Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر امروز چهارشنبه به اقدامات خشونت‌بار مقامات نیجریه به کشتار شیعیان در این کشور واکنش نشان داد.
در گزارشی که این سازمان منتشر کرده آمده است که مقامات نیجریه نتوانسته‌اند در زمینه اجرای عدالت در زمینه کشته شدن صد‌ها نفر از جنبش اسلامی شیعه (IMN) از سال ۲۰۱۵ تضمین‌های لازم را بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«آنیتی اوانگ» پژوهشگر نیجریه‌ای در دیده‌بان حقوق‌بشر در این مورد گفت: «اقدام نیرو‌های امنیتی دولتی نیجریه مبنی بر سرکوب شیعیان عضو جنبش اسلامی شیعه خطر نارضایتی‌ها را تشدید می‌کند که می‌تواند شرایط امنیتی در نیجریه را بدتر کند. افزایش اعتراضات گروهی در واقع گریه برای عدالت است که مقامات باید آن را اجرا کنند.»
همچنین دیده‌بان حقوق‌بشر اعلام کرده است که در پی سرکوب‌ها در شهر‌های ابوجا، کادونا، کانو، کاتسینا، یوبه، پلاتئو، سوکوتو دست‌کم ۱۱۰ نفر کشته شده‌اند.
مقامات نیجریه باید مصونیت کسانی که حملات خشن در زاریا صورت دادند را پایان دهند و هر چه سریعتر به صورت مستقل به این موضوع رسیدگی کنند.
در سپتامبر ۲۰۱۶، یک کمیسیون تحقیق قضایی کادونا پیشنهاد داد که سربازانی را که در قتل زاریا شرکت داشته اند، محاکمه شوند، دادستان دولتی این توصیه را نادیده گرفت، اما اتهاماتی را علیه ۱۷۷ عضو گروهی که در کشتاری دست داشتند، مطرح کرد.
یک وکیل به نام «ماکسول کیون»، ژوئن گذشته به دیده‌بان حقوق‌بشر گفت که در زندان، افرادی که به شدت زخمی شده بودند را درمان نکرده‌اند که منجر به مرگ سه نفر از آنان شده است. البته این همه ماجرا نیست چرا که در جولای گذشته وقتی این افراد بیش از دو سال را در زندان سپری کردند، دادگاه ۸۷ نفر از آنان را به اعدام محکوم کرد و محاکمه ۹۰ نفر دیگر همچنان جریان دارد.
ارتش نیجریه ۱۲ ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی با توسل به زور تلاش کرد تا خیابان‌های زاریا واقع در ایالت کادونا در شمال غربی را برای عبور فرمانده ارشد ارتش پاکسازی کند. ارتش نیجریه در جریان درگیری که سه روز به طول انجامید، ۳۴۷ نفر را کشت و صد‌ها نفر را هم دستگیر کرد که شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه و همسرش هم از جمله افراد دستگیر شده بودند. اکنون دستگیری این روحانی ۶۴ ساله وارد سومین سال خود شده و خبر‌ها حاکی از وخامت اوضاع او در زندان است. دادگاه عالی نیجریه در سال ۲۰۱۶ حکم آزادی فوری زکزاکی را صادر کرد، اما دولت این کشور تاکنون از پذیرش این مسئله سرباز زده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: دیده بان حقوق بشر نیجریه عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۴۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی: پیش از هرگونه حمله باید خوب فکر کنیم/ ایران به حمله ما واکنش نشان خواهد داد

به گزارش جماران؛ «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل قبل از پاسخ به ایران باید خوب فکر کند و بداند که ایران به این حمله واکنش نشان خواهد بود.»

شفقنا به نقل از آرتی نوشت: لیبرمن افزود: «قبل از حمله، باید با دقت فکر کنیم و بدانیم که ایران به حمله ما واکنش خواهد داشت.»

وی اظهار داشت: «ایرانی‌ها قدرت دارند و به خودشان بسیار مطمئن هستند، مهم نیست که چگونه پاسخ دهیم، آنها واکنش نشان خواهند داد و سپس ما باید دوباره پاسخ دهیم.»

در همین ارتباط، «بنی گانتز»، عضو کابینه جنگ تاکید کرد: اسرائیل «در زمان و شیوه مناسب» به حمله ایران پاسخ خواهد داد.

مقامات آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند پاسخ اسرائیل به حمله ایران «محدود» خواهد بود و نیروهای ایرانی خارج از این کشور و گروه‌های نیابتی در منطقه را هدف قرار دهد.

شبکه NBC گزارش داد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره واکنش به ایران هشدار داده و تاکید کرده است واشنگتن در انجام هیچ حمله‌ای به ایران مشارکت نخواهد کرد.

«ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران هم تاکید کرده است هرگونه ماجراجویی جدید اسرائیل با واکنش شدید و قاطع ایران مواجه خواهد شد.

ایران شنبه‌شب در پاسخ تنبیهی به حمله هوایی اسرائیل به حریم کنسولگری ایران در دمشق و نقض قوانین بین‌المللی، اسرائیل را آماج موشک‌ها و پهپادهای خود قرار داد.

مقامات رژیم صهیونیستی که تا این لحظه به‌طور رسمی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته‌اند، مدعی هستند که ساختمان مورد حمله مرکز دیپلماتیک نبوده و مقر مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

با وقوع پاسخ تنبیهی ایران، سه مقام اسرائیلی شامل بنی گانتز و گادی آیزنکوب -رؤسای سابق ستاد ارتش اسرائیل- پیشنهاد ضدحمله فوری را مطرح کردند.

از نظر این مقامات اسرائیلی، هرچه زمان بیشتری بگذرد کسب مشروعیت بین‌المللی برای ضدحمله دشوارتر خواهد بود حال آنکه ضدحمله فوری امکان استراحت و پاسخ متقابل را از ایران خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • واکنش مقامات اروپایی به حادثه امروز اصفهان
  • نخستین واکنش مقامات اسرائیل به اتفاقات اصفهان
  • مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند!
  • واکنش فرمانده کل ارتش به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان /رژیم صهیونیستی قبلاً واکنش ما را دیده است
  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران | کدام شرکت هدف قرار گرفت؟
  • خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی
  • فهرست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • بی‌توجهی بلینکن به سخنان کارکنان وزارت خارجه آمریکا مبنی بر مجازات سربازان صهیونیستی ناقض حقوق بشر
  • ایران هرگونه تعرض به منافعش را پاسخ خواهد داد/ تشکیل پرونده قضایی علیه مقامات رژیم صهیونیستی
  • وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی: پیش از هرگونه حمله باید خوب فکر کنیم/ ایران به حمله ما واکنش نشان خواهد داد