Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، علیرضا خلیلی نیا آبادان مدیر اداره امور آب و فاضلاب آبادان در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات اداره امور آبفا آبادان اظهار کرد: از زمان تاسیس این اداره تا سال جاری فاضلاب بخش زیادی از شهر همچون 700 واحد، امیرآباد و ولی عصر از طریق دو تلمبه خانه وارد نهر چوسان و سپس به رودخانه بهمنشیر(بالادست محل برداشت آب) سرریز می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه رودخانه ها خود پالایشی دارند اما این مسئله نمی توانست آب را به طور کامل از وجود فاضلاب پاک کند بر همین اساس دو اولویت زیست محیطی را در دستور کار خود قرار دادیم که یکی از آنها جلوگیری از سرریز شدن فاضلاب به رودخانه بهمنشیر بود.

او گفت: بر این اساس یک پروژه 2.5 میلیارد تومانی را از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد اروند اجرا کردیم که با انجام و اتمام آن دیگر هیچ فاضلابی به نهر چوسان و در نهایت رودخانه بهمنشیر سرریز نمی شود، فاضلاب ها به شبکه فاضلاب شهری هدایت می شوند.

خلیلی نیا با غیر پیش بینی خواندن آنچه تحت عنوان شوری آب بهمنشیر در سال جاری رخ داد، افزود: با هدف تامین آب شیرین مورد نیاز مردم، طرح آبرسانی غدیر 2 با یک کار جهادی و همه جانبه ظرف مدت 45 روز اجرا و به بهره برداری رسید و در حال حاضر نیز 90 درصد از آب مصرفی مردم از طرح غدیر تامین می شود، اکنون شرایط آب رودخانه بهمنشیر به لحاظ میزان شوری قابل قبول است، پیش بینی می شود که سال آینده نیز با افزایش شوری آب رودخانه بهمنشیر مواجه شویم.

او اضافه کرد: در سال جاری بسیجی همگانی برای کنترل و مدیریت بحران شوری بیش از حد آب صورت گرفت که در این میان خبرگزاری ها نقش به سزایی در انتقال حرف های مردم به مسئولان و بیان واقع بینانه مسائل به مردم داشتند که قابل تقدیر است، مشکلات را درک می کنیم زیرا ما نیز به عنوان یک شهروند آبادانی از همین امکانات و آب استفاده می کنیم.

1000 میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکل فاضلاب آبادان

خلیلی نیا، امسال را سال شکوفایی پروژه ها در حوزه آب و فاضلاب نام برد و خاطر نشان کرد: با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند و وزارت نیرو مبلغ 200 میلیارد تومان پروژه در بخش آب و فاضلاب(150 میلیارد تومان وزارت نیرو و 50 میلیارد تومان منطقه آزاد اروند) در شهرهای آبادان، اروندکنار و چوئبده را آغاز کردیم، از سال 90 پروژه های آب و فاضلاب به دلیل نبود اعتبارات مناسب و کافی تعطیل شده بودند اما امسال حرکت خوبی آغاز و اکنون برخی از پروژه ها تمام، برخی ها در دست انجام و برخی دیگر در مرحله انجام مناقصه اند.

مدیر آبفا آبادان با تاکید بر اینکه مشکل فاضلاب آبادان با این ارقام حل نمی شود و نیاز به نگاه ویژه مسئولان در رده ملی داریم، گفت: برای رفع جدی مشکل فاضلاب شهر آبادان نیاز به یک هزار میلیارد تومان اعتبار داریم، اگر چه در یکی دو سال اخیر 100 میلیارد تومان اعتبار در بخش فاضلاب به ویژه در مناطق کم برخوردار و دارای مشکل فراوان هزینه شد اما به هیچ وجه جوابگوی رفع مشکل به صورت اساسی نیست.

خلیلی نیا افزود: کل شبکه فاضلاب آبادان پیش از آغاز جنگ تحمیلی 145کیلومتر شبکه شرکتی و 145 کیلومتر شبکه شهری بود که از سال 70 تا 92 با اجرای پروژه های فاضلاب 433 کیلومتر به شبکه فاضلاب آبادان اضافه شد.

او با بیان اینکه حدود 60 درصد از مناطق شهری آبادان دارای شبکه فاضلاب هستند، اضافه کرد: هم اکنون 720 کیلومتر فاضلاب شبکه شهری در آبادان وجود دارد که 200 کیلومتر آن با عمر بالای 70 سال فرسوده بود و نیازمند اصلاح و بهسازی است ضمن اینکه این شهر نیازمند احداث 400 کیلومتر شبکه جدید فاضلاب است.

خلیلی نیا تعداد مشترکان شبکه فاضلاب شهر آبادان را 59 هزار مشترک عنوان کرد و گفت: بیش از 40 درصد این شهر همچنان فاقد شبکه فاضلاب بوده و این امر مشکلات جدی برای شهروندان به ویژه در ایام بارندگی موجب می شود.

ضرورت نگاه ویژه ملی به مشکلات آبادان

او افزود: مسئولان ملی بایستی نگاه ویژه ای به شهرهای آبادان و خرمشهر داشته باشند این دو شهر دین خود را در زمان جنگ به کشور و نظام ادا کرده اند ضمن آنکه بخش عمده ای بودجه کشور از بخش های مختلف این دو شهر تامین می شود، البته نگاه ویژه به این دو شهر وجود دارد اما نیاز به پایداری این نگاه ها داریم، بایستی در دوران بازسازی ابتدا زیرساخت های شهر آماده می شد سپس مردم را به آمدن تشویق می کردند.

خلیلی نیا با اشاره به قول هزینه کرد 30 میلیارد تومان در بخش فاضلاب شهری آبادان اظهار کرد: پروژه هایی را در امیرآباد(فاز 2 تا 4)، فیه، بخش هایی از ذوالفقاری و سلیچ غربی از اواخر سال گذشته آغاز کردیم که تا پایان امسال به اتمام می رسند، ضمن آنکه 6.5 میلیارد تومان پروژه نیز در مناطق پراکنده همچون سده، بهمن ها، طیب، ذوالفقاری و مرکز شهر(امیری) فعال است که بخشی از آنها تمام و بخشی دیگر نیز در دست اقدام است.

مدیر آبفا آبادان با اشاره به احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری آبادان در رمیله تصریح کرد: با انجام  احداث خط دوقلویی از تلمبه خانه شطیط به تصفیه خانه فاضلاب در رمیله که این طرح نیز قرار است سال آینده و با کمک بخش خصوصی(کنسرسیوم چینی و ایران) به انجام برسد، تمامی فاضلاب های شهری پس از رسیدن به تلمبه خانه شطیط از آنجا به تصفیه خانه فاضلاب هدایت می شود و پس از اتمام کار تصفیه، این آب قابلیت برگشت به چرخه استفاده در فضای سبز شهری را دارد که به لحاظ زیست محیطی نیز هیچ مشکلی ندارد، اعتبار اجرای این خط دوقلو 20 میلیارد تومان است.

او با بیان اینکه در منطقه شهرک دریا و از بهار 80 تا انتهای فیه فاقد شبکه فاضلاب هستیم، یادآور شد: دو پروژه احداث شبکه فاضلاب در این منطقه با هزینه کرد 32 میلیارد تومان به انجام می رسد که البته بایستی منطقه کوی کارگر شرقی را نیز به این پروژه ها برای نوسازی شبکه فاضلابش، اضافه کنیم، پروژه های احداث شبکه فاضلاب در منطقه علوانیه و شطیط نیز در مرحله برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار است.

نصب سه دستگاه آب شیرین کن به ظرفیت 20 هزار مترمکعب

مدیر امور آب و فاضلاب آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در بخش آب نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده، توضیح داد: کار احداث خط هزار میلی متری که از سال 79 همزمان با تصفیه خانه طرح جامع آغاز اما به مدت 5 سال متوقف شد، از سال 96 دوباره از سر گرفته شد و با صرف اعتباری معادل 12 میلیارد تومان اکنون به اتمام رسید، با اجرای این خط آب از فیه به تلمبه خانه جمشید آباد می رسد.

خلیلی نیا از در دست اجرا بودن شبکه آبرسانی فیه با 3.5 میلیارد تومان اعتبار، سلیچ شرقی با 3 میلیارد تومان، ذوالفقاری با 4.5 میلیارد تومان، امیر آباد فازهای یک تا چهار با 20 میلیارد تومان، سلیچ غربی و مناطق دهکده بریم، شطیط و ولیعصر با 5.5 میلیارد تومان یاد کرد و افزود: اجرای شبکه آبرسانی فاز چهار ذوالفقاری با 22 میلیارد تومان اعتبار در مرحله برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار است.

به گفته خلیلی نیا با این اعتبارات بخشی از مشکلات شهری آبادان در حوزه آب و فاضلاب حل می شود اما کافی نیست.

او اظهار کرد: با اجرای تصفیه خانه اضطراری آب در منطقه ای از شهر اروندکنار با اعتباری معادل 23 میلیارد تومان، روزانه 10هزار مترمکعب آب تامین و در اختیار ساکنان دهستان نصار و اروندکنار می شود، اجرای این تصفیه خانه سبب افزایش و بهبود وضعیت آب شرب مصرفی مردم در این مناطق شده است.

خلیلی نیا تصریح کرد: کار تکمیل و اصلاح شبکه آب شهر چوئبده نیز با اعتباری معادل 2 میلیارد تومان و با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است ضمن آنکه کار اجرای پروژه تصفیه خانه اضطراری چوئبده (مخزن و پمپاژ) که اکنون در مرحله برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار است با اعتباری معادل 3.5 میلیارد تومان انجام می شود.

مدیر آبفا آبادان توضیح داد: کارنصب سه دستگاه آب شیرین کن به ظرفیت 20 هزار مترمکعب برای شهرستان آبادان(به تفکیک 14 هزار مترمکعب آب در روز برای آبادان، سه هزار و 500 مترمکعب آب برای اروندکنار و 2 هزار و 500 متر مکعب آب برای چوئبده) در دست اقدام است البته قدری زمان بر است و بخشی از اعتبار مورد نیاز نیز تامین شده و با پیگیری های لازم بقیه اعتبار مورد نیاز را نیز تامین می کنیم.

بخشودگی یک دوره آب بهای آبادان و خرمشهر

خلیلی نیا یادآور شد: طبق پیشنهاد این اداره و موافقت استاندار خوزستان مصوب شد تا یک دوره 45 روزه آب بهای مشترکان آبادانی و خرمشهری و روستاهای تابعه هر دو شهرستان از اول تیرماه تا 15 مرداد ماه بخشوده شود.

او عنوان کرد: هزینه این دوره 20 میلیارد ریال است که مقرر شد منطقه آزاد اروند آن را پرداخت کند و منتظر واریز این مبلغ از سوی این سازمان هستیم تا در سیستم اعمال شود.

به گفته خلیلی نیا؛ مشترکانی که هزینه آب بهای این دوره را پرداخت کرده اند مبلغ آن به صورت بستانکار در قبض آنها محاسبه می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: احمد بن رشیدی

عکاس: محمد بن رشیدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: منطقه آزاد اروند آبادان و خرمشهر آبفا آبادان آب و فاضلاب آبادان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۱۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین از شست‌وشوی ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب این استان خبر داد.

داراب بیرنوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از احداث ۴.۵ کیلومتر خطوط انتقال فاضلاب در این استان طی یک‌سال اخیر خبر داد و اظهار کرد: طی همین مدت ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان شست‌وشو شده است.

وی افزود: تکمیل و افتتاح اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در نیکویه، تکمیل فاز نخست تصفیه‌خانه شریفیه و گندزدایی تصفیه‌خانه فاضلاب تاکستان از دیگر خدماتی بود که با هزینه‌کرد ۷۸.۵ میلیارد تومانی انجام شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین از پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آبگرم خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای هشت قرارداد مربوط به پروژه‌های فاضلاب به اتمام رسیده، ۱۰ قرارداد در حال اجرا است و شش قرارداد جدید نیز منعقد کردیم.

بیرنوندی با اشاره به برگزاری مناقصات احداث بخش نخست تصفیه‌خانه شهرستان البرز، تجهیز تصفیه‌خانه نیکویه و احداث لاگون های جدید در تصفیه‌خانه فاضلاب قزوین ادامه داد: مجموع هزینه این اقدامات به همراه ۲۴ قرارداد یاد شده ۲۷۶ میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: در حوزه پژوهشی نیز انجام مطالعات مرحله دوم فاضلاب در شهرهای قزوین و تاکستان و مطالعات فاضلاب اقبالیه، اسفرورین، ناحیه شهری منفصل چوبیندر، ضیاآباد و روستاهای آتان و آکوجان منطقه الموت را داشتیم و برای مطالعات پژوهشی در زمینه بومی‌سازی دانش تصفیه فاضلاب در اجتماعات کوچک استان عقد قرارداد انجام دادیم.

کد خبر 747608

دیگر خبرها

  • رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • تخلیه ماهانه۵۰۰ تن زباله و لجن از کانال‌ های آب تهران | روایت کارگرهایی که در مسیر پاکسازی کانال‌های شهر جان می‌ دهند
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد
  • مرکز متخلف خدمات زیبایی در خرمشهر مهروموم شد
  • آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد
  • عملیات اجرایی طرح رود دره خرداد ماه آغاز شود
  • تاکید دانش آموزان آبادان و خرمشهر بر حفظ زمین پاک
  • بررسی مسائل و وضعیت فاضلاب معابر شهر سلماس