Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:26:20 GMT

سیاست های مبهم فیلترینگ در ایران

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۹۲۲۲

سیاست های مبهم فیلترینگ در ایران

ایرنا-تهران- بحث محدود کردن دسترسی کاربران اینترنت این بار درباره اینستاگرام، رسانه های داخلی را به ارزیابی کم و کیف این موضوع درایران وا داشته است.این رسانه ها با طرح محورهایی چون پیامدها و مرجع های فیلترینگ؛ درگزارش های خود از تعبیر«حذف صورت مساله» استفاده کرده اند.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ در تازه‌ترین اتفاقات در حوزه محدود کردن دسترسی کاربران اینترنت به وب‌گاه‌ها و خدمات اینترنتی، موضوع فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام پس از اظهارات 'جواد جاویدنیا'، سرپرست جدید معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور مبنی بر اینکه «اینستاگرام باید چند سال پیش فیلتر می‌شد و بسیاری از علما هم خواستار فیلتر شدن اینستاگرام هستند» به بحث داغ این روزها در رسانه های داخلی و شبکه های مجازی بدل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنین نقل قول عضو شورای عالی فضای مجازی عزت‌الله ضرغامی درباره این که «تلگـــــــرام با دســـــــتور روحانی فیلتر شد» به چالش ها و کشمکش ها درباره فیلترینگ دامن زد.
بررسی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهدکه رسانه های اصولگرا در درباره فیلترینگ سکوت کرده و تنها به بازتاب سخنان عزت‌الله ضرغامی بسنده کرده اند. این رسانه ها به نقل از وی نوشتند:« فیلتر اول تلگرام با دستور رئیس‌جمهور انجام شد، البته من می‌بینم برخی در این رابطه شایعاتی درست می‌کنند که اصلا اینگونه نیست. وقتی در اغتشاشات دی ماه دیدیم هماهنگی‌ها در تلگرام انجام می‌شود، در شورای عالی فضای مجازی بحث شد و با دستور آقای رئیس‌جمهور تلگرام فیلتر شد.»
در مقابل رسانه های اصلاح طلب ضمن رد ادعای ضرغامی درباره نقش دولت در فیلترینگ تلگرام به وی یادآور شدند که تلگرام نه با رای دولت و روحانی که با حکم قضایی فیلتر شد.
این رسانه ها همچنین نسبت به نتایج معکوس فیلترینگ مطالبی را منتشر کرده و معتقدند تصمیم‌سازان و مسئولان کشوری باید با توجه به تجربه های گذشته در ناموفق بودن پروژه فیلترینگ، از تاریخ درس گرفته و به دنبال راهکارهای دیگری به جز پاک کردن صورت مساله باشند.
**سخنان ضرغامی
به گزارش ایلنا، علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به اظهارات عزت‌الله ضرغامی که گفته بود تلگرام به دستور روحانی فیلتر شد، در توییتر خود نوشت:«برادر بزرگوار آقای ضرغامی جهت یادآوری عرض می‌کنم تلگرام نه با رای دولت و روحانی که با حکم قضایی فیلتر شد ولی دوستان شما ریشخند کردند: دولتِ تلگرام! شنیده‌اید بی‌حافظه‌ایم اما نه اینقدر! راستی؛ فیسبوک و توییتر را کی فیلتر کرد، الان چه کسانی دنبال فیلتر اینستاگرام‌اند؟»

به گزارش اعتماد، یکی از کاربران فضای مجازی خطاب به ضرغامی، عضو شورای عالی فضای مجازی نوشت: «آقای ضرغامی فرموده‌اند که تلگرام با دستور مستقیم رییس‌جمهور فیلتر شده است، اما از آنجایی که هنوز یک سال هم از آن ماجرا نگذشته است، مردم خوب به خاطر دارند که تلگرام با دستور مقام قضایی و در حالی که دولت مخالف آن تصمیم بود فیلتر شد، حالا چرا جناب ضرغامی چنین سخن گفته‌اند، خدا داند.»

روزنامه شرق در نقد اظهارات ضرغامی نوشت: ضرغامی مدتی است تلاش می کند چهره صاحب منصب اصولگرای را از خود به نمایش بگذارد که درباره مسائل روز فعال است. در شبکه اجتماعی فیلتر شده ای چون توئیتر حساب دارد و درباره همه چیز موضع می گیرد. با آدم های مساله دار صبحانه کاری می خوردو عکس آن را منتشر می کند؛ از حسن عباسی که به جرم توهین به رییس جمهور حبس قطعی دارد تا حسین کروبی پسر مهدی کروبی.

