Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   تیمی از کارشناسان بین المللی هشدار می دهند دماهای بالاتر و گرم تر جان افراد مسن و سایر افراد آسیب پذیر در مقابل فشار گرمایی، بیماری قلبی و کلیوی را تهدید می کند.

 

سال گذشته، بیش از ۱۵۷ میلیون فرد در معرض خطر در جهان در معرض موج گرما قرار گرفتند که به گفته محققان، ۱۸ میلیون نفر بیش از تعداد افراد در سال ۲۰۱۶ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«هیلاری گراهام»، سرپرست تیم تحقیق در دانشگاه یورک انگلستان، در این باره می گوید: «روند تاثیرات تغییرات اقلیمی و آسیب پذیری های ناشی از آن نشان دهنده ریسک بالا برای سلامت در زمان حال و آینده است.»

 

طبق گزارش محققان، به طورمیانگین هر فرد بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷، در مقایسه با سال های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۵، ۱.۴ روز بیشتر در معرض موج گرما قرار گرفته است.محققان اذعان می کنند علاوه بر افراد بالا ۶۵ سال، افراد آسیب پذیر ساکن در شهرها، مبتلایان به بیماری قلبی، دیابت و بیماری مزمن تنفسی بیشتر در مقابل افزایش دما و تغییرات اقلیمی آسیب پذیر هستند.

 

به گفته محققان مردم اروپا و مدیترانه شرقی بیش از مردم آفریقا و آسیای جنوب شرقی در برابر این تغییرات اقلیمی آسیب پذیر هستند چراکه افراد مسن بسیاری در شهرهای اروپایی زندگی می کنند. ۴۲ درصد اروپاییان و ۴۳ درصد مردم مدیترانه شرقی بالا ۶۵ سال هستند که در برابر گرما آسیب پذیرترند، در حالیکه تعداد افراد مسن بالا ۶۵ سال در آفریقا ۳۸ درصد و در آسیای جنوب شرقی ۳۴ درصد است.

 

بهداشت نیوز

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: مرگ های قلبی تغییرات اقلیمی گوناگون بیماری جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۰۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز جوان شدن در پیری فاش شد

آفتاب‌‌نیوز :

یک مطالعه جدید که نتایج آن در نشریه «نیچر ایجینگ» (Nature Aging) منتشر شده نشانگر آن است که یک لیپید خاص با افزایش سن در بافت عضلانی بدن ایجاد می‌شود. لیپید‌ها مولکول‌هایی حاوی هیدروکربن هستند که ساختار و عملکرد سلول‌های زنده را تشکیل می‌دهند. نمونه‌هایی از لیپید‌ها عبارتند از: چربی‌ها روغن‌ها، فسفو لیپیدها، ویتامین‌های خاص و هورمون‌ها.

لیپید‌ها مولکول‌هایی حاوی هیدروکربن هستند که ساختار و عملکرد سلول‌های زنده را تشکیل می‌دهند. نمونه‌هایی از لیپید‌ها عبارتند از: چربی‌ها روغن‌ها، فسفو لیپیدها، ویتامین‌های خاص و هورمون‌ها.

به گزارش مدیکال نیوز، محققان ابتدا این لیپید را با استفاده از بافت موش شناسایی کردند و سپس به نتایج مشابهی در عضلات انسان دست یافتند. آن‌ها سپس دریافتند که حجم این چربی را می‌توان از طریق ورزش کاهش داد. اگر چه هنوز به انجام تحقیقات دیگر در این باره نیاز است. در این تحقیق اخیر به یکی دیگر از مزایای احتمالی ورزش برای جوانتر شدن افراد مسن اشاره شده است.

محققان این مطالعه می‌گویند که مطالعه لیپید‌های پیچیده ممکن است به درک بیماری‌های مرتبط با افزایش سن و طول عمر کمک کند.

به این منظور، آن‌ها ابتدا ۱۰ بافت مختلف را در موش‌های پیر و جوان مورد بررسی قرار دادند تا تفاوت‌های میزان لیپید‌های بدن در هر سنی را درک کنند. آن‌ها دریافتند که لیپید‌های بیشتری با افزایش سن در بیشتر بافت‌هایی که مورد بررسی قرار گرفتند شروع به تجمع می‌کنند. لیپید‌های اولیه‌ای که آن‌ها پیدا کردند، «بیس» و «بی ام پی» (انواع خاصی از لیپید) نام داشتند.

