Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عربستان سعودي خود را براي برگزاري نخستين کنفرانس وزراي امور خارجه کشورهاي عربي و آفريقايي حوزه خليج فارس در رياض آماده مي کند.
روزنامه قطري العربي الجديد در اينباره مي نويسد، قرار است نخستين کنفرانس وزراي امور خارجه کشورهاي عربي و آفريقايي حوزه درياي سرخ امروز چهارشنبه 12 دسامبر در رياض برگزار شود تا پيش نويس تاسيس شوراي کشورهاي درياي سرخ، مورد بررسي قرار گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين نشست درحالي برگزار مي شود که درباره اهداف واقعي تشکيل اين شورا ابهاماتي وجود دارد زيرا با توجه به دسترسي اسرائيل به سواحل درياي سرخ تشکيل اين شورا را مي توان اقدامي پنهان براي عادي سازي روابط با اين رژيم قلمداد کرد.
عربستان سعودي اخيرا به طور رسمي از سودان براي شرکت در اين کنفرانس دعوت کرده است.
با وجود آن که روابط ميان سودان با عربستان سعودي به سبب خودداري رياض از ادامه کمک هاي اقتصادي به خرطوم تيره و بحران اقتصادي سودان تشديد شده است، سفير عربستان سعودي در خرطوم درخواست عربستان را در اين رابطه به «الدرديري محمد احمد» وزير امور خارجه سودان تسليم کرده است.
اين در شرايطي است که اخيرا سودان از عربستان سعودي خواسته است تا به فشارهاي بين المللي براي متوقف کردن جنگ در يمن گردن نهد در غير اين صورت نيروهاي زميني خود را از عمليات نظامي عليه يمن، خارج خواهد کرد.
قرار است نمايندگان کشورهاي مصر، اريتره، جيبوتي، سودان، اردن، سومالي و نيز کشور ميزبان يعني عربستان سعودي، در کنفرانسي که در رياض برگزار مي شود، شرکت کنند.
با توجه به رقابت برخي از قدرت هاي بزرگ براي ايجاد پايگاه هاي نظامي و اطلاعاتي در سواحل درياي سرخ و شاخ آفريقا، اين دريا، صحنه منازعه بين المللي است.
گفتني است آمريکا، چين، ژاپن، فرانسه، ترکيه و اسرائيل در سواحل درياي سرخ، پايگاه دارند.
موافقت اخير سودان با واگذاري امتياز توسعه جزيره «سواکن» در درياي سرخ به ترکيه، برآشفتگي اعضاي ائتلاف عربي ضد قطر (مصر، عربستان سعودي، امارات و بحرين) را به دنبال داشت زيرا اين اقدام سبب گسترش دامنه نفوذ ترکيه در اين منطقه شده است.
اين در شرايطي است که آنکارا و ابوظبي براي تسلط بر منطقه درياي سرخ و شاخ آفريقا از طريق راه اندازي و بهره برداري از بنادر بزرگ اين منطقه و گاهي نيز از طريق ايجاد پايگاه هاي نظامي، با يکديگر رقابت مي کنند.
درياي سرخ يکي از مهم ترين راه هاي دريانوردي جهان است به نحوي که حدود 15 درصد از تجارت جهاني از اين دريا انجام مي شود و کشورهاي مشرف بر اين دريا، بيش از 200 ميليون نفر جمعيت دارند.
در اين رابطه منابع ديپلماتيک مصر مي گويند، با توجه به چشمداشت کشورهاي خارجي به منطقه درياي سرخ اوضاع سياسي اين منطقه در شرايط کنوني متشنج است و برخي از کشورهاي حوزه اين دريا نيز دچار بحران هاي سياسي و امنيتي هستند.
به عنوان نمونه، تحولات اوضاع يمن نگراني هاي متعددي را ايجاد مي کند زيرا شرايط يمن نه تنها تهديدي براي صلح و ثبات داخلي اين کشور است بلکه صلح منطقه را نيز به مخاطره مي اندازد که کنترل اين تهديد همبستگي همه قدرت هاي منطقه را مي طلبد.
اين منابع افزودند، خطراتي که هر يک از کشورهاي حوزه درياي سرخ را احاطه کرده است، مي تواند عاملي براي شکل گيري اين شورا و ايجاد مکانيسم هاي اجرايي باشد که افزايش همکاري ميان اين کشورها و کمک هاي دوجانبه ميان آنها را به دنبال داشته باشد.
