Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: براساس گزارش بانک جهانی رتبه ایران در شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز چند پله تنزل داشته است.

سهند شهبازی چهارشنبه شب در همایش ملی توسعه پایدار در شاخص بهبود فضای کسب و کار در مشهد افزود: امتیاز ایران در شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز در گزارش بانک جهانی 69.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

11 و رتبه آن در این شاخص 86 است.
وی اظهار داشت: ایران در گزارش سال 2018 بانک جهانی رتبه 25 را در شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز داشت و این نشانگر نزول 61 پله ای کشور است.
وی گفت: مدت زمان پروسه اخذ مجوزهای ساخت و ساز برای ایران در این گزارش 130 روز و تعداد مراحل این پروسه 16 مرحله و هزینه انجام این فرآیند برای ایران 6.6 درصد از ارزش انبار در نظر گرفته شده است.
این فعال اقتصادی افزود: براساس گزارش بانک جهانی در سال 2019، ضعیف ترین کشورها در این زمینه پنج کشور اریتره، سومالی، سوریه، یمن و لیبی با امتیاز صفر و رتبه مشترک 186 بودند.
وی اظهار داشت: براساس این گزارش، کشور پیشرو، هنگ کنگ با کسب امتیاز 88.24 و رتبه یک است که فرآیند اخذ مجوزهای ساخت و ساز در این کشور 72 روز به طول می انجامد و 11 مرحله دارد.
عضو اتاق بازرگانی تبریز گفت: ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی، ساده سازی روند تایید صحت محل، مجوز ساخت و گواهی پایان کار و کاهش زمان اخذ انشعابات آب و برق جزو اقدامات مثبت ایران در مورد شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز در گزارشات سالهای قبل بانک جهانی است.
وی افزود: کشورهای صاحب رتبه بالا در شاخص های اخذ مجوزهای ساخت و ساز کاهش زمان برای پردازش درخواست مجوزها، ساده سازی فرآیندها، تصویب قوانین جدید ساخت، بهبود فرآیند کنترل ساخت و ساز، کاهش هزینه ها، معرفی یا بهبود مراکز یک مرحله ای را در دستور کار قرار داده بودند.
وی درباره پیشنهادات اصلاحی خود در زمینه تسهیل اخذ مجوزهای ساخت و ساز در ایران گفت: الزام وزارت راه و شهرسازی و شهرداری به کاهش پنج مرحله بازدید از انبار در حال ساخت و بارگذاری کلیه قوانین و مقرراتی که سازندگان برای اخذ مجوزهای گوناگون ساخت و ساز و پایان کار به آن نیاز دارند، الزام شرکت آب و فاضلاب به کاهش زمان لازم برای اخذ انشعاب آب و فاضلاب به کمتر از 10 روز ، الزام سازمان آتش نشانی به کاهش زمان لازم برای تایید ایمنی آتش نشانی به کمتر از 10 روز پیشنهاد می شود.
شهبازی اظهار داشت: با انجام این اصلاحات امتیاز ایران در گزارش دی.بی 2019 بانک جهانی در خصوص شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز به 77.15 می رسد و رتبه ایران به 29 ارتقا خواهد یافت.
عضو اتاق بازرگانی شیراز نیز در این نشست در خصوص شاخص نماگر ثبت مالکیت در ایران گفت: براساس بررسی های جهانی، در سال 2019 تعداد مراحل ثبت مالکیت در ایران 76 مرحله ، مدت زمان 31 روز، هزینه 5.7 درصد از ارزش دارایی بوده است که در این سال کشورهای گرجستان، نیوزیلند، عربستان و سنگاپور وضعیت بهتری از ایران داشتند.
مریم حق جو اظهار داشت: 30 کشور وضعیت نماگر ثبت مالکیت خود را بهبود بخشیدند و کشورهای جنوب آسیا هم بیشترین سهم را در این مهم داشتند.
وی گفت: با توجه به موارد یاد شده و تحلیل وضعیت قوانین و مقررات برای ارتقای جایگاه ایران باید دو شیوه شامل اصلاح قوانین و اصلاح اقدامات اجرایی انجام گیرد.
وی افزود: در صورت اجرای هر دو شیوه اصلاحی، امتیاز ایران در نماگر ثبت مالکیت 92 و رتبه این کشور در جهان 12 خواهد شد.
به گزارش ایرنا، همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود فضای کسب و کار به همت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تا 22 آذر در مشهد ادامه دارد.
7489 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد فضاي كسب و كار مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۴۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش فقر مطلق در ایران به روایت بانک جهانی

به گزارش همشهری، این نهاد بین‌المللی مبنای فقر مطلق را بر پایه درآمد روزانه ۲.۱۵دلار برای هر نفر و البته براساس شاخص برابری قدرت خرید به ‌قیمت ثابت سال۲۰۱۷ تعریف کرده و این رقم حداقل مبلغی است که یک نفر برای تأمین نیازهای ضروری زندگی خود به آن نیاز دارد.

این گزارش می‌افزاید: پیش از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، نسبت جمعیت درگیر فقر مطلق به کل جمعیت کشور ۸ دهم درصد بوده که در سال ۲۰۲۱‌، ۷دهم درصد و در سال ۲۰۲۲هم ۵دهم درصد بهبود یافته است. با این حساب، فقر مطلق در ایران طی ۲سال متوالی کاهشی بوده و نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت طی این مدت مجموعا ۳۷درصد کمتر از سال ۲۰۲۰یعنی سال آخر فعالیت دولت قبل بوده است. نرخ ۵دهم درصدی فقر مطلق در ایران کمترین نرخ ثبت‌شده برای این شاخص طی ۵سال گذشته است.

گفتنی است سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، اسفند سال۱۴۰۰ با بیان اینکه «اگرچه اقدامات و اصلاحات ساختاری و بلندمدت برای رفع فقر و بی‌عدالتی نسبت به رسیدگی به فقرا تقدم دارد، اما نباید باعث غفلت از سرعت رسیدگی به نیازمندان شود» تأکید کرده بود دولت، امکانات کافی برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق را دارد و با کار جهادی و برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم‌به نتیجه‌برسیم.‌

کد خبر 846377 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها فقر بانک جهانی اقتصاد

دیگر خبرها

  • تنفس هوای مطلوب در تهران بارانی
  • نوآوری و تاب‌آوری، موتور جهش تولید
  • البرز رتبه هشتم کشوری در صدور مجوزهای برخط کسب و کار در کشور است
  • پلیس درباره طرح حجاب و عفاف باز هم اطلاعیه صادر کرد
  • فوری | فعالیت باندهای تجارت جنسی و پورنوگرافی بین‌المللی در ایران | جزئیات شناسایی اقدامات مجرمانه فحشا توسط پلیس
  • کاهش فقر مطلق در ایران به روایت بانک جهانی
  • امضای ۸ سند همکاری بین ایران و پاکستان
  • تهرانی‌ها همچنان هوای مطلوب تنفس می‌کنند
  • تنفس هوای مطلوب در تهران طی امروز
  • جایگاه منطقه‌ای ایران در انتشارات علمی ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی