Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@04:42:15 GMT

اقتصاد فرهنگ باید جایگزین اقتصاد نفتی شود

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۴۰۸۷

اقتصاد فرهنگ باید جایگزین اقتصاد نفتی شود

شیراز-ایرنا- رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت تبدیل تهدید تحریم به فرصت، گفت: با آن که امروز در فروش نفت دچار تحریم ظالمانه شده‌ایم، می‌توانیم در سطوح گسترده، اقتصاد فرهنگ را جایگزین صنعت نفت کنیم.

به گزارش ایرنا حجت‌الاسلام احمد مازنی، چهارشنبه در آیین گشایش دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس در شیراز، با تبیین ضرورت‌های توسعه صنعت گردشگری در ایران افزود: ایجاد درک مشترک از گردشگری بین همه عوامل موثر در این صنعت، نخستین ضرورت این حوزه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: این ضرورت به ‌دلیل وجود رویکردهای متفاوتی است که در حوزه فرهنگ وجود دارد به گونه ای که گاه رویکرد صاحب ‌نظران و تاثیرگذاران این حوزه تا 180درجه با یکدیگر متفاوت است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، برای نمونه به برگزاری موسیقی خیابانی اشاره کرد که برخی آن را نمود ابزار لهو و لعب در خیابان‌ها توصیف کرده و عده‌ای رفتار‌های نامناسب با فعالان این حوزه را نشانه اضمحلال فرهنگی می‌دانند.
مازنی افزود: در حوزه گردشگری نیز این تفاوت دیدگاه‌ها وجود دارد، از همین رو در حاکمیت به موازنه، هماهنگی و همدلی نیاز داریم تا گردشگری مطلوب جمهوری اسلامی را افاده کنیم.

** گردشگران به دنبال ایجاد فساد نیستند
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردشگرانی که به ایران می‌آیند به دنبال ایجاد فساد نیستند و برای دیدن آثار تاریخی، تمدن و فرهنگ چند هزارساله به ایران می‌آیند، گفت: باید دست گردشگران و هر فردی که در حوزه تلاش برای ورود گردشگران به ایران فعال است، بوسید.
وی تاکید کرد: باید از اختلاف دیدگاه‌ها در فرآیندی گفت ‌و گو محور برای کشف حقیقت به منظور رسیدن به موازنه در نگاه مسئولان، ارکان نظام و ذی‌نفعان دست‌یابیم هرچند این گفتمان انتها ندارد و هدف در خود مسیر است.
مازنی، آموزش سرمایه انسانی در حوزه گردشگری را ضرورت دوم در این حوزه خواند و بیان داشت: عناصر فعال در عرصه گردشگری باید از لحاظ برخورداری از دانش و فناوری به روز شوند و همه ارکان این حوزه دوشادوش یکدیگر حرکت کنند.
وی، با اشاره به اینکه گردشگری الکترونیک، استفاده از ظرفیت اینترنت و سواد رسانه‌ای از مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت گیرد، گفت: ضرورت بهره‌گیری از دانش و ارتقای آن و نیز مطالعه مستمر ضرورتی غیر قابل انکار است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین از ایجاد موازنه در روابط بین الملل با عنوان ضرورت سوم در این حوزه یاد کرد و افزود: کسانی که با پیوستن به برخی کنوانسیون‌های جهانی مخالفت کردند باید بدانند اگر بنا بود با کنوانسیون‌های جهانی کار نکنیم، طلبه و روحانی می‌ماندیم و نیازی به تشکیل حکومت نداشتیم و حال که حکومت تشکیل شده است باید با دنیا تعامل کنیم.
مازنی تاکید کرد: رونق گردشگری نیازمند ایجاد موازنه در روابط بین الملل است و در این زمینه باید دعواها و جنگ‌ها منطقه‌ای را به صلح بدل کنیم.
وی گفت: باید به جز رژیم اشغالگر قدس با همه دنیا وارد گفت و گوی منطقی و عالمانه بر اساس نُرم های عادلانه شویم تا حقوق ملت ما در گردشگری از طریق ارتباطات محقق شود و به توسعه ارزش‌های ایرانی و اسلامی کمک کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تدوین اولویت‌ها در گردشگری ملی و بین المللی را ضرورتی انکارناپذیر خواند و ادامه داد: عدم توجه به این مهم باعث هدر رفتن سرمایه‌ها می‌شود.
وی، یکی از اولویت‌های گردشگری امروز را گردشگری زیارت دانست و بیان داشت: حضور بارگاه مقدس امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و شاهچراغ (ع) و دیگر زیارتگاه‌های شیعه و سایر مذاهب اسلامی و نیز وجود کلیساهای چند هزار ساله زمینه را برای حضور گردشگران در ایران فراهم می‌کند و باعث صرف اعتبارات در جای درست می‌شود.
مازنی ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی می‌تواند در عرصه داخلی و بین‌المللی ما را از وابستگی به نفت نجات دهد به شرط آن که همه با هم بر اساس منطق گفت‌ و گو، تفاهم و با درک مشترک از شرایط با یکدیگر همکاری کنیم.
وی بیان داشت: آنچه امروز به آن نیازمندیم تفاهم، وحدت و کار کردن است و نباید به‌ خاطر دستمالی قیصریه‌ای را به آتش کشید.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، فضا برای توسعه گردشگری فراهم شده است، به تصویب ایجاد وزارت گردشگری در مجلس اشاره کرد.
مازنی بیان کرد: در لایحه بودجه سال 98 اعتبار حوزه گردشگری بیش از 80 درصد افزایش یافته است که این میزان برای حفظ میراث فرهنگی و موزه ها افزایش صد در صدی داشته است.
دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس تا بیست و چهارم آذرماه 97 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس واقع در شهرک گلستان شیراز برپاست.
7375 / 6118 /2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مجلس كميسيون فرهنگي اقتصاد فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۴۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدآفرینی در تحقق شعار سال مورد توجه باشد

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر دریایی صبح پنج شنبه در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان اظهار کرد: عملیات غرور آفرین و تنبیهی «وعده صادق» هیمنه دروغین رژیم غاصب را فرو ریخت.

وی با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و راههای تحقق آن افزود: در تحقق شعار سال و برداشتن موانع تحقق شعار سال فعالیت و برنامه‌ریزی فرهنگی در میان مردم از اهمیت خاصی برخوردار است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی اضافه کرد: تفاوت ماهوی مابین اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایه داری وجود دارد که هدف از شکوفایی و رشد و توسعه اقتصادی با دیدگاه‌های رهبری مبنی بر استقرار اقتصاد اسلامی و تحقق عدالت فرهنگی با مشارکت مردم می‌باشد.

وی تحقق شعار سال را در پنج گزاره مبتنی بر سخنانه حکیمانه رهبر معظم اینچنین تبیین و اذعان داشت: در تحقق شعار سال امید آفرینی و تبیین مقولات امیدزا و همچنین توجه به مبحث رسانه که در حال حاضر تحت امپراطوری رسانه غرب است به صورت علمی مدنظر قرار گیرد.

ایشان خاطرنشان کرد: اتحاد اجتماعی با شکل دهی حلقه‌های میانی و توجه و اهتمام به اعتماد عمومی در سطح جامعه تقویت شود.

وی در پایان سخنان خویش در این جلسه شورا، بیان داشت: بارش برنامه‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و قرآنی در سال گذشته و به بارنشستن پروژه‌های عمرانی عرصه فرهنگ و هنر از جمله پلاتوهای نمایش و نگارخانه هنر سنندج و هنرستان دخترانه هنرهای زیبا از جمله مهمترین رویدادهای عرصه فرهنگ و هنر و رسانه بوده است.

کد خبر 6081731

دیگر خبرها

  • حوزه فرهنگ نیازمند طراحی‌های کاربردی برای مقابله با شرایط انحرافی دشمن است
  • لزوم ارایه برنامه جامع در حوزه فرهنگ و اقتصاد برای تحقق شعار سال
  • امیدآفرینی در تحقق شعار سال مورد توجه باشد
  • توضیحات وزیر فرهنگ درباره بنیاد پویانمایی و قیمت بلیط کنسرت
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • با عملیات وعده صادق هیمنه رژیم صهیونیستی فروریخت
  • جزئیات اعزام حاجیان از اواخر اردیبهشت با ارز مبادله‌ای
  • از طرح‌های کاربردی در حوزه حکمرانی فرهنگی حمایت می‌شود
  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشورهای عضو شانگهای برقرار شود
  • تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند