Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - «مایک پمپئو» وزیرامورخارجه آمریکا در تناقضی آشکار با موضع سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) در مورد قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار مقتول و منتقد آل سعود، روز چهارشنبه اعلام کرد که تحقیقات در مورد این قتل همچنان جریان دارد.

به گزارش ایرنا، پمپئو درعین حال در سخنانی به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که آمریکا از افرادی که مسئول قتل خاشقچی شناخته شوند، بازخواست می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنان پمپئو بازگوکننده موضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مورد قتل خاشقچی بود حتی با وجودی که نتایج ارزیابی های سیا به طور قریب به یقین حاکی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دستور این قتل را صادر کرده است. ترامپ گزارش سیا را نپذیرفته است.
قتل خاشقچی که ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و مقیم آمریکا بود، بحران سیاسی را در عربستان رقم زده و روابط ریاض با آمریکا و دیگر متحدان غربی را به خطر انداخته است.
وزیر امورخارجه آمریکا در ادامه سخنان خود قتل خاشقچی را رویدادی فاجعه بار خواند و گفت که این مساله مورد تائید آمریکا نیست.
وی همچنین به تحریم هایی اشاره کرد که آمریکا علیه 17 شهروند سعودی مسئول قتل خاشقچی اعمال کرده است. پمپئو و ترامپ بارها عربستان را شریک مهمی برای آمریکا در برابر ایران دانسته اند.
خاشقچی 10 مهرماه برای کارهای اداری خود به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعه کرد و دقایقی پس از ورود از سوی یک هیات اعزامی 15 نفره ازعربستان به ترکیه به قتل رسید.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل وی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شده است.
در این میان، دادگاهی در ترکیه چندی پیش حکم بازداشت «سعود القحطانی» مشاور ارشد ولیعهد عربستان و «احمد العسیری» معاون سابق سرویس امنیتی و اطلاعات خارجی عربستان را به ظن دست داشتن در قتل خاشقچی صادر کرد.
پس از صدور حکم جلب این دو، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان استرداد مظنونان قتل خاشقچی را منتفی دانست.
به گفته مقام های ترکیه، دفتر دادستانی این کشور به این نتیجه رسیده است که القحطانی و العسیری جزو طراحان قتل خاشقچی بوده اند.
خاشقچی که به خاطر انتقادهایش از سیاست های عربستان معروف بود، در سال 2017 ترک وطن کرد و به آمریکا رفت. وی در روزنامه واشنگتن پست فعال بود و اوضاع و شرایط عربستان و سیاست خارجی این کشور را تجزیه و تحلیل می کرد.
اروپام**9109**شبس**1613

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي پمپئو خاشقچي تحقيق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۳۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا مکرون برای روس‌ها رجز می‌خواند؟!

«تشدید موضع گیری‌های ضدروسی مکرون در مدت اخیر تا حدی ریشه در تضعیف نفوذ سنتی فرانسوی‌ها در قاره آفریقا و قدرت‌گیری فزاینده روس‌ها دراین قاره دارد. موضوعی که به یک چالش بزرگ برای پاریس تبدیل شده است.»

به گزارش الف، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در روزها و ماه‌های اخیر، بر شدتِ موضع گیری‌های ضدروسی خود در بحبوحه تداوم یافتن جنگ اوکراین افزوده است. موضوعی که با بازتاب‌های بین‌المللی قابل توجهی نیز همراه شده است. مکرون در یک موضع‌گیری خود تاکید کرده که میزان حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین باید تا جای ممکن افزایش یابد.

با این حال، بخش جنجالی موضع گیری‌های وی که بازتاب‌های فراوانی نیز پیدا کرده، مرتبط با احتمالِ حضور نیروهای فرانسوی در میدان‌های جنگ اوکراین بوده است. در این رابطه برخی مقام‌های روسی خبر داده‌اند که فرانسه یک یگان دو هزار نفری را برای این موضوع آماده کرده است.

جالب است که امانوئل مکرون در موضع‌گیری تاکید کرده که برخی شرکای غربی فرانسه به ویژه در سازمان ناتو نیز با آنچه پاریس در مورد حضور میدانی در جنگ اوکراین می‌گوید، موافق هستند. با این همه، در سوی دیگر این ماجرا، دولت روسیه هشدار داده که طرح مسائلی از این دست بسیار خطرناک است و در صورت تحقق می‌تواند فرانسه و اهداف فرانسوی را به اهدافی مشروع برای روسیه تبدیل کند.

با این همه، یک سوال مهم و محوری مطرح می‌شود که علت طرح موضع‌گیری‌های اینچنینی رئیس جمهور فرانسه چیست؟ به نظر می‌رسد در پاسخ به این پرسش بایستی دو مولفه را مد نظر قرار داد.

اولا، این قبیل موضع گیری‌های رئیس جمهور فرانسه تا حدی ریشه در نگرانی‌های جدی پاریس در مورد نفوذ فزاینده روسیه در قاره آفریقا و محدود کردن نفوذ سنتی فرانسه در این قاره دارد. توجه داشته باشیم که قاره آفریقا در ماه‌های گذشته شاهد چندین کودتا درکشورهایی نظیر بورکینافاسو، مالی، نیجر، چاد و گابن بوده که در تمامی آن‌ها، حضور سنتی فرانسه در این کشور و البته نخبگان وابسته فرانسوی‌ها به شدت به خطر افتاده‌اند و در عوض، روسیه توانسته جای پایِ خوبی را در این قبیل کشورهای آفریقایی کسب کند.

مساله‌ای که نگرانی عمیق پاریس را به همراه داشته و حتی شاهد بوده‌ایم که برخی مقام‌های ارشد روسی نظیر ولادیمیر پوتین نیز به صراحت به این مساله اشاره داشته و تاکید کرده‌اند که فرانسوی‌ها این پالس را به مسکو داده‌اند که با موضع گیری‌های تهاجمی اخیر خود به نوعی سعی دارند این هشدار را به روسیه برسانند که این کشور باید به حوزه نفوذ آن‌ها در دیگر مناطق جهان احترام بگذارد.

دوم اینکه در صحنه سیاست داخلی فرانسه، جریان راست این کشور و به طور خاص راست‌های افراطی، تا حدی به صورت سنتی پیوندهایی را با روسیه دارند. آن‌ها حتی در مورد جنگ اوکراین نیز موضع گیری‌های دوپهلویی را اتخاذ کرده و چندان با موضع رسمی دولت مکرون در رابطه با این جنگ همراهی نمی‌کنند.

در این چهارچوب، مکرون و دیگر جریان‌های سیاسی همراه با وی در صحنه قدرت سیاسی فرانسه، پیروزی روسیه در اوکراین را یک سناریوی خطرناک برای خود ارزیابی می‌کنند. سناریویی که می‌تواند موضع و جایگاه آن‌ها در صحنه سیاست داخلی فرانسه را به نفع مخالفان و رقبای آن‌ها در جریان راست افراطی این کشور تضعیف کند. فراموش نکنیم که در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر فرانسه نیز شاهد بودیم که مکرون با اختلاف نه چندان زیادی توانست نامزد اصلی راست‌های افراطی یعنی مارین لوپن را شکست دهد. موضوعی که زنگ هشدار را برای مکرون و متحدانش به صدا درآورده است.

دیگر خبرها

  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره جنگ غزه
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره جنگ غزه در دیدار مقام آمریکایی
  • چرا مکرون برای روس‌ها رجز می‌خواند؟!
  • پایان فرصت دولت بایدن برای گزارش به کنگره درباره اسرائیل
  • اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران
  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • موضع جالب برادر همسر رهبر انقلاب درباره فیلترینگ
  • آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است