Web Analytics Made Easy - Statcounter

بندرعباس – ایرنا- ‌قائم مقام سازمان شیلات ایران با تاکید برتوانمندی های موجود گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته، کارهای انجام شده و در دست اقدام، ایران در جمع کشورهای صادرکننده این آبزی قرار دارد.

سیف الله حقیقی عصر چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، وسعت مزارع فعال میگوی پرورشی کشور را نزدیک به 9هزارو 500هکتار با تولید سالانه 34هزارتن ذکرکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه هم اکنون افزون بر75 درصد از میگوهای پرورشی تولیدی ایران به خارج از کشورصادر می شود افزود: هر ساله شاهد افزایش سهم ایران از بازار جهانی این آبزی هستیم.
به گفته قائم مقام سازمان شیلات ایران با توجه به استقبال خوب سرمایه گذاران و وجود زمین های مستعد ایجاد سایت های پرورشی میزان تولید میگوی پرورشی ایران تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از 42 هزا رتن و 1404هجری خورشیدی نیز به بیش از 55 هزارتن افزایش می یابد.
وی با اشاره به توانمندی های هرمزگان از لحاظ آب و هوایی، مزارع زیرکشت و همچنین شناسایی 50هزار هکتار زمین ساحلی برای توسعه این صنعت افزود: این استان با داشتن حدود چهار هزارهکتار مزرعه فعال و تولید سالانه 15هزار تن (با داشتن47 درصد سهم تولید) رتبه اول تولید میگوی پرورشی کشور را دارد.
این مقام مسوول در شیلات ایران از هرمزگان بعنوان یکی از مهم ترین استانهای ساحلی دارای چرخه کامل (تولید لارو، پرورش، بسته بندی و مرکز صادرات مورد تایید اتحادیه اروپا) میگو نام برد و ابراز داشت: در مزارع شرق این استان سالانه 2 بار میگو (از نوع وانامی) پرورش داده می شود.

** تامین 53درصدی لارو میگو در هرمزگان
قائم مقام شیلات ایران از تولید و تامین 53 درصدی لارو مورد نیاز پرورش دهندگان میگوی کشور در هرمزگان به عنوان یکی دیگر از ظرفیت های این استان نام برد و یاد آورشد: نبود بیماری و تقاضای بالای بهره برداران دیگر استانها باعث گسترش فعالیت کارگاههای تولید لارو(بچه میگو) دراین خطه شده است.
حقیقی با تاکید بر افزایش ایمنی و بهداشت کارگاهایی تولید لارو و مزارع پرورش میگوی هرمزگان در مقابل بیماری های آبزیان گفت: بهداشت و سلامت تولید، حفظ این مهم و استمرار آن در مزارع میگو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با تاکید بر به روزرسانی و ارتقای فعالیت های بهداشتی در مزارع میگوی کشور از فعالان این صنعت به خصوص در هرمزگان خواست همواره در پی رعایت استانداردهای لازم باشند.
ارتقای آموزش ها، نگرش رویکرد این اداره کل به بهبود و پیشرفت کیفی کار باعث شد سال گذشته ( اسفند95 تا دی ماه 96) تعدادی از فعالان این صنعت در مزارع تیاب میناب با اجرای روش های نوین و مکانیزه از هر هکتار مزرعه 20 تن میگو برداشت کنند که این سه و نیم برابر تولید معمول است.
در این مدت ( اسفندماه سال 95 تا دی ماه 96 خورشیدی) پرورش دهندگان این استان موفق به برداشت 15هزار و 333 تن میگو از مزارع شدند که 75 درصد آن به ارزش 75میلیون دلار را به خارج از کشور صادر کردند.
'میگوی پرورشی درمزارع هرمزگان از نوع وانامی است که تولید آن از سال 88هجری خورشیدی به صورت آزمایشی درسطح20 هکتارآغاز شده که تاکنون نتایج مطلوبی داشته که می توان از کاهش هزینه های غذایی، ضریب رشد و بازماندگی بالا، مقاوم بودن به بیماریها و داشتن دوره رشد کمتر(تولید دو بار درسال) بعنوان مهم ترین ویژگی های آن نام برد.
صنعت شیلات و آبزیان از قدیمی ترین راه های درآمد مردم ساحل نشین جنوب از جمله هرمزگان است که در صورت توجه دولتمردان و حمایت از بخش خصوصی می تواند به عنوان محور توسعه هرمزگان کمک زیادی به بنیه اقتصادی مردم باشد.
بر اساس آمار منتشر شده سال 2008میلادی سازمان ملل درخصوص تولید میگوی پرورشی، کشور چین با تولید یک میلیون و 265هزارتن بزرگ ترین تولید کننده معرفی شده درحالیکه تایلند با580هزارتن و اندونزی با290هزارتن در رده های بعدی قرار دارند.
6149 /6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد شيلات و آبزيان صادرات ميگو هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۲۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مدیر کل انتقال خون استان با اشاره به اینکه انتقال خون یزد به لحاظ خدمت رسانی، فنی و تخصصی و علمی جزو استان‌های برتر کشور است تصریح داشت: استان یزد در زمینه‌ی اهدای خون مستمر جزو برترین‌های کشور و در پوشش اهدای خون جزو استان‌های نسبتاً خوب در بین دیگر استان‌ها هست.
دکتر سیدمحمدرضا آقائی میبدی در این نشست از سازمان انتقال خون به عنوان یک سازمان حیاتی در جامعه یاد کرد و گفت: سازمان انتقال خون هیچ جایگزینی ندارد و تنها ارگان تامین کننده خون و فرآورده‌های آن سازمان انتقال خون می‌باشد.
وی تحول، تعالی و تکامل در خدمت، دانش و پژوهش، اجتماعی کردن انتقال خون و دسترسی آسان برای همه جهت اهدای خون را سه هدف مهم در انتقال خون استان ذکر کرد.
 مدیر کل انتقال خون استان با بیان این که هم اکنون هیچ بیماری در استان یزد معظل خون نمی‌ماند و این حاصل سال‌ها تلاش همکاران در این اداره کل است، ابراز کرد: البته تلاش داریم با ایجاد پایگاه‌های سیار، برای هر کسی و در هر جایی امکان اهدای خون را فراهم کنیم و در این رابطه سامانه سیار اهدای خون در استان به بهره برداری رسیده است و ما می‌توانیم این شرایط را تسهیل‌تر کنیم.
وی به اقدامات اجتماعی و فرهنگی در راستای ترویج بیشتر اهدای خون در حوزه جوانان و بانوان نیز اشاره و از آن جمله به راه اندازی پویش‌های نذر خوشبختی، اهدای خون خانواده، ورزشکاران و جوانان، نبض حیات و مواردی از این دست خبر داد.

دیگر خبرها

  • ایران صادرکننده خدمات مهندسی و تکنولوژی های روز دنیاست
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • غول‌های آهنی در مزارع: نگاهی به فرآیند تولید تراکتورهای غول پیکر (فیلم)
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • تعطیلی پنجشنبه ها از موانع اصلی عدم تحقق شعار سال است
  • حال خوب مزارع گندم به لطف باران