در مرحله بعد، محققان می‌خواستند نسبت به این مساله آگاهی پیدا کنند که که آیا تجمع «بی ام پی» مشابهی در انسان رخ می‌دهد یا خیر. آن‌ها نمونه‌برداری‌های عضلانی را از مردان و زنان جوان‌تر بین بیست تا سی سال و مردان و زنان مسن‌تر بین شصت و پنج تا هشتاد جمع‌آوری کردند. در حالی که بین نمونه‌های بافت عضلانی مردان و زنان تفاوت‌هایی وجود داشت، محققان متوجه تجمع بیشتر لپید «بی ام پی» در شرکت‌کنندگان مسن‌تر شدند.

«بی ام پی»‌ها (لیپید‌هایی که با افزایش سن در بدن تجمع می‌کنند) قبلا در ادبیات به عنوان نشانگر‌های بیماری یا استرس ظاهر شده بودند. «بی ام پی»‌ها در زمان بروز بیماری‌های مختلف از جمله بیماری مزمن کلیوی، بیماری‌های مرتبط با کلسترول و بیماری‌های عروقی و برخی اختلالات متابولیک ژنتیکی در بدن تجمع می‌کنند. ممکن است مشخص شود که سطوح کمتر «بی ام پی» به عنوان یک نشانگر مرجع برای پیری سالم عمل می‌کند، اما برای رسیدن به یک نتیجه قطعی در این مورد به تحقیق بیشتری نیاز است.

در مرحله بعد، محققان می‌خواستند ببینند آیا ورزش می‌تواند بر سطح «بی ام پی» تأثیر بگذارد یا خیر. برای این بخش از مطالعه، محققان ۱۲ زن بین ۴۵ تا ۷۰ سال را که وارد دوران یائسگی شده بودند، شامل شدند. این زنان اضافه وزن داشتند و کمتر از سه ساعت در هفته ورزش می‌کردند.

آن‌ها یک مداخله تصادفی و متقاطع را با استفاده از سه رژیم فعالیت بدنی مختلف انجام دادند: یک رژیم نشسته که شامل ۱۴ ساعت نشستن در روز، یک رژیم ورزش که شامل ۱ ساعت ورزش در روز بود و یک رژیم ایستاده که شامل روزانه سه ساعت ایستادن و دو ساعت پیاده روی بود. شرکت کنندگان هر رژیم را به مدت چهار روز انجام دادند و در روز پنجم بیوپسی عضله گرفته شد. محققان دریافتند که پس از انجام فعالیت ورزشی هر چند کوتاه مدت سطوح کمتری از چربی «بی ام پی» در بدن مشارکت کنندگان دیده می‌شد.

نتایج این مطالعه به دلیل بالقوه دیگری در اهمیت ورزش منظم برای افراد مسن اشاره می‌کند. پانل ووکاسینوف، پزشک متخصص داخلی که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت هنوز برای مطرح کردن فرضیاتی درباره اثرات بلندمدت این لیپید‌ها زود است.

به گفته وی، این مطالعه یافته جالبی را در مورد تجمع برخی از لیپید‌ها که با افزایش سن رخ می‌دهد و اینکه چگونه این تجمع بر روند پیری تأثیر می‌گذارد، ارائه می‌دهد. اما هنوز برای تعیین تأثیر بلندمدت این لیپید‌ها زود است و انجام تحقیق بیشتر ضروری است. در این مطالعه بیشتر بر اهمیت تشویق به فعالیت بدنی منظم، به ویژه با افزایش سن تأکید شده است. ورزش منظم عضلات را تقویت می‌کند، عملکرد شناختی و خواب را بهبود می‌بخشد و حتی تأثیر مثبتی بر انرژی و خلق و خوی دارد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • این افراد مراقب باشند در خطر حمله قلبی اند
  • قند خون بالا و چربی خون با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است
  • راز جوان شدن در پیری فاش شد
  • برپایی سفره سلامت در مدارس خلخال