Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:06:33 GMT

کاوشگر چینی با موفقیت وارد میدان جاذبه کره ماه شد

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۱۲۰۴

کاوشگر چینی با موفقیت وارد میدان جاذبه کره ماه شد

پکن- ایرنا- کاوشگر چانگ یی - 4 (ماه پیما) چین پس از 110 ساعت پرواز ساعت 16:45 دقیقه امروز چهارشنبه وارد میدان جاذبه کره ماه شد و هم اکنون در مداری که فاصله نزدیکترین نقطه آن تا کره ماه 100 کیلومتر است، در حال حرکت است.

به گزارش ایرنا از شینهوا، کاوشگر چانگ یی - 4 چین ساعت 2 و 33 دقیقه 17 آذر در مرکز پرتاب ماهواره شهر 'شی چانگ' چین به فضا پرتاب شد و سفر خود به کره ماه را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کاوشگر پس از پرتاب، ابتدا از گرانش کره زمین خارج شد و از طریق «مدار انتقال به ماه» به سوی کره ماه می رود تا به گرانش کره ماه دسترسی پیدا کند سپس، در مدار نزدیک کره ماه توقف کوتاهی کرده و سرعت خود را کاهش می دهد و حرکت دور کره ماه را آغاز می کند و سرانجام با فرودی نرم، بر روی سطح سمت پنهان کره ماه نشسته و اکتشاف و گشت را در آن منطقه آغاز می کند.
این کاوشگر قرار است از طریق ماهواره مخابراتی رله کننده «چوئه چیائو» که پیشتر به مدار مورد نظر پرتاب شده، ارتباطات مخابراتی با زمین برقرار کند این نخستین بار خواهد بود که یک کاوشگر ماه ساخت بشر در سمت پنهان کره ماه به نرمی فرود خواهد آمد.
از وظایف کاوشگر چانگ یی - 4 می توان به رصد نجومی با فرکانس رادیویی پایین، اکتشاف توپوگرافی و معدن شناسی و تحقیق لایه های کم عمق سطح کره ماه؛ تعیین مقدار تابش نوترون و میزان اتم های خنثی در سطح کره ماه و تعیین دمای دقیق سمت پنهان کره ماه برای نخستین بار در تاریخ بشر اشاره کرد.
حامل های کشورهای هلند، آلمان، سوئد و عربستان سعودی بر روی این ماهواره و کاوشگر ماه برای انجام آزمایش های مختلف نصب شده است.
همچنین قرار است سه آزمایش علمی دانشگاه های چین از جمله دانشگاه صنایع هاربین نیز با این کاوشگر ماه و ماهواره انجام شود.
**آساق**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي كاوشگر چين كره ماه ميدان جاذبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۱۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جانشین عالیشاه در اراک هم بازوبند می‌خواهد

به گزارش "ورزش سه" امید عالیشاه به خاطر مصدومیتی که در ده دقیقه ابتدایی دیدار با صنعت نفت آبادان نصیبش شد بازی حساس یک هشتم نهایی جام حذفی در اراک را از دست داد.

با غیبت عالیشاه و اینکه او به دیدار عصر جمعه نخواهد رسید، احتمال بازی کردن امیری در ترکیب اصلی سرخ‌ها وجود دارد.

امیری تقریبا در تمام بازی‌های نیم فصل دوم پرسپولیس معمولا بازیکنی بوده که به جای عالیشاه و به عنوان بازیکن تعویضی وارد میدان شده و البته بازوبند کاپیتانی را از او تحویل گرفته است.

امیری که در دوره سرمربیگری اوسمار شرایط بازی کردن را پیدا کرد تنها در بازی دور قبلی جام حذفی مقابل نفت و گاز گچساران در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفت، اما در دو ماه اخیر و بازی‌های لیگ برتر دقایق چندانی نصیبش نشده است.

دیدار در آبادان و مصدومیت زودهنگام عالیشاه باعث شد تا امیری دقیقه 12 وارد میدان شود و این بار شانس بیشتری برای نشان دادن توانمندی‌هایش داشته باشد، اما با وجود تلاش فراوان نتوانست درخشش خاصی داشته باشد.

حالا امیری امیدوار است در بازی با ایرالکو در جام حذفی با بازوبند کاپیتانی جلوتر از بقیه بازیکنان وارد میدان شود و به عنوان بازیکن آزاد پشت سر عیسی آل‌کثیر نقش مهمی در فاز تهاجمی تیمش ایفا کند که باید دید اوسمار این فرصت و این شانس بزرگ را به او خواهد داد یا باز هم روی این مهره باتجربه و توانمند به عنوان بازیکن جانشین حساب خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • کره جنوبی نانوماهواره پرتاب کرد
  • امسال شاهد رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید خواهیم بود
  • احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید
  • جانشین عالیشاه در اراک هم بازوبند می‌خواهد