روزنامه ایران نوشت: «مخالفانی همچون ضرغامی از یک سو دولت را متهم به عدم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی می‌کنند و همزمان مدعی هستند که رئیس‌جمهوری دستور فیلتر تلگرام را صادر کرده است. جمع این دو گزاره هیچ نتیجه منطقی نمی‌تواند داشته باشد که رئیس دولت هم دستور فیلتر داده و هم مخالف حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است. مضاف بر این که بسیاری از دولتمردان خود نیز حضور مؤثری در فضای مجازی دارند.»

ایران در مطلب دیگری ذیل عنوان « وارونه نمایی های اعجاب آور از تلگرام تا برجام !» می نویسد:«تلگـــــــرام با دســـــــتور روحانی فیلتر شد» این تیتر اعجاب آور یکی از خبرگزاری‌های نزدیک به اصولگرایان است که از قول آقای ضرغامی نقل شده و در شبکه‌های اجتماعی انتشار فراوان یافته است. با اینکه اصل خبر ونقل قول چیز دیگری است ولی از هر زاویه که نگریسته شود تحریف وتقطیع ومصادره به مطلوب وایهام و تلاش در جهت گمراه ساختن خواننده وشنونده در آن موج می‌زند!

**نقش دولت در فیلترینگ
«مالکان دکمه فیلترینگ» تیتر نخست روزنامه همشهری در باره اینکه چه کسی پلتفرم ها را فیلتر می کند است که در بخشی از آن می خوانیم: بار دیگر بحث فیلترینگ این بار درباره اینستاگرام و مسئولیت بستن تلگرام داغ شده است. فییلترینگ در کشور به صورت معمول از دو مسیر صورت می گیرد که دولت نقش کمرنگی در آن دارد.
محمد جعفر نعناکار، مدیر کل حقوق سازمان فناوری اطلاعات در این رابطه به همشهری می گوید: به صورت معمول 2 مرجع برای فیلترینگ وجود درا: یکی سیستم قضایی کشور است که می تواند برای فیلترینگ حکم بدهد و دیگری کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است. به عبارت ساده تر فیلترینگ به جز موارد خاص از 2 مرجع صورت می گیرد.
محمدرضا ستوده در روزنامه جهان صنعت در مطلبی فکاهی نوشت: ضرغامی: در جلسه بررسی اغتشاشات دی‌ماه 96 در شورای امنیت ملی با توجه به نقش تلگرام در هماهنگی‌ها، تلگرام با دستور رییس‌جمهور فیلتر شد.
من همین‌جا از آقای ضرغامی تشکر می‌کنم که زحمت می‌کشند و ما را با رییس‌جمهور منتخب‌مان بیشتر آشنا می‌کنند. البته ما خودمان در این یک سال و نیم تا ته، ایشان را شناخته‌ایم و با گوشت و پوست و استخوان و چربی استراتژی راهبردی ایشان را درک کرده‌ایم. ایشان گفت: انگشت دولت روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود ولی همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم، دولت با اعضای دیگرش مثل پیشانی یا انگشت پایش دکمه فیلترینگ را فشار داد و هنوز هم آن عضو را از روی دکمه برنداشته.

**سیاست نادرست حذف صورت مساله
روزنامه همدلی در گزارشی از نتیجه معکوس فیلترینگ می نویسد: مسئولان این حوزه اگر خاطر شریفشان باشد همین سیاست را درباره آنتن‌های ماهواره در پیش گرفتند با این همه و در حال حاضر کمتر خانواده ایرانی از آنتن ماهواره استفاده نمی‌کند و با گذری در سطح پایتخت، شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاها می‌توان این بشقاب‌ها را روی هر پشت‌بام و داخل هر بالکنی به راحتی مشاهده کرد. فیلترینگ و مسدود کردن این فضا و در واقع، پاک کردن صورت مساله ـ این موضوع کنترل و رفع می‌شود؟ پاسخ منفی است!شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام در عین حال محلی برای کسب‌وکار بسیاری از مردم است که با استفاده صحیح از این فضا به درآمدهای شرافتمندانه می‌رسند و فیلترکردن این شبکه‌ها مشکلاتی را برا‌ی آنان به‌وجود می‌آورد.

روزنامه اعتماد در تیتر نخست خود «چه کسی می‌خواهد اینستاگرام را فیلتر کند! » می نویسد: جواد جاویدنیا، سرپرست جدید معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور مدعی است که «بسیاری از علما و اساتید دانشگاه و دانشجویان هر کدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ اینستاگرام هستند.» از همان موقعی که موضوع فیلترینگ تلگرام مطرح شد، شایعاتی هم درباره فیلترینگ اینستاگرام به گوش می‌رسید. حالا با گذشت حدود ده ما از فیلترینگ ناموفق تلگرام، زمزمه‌های بیشتری درباره فیلتر شدن اینستاگرام به گوش می‌رسد.
این روزنامه در ادامه می نویسد: سخنان جاویدنیا به زودی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌های منفی زیادی داشت. مردم معتقدند که اینستاگرام هر امکان جدیدی که برای کاربر‌ها در سراسر جهان ایجاد می‌کند یک قدم به فیلترینگ در ایران نزدیک‌تر می‌شود. مساله فیلترینگ اینستاگرام در حالی مطرح می‌شود که مسوولان عالیرتبه کشور با فیلترشکن به توییتر وصل می‌شوند و در آنجا حساب کاربری دارند. خبرگزاری‌ها و سازمان‌های دولتی هم که بعد از فیلترینگ تلگرام ناچار به ترک این پیام‌رسان شده بودند، با گذشت چند ماه از فیلترینگ و ناموفق بودن این پروژه و ناکارآمدی پیام‌رسان‌های داخلی دوباره به استفاده از تلگرام روی آوردند.

