Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@01:17:16 GMT

بانویی نشسته بر بام هنر دنیا

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۵۶۳۹

بانویی نشسته بر بام هنر دنیا

داستان از یک لبخند شروع شد. لبخندی که هم حزن و غم داشت هم رضایت و آرامش. علامت سؤالی که بسیاری از هنرشناسان و محققان را تا به امروز درگیر خود کرده، این لبخند، یکی از بزرگترین آثار هنری جهان به نام مونالیزا «لبخند ژوکوند» اثر بی‌همتای نقاش و هنرمند نابغه عصر طلایی رنسانس (نوزایی)، لئوناردو داوینچی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صبا موسوی کارشناس هنر

 لئوناردو سفارش کشیدن مونالیزا را بین سال‌های ۱۵۰۳ تا ۱۵۰۶ میلادی در فلورانس گرفت اما هرگز آن را تحویل سفارش دهنده‌اش نداد. تابلویی که همیشه به همراه او بود و تا پایان عمرش که به فرانسه نقل مکان کرده بود، بر روی آن
کار کرد.
نقاشی رنگ روغن مونالیزا روی چوب سپیدار در ابعاد ۵۳ در ۷۷ سانتی‌متر کشیده شده، داستان لبخند زنی فلورانسی است که مخاطب با دیدن آن نمی‌داند نقاش لحظه اندوه یا رضایتش را ثبت کرده است.
این امر به دلیل تکنیک سایه روشن خاص داوینچی در نقاشی‌هایش به نام «اسفوماتو» یا محو کاری است که چهره زنی را با پشت زمینه طبیعت فلورانس در ترکیب بندی مثلث جا داده است.
این اثر در موزه لوور پاریس نگهداری و جزو پربازدیدکننده‌ترین نقاشی‌های جهان محسوب می‌شود.
برای مونالیزا داستان‌های زیادی گفته شده که معروف‌ترین این روایت‌ها؛ تصویر معشوقه یا مادر ندیده داوینچی بوده، اما بر اساس اسناد بدست آمده توسط محققان، این تصویر متعلق به «لیزا‌دل ژوکوند» سفارش دهنده و مدل اصلی تابلو است.
این تابلو آنقدر در دنیا معروف است که هنرمندان بسیاری دست به اقتباس از آن زده‌اند. از جمله مارسل دوشان فرانسوی با گذاشتن سیبیلی بر ژوکوند اثری دادائیستی (ضد هنری) خلق کرده که خود اثری تأثیرگذار و معروف شد.
مونالیزا در سال۱۹۱۱ میلادی توسط کارمند موزه لوور دزدیده می‌شود، تا آن را به میهن اصلیش باز گرداند، دو سال پس از سرقت، تابلو در ایتالیا پیدا شد و این سرآغاز شهرت جهانی یک لبخند
شد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۵۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

264 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898813

دیگر خبرها

  • ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر
  • سریع‌ترین مرد دنیا حامی کریس: عاشق رونالدوام!
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)
  • تنها بانویی که فرمانده‌ی سپاه پاسداران شد
  • جواد مجابی: کمال‌الملک شاگردان را به کپیه باسمه‌های فرنگی واداشت/حیدریان: دلش چون بید می‌لرزید که مبادا آن برگ پیش از آن‌که در تابلو ترسیم شود بیفتد
  • (ویدئو) داستانِ روح، اتفاقی باورنکردنی در جنگ غزه
  • تمرینات تیم ملی والیبال نشسته در تبریز
  • پیدا شدن نقاشی گمشده بعد از ۴ سال
  • بهترین داستان های دنیا