Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی، روز چهارشنبه پس از رای اعتماد هیات دولت به عزیزالله شهبازی، انوشیروان محسنی بندپی و علیرضا آشناگر به ترتیب به عنوان استانداران استان های البرز، تهران و سمنان، به مشکل کم آبی در استان های حاشیه کویر از جمله سمنان اشاره کرد و گفت: مشکل آب در این استانها باید حل شود. این ‌مسأله ای ملی است و همه باید به آن توجه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب فراوانی در جنوب و شمال داریم که متأسفانه در این زمینه سرمایه‌گذاری اندکی شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران تقریباً در یک منطقه خشک قرار گرفته است، اظهار کرد: ما باید برای مردم به فکر آب باشیم؛ ایران هیچ مشکل آب ندارد بلکه مشکل تلاش و برنامه‌ریزی دارد؛ در جنوب و شمال آب داریم؛ چطور تمام کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از این آب استفاده می‌کنند و ما استفاده نمی‌کنیم؛ همه چشم ما به آسمان بوده که باران ببارد. خداوند منابع بزرگ آب را در کنار ما قرار داده و باید از آنها استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه در شمال باید همانند دیگر همسایگان از دریای خزر استفاده کنیم، گفت: درحالی که دیگران در حال بهره گیری از آب دریای خزر هستند اما ما معطل مانده ایم و تماشا می‌کنیم. کشورهای همسایه در دریای خزر این همه آلودگی درست می‌کنند به گونه ای که در ساحل خزر در مازندران، گیلان و گلستان لایه نفتی روی آب بسته شده است و ما استفاده مشروع‌مان از این دریا را به بهانه‌های بسیار جزیی که نادرست و ناصحیح است، انجام نمی‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی مقالاتی که در دنیا نوشتند گویی برای عدم توسعه ما ساخته شده است والا این مقالات برای خودشان نیست، گفت: ما گاهی گرفتار یکسری مقاله شدیم و رفتیم پشت سر آن مقاله‌ها و ملت خودمان را به دردسر انداختیم؛ آنها هم خودشان هیچ مراعات نمی‌کنند؛ مگر آنها این مسأله و بحث‌های مربوط به گازهای گلخانه‌ای را که می‌گویند، خودشان مراعات می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای محیط زیست و نیز رفاه مردم تلاش کنیم، گفت: این همه آلودگی در دنیا انجام می‌گیرد اما به خودمان که می‌رسیم، می‌خواهیم خط به خط را  اجرا کنیم، فکر می‌کنیم اینها آیات قرآنی است در حالیکه چنین نیست و اینها توصیه‌هایی است که در دنیا شده و ما هم باید به آن توصیه‌ها توجه کنیم ولی زندگی مردم برای ما اصل است.

روحانی با تاکید بر اینکه حیات مردم و صنعت و کشاورزی وابستگی به آب دارد. گفت: اصلا نه تنها صنعت و کشاورزی بلکه زندگی و حیات و راحتی مردم به آب بستگی دارد. باید سرمایه‌دار جذب کنیم و آب‌ها را شیرین کنیم و در عمق کشور و در جاهایی که نیازمند است، بیاوریم و ان شاء‌الله با مذاکره‌ای که با محیط زیست کردیم و آنها هم الحمدالله کارهای خوبی کردند و مطالعات بسیار دقیقی انجام دادند، راه وجود دارد که هم از آب جنوب و شمال استفاده کنیم و هم اصول محیط‌زیستی را مورد مراعات قرار دهیم.

کد خبر 4483557 مسعود بربر

منبع: مهر

کلیدواژه: آلودگی هوا توسعه پایدار حسن روحانی حفظ محیط زیست منابع آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۰۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر اجرای طرح نیمه‌کاره انتقال آب خزر به استان سمنان هستیم/ رؤسای جمهور پیشین برای این پروژه اقدامی نکردند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان نکاتی محوری درخصوص مشکل آب در استان سمنان گفت: سمنان یک استان صنعتی و معدنی است و طی سال‌های گذشته مهاجرانی از استان‌های دیگر را به عنوان فعالان و کارگران این دو بخش پذیرفته است؛ بدیهی است نبود آب شرب در این استان باعث مهاجرت معکوس و خالی شدن استان سمنان از سکنه خواهد شد.

امام جمعه سمنان مشکل کم آبی را مربوط به کل استان سمنان دانست و اظهار کرد: علاوه بر سمنان، شهرستان‌های شاهرود، گرمسار، دامغان و شهر جدید التأسیس ایوانکی نیز دارای همین مشکل هستند.

وی با یادآوری اینکه در سال گذشته تامین آب شرب مردم ایوانکی با تانکر انجام می‌شد افزود: با توجه به سیاست‌هایی که در خصوص انتقال ساکنان تهران به شهر جدید ایوانکی در نظر گرفته شده است، افزایش ساخت و ساز، ارزانی مسکن و هر خدمت دیگری به مردم تهران در شهر جدید ایوانکی بدون تامین آب شرب بی‌فایده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان جزئیاتی از تقسیم آب حبله‌رود در گرمسار، سمنان و دیگر شهرها و روستاهای منطقه گفت: امام جمعه دامغان نیز به نقل از مسئولان سد شهید شاهچراغی اعلام کرده است که حجم آب این سد قریب به پنجاه درصد کاهش یافته است؛ امام جمعه شاهرود هم در خطبه‌های نماز جمعه اعلام کرده است که اولویت اول شاهرود تامین آب شرب مردم است؛ در نتیجه کل استان از گرمسار، سمنان، دامغان تا شاهرود مشکل آب دارند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با اشاره به سند بالا دستی آمایش سرزمینی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: در این سند دو بار تأکید شده است که محل تأمین آب استان سمنان، دریای خزر است، طرح انتقال آب خزر به استان سمنان دو بار در دولت‌های پیشین مورد بررسی قرار گرفت و مجوز زیست محیطی و کمیسیون ماده ۲۳ آن نیز صادر شد؛ همچنین مصوبه مجلس و هیأت دولت وقت در این خصوص موجود است اما با وجود همه موارد فوق، طرح انتقال آب از دریای خزر پس از مدت کوتاهی از آغاز آن، متوقف شد.

وی با درخواست از رئیس جمهور برای احیا و پیگیری این طرح، مانند دیگر طرح‌های نیمه‌کاره‌ای که در کشور در حال تکمیل است گفت: تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه مطالبه مردم استان سمنان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار، فرمانداران، همه ائمه جمعه و به صورت کلی تمام استان است.

امام جمعه سمنان با تشریح تمام جزئیات طرح انتقال آب خزر به استان سمنان اظهار کرد: مقدار آبی که برای این استان از دریای خزر برداشت خواهد شد در مقایسه با آبی که کشورهای دیگر از این دریا برای امور خود مصرف می‌کنند نزدیک به صفر است لذا بهره‌برداری از این پروژه تاثیری در پایداری آب این پهنه بزرگ آبی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه هزینه تأمین آب استان سمنان از خلیج فارس به مراتب بیشتر از تأمین آن از دریای خزر است تصریح کرد: همه استان‌های سمنان، تهران، مازندران، قم و دیگر استان‌ها می توانند از این آب متنعم و بهره‌مند شوند، بنابراین این طرح یک طرح ملی است و صرفا برای استان سمنان نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی در پایان با تاکید بر اینکه مقدمات، مطالعات و مصوبات طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان انجام و نهایی شده است خاطرنشان کرد: مردم استان انتظار دارند ریاست محترم جمهوری و سایر مسئولان دولت سیزدهم به این پروژه عنایت ویژه داشته باشند تا این خواسته و مطالبه به حق در سفر آتی رئیس‌جمهور به استان تعیین تکلیف و اجرایی شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895081

دیگر خبرها

  • مشکل آب در مازندران تا ۳ سال آینده رفع می شود
  • آموزش راه‌های شکرگزاری به بچّه‌ها در جلد ششم کتاب «طعم شیرین خدا»
  • مشکل اقتصادی با همیاری مردم حل می‌شود
  • انجام خط‌کشی‌های ترافیکی سازگار با محیط زیست در قم
  • نوسانات بازار ارز و طلا، زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند
  • به بهانه سالروز تولد محمدعلی بهمنی | شاعر شنیدنی است
  • منتظر اجرای طرح نیمه‌کاره انتقال آب خزر به استان سمنان هستیم/ رؤسای جمهور پیشین برای این پروژه اقدامی نکردند
  • وضعیت بازار استان فارس دارای ثبات و بدون مشکل است
  • مهدی تاج: نباید مردم را نسبت به وضعیت استقلال و پرسپولیس امیدوار کنیم!
  • شوخی کاماوینگا با بلینگام به بهانه یک عکس جالب