Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@03:30:22 GMT

در مسیر تاریـــــخ

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۵۷۷۸

در مسیر تاریـــــخ

فرار بزرگ از زندان قصر 10 نفر از سران و اعضای برجسته حزب توده ایران، دکتر نورالدین کیانوری، دکتر مرتضی یزدی، دکترحسین جودت، خسرو روزبه، مهندس علی علوی، عبدالحسین نوشین، اکبر شاندرمنی، محمود بقراطی، احمد قاسمی و صمد حکیمی که اوایل آذر ماه سال 1329 پرونده آنها در محاکم نظامی تحت بررسی بود، حسن مجیدی مسئول صفحه تاریخ

 شامگاه جمعه 24 آذر همان سال با طراحی نقشه‌ای توسط دکتر غلامحسین فروتن مسئول سازمان افسری حزب، از زندان قصر فرار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌دنبال این ماجرا، اداره کل شهربانی اقدام به صدور اطلاعیه‌ای کرد که به نقل از روزنامه کوشش یکشنبه 26 آذر ماه ۱۳۲۹در پی می‌آید:
اعلامیه اداره کل شهربانی راجع به فرار زندانیان توده
ساعت 20/30 روز جمعه 1329/9/24 یک دستگاه کامیون که دارای رو پوش و علائم مشخصه ارتش وعده‌ای که ملبس به لباس نظامی بوده و یک نفر آنها با درجه سرهنگ ۲ آرتش [ارتش] و بقیه گروهبانی ارتش را دارا بوده‌اند، به درب زندان قصر آمده طبق مقررات به افسر نگهبان زندان مراجعه و با مذاکراتی که با ستوان یک [حسین] قبادی افسر نگهبان می‌نمایند، وارد محوطه زندان شده و سپس به درب زندان شماره ۲ سیاسی رفته و 10 نفر از زندانیان سیاسی را ستوان یکم [رفعت] محمدزاده افسر نگهبان زندان مذکور، طبق دستور ستوان یک قبادی به خارج آورده و به کامیون سوار و از زندان خارج می‌شوند. ستوان یک قبادی و ستوان یک محمدزاده افسران نگهبان نیز به همراهی آنها حر کت و به معاونین خود دستور می‌دهند تا مراجعت آنها مراقب باشند.معاونین این دو افسر نگهبان چون چند ساعتی گذشته و خبری از آنها دریافت نمی‌نمایند مراتب را به مقامات بالاتر گزارش و بلافاصله موضوع تحت تعقیب و فرار مسلم می‌شود که روی خیانت این دو افسر و تبانی این عمل انجام و 10 نفر از زندانیان سیاسی را از زندان خارج ساخته‌اند. بلافاصله در تهران و در خارج اقدامات لازم برای دستگیری زندانیان و مرتکبین این عمل خیانت کارانه شروع گردید.


خاموشی پدر برق ایران

حاج محمدحسین امین الضرب [تاجر و بنیانگذار نخستین کارخانه برق تهران در دوره زمامداری مظفرالدین‌ شاه] دیشب ساعت یازده  به مرض سکته فوت نمود. تا نیم ساعت قبل از وفات هیچ آثار تألمی در او احساس نمی‌شده است. تا مقارن ساعت ۱۱ منزل آقای حاج شریعتمداررشتی میهمان بوده و در آن جا مختصری ابراز کسالت و درد قلب نموده و به همین جهت از صرف غذا خودداری می‌نماید، در ساعت مزبور به اتفاق آقای حاج بحرالعلوم با اتومبیل به‌منزل مراجعت می‌نماید و یکسره به اتاق خواب خود رفته و به محض اینکه در تختخواب استراحت می‌نماید، احساس درد شدیدی در قلب خود می‌کند، فوراً برخاسته در اتاق اندرون را می‌کوبد و اطلاع می‌دهد که نزد وی بیایند و او را تنها نگذارند، ولی همین که به تختخواب بازگشت می‌نماید، بلافاصله سکته عارض شده و فوت می‌کند، خواستن طبیب و آمدن دکتر لقمان الدوله هیچ نتیجه ای نداشته است زیرا قبل از رسیدن طبیب مشار الیه وفات می‌یابد.امروز صبح...تا ساعت ۱۱ که مراسم تشییع به عمل آمد، مرتباً جمعیت زیادی از طبقات مختلفه آقایان نمایندگان مجلس، علما، تجار، اصناف و محترمین در منزل آن مرحوم حضور یافتند و در ساعت مزبور جنازه را روی دوش تا مسافتی دور از منزل مشایعت نمودند. سپس جنازه را در اتومبیل قرار داده و تا بیرون دروازه حضرت عبدالعظیم مشایعت نمودند.بعضی از آقایان وزرا و آقای رئیس مجلس شورای ملی و آقای رئیس تشکیلات نظمیه و چند نفر از امرای لشکر و عده دیگر جنازه را تا زاویه مقدسه مشایعت کرده و پس از اجرای مراسم لازمه به ابن بابویه انتقال داده شد.حاج امین الضرب شصت و دو سال از عمرش می‌گذشت [متولد 26 اسفند 1250 در تهران] چند سال بود که به مرض قند مبتلا و مدتی در اروپا اقامت نموده و معالجه می‌کرد... حالت مزاجی امین الضرب در این اواخر خیلی خوب شده و حتی از طرف اطبا به صرف بعضی از اغذیه مجاز شده بود. بنابر این دیشب ناگهان مبتلا به مرض قلبی شد. مرحوم امین الضرب خدمات بسیاری به مملکت انجام داده و همیشه مصدر کارهای مهم ملی بوده است، مشارالیه در دوره اول مجلس سمت نیابت ریاست را دارا بود و در ادوار هفتم و هشتم نیز نمایندگی دارالشوری را داشت و در دوره نهم نیز به نمایندگی انتخاب شده بودند. به علاوه از بدو تشکیل اتاق تجارت سمت ریاست این اتاق را مرتباً به عهده داشتند.
روزنامه اطلاعات- شنبه 26 آذرماه ۱۳۱۱

رئیس شهربانی کل کشور- سرتیپ محمددفتری
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۵۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود تیم هندیجان به مرحله دوم مسابقات فوتسال مدارس خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، ستوان‌دوم پاسدار عیسی شنبدی گفت: مرحله دوم مسابقات فوتسال مدارس خوزستان با همکاری سازمان بسیج دانش آموزی و اداره کل آموزش و پرورش استان به مناسبت یاد و خاطره شهدای غزه در غرب و شرق خوزستان برگزار شد.

وی افزود: این رقابت‌ها ۶ گروه ۴ تیمی فوتسال دانش آموزان هندیجان که با تیم‌های بندر امام خمینی  به عنوان میزبان، بندر ماهشهر و بهبهان همگروه بود و توانست به عنوان نخستین تیم به مرحله دوم مسابقات صعود کند.

ستوان‌دوم پاسدار شنبدی ادامه داد: ۶ تیم صعودکننده در این مسابقات اردیبهشت ماه به میزبانی شهرستان امیدیه در محل سالن ورزشی شرکت نفت به صورت ۲ گروه ۳ تیمی با هم رقابت می‌کنند که قهرمان این سریع از مسابقات مشخص می‌شود.

دیگر خبرها

  • «اولسان هیوندای» نیمی از مسیر فینال آسیا را رفت
  • تاریخ و ساعت دقیق پخش بازی تراکتور و نساجی مازندران
  • تاریخ و ساعت دقیق پخش بازی استقلال و شمس‌آذر قزوین
  • شگفت‌انگیزترین «دوربین‌های جاسوسی» تاریخ؛ از پاکت سیگار تا رادیو! (+عکس)
  • اعمال محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در ساری
  • صعود تیم هندیجان به مرحله دوم مسابقات فوتسال مدارس خوزستان
  • عامل شهادت ستوان‌دوم شهید حمید سلطانی نژاد به هلاکت رسید
  • ساعت کاری از این تاریخ تغییر می‌کند
  • محور سنندج _ دیواندره مسدود می شود
  • اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق سمنان و شاهرود