Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@11:26:50 GMT

شناسایی مولکول پیشگوی نوع زوال عقل!

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۱۷۸۱

شناسایی مولکول پیشگوی نوع زوال عقل!

پژوهشگران "مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب غربی"(UT Southwestern) همچنان به کشف‌های قابل توجه خود در موضوع ریشه‌های عصبی زوال عقل ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، مطالعه اخیر آنها نشان می‌دهد یک مولکول خاص به تنهایی می‌تواند پیش از آنکه علائم شناختی ظاهر شود، پیش‌بینی کند که یک فرد به چه نوع زوال عقل ممکن است در طول زندگی مبتلا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران در این مطالعه موفق به کشف موضوع جدیدی شدند که نشان می‌دهد چگونه یک تک مولکول "پروتئین تاو"(tau protein)  دارای اشکال ساختاری خاص است که در نهایت تعیین می‌کند که ساختارهای سمی بزرگ‌تر چگونه خواهند بود.

پروتئین‌های تاو(Tau Proteins) پروتئین‌هایی هستند که ریزلوله‌ها را تثبیت می‌کنند. پروتئین تاو در نورون‌های دستگاه عصبی مرکزی به فراوانی و در آستروسیت‌ها و الیگودندرسیت‌ها به میزان کمتری یافت می‌شوند. پروتئین‌های تاوی که کارکرد خود را در تثبیت کردن ریزلوله‌ها از دست داده‌اند عامل اصلی بیماری‌های مرتبط به زوال عقل مانند آلزایمر و پارکینسون هستند.

در بیماری آلزایمر تاو غیرطبیعی از ریزلوله‌ها جدا شده و باعث از هم پاشیدن ریزلوله‌ها می‌شود. فرافسفرگیری پروتئین‌های تاو باعث خودسامانی و در نهایت ایجاد کلافه‌های عصبی رشته‌ای می‌شود. به وجود آمدن این کلافه‌ها در داخل نورون جابجایی و ترابری سلول را از کار می‌اندازد و باعث مرگ سلول می‌شود. این باعث گسست و قطع ارتباط نورون‌ها در قسمت‌های خاص مغز و نهایتاً از دست دادن حافظه می‌شود.

پژوهشگران این مطالعه را با جداسازی مولکول‌های تاو مغز انسان و کشت یاخته آغاز کردند. پژوهشگران آزمایشاتی بر روی موش‌ها نیز انجام دادند و دریافتند ساختارهای مختلف در مولکول‌های خاص تاو مستقیما به الگوهای متمایز مجموعه‌های سمی بزرگ‌تر منجر می‌شوند.

این مطالعه هنوز در مرحله فرضیه است و اثبات نشده اما پژوهشگران فعالانه در حال تلاش برای یافتن این موضوع هستند و هدف آنها نیز توسعه یک آزمایش ساده تشخیصی با استفاده از یک نمونه خون است که توسط آن می‌توانند این مولکول‌های تاو را تشخیص دهند.

یافته‌های این مطالعه در مجله eLife منتشر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۱۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روشی جدید برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به زوال عقل

بنا به این گزارش، مطالعات جدید روی ۸۶۲۳ فرد سالم در «نورفولک» انگلیس انجام شد که سال‌های بسیاری زیرنظر بودند. در پایان این بررسی، ۵۸۷ شرکت‌کننده به زوال عقل مبتلا شدند و بدین ترتیب متخصصان توانستند مشاهده کنند چه عواملی ممکن است از قبل قابل تشخیص باشد.

متخصصان در ابتدای پژوهش از شرکت‌کنندگان خواستند در آزمون بصری شرکت کنند. در این آزمایش شرکت‌کنندگان به محض مشاهده مثلثی که در میدانی از نقاط متحرک شکل می‌گرفت، باید دکمه‌ای را فشار می‌دادند. افرادی که به زوال عقل دچار می‌شوند در مشاهده این نقاط بسیار کندتر عمل می‌کردند.

مشکلات بینایی ممکن است نشانه اولیه زوال شناختی باشد، زیرا پلاک‌های آمیلوئید سمی مرتبط با بیماری آلزایمر ممکن است ابتدا بر نواحی مغز که با بینایی در ارتباط‌ هستند تاثیر بگذارد و بخش‌هایی از مغز که با حافظه مرتبط است با پیشرفت بیماری آسیب می‌بیند. بر همین اساس آزمون‌های بینایی ممکن است قبل از آزمون‌های حافظه، برخی نقایص را پیدا کنند.

چندین جنبه دیگر از پردازش بصری وجود دارد که بر بیماری آلزایمر تاثیر می‌گذارد، مانند توانایی دیدن طرح کلی اشیا (حساسیت کنتراست) و توانایی تشخیص بین رنگ‌های خاص (توانایی مشاهده طیف آبی‌ــ‌سبز در اوایل ابتلا به زوال عقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد)

یکی دیگر از نشانه‌های اولیه آلزایمر نقص در کنترل مهار حرکات چشم است. شواهد نشان می‌دهد که افراد مبتلا به آلزایمر با نادیده‌ گرفتن محرک‌های حواس‌پرتی مشکل دارند.

تشخیص چهره‌ها

شواهد موجود نشان می‌دهد که افراد مبتلا به زوال عقل چهره‌های افراد جدید را به‌درستی پردازش نمی‌کنند. به عبارت دیگر این افراد از الگوی معمول اسکن و بررسی چهره‌ فردی که با آن‌ها در حال گفت‌وگو هستند، پیروی نمی‌کنند. این الگو در افراد سالم از چشم‌ها به بینی و به دهان انجام می‌شود. در واقع ما صورت را نقطه‌گذاری می‌کنیم تا بعدا به خاطر بیاوریم.

برخی پزشکان که با افراد مبتلا به زوال عقل کار می‌کنند می‌توانند فرد مبتلا به زوال عقل را در زمان ملاقات‌ تشخیص دهند.

افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است گاهی گمگشته به نظر برسند، زیرا برای بررسی محیط از جمله چهره افرادی که به تازگی ملاقات کرده‌اند، چشمانشان را از روی عمد حرکت نمی‌دهند.

آیا حرکات چشم حافظه را بهبود می‌بخشد؟

اگرچه حساسیت بصری با عملکرد حافظه در ارتباط است (حتی با استفاده از آزمایش‌های غیر بصری) متخصصان همچنان در حال آزمایش‌ هستند که آیا وادار کردن افراد به حرکات چشمی بیشتر به بهبود حافظه کمک می‌کند یا خیر.

به گزارش ایندیپندنت، برخی پژوهش‌ها نشان ‌می‌دهد که حرکات چشم می‌تواند حافظه را بهبود ببخشد. به گفته آن‌ها شاید همین توضیح دهد که چرا افرادی که بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند و بیشتر مطالعه می‌کنند، حافظه بهتری دارند.

به گفته متخصصان، هنگام تماشای تلویزیون یا مطالعه چشمان روی صفحه تلویزیون یا روی صفحه متن به جلو و عقب حرکت می‌کند. البته افرادی که بیشتر اهل مطالعه‌اند، مدت‌ زمان بیشتری را برای تحصیل سپری کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • روشی جدید برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به زوال عقل
  • چند پیشنهاد علمی برای جلوگیری از زوال عقل در دوران سالمندی
  • هوش مصنوعی ناجی مبتلایان به آلزایمر خواهد شد؟
  • استامینوفن برای قلب ضرر دارد؟
  • ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل
  • استامینوفن ممکن است برای سلامت قلب ایمن نباشد
  • نابودی ۱۳ زبان و گویش ایرانی را جدی بگیرید!
  • کاهش کلسترول با جایگزینی گوشت با پروتئین قارچ
  • روزی چند عدد تخم‌‌مرغ می‌توان خورد؟
  • زوال عقل با گابریل گارسیا مارکز نویسنده محبوب چه کرد؟