Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@04:08:13 GMT

آمریکا: ایران نباید توان غنی‌‏سازی داشته باشد!

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۱۱۶۸

به گزارش مهر به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، «کریستوفر اشلی فورد» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و امنیت بین‌الملل با حضور در کنفرانس «رژیم منع اشاعه هسته‌ای - به سوی کنفرانس ۲۰۲۰ بازنگری معاهده منع گسترش»، گفت: از آنجا که نشانه‌ای مبنی بر تغییر مسیر هسته‌ای ایران وجود ندارد، آمریکا به دنبال توافق جدیدی با این کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین در این کنفرانس که در موسسه دولتی «ویلتون پارک» انگلیس برگزار شد، ادعا کرد: حتی غنی‌سازی محدود که طبق برجام، ایران مجاز به انجام آن است، از روش‌های غیرقانونی به دست آمده است.

فورد ادامه داد: اگرچه برجام به آنچه که ایران به طور غیرقانونی به دست آورد، مشروعیت بخشید؛ پاسخ صحیح به این پرسش که آینده ایران چه خواهد شد این است که آنها نباید از قابلیت حفظ هیچ یک از این توانمندی‌ها برخوردار باشد.

وی در توضیح ارائه چنین درخواستی مدعی شد: توانمندی‌های غنی‌سازی ایران با هدف تولید مواد شکاف‌پذیر برای فعالیت غیرقانونی و موازی، ذیل «طرح آماد» مبنی بر تولید تسلیحات هسته‌ای انجام شد.

وی در ادامه ادعاهای خود با انتقاد از بند «غروب آفتاب» مبنی بر رفع تدریجی محدودیت غنی‌سازی ایران، افزود: هرگونه توافق آتی با ایران باید ضامن عدم توانایی این کشور به تولید مواد شکاف‌پذیر باشد. نتیجه آنکه، ما نمی‌توانیم به وعده‌های توخالی اتکا کنیم و لازمه اعتماد به هرگونه توافق آتی، مسدود کردن راه دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است.

وی گفت: ایران باید به هر درخواست آژانس انرژی اتمی برای بازرسی «بله» بگوید، چراکه این نهاد تصمیماتش را بر اساس ارزیابی‌های دقیق اتخاذ می‌کند.

فورد مدعی شد: واشنگتن از بیم آنکه ایران دسترسی‌های آژانس را به کلی مسدود کند، از فشار به این نهاد برای انجام بازرسی‌های گسترده و تمام عیار در ایران خودداری می‌کند تا از بروز تنش در آینده و از بین رفتن امکان گفت‌وگو، جلوگیری کند.

فورد مدعی شد: با نیم نگاهی به ناکامی‌ قبلی (برجام) و با امید به برگرداندن ورق، آمریکا به دنبال چشم‌اندازی مثبت از راه مذاکره با ایران با اتکا به کارزار اعمال فشار (حداکثری) است.

وی در بخش دیگری از ادعاهای خود، تغییر رفتار را لازمه تعامل ایران با جامعه جهانی عنوان کرد و خواستار توقف فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شد.

فورد در این باره ادعا کرد: تنها در این صورت است که می‌توان به راهکاری برد-برد با ایران دست یافت حال آنکه یکی از چالش‌های حصول این نتیجه، اعمال مجدد فشار تحریم‌ها برای واداشتن ایران به آمدن پای میز مذاکره است.

وی مدعی شد: در مذاکرات آمریکا با سه کشور اروپایی، واشنگتن حاضر بود سقف کنونی غنی‌سازی ایران را مشروط بر اینکه این سقف دائمی باشد و با گذشت زمان برداشته نشود، بپذیرد، اما خودداری اروپایی‌ها از پذیرش خواسته‌های آمریکا و همچنین نارضایتی دولت کنونی این کشور از نوع محاسبه «زمان گریز» ۱۲ ماهه که مبنای تعیین سقف کنونی است، موجب شد تا آمریکا اکنون خواسته غنی‌سازی صفر را مطرح کند و از راهکار «بینابین» عقب‌نشینی کند.

فورد گفت: همانطور که وزیر خارجه پمپئو به صراحت این پیام را اعلام کرد، ایران باید تمام غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده و هرگز بازفرآوری پلوتونیم را دنبال نکند. تثبیت استاندارد ۱۲ ماهه دیگر هدف ما نیست.

وی گفت: ایران به جای غنی‌سازی اورانیوم، اورانیوم غنی‌شده را از بازارهای خارجی خریداری کند و سوخت مصرف‌شده خود را تحویل دهد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۱۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست بزرگ اسرائیل در آزمایش دفاعی ایران

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- مصطفی خدابخشی؛ در واپسین ساعات شب ۲۵ فروردین ماه رسانه‌های داخلی ایران خبر آغاز عملیات انتقام ایران علیه رژیم مجعول صهیونیستی را مخابره کردند. عملیاتی که از آن با عنوان «وعده صادق» نام برده شد تا شب اسرائیل به کابوسی همیشگی برای این رژیم مجعول تبدیل شود.

تصاویر مخابره شده از رویداد بزرگ نظامی علیه اراضی اشغالی در حالی در مقابل دیدگان مردم جهان به نمایش گذاشته شد که طی بیش از ۷۰ سال گذشته چنین عملیاتی بر علیه صهیونیست‌ها رخ نداده بود و آن را می‌توان شکست بزرگ استراتژیک صهیونیست‌ها پس از حمله نابخردانه خود به سرکنسولگری ایران در سوریه دانست.

در ساعات اولیه این رویداد از ارتش رژیم صهیونیستی آمادگی صد در صدی برای مقابله با این حمله به گوش می‌رسید، اما در واقعیت و در کف میدان، سربازان صهیونیست طی ۱۰ روز قبل از عملیات «وعده صادق» در عملیات روانی ایران بازی را از پیش واگذار کرده بودند و از همان دقایق اولیه بازنده میدان رودررویی بی واسطه با بزرگترین قدرت منطقه‌ای غرب آسیا شدند.

تصاویر منتشر شده از رسانه‌ها که به صورت زنده در برابر دیدگان مردم جهان مخابره می‌شد حکایت از زمین گیر شدن سیستم پدافندی صهیونیست‌ها و نهایتا اصابت موشک‌های ایرانی بر جان خسته سرزمین‌های اشغالی حکایت داشت. اما بر خلاف این واقعیت میدانی از همان دقایق اولیه شکست دیوار پدافندی اسرائیلی‌ها و شنیده شدن صدای انفجار در نقاط مختلف اسرائیل دستور العمل بایکوت خبری و عدم انتشار تصاویر از محل اصابت موشک‌های ایرانی در دستور کار ارتش رژیم موقت صهیونیستی قرار گرفت.  

در پس این سانسور رسانه‌ای دستگاه تبلیغاتی اسرائیل به کار افتاد تا پاسخ ایران را حداقلی و با کمترین میزان اسیب نشان دهد. پروژه‌ای که با گذر زمان در حال نمایش واقعیت در میدان است.

شکست سخت نظامی صهیونیست‌ها در برابر ایران در شرایطی رقم خورد که به اذعان فرماندهان نظامی کشورمان در این عملیات نسل دوم و سوم توانمندی موشکی ایران به کار گیری شد. موشک‌های ما فوق صوتی که از نظر توان عملیاتی نسبت به موشک‌های نسل جدید امکان ضرب و شتم کمتری دارند، اما با این وجود لرزه سختی را بر اندام پر التهاب صهیونیست‌ها انداختند و نشان دادند که حتی موشک‌های نسل قدیمی‌تر ایران توانایی عبور از سیستم‌های رهگیری اسرائیل و حتی ۱۰ کشور حمایت گر از آن در طول عملیات را دارند.

بر این اساس می‌توان عملیات «وعده صادق» را بزرگترین آزمایش توان دفاعی اسرائیل از سوی ایران دانست. آزمایشی که در آن سمت شرقی میدان نبرد پیروز و سمت غربی پر مدا تسلیم و نظاره گر فروپاشی هژمونی پوشالی خود بود. موید این موضوع را می‌توان در اظهار نظر برخی از ماموران سیا دید. لری جانسون یکی از همین ماموران است که عملیات رسانه‌ای صهیونیست‌ها برای تصویرسازی از شکست ایران را بی ارزش می‌داند و بر این نکته تاکید دارد که ایران هر آنچه که می‌خواست را به انجام رساند و نشان داد که توانمندی بالایی در بهره گیری از کلاهک‌های قابل مانور دارد.

در سوی دیگر شکست نظامی اسرائیل در برابر ایران یک بازنده بزرگ دیگر نیز وجود دارد و آن کسی نیست جز ایالات متحده که نشان داد دیگر آن توان بازدارندگی گذشته خود در برابر ایران را نداشته و نمی‌تواند دیگر روی صبر استراتژیک ایران حساب باز کند. حالا به عبارت بهتر باید گفت که کفه ترازو در حوزه بازدارندگی در اختیار ایران است. به عبارت بهتر حالا آینده منطقه و حتی نبض حیاتی اسرائیل در دستان ایران است. واقعیتی که صهیونیست‌ها وجود آن را در شب پر التهاب و کوبنده عملیات «وعده صادق» درک کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست
  • شکست بزرگ اسرائیل در آزمایش دفاعی ایران
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم
  • شناخت توانمندی‌ها در حوزه آی‌تی در استان زنجان ضروری است
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • افزایش همکاری‌های ایران و سریلانکا با افتتاح پروژه اومایا
  • جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان
  • عبور ایران از توان بازدارندگی استراتژیک رژیم صهیونیستی‌/ضرورت تنبیه رژیم صهیونیستی برای امنیت جهان لازم بود