Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- همایش توسعه ایران؛ فرصت ها و چالش ها امروز چهارشنبه با هدف ارزیابی دستاوردهای هفت دهه تلاش برنامه ریزی توسعه در ایران برگزارشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، امنیت، دموکراسی، محیط بین الملل و توسعه، توسعه ایران و سپهر فرهنگی اجتماعی و چالش های فرهنگی در کشور از مهم ترین عناوین این همایش یک روزه بود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**امنیت و دموکراسی در صدر چالش های توسعه ایران است
رئیس همایش توسعه ایران؛ فرصت ها و چالش دراین همایش که در محل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: امنیت، دموکراسی، توسعه منطقه و تعامل با محیط بین الملل در صدر فهرست چالش های توسعه ایران قرار دارد. قلب های بی شماری برای رشد و تعالی ایران می تپد.
حسن حاج قاسم افزود: این همایش جمعی از دانشگاهیان را کنار یکدیگر جمع کرده که از راه تسهیل در بستر راه های دانشی به منظور نیل هرچه سریع تر در راه توسعه گام برداشته شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ، حلقه اولیه گردهم آمدن استادان در موسسه طرح هزاره را تحقق سند 1404 دانست و گفت: در موسسه تلاش شده تا با استفاده از مدلی به نام سپهر علل توسعه نیافتگی ایران بررسی شود.
حاج قاسم یادآور شد: مدل سپهر به صورت فرهنگ بنیان است و فرهنگ را از دو بعد مادی و غیر مادی بررسی می کند.
به گفته وی؛ اصل محوری مدل سپهر تعادل میان عناصر با یکدیگر محیط اطراف است که کمک به بازشناسی باورها، عادات اجتماعی، دین، نماد، زبان و تکنولوژی می کند.
رئیس موسسه طرح هزاره با اشاره به فراهم کردن بستر رویکردهای انتقادی در این موسسه خاطرنشان کرد: اندیشگاه به عرصه متقابل اندیشه ای تأسیس شد که در بستر رویکرد انتقادی مسائل توسعه ایران را فراهم کند.
حاج قاسم افزود: در موسسه طرح هزاره تمرکز بیشتر بر موضوع کاربردی راهبرد محور در توسعه کشور بوده است.

**توسعه بدون امنیت نمی تواند محقق شود
نماینده پیشین ایران در سازمان ملل نیز دراین همایش گفت: در تمامی کشورها سیاست بر مبنای اقتصاد تغییر می کند تا رشد اقتصادی در کشورها بیشتر شود، ایران برای رسیدن به توسعه باید سیاست خود را برای داشتن اقتصاد مطلوب تغییر دهد.
علی خرم درباره امنیت و دموکراسی اظهار کرد: واژه دموکراسی دربرگیرنده مشارکت مردم در تصمیم گیری های جامعه است. برای دموکراسی تا کنون مدل و تعریف های بسیاری ارائه شده که در همه این تعاریف به قدرت مردمی اشاره مستقیم شده است.
وی افزود: تأثیرات متقابل توسعه و دموکراسی از جمله موضوعات مورد توجه اندیشمندان در چهار دهه گذشته بوده است، بی شک می توان گفت رشد اقتصادی و دموکراسی تأثیر مثبت و مستقیمی بر یکدیگر دارند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه توسعه به معنای تکامل و پیشرفت است، یادآورشد: پس از جنگ جهانی و ویرانی های ناشی از آن، توسعه به معنای نوسازی، رشد و صنعتی شدن مصادف شد.
خرم افزود: توسعه همواره با دو بخش سیاسی و اقتصادی مطرح بوده که معمولا در بخش سیاسی آزادی و توسعه انسانی مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته وی، توسعه انسانی به معنای افزایش رفاه کل جامعه و افزایش کیفیت زندگی انسان ها است، سرانه تولید ناخالص داخلی، امید به زندگی و سواد از جمله مهم ترین شاخص های توسعه انسانی محسوب می شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به نقش امنیت در توسعه خاطرنشان کرد: توسعه بدون امنیت نمی تواند محقق شود چرا که امکان سرمایه گذاری بدون امنیت و به دنبال آن اعتماد ایجاد نمی شود.
به اعتقاد خرم، زندگی طولانی و سالم، سطح زندگی در شأن و آزادی های فردی از مهم ترین ابعاد توسعه انسانی است، پرورش قابلیت های انسانی مهم ترین هدف توسعه انسانی قلمداد می شود.
وی با اشاره به اینکه رشد تولید ناخالص داخلی به معنای توسعه نیست، اظهار کرد: رشد اقتصادی ابزار است اما توسعه بر اهداف تمرکز می کند.

** ایران اعتماد منطقه را بدست آورد
عبدالرحیم کرکه آبادی، عضو موسسه طرح هزاره در این همایش درباره توسعه ایران و سپهر فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: در موسسه طرح هزاره با استفاده از مدل سپهر که یک ابر مدل است به بررسی عوامل توسعه پرداخته شد.
وی با اشاره به نتیجه مدل سپهر در جامعه ایران گفت: جامعه ایرانی باید راست بگوید، دروغ نگوید تا رستگار شود. با صداقت است که می توان اعتماد اجتماعی را شکل داد و به دنبال آن سرمایه اجتماعی در جامعه ایجاد کرد. کشور ایران به واسطه کسب اعتماد در منطقه می تواند به ارزش های افزوده به نفع جامعه دست یابد.

**سازمان سازی در کشور رواج یافته است
تقی آزاد ارمکی، استاد دانشگاه تهران در ادامه همایش درباره چالش های فرهنگی در جریان توسعه ایران اظهار کرد: توسعه در ایران از زمان رضاشاه تا کنون با چالش های بسیاری رو به رو بوده است.
وی افزود: توسعه در معنای پنهان خود با ایجاد مفهوم دولت-ملت بی اعتنایی به ساز و کار طبقاتی را ایجاد کرد که درپی این مفهوم توده در جایگاهی ناشایست با چالش های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار می گیرد.
آزاد ارمکی با اشاره به اینکه سازمان توسعه ابزاری برای ارتباط با توده است، یادآورشد: توسعه فراموش شده و سامان توسعه یعنی بروکراسی و برنامه به پروژه اصلی تبدیل شده است، نمایندگان مجلس با طرح قانون و آیین نامه های متفاوت سازمان سازی را رواج داده تا تنها بخش کالبدی جامعه تأمین شود.
وی خاطرنشان کرد: گرانی دلار، مسکن و نابسامانی اجتماعی همه فروپاشی مداوم برنامه های توسعه ایجاد شده که اگر برنامه توسعه متناوب با نظام اجتماعی تدوین می شد، تحریم نمی توانست تا این اندازه اقتصاد، فرهنگ و سیاست را متحول کند.

** برنامه ششم توسعه به عدالت جنسیتی اشاره کرد
در ادامه همایش اطهره نژادی معاون معاونت برنامه ریزی امور زنان و خانواده ارزیابی برنامه های توسعه کشور در باره جایگاه زنان در جامعه اظهار کرد: در برنامه های توسعه پیش از انقلاب کمتر به توسعه اجتماعی بویژه نگاه برابری جنسیتی توجه شده است.
وی افزود: حضور زنان درجامعه در دوران پهلوی ها با تشکیل سازمان های مردم نهاد گوناگون و افزایش اشتغال زنان بسیار بیشتر شد به گونه ای که حتی در زمان پهلوی حق رای برای زنان مهیا شد اما از نظر من قوی ترین برنامه توسعه ایران، برنامه ششم پس از انقلاب است که گفته شده عدالت جنسیتی در جامعه باید مورد بررسی جدی قرار گیرد تا کاهش شکاف جنسیتی در جامعه نیز پر شود.

** برنامه توسعه با شرایط کشور متناسب نیست
سید محمد بهشتی پژوهشگر در حوزه توسعه کشور، در این همایش به ناهماهنگی برنامه های توسعه با نقشه و شرایط کشور اشاره کرد و گفت: برنامه هدفی را مشخص می کند تا از بهترین مسیر و با کمترین منابع به موفقیت دست یافت اما برنامه ریزان در ایران بدون توجه به شرایط جامعه نسبت به طراحی برنامه ها اقدام می کنند.

** توسعه کشور در گرو گفت و گو است
حجت الله میرزایی پژوهشگر نیز در پایان همایش درباره ارزیابی دستاوردهای هفت دهه برنامه ریزی توسعه در ایران اظهار کرد: سازکارهای حضور نهاد جامعه مدنی تصویری دکوری و کاریکاتوری است و برنامه توسعه به مناسکی تبدیل شده که بدون گفت و گو و ابزار در زمان خاصی انجام می شود. وقتی برنامه کارشناسی در کشور وجود ندارد، خروجی مناسبی نیز ایجاد نمی شود.
وی افزود: افراد بدون صلاحیت مانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون داشتن تحصیلات مناسب برای 5 سال کشور تصمیم می گیرند در حالی که باید برای رسیدن توسعه میان کارشناسان و مسئولان به طور مکرر گفت وگو صورت گیرد.

**9491**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد توسعه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۵۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به لزوم استفاده از دانش سنتی در مسائل توسعه‌ای، گفت: بحث‌های توسعه‌ای بدون توجه به پیشینه و ویژگی تمدنی و اقلیمی امکان‌پذیر نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، نورالله مرادی شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت آموزش بحث پرچمداری است، اظهار داشت: در بحث پرچمداری هر کدام از استان‌های کشور یک موضوع تخصصی محیط زیست را به عنوان پروژه اصلی آن استان برای تولید محتوا برای کل کشور در دستور کار دارند و پرچمداری 31 استان مشخص است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، افزود: دانش سنتی یکی از این موضوعات است و می‌تواند آغازگر پرچمداری باشد، برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها تدوین شده است، ما از استان چهارمحال و بختیاری شناخت داشتیم و پژوهشگران بسیاری در این زمینه فعال بودند به همین دلیل این استان برای موضوع دانش سنتی انتخاب و دبیرخانه و شورای مشورتی استان تشکیل شد.

وی گفت: به حوزه دانش بومی کمتر توجه شده و اساسا در منظومه ذهنی مدیران اجرایی ما کمتر وجود داشته و از کل دانش سنتی در این سال‌ها دو بروشور عامیانه و سطحی بود که کار را دشوار می‌کرد، موضوع دانش سنتی جدید بود و مقاله و اطلاعات خاصی در این زمینه نبود و باید جمع‌آوری می‌شد و به بنیان خاص تبدیل می‌شد.

مرادی ادامه داد: مدل طراحی شد و کارهای مختلفی انجام و برای هر استان نحوه جمع‌آوری اطلاعات دانش بومی ابلاغ شد و استان‌ها موازی‌کار در استان چهارمحال و بختیاری کار جمع‌آوری دانش بومی در حوزه محیط‌زیست را شروع کردند.

مرادی افزود: یکی از کارهایی که باید انجام می‌شد ایجاد حس هویت برای این شاخه دانش بود که یک راه آن تولید ادبیات است که یکی از راه‌های آن برگزاری همایش در راستای سایر فعالیت‌ها بود.

وی عنوان کرد: تعداد 240 مقاله به همایش ارسال و 210مقاله انتخاب شد و 13مقاله طی دو روز برگزاری همایش ارائه می‌شود، همچنین 7وبینار قبل از همایش برگزار شد،  کتاب چکیده مقالات به زودی تهیه می‌شود و تهیه کتاب اصل مقالات هم در دستور کار است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشوربا اشاره به اینکه این همایش دو سالانه و به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری است، گفت: گام بعدی این است که دانش سنتی هر استان را جداگانه منتشر و در نهایت همه به دبیرخانه استان چهارمحال و بختیاری ارسال شود و اطلس دانش بومی و سنتی ایران را منتشر کنیم.

مرادی با اشاره به لزوم استفاده از دانش سنتی در مسائل توسعه‌ای، بیان کرد: بحث‌های توسعه‌ای بدون توجه به پیشینه و ویژگی تمدنی و اقلیمی امکان‌پذیر نیست اساسا تمدن ایرانی یک تمدن محیط زیستی است و در همه ابعاد این بوم سازگان شاهد فعل و انفعالات زیست‌محیطی است از جمله شعر،قصه، معماری و غیره نشان چگونگی اقلیم ماست.

وی ادامه داد: انسان تلاش کرده خود را با محیط و اقلیم سازگار کند، این ویژگی تمدنی ماست و در سایر شئون تمدنی نمود پیدا می‌کند، اشعار نظامی و منوچهری دامغانی و متون عرفانی ما آکنده از محیط زیست ماست و تمدن ما همواره نسبت به محیط زیست حساس بوده اما بخشی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطرح کرد: ما معتقدیم برای جمع‌آوری دانش بومی در حوزه محیط زیست و استفاده از آن دیر است و اگر استفاده نکنیم بخش‌های دیگری از آن را هم از دست می‌دهیم.

مرادی تشریح کرد: پس از پایان این همایش نشست آسیب‌شناسی خواهیم داشت و ضعف و کاستی‌ها بررسی می‌شود و به تقویت همایش در سال‌های آتی می‌پردازیم. مهم‌ترین بستر برای حفظ محیط زیست نهاد رسمی آموزش و پرورش است، اگر بتوانیم آموزش و پرورش قوی در حوزه محیط زیست داشته باشیم، بسیاری از مشکلات را نداریم، نسل‌سازی از آموزش و پرورش است، تفاهم‌نامه‌ و برنامه‌هایی با این نهاد داریم که حفظ محیط زیست را در پی دارد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مورد تاکید مخاطب شناسی است، در گذشته مخاطبین ما محدود بودند اما تلاش کردیم دانش و اطلاعات در اختیار عموم مردم قرار دهیم و روی همه اقشار کار شود . 128هزار عضو شورای شهر و روستای کشور، ورزشکاران، کانون فوتبال، هنرمندان، روحانیون، دانشگاه‌ها، معلمین آموزش و پرورش، زنان و غیره از جمله جامعه هدف برای آموزش مسائل زیست محیطی هستند، همچنین 2000 خانه محیط زیست در کشور برای عمومی کردن آموزش ایجاد شد که فعالیت‌های خوبی در آن شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تصریح کرد: دانش سنتی و بومی در تقسیم‌بندی اساسا به چیزی گفته می‌شود که متعلق به جامعه است و فردی نیست و مباحث مردم گیاه‌شناسی، هواشناسی سنتی، آب‌شناسی سنتی، کشاورزی سنتی، فرهنگ، قصه‌ها، معماری، نحوه برداشت محصول و غیره در حوزه دانش سنتی است و مانند محیط زیست همه چیز را در بر می‌گیرد و برنامه‌ریزی برای بین‌المللی شدن دانش سنتی باید انجام شود.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا
  • برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان
  • شعار سال باید در ابعاد مختلف تحقق یابد
  • برنامه‌های ۲۰‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟
  • تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در ۱۱ استان
  • بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای
  • باران بهاری خیابان‌ها چابهار را هم سیلابی کرد
  • توسعه متوازن آذربایجان شرقی اتفاق نیفتاده است
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود
  • تشکیل رصدخانه پروژه‌های عمرانی در آذربایجان شرقی