Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@15:02:14 GMT

زندگی سیاسی «آیت الله» در سینماحقیقت

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۸۹۶۳

زندگی سیاسی «آیت الله» در سینماحقیقت

مستند پرتره «آیت الله» که برای اولین بار در سینماحقیقت رونمایی می شود به ابعاد سیاسی زندگی آیت الله سید ابوالقاسم خوئی می پردازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، یکی از فیلم های حاضر در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت، مستند «آیت الله» است.

 

«آیت الله» که مستند پرتره به حساب می آید به ابعاد مختلف زندگی سیاسی «آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خوئی» می پردازد و مقاطع مهم زندگی این مرجع بزرگ شیعه را بررسی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز رسمی مرجعیت ایشان را معمولا پس از درگذشت آیت الله بروجردی می دانند و درگذشت آیت الله حکیم، به نوعی آغاز مرجعیت اعلای این مرجع خصوصا در عراق محسوب می شود.

 

آیت الله خویی با وجود آن که به عنوان مرجعی فعال در حوزه سیاست شناخته نمی شود اما در دهه 40 ، مواضع و بیانیه‌هایی علیه دولت پهلوی داشته است که از جمله آن ها اعتراض به واقعه فیضیه در سال 1342 است. ایشان همچنین در زمان پیروزی انقلاب از همه‌پرسی تعیین نظام جمهوری اسلامی حمایت کرد و در  جنگ عراق علیه ایران نیز حامی ایران بود. او در جریان انتفاضه شعبانیه شیعیان عراق تحت فشار حکومت صدام قرار گرفت و علاوه بر شهادت فرزندش، تا پایان عمر تحت محافظت بود. از جمله فعالیت های مهم اجتماعی آیت الله اما می توان تاسیس مراکز اسلامی و خیریه در بسیاری از کشورها اشاره کرد که همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

 

 

«حجت الاسلام سیدطه مرقاتی خویی» که خود در دولت یازدهم عضو شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی وزارت ارشاد بوده، درباره ساخت مستند پیرامون زندگی روحانیت به روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت گفته در مدت مسئولیت سینمایی با فیلم هایی درباره روحانیت برخورد داشته است که یا به تحصیل در حوزه ها می پرداختند و یا شخصیت محوری آن ها روحانی بوده است.

 

دبیر کنگره بزرگداشت آیت الله خویی معتقد است روحانیت بخشی از جامعه است و چون فیلم درباره جامعه ساخته می شود به طور طبیعی به روحانیت هم می پردازد؛ به همین خاطر نمی توان این قشر را از سایر اقشار اجتماعی جدا کرد.

 

وی اما چالش اصلی فیلمشازی درباره روحانیت را نمایش صرف پوسته بیرونی حضور آن ها در جامعه می داند که موجب می شود لابه های عمیق تر زندگی و حضور اجتماعی این قشر نادیده گرفته شود.

 

 

مرقاتی تاکید می کند که ممکن است فردی در لباس روحانیت به وظیفه خود عمل نکند اما نمایش قشر بیرونی روحانیت جفا در حق این قشر است؛ چراکه روحانیون مبلغان معنوست دینی در جامعه ما هستند.

 

دبیر کنگره بزرگداشت آیت الله خویی به طور خاص درباره مستند «آیت الله» به کارگردانی سید مصطفی موسوی تبار و تهیه کنندگی سازمان اوج، می گوید: بسیاری نام آیت الله خویی را شنیده اند اما از فراز و نشیب های زندگی آن مرجع عالیقدر بی خبرند؛ از جایگاه دینی ایشان یا مصائبی که در عراق متحمل شدند. به همین خاطر مستند «آیت الله» می تواند تا حدی این خلا را پرکند.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: معاون اول رئیس جمهور خراسان جنوبي کرمان بیرجند هرمزگان بجنورد خراسان شمالی دفاع مقدس طلا تودیع و معارفه بندرعباس مستند آیت الله آیت الله خویی سینما حقیقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۸۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۷۰۰ برنامه توسط سپاه روح الله

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه روح الله در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: دیدار جمعی از معالمان بسیجی با مقام معظم رهبری، دیدار جمعی از فرهنگیان و معلمان، مربیان و هادیان عقیدتی سیاسی با نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه، تجلیل و تکریم از معلمان نمونه و دیدار و تجلیل از خانواده شهدای معلم، جانبازان و ایثارگران شاخص‌ترین برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی در استان است.
حجت الاسلام عبدی غبار روبی و عطرافشانی مزار شهدا، برگزاری نشست‌های روشنگری، ترویجی و تبیین اندیشه‌های مطهر در قالب سخنرانی و برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی و محافل انس با قرآن کریم را از دیگر برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی در استان عنوان کرد.
۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت ماه بعنوان هفته عقیدتی سیاسی نامگذاری شده است. 

دیگر خبرها

  • سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت
  • جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین
  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود
  • اجرای ۷۰۰ برنامه توسط سپاه روح الله
  • «تا اطلاع ثانوی تعطیل»، نگاهی متفاوت به انقلاب فرهنگی!
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت