Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@03:19:37 GMT

امام موسی صدر موسیقی و شادی را تایید می کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۲۶۷۴

امام موسی صدر موسیقی و شادی را تایید می کرد

تهران- ایرنا- یک استاد دانشگاه گفت: امام موسی صدر در کنار مردم بود. دینش دین زندگی بود و موسیقی و شادی را تأیید می‌کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، حسن محدثی، استاد دانشگاه روز چهارشنبه در نشست بازخوانی و بررسی آرا و اندیشه های امام موسی صدر با عنوان زیست مومنانه در جهان امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: در اندیشه و عملکرد امام موسی صدر عناصر ارزشمندی وجود دارد که ای کاش در جوانی او را می شناختم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من به حضور او در جهان اسلام افتخار می کنم.
وی افزود: البته وظیفه ما نقد است تا بتوانیم رشد کنیم و تعهدی نداریم که تمام افکار یک متفکر را قبول کنیم.
محدثی گفت:وی افزود: البته نگاه امام موسی صدر به دین نگاه خام بود و زمانی که او می زیست با زمانه ما تفاوت دارد. در عصر کنونی با دشواری می‌توان مومنانه زیست نگاه امام موسی صدر نوعی دینداری آرمانی دارد و او یک نگاه آرمانی را ارائه می‌کند.
وی افزود: نگاه دینی از انسان شناسی برمی خیزد ولی این مسائل در اندیشه صدر دیده نمی شود چون عصر ما با عصر وی تفاوت دارد. برخلاف نظر بسیاری از اندیشمندان دینی که اسلام شان اسلام علم محور است موسی صدر بر عمل تأکید می‌کند و معتقدم زندگی و شخصیت موسی صدر از تفکر او بسیار جلوتر است.
وی افزود: آموزه های دینی زمانی ارزشمند است که مدخلیت علمی داشته باشد و اگر بخواهیم در جهان امروز مومنانه زیست کنیم و از آن دفاع کنیم باید عمل صالح داشته باشیم. مزیت مومنانه زیستن عبارت است از زیستن با عمل صالح.
محدثی با بیان برخی از اندیشه های امام موسی صدر به ویژه در کتاب نای و نی گفت: موسی صدر می گوید علم برای دین در جهان مدرن ظاهر شد و معرفت مسلط را به وجود آورد و توانست جهان را دگرگون کند به گونه ای که دینداران نیز گاهی به علم متوسل می‌شوند و به نظرم مناقشه بین دین و علم همچنان ادامه دارد.
محدثی اضافه کرد: معتقدم باید زندگی کرد ولی زندگی مومنانه بسیار دشوار است برای اینکه دین بماند باید آثار دین را در اعمال خوارج خود جدی بگیریم و این همان عمل صالح است.
وی افزود: موسی صدر معتقد بود انسان فراتر از دین و اعتقادات است و این نگاه نشان می دهد دیگران نزد صدر فوق العاده مهم بوده اند به گونه ای که او حاضر می شود برای آزادی برخی از زندانیان با شاه ملاقات کند ولی برخی با این کار مخالفت می‌کردند.
حجت الاسلام محمدرضا زائری، پژوهشگر دینی نیز در این نشست افزود: امام موسی صدر پیام آسمان را با نیاز زمین پیوند داد تا امکان زیست مومنانه را در جهان امروز ثابت کند.
وی افزود: دو گروه خواسته با ناخواسته تلاش می کنند تا مومنانه زندگی کردن را ناممکن جلوه دهند. گروهی که دینداری را ناممکن و سخت جلوه می دهند و گروهی که تضادی بین دینداری و زندگی طبیعی نشان می دهند.
وی افزود: انسان به طور طبیعی علاقه مند به زندگی دنیاست و بر اساس فطرت میل به آسمان دارد و امام موسی صدر تلاش می کرد تا به یک راه میانه برسد.
این پژوهشگر مذهبی افزود: خاستگاه امام موسی صدر خاستگاه فقاهت و اجتهاد است و او همچون سیدجمال الدین اسدابادی و شهید مظلوم بهشتی از موضع یک روشنفکر امروزی سخن نمی گفت.
زائری افزود: امروز در فضایی زندگی می‌کنیم که برخی به قدری دینداری را سخت جلوه می‌دهند که فاصله بین انسان واقع گرا با باورهای دینی بیشتر می شود.
وی گفت: زمان امام موسی صدر دوره ای بود که اوج تحریک جریان های فکری مارکسیستی وجود داشت و البته به نظر من با شرایط امروز تفاوت چندانی ندارد.
زائری اضافه کرد: در جدیدترین عرصه‌های زندگی می توان با نگاه دینی حضور داشت. امام صادق علیه السلام در پاسخ به یکی از شیعیان مسئله ظاهر گرایی را نفی کرده و فرمود اگر انسان مسلمان در حالی که نور ایمان برای او باز می‌کند در هرجایی بمیرد مومن است. مسئله ظاهرگرایی این است که تصور کنیم کسی که در قم زندگی می‌کند مومن است و کسی که به زندگی توجه دارد کافر است.
وی از ضرورت انصاف علمی سخن گفت و افزود: امام موسی صدر تجربیات عملی را در لبنان آغاز کرد و هیچگاه منافع شخصی و حزبی را دنبال نکرد و همواره منافع شیعیان و اهل سنت و حتی غیر مسلمانان را در نظر می‌گرفت.
این نویسنده مذهبی با ذکر خاطره ای گفت: در زمانی که یکی از کلیساهای لبنان را به آتش کشیده بودند و مسلمانان در مظان اتهام بودند امام موسی صدر اعلام کرد که علاوه بر ساخت مساجد در کمک به ساخت کلیسا نیز همکاری خواهد کرد در حالی که برخی از روحانیون و مراجع این کار را کفر می دانستند.
نشست تخصصی بازخوانی و بررسی آرا و اندیشه‌های امام موسی صدر با موضوع زیست مومنانه در جهان امروز به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و با همکاری کانون اندیشه جوان و موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.
1003 * 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي موسي صدر زائري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۲۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل مجتمع آبرسانی شیخ موسی ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد برارزاده ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از مجتمع آبرسانی شیخ موسی از پیشرفت ۷۹.۸۸ درصدی طرح آبرسانی ملی به روستاهای شیخ موسی در شهرستان بابل در فاز اول پروژه محرومیت زدایی خبر داد.

وی با بیان اینکه مجتمع آبرسانی شیخ موسی بابل شامل ۶ روستا با برخورداری ۶۲۵۰ خانوار است، گفت: عملیات احداث ۱۰ باب مخزن ذخیره به حجم ۱۷۰۰ متر مکعب به اتمام رسید و ۲ مخزن دیگر در مجموع به ظرفیت ۱۵۰ متر مکعب نیز درحال ساخت است.

وی ادامه داد: تا کنون ۴ کیلومتر خط انتقال و ۳۷ کیلومتر شبکه توزیع و یک مورد طرح برق در این پروژه به اجرا درآمد.

مدیرعامل آبفا مازندران، اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه را ۱۷۱ میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز را ۳۸۰ میلیارد ریال دانست.

کد خبر 6079962

دیگر خبرها

  • تلویزیون دستمزد نجومی می‌دهد؟
  • فال شمع روزانه امروز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • «موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟
  • آخرین خبر‌ها از ساخت «پایتخت ۷»؛ دستمزد نجومی سلبریتی‌ها
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید
  • امام موسی صدر و سیدحسن نصرالله مایه افتخار جهان اسلام هستند
  • «موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟
  • تکمیل مجتمع آبرسانی شیخ موسی ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
  • روایتی از زندگی پربار آیت الله مروج،عالم برجسته اردبیلی