Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@16:06:46 GMT

سمنان به سوی تولید محصولات تراریخته پیش می‌رود؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۰۵۷۶

سمنان به سوی تولید محصولات تراریخته پیش می‌رود؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بر ضرورت تولید محصولات کشاورزی مقاوم به خشکی در استان سمنان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، حسن میرعماد در همایش تخصصی ایمنی زیستی با بیان اینکه این استان داری اقلیم خشک است اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی مقاوم به خشکی در استان سمنان ضروری است.

وی ادامه داد: کشور ما در منطقه کم آبی قرار گرفته و تولید محصولات متحمل به خشکی می‌تواند راهگشا و انقلاب آفرین باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 امروز وظیفه بخش کشاورزی تأمین امنیت غذایی است .

وی گفت: کشور عزم راسخی برای دستیابی به فناوری‌های نو از جمله بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک برای رفع چالش‌های اساسی کشور در حوزه‌های بحران آب و تغییر اقلیم، امنیت غذایی، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست دارد. دستیابی به فناوری‌های نو مانند زیست فناوری نه تنها یک ضرورت بلکه انتخابی است که در سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری بارها و بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مهندسی ژنتیک که فرآورده‌های آن را با عنوان محصولات تراریخته می‌شناسیم در واقع پدیده جدیدی نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۹۰ میلیون هکتار از اراضی جهان زیر کشت این نوع محصولات رفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در مورد همه علوم و فنون جدید منتقدانی وجود دارد گفت: انتقادات باید سازنده باشد؛ بدیهی است که همه فناوری‌ها باید با ملاحظات خاص خود از جمله ملاحظات ایمنی زیستی مورد استفاده قرار گیرد.

واکاوی فواید محصولات تراریخته در همایش تخصصی ایمنی زیستی سمنان

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی مؤمن، مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز در حاشیه این همایش اظهار کرد: این همایش برای نخستین بار است که در استان برگزار شده و در آن فواید محصولات تراریخته، برنامه‌های سازمان درباره کشت این محصولات، راهکارهای برون رفت از مشکلات کشت محصولات تراریخته، لزوم نگاه ایمنی و امنیت غذایی به این محصولات و ... بررسی شد.


وی با اشاره به وضعیت سازمان جهاد کشاورزی درباره کشت محصولات تراریخته نیز گفت: در استان سمنان در حال حاضر کشت پنبه به صورت آزمایشی در دستور کار قرار دارد و برای سایر محصولات دیگر نیز در حال ارزیابی هستیم.


مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره ویژگی‌های کلی محصولات تراریخته نیز گفت: محصولات تراریخته محصولاتی هستند که تغییر ژنتیکی داده شده و تلاش شده در این تغییر، صفات منفی،  حذف و صفات مثبت تقویت شود. افزایش بهره‌وری، افزایش عملکرد در واحد سطح و تولید یکنواخت محصول برخی از فواید این محصولات است.


وی با اشاره به برخی برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان برای کشت محصولات تراریخته گفت: تلاش می‌شود تا با در نظر گرفتن جمیع جهات کشت محصولاتی مانند پنبه و ذرت که وابستگی خوراکی کمتری دارند ترویج شود.


همایش تخصصی ایمنی زیستی با محورهای وضعیت محصولات تراریخته در ایران و جهان، ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین، زیست فناوری در خدمت انسان و تأمین امنیت غذایی، تأثیر مهندسی ژنتیک بر حفظ تنوع زیستی و بررسی ابهامات و شبهات محصولات تراریخته با حضور دکتر قره یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی برگزار شد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محصولات كشاورزي منطقه سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از راه‌اندازی ۴۱ مرکز خرید گندم در سال زراعی جاری در استان اردبیل خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نوبخت اژدری عصر چهارشنبه در جلسه هماهنگی برداشت محصول گندم و خرید تضمینی آن در اردبیل، اظهار داشت: با توجه به پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی، ما به صورت سیستمی عملیات خرید گندم را انجام می‌دهیم و کشاورزان شناسنامه‌دار می‌توانند گندم تولید شده خود را با قیمت مصوب 17 هزار و 500 تومان به مراکز خرید تحویل دهند.

وی تصریح کرد: سال گذشته 279 هزار تن برداشت گندم در استان اردبیل را شاهد بودیم که امسال پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به 380 هزار تن افزایش پیدا کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: عملیات خرید گندم در مزارع شمال استان از خردادماه آغاز می‌شود و تلاش ما بر این است تا با همکاری غله و خدمات بازرگانی بتوانیم خرید محصول استراتژیک گندم را انجام دهیم.

اژدری افزود: در تولید و خودکفایی گندم تلاش زیادی در سال‌های گذشته انجام شده و ما سعی کردیم با معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به آفات و امراض و سازگار با شرایط جوی استان در این زمینه گام‌های جدی را برداریم.

وی میانگین برداشت گندم آبی را در استان بیش از چهار تن اعلام کرد و ادامه داد: توجه به مسائل اساسی در کشت گندم به ویژه کشت در زمان مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین می تواند به پایداری و ارتقای تولید و در نتیجه خودکفایی گندم و حتی صادرات آن منجر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به مدیریت شایسته ترویج زراعی در بخش کشاورزی و ارائه توصیه‌های مروجان به زارعان در بحث آبیاری، سمپاشی، کودپاشی، نوع شخم، تنظیم ماشین‌آلات و... اشاره کرد و گفت: افزایش دانش، مهارت و ارتقای توان تولیدی در این حوزه می‌تواند راهکاری اساسی باشد.

اژدری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا افزایش بهره‌وری را با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده مهیا کنیم و در این زمینه کشاورزی حفاظتی و جلوگیری از فرسایش خاک از مسائل و موضوعات اساسی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: با مکانیزه کردن اراضی و اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها انتظار می‌رود در واحد سطح برداشت محصول ارتقا یافته و وضعیت مطلوبی را نسبت به سال‌های گذشته در تولید و ایجاد امنیت غذایی در این بخش شاهد باشیم.

انتهای پیام/131

  

دیگر خبرها

  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • متن کامل گزارش نهایی تفحص درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات
  • متن کامل گزارش نهایی تحقیق و تفحص درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات