فضای مجازی اعلام می‌کنند و خیریه‌ها و انجمن‌های مردم نهاد با حضور در فضای مجازی و مشاهده این کالا‌ها آن‌ها را به نیازمندان تحویل می‌دهند.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا جامعه خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا سازمان رفاه شهرداری خدمات اجتماعی محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۷۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی و برخورد باگردانندگان۵صفحه اینستاگرامی هنجارشکن غرب تهران

به گزارش خبرنگار مهر، سردار کیومرث عزیزی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات این خبر اظهار داشت: با رصد مأموران پلیس امنیت عمومی در فضای مجازی، اطلاعاتی از فعالیت چند صفحه در خصوص انتشار تصاویر نامناسب و هنجارشکن به دست آمده و بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

فرمانده انتظامی غرب استان تهران افزود: در این راستا مأموران پلیس امنیت عمومی، پنج صفحه اینستاگرامی با مجموع مخاطبان زیاد را مورد شناسایی قرار داده و با پاکسازی و مسدودسازی صفحات اعلامی، با گرداننده آنها نیز برخورد قانونی به عمل‌آمد.

این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: پلیس به صورت مستمر، فعالیت صفحه‌های مختلف اجتماعی و فضای مجازی را مورد رصد قرار می‌دهد و در صورت بروز هرگونه جرایم در این فضا، برابر قانون با افراد خاطی برخورد خواهد کرد لذا به افراد فعال در فضای مجازی توصیه می‌شود در این عرصه نیز با رعایت ضوابط و قوانین کشوری و رعایت هنجارهای اجتماعی فعالیت نمایند.

کد خبر 6080636

دیگر خبرها

  • جزئیات آتش‌سوزی در شرق تهران با ۶ کشته
  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای احداث فضای سبز بیشه خزایی
  • آغاز عملیات عمرانی یادمان شهید گمنام در بوستان فدک
  • اختصاص فضای بیشتر به نمایشگاه کتاب با توسعه مصلی
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • ماجرای خروج کودکان کار اتباع از تهران
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • احداث سالن ورزشی در محله جروکان
  • شناسایی و برخورد باگردانندگان۵صفحه اینستاگرامی هنجارشکن غرب تهران