Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کل سازمان ملل متحد در ششمین گزارش ۶ ماهه خود درباره اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که نسخه‌ای از آن به رویت تسنیم رسیده از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ابراز تأسف کرده است. ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸ بین الملل اروپا آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم - «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد در ششمین گزارش 6 ماهه خود درباره اجرای قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که نسخه‌ای از آن به رویت تسنیم رسیده از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ابراز تأسف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر کل سازمان ملل متحد در بند 2 این گزارش که قرار است در جلسه امروز شورای امنیت به بحث گذاشته شود از مانع‌تراشی‌های آمریکا در اجرای برجام ابراز تأسف کرده و خاطرنشان کرده این اقدامات کمکی به پیشبرد اهداف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای و قطعنامه موید آن، 2231 نمی‌کنند.

در بند دوم گزارش ششم آمده است: «من از این واقعیت استقبال می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران، علی‌رغم چالش‌های قابل‌ توجه ایجاد شده توسط خروج ایالات متحده از "برنامه جامع اقدام مشترک" و تصمیم متعاقب آن در اعمال مجدد تحریم‌هایی که به موجب این توافق رفع یا تعلیق شده بودند، کماکان به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود طبق تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد.»

تأکید دبیرکل سازمان ملل بر ادامه برجاماروپا بعد از خروج آمریکا از برجام نتوانست نقش‌آفرینی کندفلاحت‌پیشه: اتحادیه اروپا تلاش ملموسی برای حفظ برجام نکرد

گوترش در ادامه این بند از اقدامات ضدایرانی آمریکا ابراز تأسف کرده است: «من از این اقدامات ابراز تأسف می‌کنم و اعتقاد راسخ دادم که این اقدامات، اهداف مشخص‌شده در این برنامه (برجام) و قطعنامه 2231 را پیش نمی‌برند. [در این اسناد] از تمامی کشورهای عضو، سازمان‌های منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی خواسته شده از اجرای این برنامه حمایت کرده و از انجام اقداماتی که آن را تضعیف می‌کنند خودداری کنند.»

دبیر کل سازمان ملل در ادامه به نامه‌ای که ایران 5 نوامبر 2018 توسط نماینده جمهوری اسلامی ایران خطاب به او نگاشته شده هم اشاره کرده است.   

انتهای پیام/

R36444/P36446/S8,89,90,95,1128/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۰۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران


 

به گزارش تابناک، نمایندگان پارلمان اروپا امروز پنج‌شنبه «ششم اردیبهشت ماه»، در قطعنامه‌ای، خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.

 پارلمان اروپا در حمایت از مسائل حقوق بشری، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» محکوم شده است.

نمایندگان پارلمان اروپا امروز پنج‌شنبه  «ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳»، در قطعنامه‌ای، حمله موشکی و پهپادی اخیر ایران به اسرائیل را محکوم کرده و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.

نمایندگان اروپا همچنین با اظهار نگرانی از تشدید اوضاع در منطقه، بر حمایت کامل از امنیت اسرائیل تاکید کردند.

آن‌ها همچنین در این قطعنامه، صرفا به اظهار تاسف در خصوص حمله به بخش کنسولی ایران در دمشق بسنده کردند.

قانون‌گذاران در پارلمان اروپا در این قطعنامه همچنین، درخواست افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و همچنین تحریم رئیس جمهوری ایران را تکرار کرده‌اند.

در این قطعنامه که با ۵۱۶ رای موافق، چهار رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رسید، آنچه «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» نامیده شده، محکوم شده و از اتحادیه اروپا خواسته شده که یک راهبرد مشترک را برای مقابله با این سیاست ادعایی از طریق تشکیل یک گروه ضربت اتخاذ کند.

در این قطعنامه بر لزوم آزادی بی‌قید و شرط «کامران قادری» و «مسعود مصاحب» نیز تاکید کرده است که خرداد ماه گذشته به دلایل انسان‌دوستانه آزاد شدند.

گفتنی است که تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب می‌شود و اتخاذ تصمیم‌ نهایی با شورای اروپاست. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت، تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه‌های پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند

این در حالی است که طبق منشور ملل متحد، کنوانسیون‌های بین‌المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک 1961 وین و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران و سازمان‌های بین‌المللی حمله اسرائیل به سفارت ایران محکوم بوده و ایران از لحاظ حقوقی و طبق ماده 51 منشور ملل متحد می‌توانسته پاسخ دهد.

نمایندگان پارلمان اروپا در ادامه، مدعی نقش بی‌ثبات‌کننده‌ ایران در خاورمیانه شدند.

پارلمان اروپا همچنین از تصمیم اتحادیه برای افزایش تحریم‌های فعلی خود علیه ایران، از جمله تحریم عرضه و تولید هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ استقبال کردند.

در بخشی از این قطعنامه، در خصوص توافق هسته‌ای ایران نیز صحبت شده و بدون توجه به عدم اجرای تعهدات آمریکا و خروج یکجانبه این کشور از برجام و همچنین عدم اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی ادعا شده است که ایران به تعهدات پادمان و حقوقی خود در توافق هسته‌ای عمل نمی‌کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • انجام ‌۱۵۷۸ عملیات امدادی توسط آتش نشانی سمنان/ فوتی نداشتیم
  •  تأسف فرانسه از افزایش استفاده از حق وتو در شورای امنیت
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران