Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-19@02:40:57 GMT

توده‌های خوش خیم در سینه کدامند

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۲۰۵۳

توده‌های خوش خیم در سینه کدامند


امروزه سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان است و باید مورد توجه بسیاری قرار گیرد چرا که باعث از دست دادن سینه خود میشوند، اما همه توده‌هایی که در پستان ایجاد یا توسط خانم‌ها احساس می‌شود، لزوما سرطان نیست و جای هیچ دلهره و نگرانی ندارد. البته باید گفت که اگر این توده‌ها سرطانی هم باشد، با تشخیص زودرس و اقدام سریع، درمان پذیر خواهدبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




اما بسیاری از خانم‌ها با مشاهده توده در سینه بسیار نگران و مضطرب می‌شوند و حتی از مراجعه به پزشک هراس دارند، در حالی که همان طور که گفتیم بسیاری از توده‌ها سرطانی نبوده و خوش خیم است، اما این به معنی آن نیست که بدون پیگیری و مشورت با پزشک رها شود. با معاینه و مشاوره با متخصص زنان یا جراحی می‌توان از بی خطر بودن این توده‌ها مطمئن شد.

معرفی توده‌های سینه

توده‌هایی که در سینه یافت می‌شود، انواع مختلف دارد، اما شایع‌ترین آن‌ها که بسیاری از خانم‌ها با آن رو به رو می‌شوند عبارتند از: فیبرو آدنوم ها، کیست ها، توده‌های ناشی از التهاب و عفونت، بیماری فیبروکیستیک سینه، نکروز چربی و برخی توده‌های اختصاصی دیگر که به طور مختصر با علائم و درمان این توده‌ها آشنا می‌شویم.

کیست‌های سینه

کیسه‌های کوچکی است که دیواره ظریفی دارد و درون آن‌ها مایع جمع شده است. کیست‌ها بسیار شایع بوده و تعداد زیادی از خانم‌ها ممکن است دارای یک یا چند کیست در یک یا هر دو سینه خود باشند. این کیست‌ها علت خاصی ندارد، اما به نظر می‌رسد که با وضعیت هورمونی فرد در ارتباط باشد، اما وجود کیست لزوما به معنای اختلال هورمونی در یک خانم نیست.

برای درمان این کیست‌ها اگر با درد همراه باشد، می‌توان از دارو‌های خوراکی استفاده کرد. اگر کیست بزرگ باشد یا پزشک برای تشخیص دقیق‌تر لازم بداند، اقدام به تخلیه آن با سوزن ظریف خواهدکرد که کار بسیار راحت و بدون دردی است و به صورت سرپایی انجام می‌شود.

در اغلب موارد اقدامات فوق برای درمان کیست کافی است، اما به ندرت عمل جراحی نیز لازم می‌شود. مثلا در کیست‌هایی که مانع داخل آن خونی باشد یا در کنار آن‌ها توده‌ای نیز دیده شود.

فیبرو آدنوم‌ها

فیبرو آدنوم‌ها شایع‌ترین تومور‌های خوش خیم سینه است که بیشتر در زنان ۲۰ تا ۳۵ ساله دیده می‌شود. اما در نوجوانان هم ممکن است دیده شود. قبل از ۲۵ سالگی فیبرو آدنوم‌های پستان از کیست‌ها شایعتر است و موجب اضطراب و هراس در این گروه از بانوان می‌شود. این توده‌ها ممکن است دوطرفه (در هر دو سینه) باشد و گاهی تعداد آن‌ها به چند عدد در هر سینه می‌رسد.

معمولا در صورتی که تشخیص فیبروم آدنوم برای پزشک مسجل باشد، نیازی به عمل جراحی وچود ندارد، اما اگر توده رو به رشد باشد یا اندازه آن در حدی بزرگ باشد که خارج کردن آن ترجیح داشته باشد اقدام جراحی لازم می‌شود که عمل ساده و بی خطری است و از نظر زیبایی نیز مشکل خاصی در سینه ایجاد نمی‌کند، چون با یک برش بسیار کوچک انجام می‌شود و با بخیه ظریف و قابل جذب ترمیم می‌شود.

توده‌های عفونی و التهابی

توده‌های التهابی در اثر عواملی نظیر عفونت ایجاد می‌شود. التهاب ایجاد شده در بافت سینه سبب می‌شود، توده یا سفت شدگی در سینه لمس شود و حتی گاهی با به داخل کشیدن پوست یا نوک سینه علائم سرطان را تقلید می‌کند. عفونت‌های بافت پستان اغلب در خانم‌های شیرده اتفاق می‌افتد، اما گاهی در افراد دیگر نیز مشاهده می‌شود.

درمان اولیه این توده‌ها استفاده از آنتی بیوتیک است که باید سریعا به پزشک مراجعه کنند و دارو را دریافت کنند؛ چرا که این التهاب ممکن است تبدیل به آبسه شود و در آن صورت نیاز به تخلیه یا عمل جراحی پیدا می‌کند.

برخی اوقات عفونت‌های قارچی و سلی در سینه ایجاد التهاب می‌کند که در این موارد نیاز به درمان با دارو‌های خاص دارد. گاهی نیز علت التهاب ناشناخته است و میکروب خاصی را نمی‌توان در کشت‌های انجام شده یافت که در این مورد نیز درمان‌های خاصی وجود دارد که به خوبی بیماری را کنترل می‌کنند.

تغییرات فیبروکیستیک سینه

فیبروکیستیک سینه در حقیقت یک بیماری محسوب نمی‌شود بلکه بروز تغییراتی در سینه خانم‌ها است که با درد و تورم سینه‌ها قبل از عادت ماهیانه و بهبود نسبی آن بعد از اتمام عادت ماهیانه همراه است. تقریبا ۸۰درصد از خانم‌ها در دوره‌ای از زندگی خود این حالت را تجربه می‌کنند، اما شدت آن در افراد مختلف یکسان نیست. در مواردی که درد خفیف است، تجویز ویتامین‌ها و پرهیز از مواد محرکی، چون قهوه، چای غلیظ، نسکافه و کاکائو در تسکین درد این افراد موثر است، اما اگر درد شدید و آزاردهنده باشد دارو‌های دیگری تجویز خواهد شد.

نکروز چربی

اغلب در سینه‌های بزرگ در اثر وارد آمدن ضربه و آسیب به نسوج چربی ایجاد شده و به صورت توده‌ای بدون درد احساس می‌شود. این ضایعه نیاز به درمان خاصی ندارد و اغلب خود به خود از بین می‌رود، اما در بعضی از موارد، چون با ضایع بدخیم از نظر ظاهری قابل افتراق نیست نیاز به نمونه برداری و خارج کردن دارد.

باید توجه داشت که هر توده‌ای که بعد از ضربه ایجاد می‌شود نکروز چربی نیست، گاهی ضربه عاملی برای دقت خانم‌ها به سینه و کشف توده‌هایی می‌شود که از قبل وجود داشته، اما به دلیل اینکه درد نداشته از نظر پنهان مانده، بنابراین توده‌هایی که بعد از ضربه کشف می‌شود، باید تحت بررسی کامل قرار گیرد.

مطلبی که در مورد تمام توده‌های خوش خیم باید تاکید کرد این است که تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن توده با پزشک متخصص است و اگر برای تشخیص دقیق نمونه برداری یا عمل جراحی را توصیه کرد، باید در اولین فرصت انجام شود؛ چون ضرر یک نمونه برداری ساده، بسیار کمتر از تشخیص ندادن و به تعویق انداختن درمان یک توده‌ی بدخیم (سرطانی) است. به یاد داشته باشیم که سرطان سینه قابل درمان است، اگر در تشخیص و درمان آن اهمال نکنیم.   منبع: ایران ناز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۲۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک عراقی در فوتبال انگلیس غوغا کرد؛ علی الحمادی کیست؟

علی الحمادی در این فصل از فوتبال انگلیس یک ستاره درخشان بوده که با آمار فوق‌العاده خود توجهات را جلب کرده است.

او که فصل را در لیگ دسته دوم (سطح چهارم فوتبال انگلیس) آغاز کرده بود برای ویمبلدون در نیم فصل ۱۷ گل و ۷ پاس گل ثبت کرد تا این تیم صدرنشین جدول باشد. این آمار باعث شد تیم‌های حاضر در دسته‌های بالاتر به سراغ جذب او بروند؛ ایپسویچ تاون موفق شد در بازار نقل و انتقالات نیم فصل این مهاجم ۲۲ ساله عراقی را به خدمت بگیرد و کایرن مک‌کنا مربی سابق منچستر یونایتد و سرمربی حال حاضر ایپسویچ تاون با حضور او نتایج بسیار درخشانی کسب کرد.

الحمادی که نخستین عراقی چمپیونشیپ است، تنها در ۹ بازی که اغلب به صورت بازیکن تعویضی وارد زمین شده چهار بار گلزنی کرده و شب گذشته برابر شفیلد ونزدی در حالی که تنها ۷ دقیقه از ورودش به زمین بازی می‌گذشت، توانمندی خودش را در امر گلزنی نشان داد و دبل کرد.

او تنها در ۱۰۸ دقیقه، ۴ بار گلزنی کرده تا بدین ترتیب هر ۲۷ دقیقه یک بار دروازه حریف را باز کرده باشد و به تیمش در راه بازگشت به لیگ برتر کمک کند.

این تیم حالا با ۸۱ امتیاز بالاتر از لیدز یونایتد و ساوتهمپتون، سعی دارد بتواند بعد از لسترسیتی ۸۲ امتیازی صعود کند، اما باید تا پایان فصل منتظر بماند و چشم انتظار روند صعود به لیگ برتر انگلیس باشد.

منبع: ورزش سه

tags # فوتبال سایر اخبار توصیه عجیب دانشمندان؛ به این دلیل مهم گوشت مار پیتون بخورید! از حمام در خون دختران باکره تا خوردن خون کودک؛ آیا انسان راه غلبه بر مرگ را پیدا می‌کند؟ (عکس) جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد! تجربه نزدیک به مرگ چیست و چه حسی دارد؟

دیگر خبرها

  • عوامل اصلی ایجاد تصافات جاده‌ای در چهارمحال و بختیاری کدامند؟
  • فعالیت توده هوای ناپایدار جوی در خراسان جنوبی/ هواشناسی هشدار صادر کرد
  • یک عراقی در فوتبال انگلیس غوغا کرد؛ علی الحمادی کیست؟
  • توده چهار کیلوگرمی از شکم بیمار شوشی خارج شد
  • نهال کاری با رویکرد برگشت به توده های درختی زیستگاه های اولیه
  • امن ترین خطوط هوایی جهان کدامند
  • خروج توده ۴ کیلویی از شکم بیمار ۵۸ ساله در شوش
  • توده‌ چهار کیلوگرمی از شکم بیمار شوشی خارج شد
  • علائم رایج گرفتگی رگ‌های قلب کدام است؟
  • ضرورت توجه همۀ مردم به علائم بالینی و حیاتی