Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از گذشت دوماه و اعلام ۷۰ درصد از نتایج انتخابات پارلمانی افغانستان، کمیسیون‌های انتخاباتی این کشور از تلاش برای ایجاد شیوه جدید در راستای تامین شفافیت در روند شمارش آرا خبر داده‌اند. ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم ، کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان اعلام کردند که برای ایجاد شفافیت در روند شمارش آرای کابل در نظر دارند تا شیوه جدیدی را ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان به دلیل تخلفات انتخاباتی آرای کابل را پیش از این باطل اعلام کرده بود اما در نتیجه مخالفت کمیسیون انتخابات از ابطال آرای کابل صرف نظر کرد.

کمیسیون انتخابات نیز برای اینکه نتایج انتخابات پارلمانی کابل برای کمیسیون شکایات انتخابات پذیرفتنی باشد خواستار شمارش دوباره آرای کابل شد.

اما کمیسیون شکایات انتخابات روند بازشماری آرای کابل را تحریم کرد.

نتایج انتخابات پارلمانی کابل باطل اعلام شد انصراف کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان از ابطال آرای کابل

حالا پس از گذشت دو ماه از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و تقریبا اعلام 70 درصد از نتایج انتخاباتی کمیسیون‌های انتخاباتی به این نتیجه رسیده‌اند که شیوه جدیدی را برای تامین شفافیت شمارش در کابل باید ایجاد کنند.

بر اساس طرح جدید کمیسیون‌های انتخاباتی قرار است نمایندگان احزاب و نامزدان نیز بر روند بازشماری آرای نتایج انتخابات پارلمانی در کابل نظارت کنند تا شفافیت این روند تضمین شود.

«علی رضا روحانی» سخنگوی کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان گفت بر اساس کارشیوه جدید قرار است نمایندگان نهادهای مدنی از روند بازشماری آرا نظارت کنند.

وی افزود: نمایندگان احزاب سیاسی نیز می‌توانند از این روند نظارت کنند تا احتمال تبانی کارمندان کمیسیون‌های انتخاباتی کاهش یافته و شفافیت تامین شود.

«عبدالعزیز ابراهیمی» معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات نیز تصریح کرد که شیوه جدید برای ایجاد شفافیت بیشتر در روند شمارش آرای انتخابات پارلمانی این کشور ساخته شده است.

وی افزود: نمایندگان هر دو کمیسیون در دو روز گذشته روی این شیوه بحث کردند و قرار است به زودی نهایی شود.

مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی در حالی از ایجاد شیوه جدید برای شمارش آرا خبر می‌دهند که حدود 70 درصد از کل آرای انتخابات پارلمانی شمارش شده و نتایج آن نیز اعلام شده است.

کمیسیون انتخابات افغانستان تا کنون نتایج انتخاباتی 25 ولایت این کشور را اعلام کرده است و تنها نتایج انتخاباتی 8 ولایت دیگر از جمله قندهار و کابل باقی مانده است.

اعلام نتایج انتخابات پارلمانی 5 ولایت دیگر در افغانستان نگاهی به 3 عامل کاهش مشروعیت انتخابات پارلمانی افغانستان

کارشناسان معتقدند که ایجاد شیوه جدید برای تامین شفافیت روند شمارش آرای کابل را می‌توان به نحوی اعتراف کمیسیون انتخابات به عدم شفافیت این روند دانست.

بنابر این بهتر است که کمیسیون انتخابات افغانستان آرای 25 ولایتی که تا کنون اعلام کرده است را نیز طبق شیوه جدید مورد بازشماری قرار دهد.

به دلیل نارسایی‌های گسترده در روند انتخابات پارلمانی و سهل انگاری کمیسیون‌های انتخاباتی، پیش از این نیز تردیدهایی درباره شفافیت انتخابات و نتایج آن مطرح شده بود

این در حالی است که عملکرد غیرحرفه‌ای کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان از آغاز تا پایان این روند مشروعیت انتخابات پارلمانی این کشور را زیر سوال برده است.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,1413/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۹۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست سازوکار ارتباطی کابل و پکن برای کمک‌ به افغانستان

وزارت خارجه طالبان اعلام کرد سومین نشست سازوکار ارتباطی میان چین و افغانستان برای کمک‌های بشر دوستانه و بازسازی افغانستان در پکن برگزار شد.

هیأت سیاسی افغانستان در این نشست پیشنهادهای خود را برای افزایش تأثیرگذاری کمک‌های چین به افغانستان درميان گذاشت.

در این نشست در مورد افزایش تجارت بین دو کشور، استخراج معادن افغانستان، ظرفیت‌سازی منابع انسانی، کمک به مهاجرین، گشایش«کریدور واخان» و زمینه سازی برای توسعه صادرات افغانستان به چین بحث و تبادل نظر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آغاز بزرگترین رویداد انتخاباتی در جهان
  • آغاز انتخابات پارلمانی هند/ طولانی‌ترین انتخابات در جهان!
  • شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند
  • محافظه کاران در انتخابات کرواسی اکثریت مطلق را از دست دادند
  • نشست سازوکار ارتباطی کابل و پکن برای کمک‌ به افغانستان
  • ابطال آرای کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانونی نیست
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • استعفای «پریدر» از سرپرستی شطرنج
  • آغاز انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در کرواسی
  • شادی پریدر از سرپرستی فدراسیون شطرنج استعفا داد