Web Analytics Made Easy - Statcounter

لندن – ایرنا – اعلام بی‌اعتمادی به صلاحیت رهبری «ترزا می» از سوی نمایندگان حزب محافظه کار انگلیس، راه را برای به چالش کشیدن وی در مقام نخست‌وزیر توسط دیگر احزاب سیاسی در مجلس این کشور بازکرده و احتمال برگزاری انتخابات سراسری را در این کشور اروپایی افزایش داده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «گراهام بردلی» دبیر کمیته 1922 حزب محافظه‌کار امروز صبح اعلام کرد که دستکم 48 نامه اعلام بی‌اعتمادی به صلاحیت رهبری «ترزا می» دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند شمار و نام و نشان این نمایندگان اعلام‌نشده است، اما بر اساس رویه سیاسی، رأی‌گیری درباره صلاحیت نخست‌وزیر با دریافت 48 درخواست، معادل 15 درصد کل نمایندگان حزب محافظه‌کار آغاز می‌شود و درصورتی‌که 157 تن نسبت به صلاحیت نخست‌وزیر اعلام بی‌اعتمادی کنند، وی برکنار می‌شود.
رأی‌گیری درباره رای اعتماد به نخست‌وزیر انگلیس بین ساعت 18تا20 به‌وقت لندن (21:30 تا23:30 به‌وقت‌تهران) برگزار می‌شود و چنانچه «می» از آن جان سالم به درببرد، در مقام خود باقی می‌ماند و در غیر این صورت باید از مقام خود کناره‌گیری کرده و منتظر انتخابات درون‌حزبی بود. در چنین حالتی، علاقمندان به برعهده گرفتن مقام ریاست حزب محافظه‌کار، اعلام نامزدی کرده و پس از هفته‌ها برگزاری نشست های درون‌حزبی، دو نفر به‌عنوان نامزدهای نهایی انتخاب‌شده و به رأی گذاشته می‌شوند. گفتنی است ازآنجایی‌که حزب محافظه‌کار، اکثریت مجلس عوام را در اختیار دارد، انتخاب هر فردی به ریاست این حزب به معنی سپردن منصب نخست‌وزیری به خواهد بود.
منابع انگلیسی می‌گویند تا اینجای کار 107 هم‌حزبی «می» به ادامه رهبری وی اعلام وفاداری کرده و چنانچه 51 نماینده دیگر نیز به این مساله اذعان کنند، می‌توان انتظار داشت که نخست‌وزیر از مرحله نخست این بحران عبور خواهد کرد.
گذشته از اعضاء کابینه که از ادامه رهبری «می» حمایت کرده‌اند، افرادی مانند دیوید کامرون نخست‌وزیر اسبق انگلیس که تخم جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را سال 2013 شکاند، گفته است: 'در مسیر رسیدن به بهترین توافق با شرکایمان در اتحادیه اروپا، نبایستی مانعی ایجاد شود.' او ابراز امیدواری کرده است که «می» وزیر سابق کشور در زمان رهبری او بر حزب محافظه کار، در رای گیری امروز پیروز شود.
«می» امروز طی سخنانی در مقابل دفتر نخست‌وزیری هشدار داد که برکناری او از قدرت، روند برگزیت و آینده این کشور را به خطر می‌اندازد.
او یادآور شد که دستیابی به توافق نهایی با اتحادیه اروپا و منطبق با خاستگاه نمایندگان کشورش، به‌زودی قابل تحقق است و در این رابطه به دیدارهایی که دیروز با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، دونالد توسک رئیس شورای اروپا و ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا داشته اشاره کرد.
وی اضافه کرد، امروز قرار بود به دوبلین سفر کند تا به تلاش‌هایش در این زمینه ادامه دهد، اما اینک در لندن می‌مانم تا از رهبری‌ خود در برابر همکاران پارلمانی‌ام دفاع کنم.
نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد: تغییر نخست‌وزیر در حالی کشور را دچار ابهام می‌کند که در حال حاضر کمتر از عهده آن برمی‌آییم و عنان مذاکرات برگزیت از دست دولت خارج می‌شود.
«می» با نزدیک شدن به مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، افزود که رهبر جدید فرصت نخواهد داشت تا به توافق برگزیت دست پیدا کند و آن را به تائید پارلمان برساند که به گفته او سبب می‌شود اجرای ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست، به تعویق افتاده و یا پس گرفته شود. 'این بدین معناست درست زمانی که مردم می‌خواهند ما به کارمان ادامه دهیم، برگزیت به تعویق افتاده و یا متوقف شود.'
وی افزود: تغییر رهبری در کشور، اساس مذاکرات با اروپا را تغییر نخواهد داد و سبب ایجاد شکاف بیشتر میان نمایندگان خواهد شد، این در حالی است که باید در کنار هم به کشور خدمت کنیم.
نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد که اقدام هم‌حزبی‌هایش برای به چالش کشیدن رهبری او، به سود منافع ملی نیست و یادآور شد که حزب محافظه‌کار اینک مسئولیتی ملی و تاریخی بر عهده دارد. «می» سخنان خود را با این کلام به پایان برد که برای پایان دادن به مأموریت برگزیت، در جای خود باقی می‌ماند.
در همین حال رسانه‌های انگلیس از هم‌اکنون به بررسی نامزدهای احتمالی برای جایگزینی نخست‌وزیر پرداخته و فهرستی را منتشر کرده‌اند که در آن نام افرادی همچون بوریس جانسون وزیر مستعفی امور خارجه، دومینیک راب وزیر مستعفی امور برگزیت، ساجد جاوید وزیر کشور، مایکل گوو وزیر محیط‌زیست و جرمی هانت وزیر امور خارجه به چشم می‌خورد. در این میان، پیش‌بینی می‌شود بوریس جانسون که رگه‌هایی از قدرت‌طلبی حتی در دوران تصدی وزارت امور خارجه در او دیده می‌شد، از شانس بالایی برای جایگزینی «می» برخوردار باشد.
در بهترین حالت، چنانچه هم‌حزبی‌های «می» امروز به صلاحیت او رأی اعتماد بدهند، با چالش دیگری از سوی سایر احزاب سیاسی در این کشور مواجه خواهد شد که عاقبت آن به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات سراسری منجر خواهد شد.
به گزارش ایرنا؛ سران چهار حزب سیاسی لیبرال دمکرات، پلید کیمرو، ملی اسکاتلند و سبز انگلیس روز گذشته (سه‌شنبه )در نامه‌ای خطاب به جرمی کوربین رهبر حزب مخالف دولت، خواستار ارائه لایحه عدم رأی اعتماد به نخست‌وزیر شده‌اند. نویسندگان این نامه با توجه به نزدیک شدن مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بر لزوم اقدام سریع حزب کارگر تأکید کرده و نوشته‌اند: بایستی اطمینان حاصل کنیم که زمان کافی برای اقدام جایگزین وجود دارد.
رهبران احزاب یادشده تصریح کرده‌اند: حزب کارگر درصورت ارائه لایحه عدم رأی اعتماد به نخست‌وزیر، از حمایت کامل آنها برخوردار است و لازم است پارلمان پیش از آنکه دیر شود زمام امور را در دست گیرد.
نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه از بیم شکست در پارلمان، اعلام کرد که رأی‌گیری درباره توافقنامه برگزیت را به تعویق انداخته است تا آخرین فرصت خود را برای نجات این توافق و ماندن در قدرت، به بوته آزمایش بگذارد.
توافقنامه برگزیت پس از دو سال مذاکرات فشرده انگلیس و اتحادیه اروپا، ماه گذشته (نوامبر) در بروکسل به تصویب سران 27 کشور اروپایی رسید و قرار بود روز سه‌شنبه در پارلمان انگلیس به رأی گذاشته شود تا پس از تائید ملکه انگلیس به قانون تبدیل شود. با این ‌حال، تأخیر در برگزاری این رأی‌گیری سبب شده است تا فضای پارلمان از عصر روز دوشنبه به‌شدت دچار تشنج شود. «جان برکو» رئیس مجلس عوام انگلیس طی اظهاراتی از تصمیم دولت انگلیس برای لغو رأی‌گیری به گفته او در دقیقه آخر، به‌شدت انتقاد کرد و با اشاره به اینکه نزدیک به 150 تن (معادل یک‌چهارم) از نمایندگان با وی، هم‌عقیده هستند، خواستار تجدیدنظر دولت در باره این موضوع شد.
نخست‌وزیر انگلیس کمتر از چهار ماه مانده به خروج رسمی کشورش از اتحادیه اروپا، تلاش می‌کند تا توافقنامه برگزیت را از سد پارلمان بگذراند. بااین‌حال ناظران بر این باورند که او هیچ شانسی برای تصویب این توافقنامه تا پیش از مهلت مقرر ندارد.
بحران سیاسی در انگلیس زمانی تشدید خواهد که هم‌حزبی‌های «می» در رأی‌گیری امروز به او رأی اعتماد نداده و سایر نمایندگان احزاب سیاسی نیز با طرح عدم صلاحیت نخست‌وزیر، او را ضربه‌فنی کنند.
اروپام ** هـ ن **1486**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لندن انگليس ترزا مي حزب محافظه كار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۰۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده انگلیس برای ارائه بزرگترین بسته کمکی به اوکراین

نخست وزیر انگلیس در آستانه سفر به لهستان در بیانیه‌ای از تحویل بزرگترین بسته کمکی به اوکراین با ده‌ها قاق جنگی، صدها وسیله نقلیه، بیش از ۱۶۰۰ موشک و میلیون‌ها گلوله خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه دی پرسه"، بریتانیا بزرگترین بسته کمکی تا به حال خود را با ده‌ها قایق جنگی، صدها وسیله نقلیه، بیش از 1600 موشک و میلیون‌ها گلوله به اوکراین وعده داده است.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، پیش از سفر به لهستان، شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: دفاع از اوکراین در برابر به زعم وی جاه طلبی های وحشیانه روسیه برای امنیت ما و تمام اروپا حیاتی است. وی افزود: اگر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این جنگ موفق باشد، در مرز لهستان توقف نخواهد کرد. سوناک بر اساس گزارش های منتشر شده در ورشو، پایتخت لهستان با دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دیدار خواهد کرد.

بر این اساس آنها می خواهند در مورد حمایت بیشتر از اوکراین در جنگ علیه روسیه صحبت کنند. سوناک همچنین می خواهد روز چهارشنبه در برلین با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان هم دیدار و گفتگو کند.

سوناک گفت: «نیروهای مسلح اوکراین به جنگ شجاعانه ادامه می‌دهند، اما اکنون به حمایت ما نیاز دارند». این بسته جدید از اوکراین در این زمینه حمایت خواهد کرد. بر اساس این بیانیه، در اینجا مسئله تحویل سریع مهمات، دفاع ضد هوایی، هواپیماهای بدون سرنشین و پشتیبانی فنی به ارزش 500 میلیون پوند (حدود 580 میلیون یورو) مطرح است.

اوکراین همچنین 60 قایق نظامی از جمله قایق های تهاجمی و شناور و همچنین تفنگ های دریایی را دریافت خواهد کرد. دولت بریتانیا همچنین تحویل بیش از 1600 موشک تهاجمی و ضد هوایی و همچنین موشک های کروز هدایت شونده دقیق Storm Shadow را اعلام کرد. صدها خودروی زرهی نیز قرار است به اوکراین تحویل داده شود.

درخواست زلنسکی برای تغییر توجه غرب از اسرائیل به اوکراینگفتگوی تلفنی بایدن و زلنسکی پس از تصویب کمک بزرگ به اوکراین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • لیبرمن خواستار کناره گیری نتانیاهو از نخست وزیری رژیم صهیونیستی شد
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • انگلیس هزینه‌های دفاعی را به ۲.۵ درصد افزایش می‌دهد
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین به قیمت امنیت تمام اروپا تمام می شود
  • وعده انگلیس برای ارائه بزرگترین بسته کمکی به اوکراین