یکی از فعالان در حوزه تکنولوژی و پلتفرم‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها طی یادداشتی درخبرگزاری مهر نوشت: به جای هدر دادن منابع کشور برای انتقام گرفتن از تلگرام و اینستاگرام و امثال آن‌ها، اجازه دهید تا اکوسیستم کارآفرینان تکنولوژی ایران کار خود را بکنند. این طرح، مانند موارد مشابه‌اش، هیچ کمکی به حل مسئله نخواهد کرد و تنها کارکردش این است که یک بار دیگر ثابت کند که تصمیم‌سازان و مسئولان ایران از تاریخ درس نمی‌گیرند و در تسلسلی سیزیف‌وار گرفتار افتاده‌اند.

**واکنش کاربران فضای مجازی
به گزارش روزنامه ایران کاربران اینستاگرام و بسیاری از پیج‌های مشهور بلافاصله این خبر را بازنشر کردند و بقیه کاربران در کامنت هایشان از این خبر ابراز ناراحتی کردند. توییتری‌ها هم درباره خبر زیاد نوشتند:«این برق رو هم فیلتر کنن خیلی خوب می‌شه. چون اکثر جرم و جنایت‌ها رو با لامپ روشن انجام می‌دن»، «پس کی این اینستاگرام فیلتر میشه؟ همه ش وعده، همه ش وعید»، «ایده استارتاپی پر درآمد. اینستاگرام ایرانی کم دردسر، پرفایده، وام کلان بلاعوض، بازدهی کوتاه مدت، با کمترین تخصص تضمینی»، «اینستاگرام فیلتر بشه یا نشه فرقی نداره چون اکثر مردم برای تلگرام فیلترشکن شون همیشه روشنه»، «فیلتر اینستاگرام به چه بهونه‌ای؟ باز با پاک کردن صورت مسأله قرار چه چیزی رو درست کنین؟»
البته واکنش‌هایی مثل این را هم می‌دیدیم:«اینستاگرام تبدیل به مکانی برای نمایش تبرج و عشوه گری زنان گردیده که شدیداً امنیت اجتماعی و عفت عمومی جامعه اسلامی ما را تهدید می‌کند.»
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رسانه هاي داخلي فيلترينگ ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۹۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارتباطات: برای سومین بار رفع فیلتر گوگل‌پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، عیسی زارع پور در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: برای بار سوم پیش از پایان سال رفع فیلتر گوگل پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم و امیدوارم در جلسه آتی، دوستان همراهی و بررسی کنند تا از گوگل پلی رفع فیلتر شود. این کارگروه ۱۲ عضو صاحب رای دارد مرکز ملی هم سیزدهمین عضو است وزارت ارتباطات هم یک عضو از بیم این ۱۳ عضو است و دولت هم کلا ۶ رای دارد و اکثریت در این کارگروه با نمایندگان دولت نیست و باید به صورت جمعی در این مورد تصمیم گرفته شود.

وی ادامه داد: بیش از هفت میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و هدف‌گذاری کردیم امسال در این زمینه به ۱۴ میلیون خانوار برسیم.

زارع پور بیان کرد: هم‌چنین امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم رویدادهای فضایی متعددتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم و ظرف یکی-دو ماه آینده شاهد رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید خواهیم بود.


 

دیگر خبرها

  • سومین درخواست دولت برای رفع فیلتر گوگل پلی
  • وزیر ارتباطات: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کار‌های گروه تعیین مصادیق مجرمانه است
  • وزیر ارتباطات: برای سومین بار رفع فیلتر گوگل‌پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم
  • رفع فیلتر گوگل پلی در آینده نزدیک !
  • وزیر ارتباطات: بررسی رفع فیلتر «گوگل پلی» در کارگروه فیلترینگ برای بار سوم
  • وزیر ارتباطات از احتمال رفع فیلتر «گوگل‌پلی» خبر داد
  • ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است
  • درخواست رفع فیلتر این اپلیکیشن در کمیته فیلترینگ بررسی می‌شود
  • احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