Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت ملی نفت چین اعلام کرد که حاضر به سرمایه‌گذاری در پروژه بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی نیست. علت خروج این شرکت از پروژه پارس جنوبی، فشارهای آمریکا اعلام شده است. توتال نیز از این پروژه کناره‌گیری کرده بود.

به گزارش دویچه وله؛ بهره‌برداری از فاز ۱۱ حوزه گاز طبیعی پارس جنوبی، پروژه‌ای بود که می‌بایست از طریق همکاری شرکت فرانسوی توتال، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت نفت ایران اجرا می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تجدید و تشدید تحریم‌های ایران از سوی این کشور، شرکت توتال اعلام کرده بود که از ادامه همکاری در این پروژه منصرف شده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران پس از آن از آمادگی شرکت ملی نفت چین برای پیشبرد این پروژه خبر داده بودند. اکنون خبرگزاری رویترز، در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) منتشر کرده، از انصراف این شرکت چینی خبر داده است.

تا کنون مسئولان شرکت ملی نفت چین از اظهار نظر پیرامون خروج آن‌ها از پروژه بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی خودداری کرده‌اند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: چین پارس جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۴۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد

صادرات نفت خام ایران در ماه مارس ۲۰۲۴ به خاطر تقاضای بالای چین به طور متوسط برابر با ۱.۶۱ میلیون بشکه در روز بوده است، یعنی بالاترین طی ۱۰ ماه گذشته. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ایران به عنوان سومین تولید کننده بزرگ اوپک حدود 3 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که 3 درصد از کل تولید نفت جهان را تشکیل می‌دهد.

با توجه به نگرانی‌های موجود در مورد مختل شدن عرضه نفت ایران و تاثیر آن بر قیمت نفت به خاطر تنش‌های خاورمیانه، در ادامه به برخی حقایق در مورد صنعت نفت این کشور می‌پردازیم:

تحریم‌ها و اوپک

تولید نفت ایران مدت‌هاست هدف امواج متمادی تحریم‌ها قرار گرفته است. آمریکا از زمان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور از قرارداد اتمی ایران در 2018 ،بارها تحریم‌هایی جهت محدود کردن صادرات نفت ایران و کاهش درآمد کشور وضع کرده است.

صادرات نفت ایران در زمان ریاست جمهوری ترامپ کاهش شدیدی داشت.

اما صادرات نفت این کشور در زمان بایدن رو به افزایش بوده چون بسیاری عقیده دارند دولت بایدن سختگیری کافی را در اجرای این تحریم‌ها نداشته و ایران توانسته به راحتی آنها را دور بزند. چین حالا بزرگترین خریدار نفت ایران است.

با وجود اینکه ایران عضوی از اوپک و ائتلاف اوپک پلاس است، اما از طرح کاهش تولید این گروه جهت حمایت از بازار نفت معاف شده است.

رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کندتولید نفت ایران به 3میلیون و 250هزار بشکه در روز رسید

افزایش تولید

طبق گزارش موسسه کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه مارس به خاطر تقاضای بالای چین در سال گذشته و سال جاری میلادی به طور متوسط برابر با 1.61 میلیون بشکه در روز بوده است، یعنی بالاترین رقم طی 10 ماه گذشته. ایران در آن ماه 1.68 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد که بالاترین رقم از 2018 بود.

قرارداد اتمی و تاثیرات آن

کاهش تحریم‌ها در 2018  به دنبال بسته شدن قرارداد اتمی، صادرات نفت ایران را به اوج رساند. صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه مه 2018 به 2.8 میلیون بشکه در روز رسید، یعنی بالاترین میزان صادرات از سال 2013.

طبق گزارش کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه مه 2018 برابر با 2.51 میلیون بشکه در روز بود. اطلاعات اوپک نشان می‌دهد صادرات ایران در آن زمان به طور متوسط برابر با 2.54 میلیون بشکه در روز بوده، یعنی بالاترین رقم از 2011.

طبق گزارش اوپک، تولید نفت ایران در دهه 1970 به بالاترین رقم رسیده بود و در سال 1974 رکورد 6.02 میلیون بشکه در روز ثبت شده است. این رقم برابر با بیش از 10 درصد تولید نفت دنیا در آن زمان است.

ترامپ و بایدن

آمریکا در ماه مه 2018 تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور یک جانبه از قرارداد اتمی برجام بیرون رفت و تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت ایران با هدف صفر کردن فروش نفت این کشور وضع کرد.

ایران ارائه اطلاعات در مورد صادرات نفت خود را متوقف کرده اما بررسی ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت این کشور در دو سال بعد از آن به شدت کاهش یافته و در برخی ماه‌های 2020 به کمتر از 200 هزار بشکه در روز رسیده است،  یعنی پایین‌ترین رقم از 1980.

جو بایدن در اواخر 2020 برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.

چین در سه ماهه اول 2021 واردات نفت ایران را تا حدود 800 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه و تقریباً یک میلیون بشکه در روز در ماه مارس افزایش داد.

ایران و آمریکا در 2021 بر سر میز مذاکره جهت بستن یک قرارداد اتمی جدید بازگشتند. صادرات ایران طی 2022 افزایش یافت و آن سال را با بیش از یک میلیون بشکه در روز به پایان رساند.

تحلیلگران عقیده دارند افزایش صادرات نفت ایران تا حدی نتیجه موفقیت این کشور در دور زدن تحریم‌های آمریکاست.

ایران سال‌هاست از طریق انتقال کشتی به کشتی یا خاموش کردن فرستنده نفتکش‌ها تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند. البته برخی تحلیلگران عقیده دارند افزایش صادرات ایران تا حدی نتیجه کوتاهی آمریکا در اجرای سختگیرانه تحریم‌هاست.

انتهای پیام/28

 

دیگر خبرها

  • دریافت «تاییدیه دانش‌بنیان نوآور» به شرکت پارس تکنولوژی سداد بانک ملی ایران
  • تصویر زن فلسطینی برنده جایزه عکس سال شد
  • اشتغال ۲۴۰۰ نفر جوانان استان بوشهر در منطقه ویژه پارس
  • خراسان جنوبی در جایگاه چهارم طرح مسطورا
  • پژو پارس گران شد/ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو کلید خورد؟
  • تدوین طرح جامع فرودگاه پارس آباد
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • اجرای ۸۰ پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری
  • مصرف ۱.۹ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در خراسان جنوبی
  • آزمون ۱۳۳ باسکول وسائل نقلیه چرخدار جاده‌ای در خراسان جنوبی