Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف؛ حسن روحانی رئیس جمهوری روز دوشنبه در جلسه با مدیران وزارت راه و شهرسازی از بنزین و دو نرخی بودن آن سخن گفت و اظهار کرد چه اشکالی دارد بنزین دو نرخی باشد. (اینجا را بخوانید).

بنابراین گزارش، موضوع بنزین از موضوعات تاثیر گذار در اقتصاد ایران است حالا یا این تاثیر اقتصادی (از نظر کارکرد) یا اینکه روانی است و سخنان رئیس جمهور در حالی بیان شد که وی بالاترین مقام اجرایی و رئیس قوه مجریه است و در نگاه اول تصمیم برای بنزین دو نرخی و سهمیه بندی در ذهن تصور می‌شود هیچی نمی‌داند این جمله و موضع نظر شخصی ایشان بوده یا دولت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال هم اکنون در خصوص بنزین نظرات متعددی مطرح است.

دولت تدبیر و امید پس از سرکار آمدن  کارت سوخت را به بهانه اینکه این فرآورده دو نرخی نیست، کارت سوخت را حذف کرد، اما بعد از تلاطمات ارز و افزایش نرخ دلار و تفاوت نرخ بنزین در داخل و خارج از کشور قاچاق این سوخت افزایش یافت و دولت تصمیم به احیا کارت سوخت گرفت تا جلوی قاچاق بنزین را بگیرد اما همه مسئولان تاکنون عنوان کردند، قیمت بنزین در سال آینده تغییر نخواهد کرد و احیای کارت سوخت فقط برای جلوگیری از قاچاق آن است.

اسداله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار الف، در مورد سخنان رئیس جمهور در مورد بنزین دو نرخی، گفت: تصمیم در مورد بنزین، یک تصمیم ملی و برای آهاد مردم است زیرا آثار و تبعات آن صرفا برای خودرو دارن منتهی نمی‌شود و بلکه براساس یک پیشینه‌ای که وجود دارد به این دلیل که از نظر اثر گذاری در مباحث اقتصادی که افزایش نرخ تورم یکی از آثار آن است.

وی افزود: ابتدا باید معایب وضع موجود و محاسن تصمیم آینده کاملا تبیین شود؛ اینکه موضوعی را بیان کنیم که از پختگی لازم برخوردار نیست و فقط یک نظر است و هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم، بخواهیم به جامعه القا کنیم، مناسب و درست نیست؛ زیرا جامعه گفتمان و نظرات ما مسئولین را  به عنوان یک تصمیم تلقی می‌کند و آن را به عنوان یک نظر نمی‌دانند که می‌تواند آشفتگی و تلاطم  اقتصادی ایجاد کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نظرات متعدد در مورد بحث بنزین، اضافه کرد: یک نظر این است که یک‌باره قیمت بنزین را افزایش دهیم و نظر دیگری می‌گوید به همه افراد یک کارت انرژی داده شود و یا پشنهادی این است که به هر خانواری فقط برای یک خودرو سهمیه بدهیم و نظر دیگر عنوان می‌کند برای هر خودرو یک میزان سهمیه در نظر گرفته شود و مصرف مازاد بر آن را با قیمت آزاد داد شود و نظرات متعددی برای برون رفت از این وضعیت وجود دارد.

قره‌خانی با بیان اینکه مسئول اصلی مشکل در مورد بنزین خود دولت‌ها (چه دولت مهر ورزی و چه دولت تدبیر و امید) هستند، گفت: دولت‌ها به مقوله بنزین سیاسی نگاه کردند تا اقتصادی و زیست محیطی. وضعیت کنونی یا آشفتگی که اکنون مشاهده می‌کنیم ناشی از تصمیمات متعدد نابجا در گذشته است.

به گفته وی؛ بهتر بود آقای رئیس جمهور و یا هر مسئولی ابتدا جامعه را آماده کنند و تا جامعه بپذیرد؛ گویی که جامعه این تصمیم را گرفته است تا برای اداره بهتر کشور و برای صیانت از منابع ملی و ... و همه اینها زمینه را بسازند و بعد تصمیم نهایی خود را  اعلام و بیان کنند که جامعه هم همراهی خواهد کرد تا اینکه نظرات پراکنده یا بعضا نظرات شخصی که نهایی نیست را اینگونه بیان کنند.

نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: اگر دولت برای موضوع بنزین لایحه بیاورد؛ مجلس نظر خودش می‌دهد و اینگونه نیست که نظرات دولت را بپذیرد، کما اینکه در سال گذشته دولت بنا داشت  قیمت حامل‌های انرژی را ۵۰ درصد گران کند؛ اما مجلس ایستاد و مخالفت کرد، زیرا جامعه پذیرش هزینه سنگین آن و افزیش جهشی قیمت‌ها را نداشت و ندارد و این پیشنهاد دولت پس مخالفت مجلس اجرا نشد.

قره‌خانی ادامه داد: اگر تصمیم دولت درست باشد، مجلس از آن حمایت قرار می‌کند، ولی اگر تصمیم کارشناسی و منطبق با واقعیت و به نفع عمومی جامعه و مصالح کلان کشور و ملی توسعه‌ای نباشد، قطعا مجلس نظر خاص خودش را خواهد داد. 

وی در مورد دو نرخ شدن بنزین، گفت: اگر قرار است رخ دهد، ابتدا باید کارت سوخت فعال و بنزین سهمیه بندی شود و بپذیریم که سهمیه بندی انجام شود یا نه؛ اگر پذیرفته شد و بعد از دو نرخی بودن سخن بگویم و اینکه سقف و میزان سهمیه چه مقدار و با چه قمیت باشد و قیمت آزاد آن باید چند تعیین شود در حالی که هنوز در سیاست‌های اولیه هستیم و یک تصمیم واحدی گرفته نشده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: تا کنون تصمیمی برای دو نرخی شدن و سهمیه بندی بنزین گرفته نشده است، مگر اینکه نظر اخیر رئیس جمهور این انجام آن باشد؛ ولی با توجه به ارتباطی که با دولتمردان و شرکت پالایش و پخش داریم، تصمیمی را اعلام نکردند.

قره‌خانی در پایان در مورد احیای کارت هوشمند سوخت گفت: کارت سوخت به دلیل افزایش حجم زیاد قاچاق بوده و وزارت نفت عنوان کردند می‌خواهند به وسیله کارت سوخت جلوی قاچاق بنزین را بگیرند البته با دو مشکل یکی قاچاق و دومی افزایش میزان مصرف سوخت مواجه هستیم و با استفاده از کارت کارت سوخت می تواند جلوی قاچاق را گرفت، اما آیا از کاربرد بعدی کار سوخت هم استفاده خواهیم کرد یا نه باید گفت که سهمیه بندی بنزین هنوز به صورت قوی مطرح نیست.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۲۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق نتیجه تقویت دیپلماسی انرژی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی فعال حوزه انرژی مؤثر عمل کرده است، گفت: تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق نتیجه تقویت دیپلماسی انرژی به‌ویژه با همسایگان است.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی انرژی فعال عمل کرده است، اظهار کرد: این دولت خوشبختانه هم با کشورهای همسایه و هم با دیگر کشورها از جمله اعضای گروه بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای ارتباط مطلوبی برقرار کرد که این سبب شد دیپلماسی انرژی فعالی نیز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در پس تحریم‌های دشمن شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند به‌ویژه در حوزه نفت و گاز ایجاد شد، افزود: این شرکت‌ها امروز بسیاری از کالاها و مواد اولیه مورد نیاز صنعت نفت را تولید می‌کنند، از این رو این شرکت‌ها کمک بزرگی به رشد بخش انرژی کردند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق، همچنین صادرات برق به این کشور، فعال شدن بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی و... نتیجه تقویت دیپلماسی انرژی در این دولت به‌ویژه با همسایگان است.

محمد باقری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همز با بیان اینکه دولت سیزدهم به لحاظ شرایط حاکم بر کشور ناشی از تحریم و ناکارآمدی دولت گذشته، در صادرات نفتی و غیرنفتی در عمل با مشکل روبه‌رو شد، اظهار کرد: در این مدت که از دولت سیزدهم گذشته است تلاش شد وضع اقتصادی کشور سر و سامان یابد.

وی با اشاره به عملکرد دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی افزود: دولت با پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی و فرامنطقه‌ای، هم‌افزایی منطقه‌ای و بین‌المللی خود را گسترش داد که مردم باید نتایج این پیمان‌ها را احساس کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مدیران قوی فعال در دیپلماسی اقتصادی کشور و بدنه اقتصادی دولت باید تلاش کنند این پیمان‌ها به نتیجه برسد و در کشور سرمایه‌گذاری انجام شود.

دیگر خبرها

  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟
  • گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار نیست
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • جزئیات طرح ترافیک و کارت بلیت خبرنگاری
  • چالش بزرگ دولت با ناترازی روزانه ۱۰ میلیون لیتری سوخت | بنزین واراداتی لیتری چند؟
  • دولت با چالش بزرگ مصرف و واردات بنزین چه خواهد کرد؟
  • دولت با چالش بزرگ مصرف و واردات بنزین چه خواهد کرد؟ / واردات لیتری ۶۰هزارتومان، فروش ۳هزارتومان
  • پنجشنبه ها تعطیل شد!
  • کاهش ساعات کاری هفته به ۴۰ ساعت/ پنجشنبه‌‌ها تعطیل شد
  • تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق نتیجه تقویت دیپلماسی انرژی است