در اين حال ممکن است توافق هاي مربوط به اين شورا شامل مکانيسم هاي ديپلماتيک، تجاري و در صورت لزوم، نظامي باشد.
از سوي ديگر منابع سياسي سودان مي گويند، خرطوم به نگراني هاي رياض، ابوظبي و قاهره درباره افزايش نقش برخي کشورهاي منطقه مانند ترکيه که داراي چشمداشت هاي منطقه اي هستند، پي برده است؛ از اين رو يکي از اهداف تشکيل اين شورا که هنوز علني نشده، کنترل نفوذ اين کشورهاست.
علاوه بر اين، درگيري ها در منطقه خليج فارس و نيز تلاش هاي عربستان سعودي و امارات براي تقويت محاصره قطر در خارج از منطقه خليج فارس نيز در شکل گيري شوراي کشورهاي درياي سرخ، تاثيرگذار بوده است زيرا دوحه در اين منطقه، سرمايه گذاري هاي بزرگي انجام داده است.
يک ديپلمات عرب حوزه خليج فارس در قاهره که از تحرکات رياض و ابوظبي درباره ايجاد شوراي کشورهاي حوزه درياي سرخ و خليج عدن، آگاه است، اظهار داشت، با توجه به تضاد منافع برخي از کشورهاي حوزه درياي سرخ با رويکردهاي عربستان سعودي و امارات و نيز نگراني هاي مربوط به عادي سازي روابط با اسرائيل به عنوان يکي از اهداف تشکيل شورا موانعي در مقابل اين تحرکات وجود دارد.
منابع آگاه مي گويند، بيشتر کشورهاي عضو اين گروه به کمک هاي اقتصادي کشورهاي عربي حوزه خليج فارس نياز داشته و به دريافت اين کمک ها و سرمايه گذاري هاي اقتصادي آنها چشم اميد دارند.
اين کشورها تصور مي کنند ايجاد شوراي کشورهاي حوزه درياي سرخ منفعتي دو جانبه داشته و ممکن است فرصتي طلايي براي رسيدن به خواسته هايشان باشد و در مقابل عربستان سعودي که براي مشروعيت بخشيدن به حکومت «محمد بن سلمان» وليعهد اين کشور به کمک کشورهاي بين المللي نياز دارد، مي تواند از حمايت اعضاي اين شورا برخوردار شود؛ زيرا به دنبال ماجراي قتل «جمال خاشقجي» روزنامه نگار معترض سعودي و شواهد موجود مبني بر نقش بن سلمان در اين قتل روياهاي وي براي تکيه زدن بر تخت سلطنت با تهديداتي مواجه است.
از سوي ديگر تشکيل شوراي کشورهاي حوزه درياي سرخ نگراني هايي را براي عادي سازي روابط با اسرائيل ايجاد مي کند و اين نگراني ها با توجه به اين که اسرائيل به برقراري رابطه با آفريقا و برخي کشورهاي عربي توجه نشان مي دهد، افزايش مي يابد.
ديدارهاي محرمانه ميان «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي با برخي سران کشورهاي عربي سفر سران برخي کشورهاي آفريقايي مانند چاد به اراضي اشغالي فلسطين، اظهارات رسمي رژيم صهيونيستي براي سفر مسؤولان اين رژيم به کشورهاي عربي همانطور که درباره عُمان شاهد بوديم، از ديگر دلايل افزايش اين نگراني هاست.
به اعتقاد اين ديپلمات عرب با توجه به موضعگيري ترکيه عليه وليعهد عربستان سعودي در رابطه با قتل خاشقجي سرعت عمل رياض براي برگزاري کنفرانس کشورهاي حوزه درياي سرخ مي تواند اقدامي براي به دست آوردن اهرم هاي فشار بيشتر عليه آنکارا باشد.
ممکن است رياض با تشکيل اين شورا بکوشد تا از آن به عنوان عاملي براي تهديد منافع ترکيه در منطقه درياي سرخ استفاده کند و در نتيجه آنکارا را وادار کند تا در موضعگيري خود در رابطه با موضوع قتل جمال خاشقجي تجديد نظر کند. 113/118
مترجم: محب احمدي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۳۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری

به گزارش قدس آنلاین، وزرای بازرگانی و نفت پاکستان امروز در پایگاه هوایی نورخان در مجاورت شهر اسلام‌آباد از هیات بلندپایه تجاری سعودی استقبال کردند.

هیات سعودی به ریاست معاون وزیر سرمایه‌گذاری این کشور متشکل از ۵۰ نفر از مسوولان ارشد شرکت‌های تجاری، سرمایه‌گذاری مرتبط با حوزه‌های انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، پتروشیمی، بندرگاه، پالایشگاه، معاون، مخابرات و راه و ارتباطات است.

سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان درحالی انجام می‌شود که شهباز شریف نخست وزیر پاکستان هشتم اردیبهشت امسال و برای دومین بار به عربستان رفت؛ جایی که وی علاوه بر شرکت در اجلاس ویژه مجمع جهانی اقتصاد با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد.

علاوه بر این، پاکستان در بیست و هشتم فروردین میزبان فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان و هیات بلندپایه اقتصادی همراه وی بود. در این بازدید، مسوولان عربستانی قول افزایش سرمایه‌گذاری در پاکستان و ترغیب شرکت‌های بزرگ تجاری سعودی برای ورود به بازار پاکستان را دادند. سفر امروز هیات دیگری از عربستان در نتیجه توافق اخیر ۲ کشور برای گسترش تعاملات تجاری و یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری عربستان در پاکستان صورت می‌گیرد.

روابط عمومی وزارت بازرگانی پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هیات سعودی از سوی جام کمال خان وزیر بازرگانی و مصدق ملک وزیر نفت پاکستان مورد استقبال قرار گرفت و قرار است در طول سه روز آینده مسوولان ۳۰ شرکت پاکستانی با طرف‌های سعودی خود پیرامون سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های مشترک مذاکرات کنند.

وزیر بازرگانی پاکستان در این خصوص اعلام کرد که هر ۲ کشور توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل را برای شناسایی راهکارهای سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی تبیین خواهند کرد.

ترافیک سفر مقامات پاکستان و عربستان سعودی به کشورهای یکدیگر به ویژه از زمان آغاز به کار دولت شهباز شریف به خوبی نشانگر عمق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری مابین اسلام‌آباد و ریاض و همچنین میل و اشتیاق پاکستان به توسعه روابط به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری با عربستان دارد.

در نقطه مقابل برخی از منتقدان در پاکستان معتقدند، عربستان چندین بار از سرمایه‌گذاری‌های مختلف در پاکستان صحبت کرده است، ولی تا به حال هیچ نتیجه ملموسی نداشته است. با این حال در آذرماه گذشته عربستان سپرده گذاری ۳ میلیارد دلاری خود در بانک مرکزی پاکستان را با هدف حمایت از بهبود معیشتی این کشور برای یکسال دیگر تمدید کرد.

سال گذشته دولت پاکستان با حمایت ارتش این کشور شورایی موسوم به «شورای ویژه تسهیل سرمایه‌گذاری SIFC» را تشکیل داده که هدف اصلی آن تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان به ویژه از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس است و نقش ارتش نیز به عنوان تضمین دهنده سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان تعریف شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • طرح توهمی نتانیاهو برای غزه بعد از قتل عام فلسطینی‌ها
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند