Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان: غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست هم اندیشی شهرداران و اعضای شورا‌های استان تهران با حوزه‌های نظارتی که امروز (چهارشنبه بیست و یکم آذرماه) تهران برگزار شد، اظهار کرد: شورا نهادی برخاسته از مردم و در خدمت جامعه است.

وی افزود: مردمی بودن هم در انتخاب و هم در عمل ویژگی ارزشمندی برای شوراهاست و اینکه اعضای شورا‌ها مورد اعتماد مردم هستند و با رأی مردم محقق شدند و حال وقت خدمت رسانی شورا‌ها به مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیلی گفت: خاستگاه فکری شورا‌ها دین اسلام است و نه تنها با نگاه مردمی به شورا‌ها توجه نمی‌شود، بلکه این نهاد بنیان فکری در مکتب تعالی بخش اسلام دارد.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: انجمن‌ها، گروه‌های مختلف و اصناف قبل از اسلام نیز وجود داشتند، اما ساختار و کارکرد آن‌ها شورایی نبود.

وی تصریح کرد: شورا را اسلام ایجاد کرده و آن را پرورش داده است. من و شما همه مسلمانیم و نام این نهاد نیز شورای اسلامی است.

اسماعیلی ادامه داد: چه می‌شود که گاهی در جامعه تحت تأثیر افکار و فرهنگ وارداتی، سابقه اسلامی را کمرنگ کنیم. عده‌ای دنبال آن هستند که کلمه اسلامی را از سر شورا‌ها بیندازند و ما نباید اجازه دهیم این قداست بشکند. شورا‌ها باید در خدمت اسلام و مدافع دین و ارزش‌های آن باشند.

رئیس کل دادگستری استان تهران بیان کرد: شورا در ساختار حکومتی یکی از اجزای نهاد‌های انقلابی است و باید انقلابی باشد، انقلابی بماند و در خدمت انقلاب و مدافع انقلاب باشد و به ارزش‌های آن در جامعه عمل کند.

وی افزود: شورا باید با رعایت اصول وحدت ملی، تمامیت ارضی، نظام جمهوری اسلامی و تابعیت از حکومت مرکزی عمل کند و چهار اصل مهمی را که در ذیل اصل ۱۰۰ قانون اساسی ذکر شده است، رعایت کند.

اسماعیلی تصریح کرد: شورا‌ها را باید از جمله نهاد‌هایی دانست که در دفاع از نظام می‌ایستند، چراکه شورا نهادی قانونی و برخاسته از قانون اساسی و عادی و دارای وظایف و اختیارات مشخص در قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه بیان کرد: شورا دارای جایگاه قانونی است و باید قانونمند عمل کند؛ ذات و فلسفه قانون برای ارشاد و هدایت افراد جامعه و ایجاد انضباط اجتماعی است، لذا شورا به عنوان نهاد مردمی، اسلامی، انقلابی و قانونی باید بیشترین اهتمام را در اجرای قوانین داشته باشد.

وی با بیان اینکه مأموریت دادگستری در شورا‌ها شامل دو بخش است، افزود: یک بخش مأموریت دادگستری در شوراها، بررسی مصوبات شورا‌ها در هیئت اختلاف و تطبیق اینکه مبادا مصوبه شورا مغایرتی با قانون داشته باشد و یا خارج از چارچوب وظایف و اختیارات شورا باشد، است و بخش دیگر وظیفه دادگستری مربوط به برخورد با قانون شکنان در جامعه می‌شود که این موضوع شامل هر شخص قانون گریز و قانون شکن به عنوان نهاد مجری عدالت است که طبق قانون، دادگستری وظیفه برخورد با این اشخاص را دارد.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: اعضای شورا‌ها باید قوانین شورا‌ها و شهرداری‌ها را به دقت بخوانند و نصب العین قرار دهند و بی کم و کاست به آن عمل کنند.

وی افزود: بسیاری از گلایه‌ها ناشی از بی‌اطلاعی شورا‌ها و شهرداری‌ها از قانون است و لازم است که آن‌ها از مشاوران و حقوق‌دانان برجسته بهره‌مند شوند.

اسماعیلی تصریح کرد: عضو شورا باید قانون حفظ اراضی، باغات و محیط زیست را بداند و در این خصوص قوانین متعددی وجود دارد که به صورت مستقیم با حوزه مرتبط با کار شورا‌ها است.

رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: ما برای اجرای قانون، نظم و انضباط آمده‌ایم؛ قانون مجازات اسلامی در رابطه با بیت المال بسیار سختگیرانه عمل می‌کند که این موضوع باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سیاست کیفری ما به عنوان قوه قضاییه تشدید است، چرا که به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر مفاسد زیاد شده باشد، شاید به این دلیل بوده که سیاست کیفری مناسبی اعمال نشده است، بر همین اساس سیاست کیفری پر رنگ‌تر شده تا بازدارنده باشد.

اسماعیلی در پایان گفت: سیاست کیفری قوه قضاییه در برخورد با کارگزاران متفاوت از مجرمان عادی است و هیچ تخفیفی در این رابطه اعمال نمی‌شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: کلمه اسلامی شورا های شهر دادگستری تهران اسماعیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۰۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد

رئیس قوه قضاییه با صدور حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی را به عنوان معاون اول قوه قضاییه منصوب کرد.

به گزارش مشرق، بر اساس اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، طی حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی را به عنوان معاون اول قوه قضاییه منصوب کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی متولد سال ۱۳۴۲ دارای مدرک فوق لیسانس جزا و جرم شناسی از دانشگاه تهران است.

سوابق قضایی:

شروع به کار حجت الاسلام و المسلمین خلیلی در دستگاه قضایی از آذرماه سال ۱۳۷۴ به عنوان قاضی تحقیق در استان تهران بود و مسئولیت دادیار تهران و دادرس تهران نیز برعهده داشت.

رئیس کل دادگستری کرج (۱۳۸۲/۹/۱۶)

رئیس کل دادگستری استان گلستان (۱۳۸۴/۵/۱۹)

رئیس کل دادگستری استان قم (۱۳۸۵/۵/۱۵)

رئیس دادگستری استان گیلان (۱۳۹۸/۵/۲۶)

رئیس دادگستری خراسان استان رضوی (۱۴۰۲/۴/۳۱)

قابل ذکر است حجت الاسلام والمسلمین خلیلی در زمان ریاست مرحوم آیت الله یزدی نیز در قوه قضاییه به مدت ۱۰ سال در دفتر نظارت و پیگیری قوه قضاییه فعالیت و عملکرد موثری را بر عهده داشت.

وی همچنین کتب مختلفی را تألیف کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر خبرها

  • حجت‌الاسلام خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
  • خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
  • برگزاری نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرداری | درخواست احیاء جایگاه مرکز مطالعات از سوی شهردار تهران مطرح شد
  • شهرداری زیراب خسارت سیل سال ۹۴ را پرداخت کند
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • اعضای شورای شهر تهران معترض به توهین‌های باند زاکانی
  • واکنش شورا به توهین یک مدیر زاکانی /خط قرمز ما ادب است
  • تقسیم شورای شهر تهران به موافقین و منتقدین زاکانی
  • از تاکسی‌ها برقی تا ساخت تقاطع‌های غیر همسطح در نشت شورا
  • از تاکسی ها برقی تا ساخت تقاطع های غیر همسطح در نشت شورا