Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - سناتورهای امریکایی با تاکید بر اینکه حمایت نظامی کاخ سفید از عربستان عامل اصلی شکست مذاکرات صلح یمن است، اعلام کردند که باید برای پایان جنگ ، فروش سلاح به ریاض را متوقف کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، «برنی سندرز» سناتور مستقل و نامزد ریاست جمهوری در انتخابات 2016 آمریکا در واکنش به حمایت های واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن گفت: کنگره هرگز مشارکت آمریکا در جنگ یمن را که اقدامی بر خلاف قانون اساسی است ، تصویب نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سناتور باب مندز هم گفت : باید برای توقف جنگ در یمن از فروش سلاح به عربستان جلوگیری کرد و از تمامی اختیارم استفاده خواهم کرد تا قانون مجازات و پیگیرد ریاض برای جنگ در یمن تصویب شود.
از سوی دیگر لیندزی گراهام هم افزود: از پیش نویس قطعنامه سندرز برای مجازات عربستان به خاطر نقض حقوق بشر در یمن حمایت می کنم.
گراهام گفت: بازداشت نخست وزیر لبنان در عربستان و محاصره قطر، عجیب ترین چیزی بود که من در 20 سال گذشته آن را دیده ام.
این سناتور آمریکایی با بیان این که ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقچی دست دارد، افزود: بیش از نیاز ما به ریاض، این عربستان است که به ما نیازمند است.
گراهام تصریح کرد: تا زمانی که ولیعهد عربستان در مقام خود باشد، روابط ما با عربستان به صورت طبیعی نخواهد بود.
باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم درباره نقش پررنگ محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی گفت: بر این باورم که ولیعهد عربستان آمر و ناظر قتل خاشقچی در کنسولگری بوده است.
وی اضافه کرد: اگر بن سلمان دربرابر هیات منصفه حاضر شود، ظرف کمتر از 30 دقیقه محکوم به قتل خاشقچی خواهد شد.
جین شاهین دیگر سناتور آمریکایی هم گفت: کنگره یک پیام مهمی برای توقف جنگ در یمن ارسال کرده است.
قطعنامه توقف حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن، تنها یکی از لوایحی است که علیه ریاض در سنای آمریکا مطرح شده است.
سناتور لکریس مورفی هم گفت: قطعنامه توقف حمایت آمریکا از جنگ یمن، تصویب خواهد شد و می تواند بهترین پاسخ به عربستان باشد.
این قطعنامه که سناتور«برنی سندرز» و سناتور«مایک لی» تدوین کردند، در صورت تصویب، حمایت آمریکا از جنگ یمن را متوقف می‌کند.
در ابتدای سال جاری میلادی، قطعنامه مشابه دیگری از سوی همین افراد ارائه شده، اما مورد حمایت اعضای سنا قرار نگرفته بود. آن قطعنامه در آن زمان با رأی 55 به 44، از دستور کار سنا خارج شد.
با این وجود، قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه، موجب ریزش شمار حامیان ریاض در کنگره آمریکا شده است.
از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در این ارتباط، لایحه‌ای است که از سوی دو سناتور «باب منندز» و «تاد یانگ» ارائه شده و با توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی، برخی مقام‌های این کشور را هم هدف تحریم قرار می‌دهد.
در قطعنامه دیگری که در همین زمینه پیشنهاد شده، تنها به محکومیت قتل خاشقچی بسنده کرده و اشاره‌ای هم به نقش مستقیم ولیعهد سعودی شده است.
شبس**9363** 1917

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی کنگره آمریکا عربستان جنگ یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۶۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی فروش یک میلیارد دلار سلاح به اسرائیل در دولت بایدن

وال استریت ژورنال گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی فروش سلاح به اسرائیل به ارزش بیش از یک میلیارد دلار است. به گفته مقامات آمریکایی آگاه، این قرارداد شامل مهمات تانک، خودرو‌های نظامی و گلوله‌های خمپاره می‌شود.

بر اساس این گزارش، فروش به تایید کنگره نیاز دارد و تحویل تجهیزات ممکن است «ماه‌ها یا سالها» طول بکشد. 

ایالات متحده تاکید کرده است که قرارداد‌های تسلیحاتی با اسرائیل در خدمت تقویت قابلیت‌های دفاعی این رژیم است. لایحه دیگری که در حال حاضر در کنگره راه اندازی شده است، ۴ میلیارد دلار به حمایت از عملیات نظامی اسرائیل و ایالات متحده در خاورمیانه اختصاص می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل
  • مبارزان فلسطینی در کرانه باختری 4 نظامی اسرائیلی را زخمی کردند
  • تلاش کنگره آمریکا برای فروش تیک‌تاک ادامه دارد
  • واکنش جنبش حماس به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین
  • آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد
  • بررسی فروش یک میلیارد دلار سلاح به اسرائیل در دولت بایدن
  • واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه تاسیس فلسطین
  • واکنش عربستان به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین
  • حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند
  • چین: آمریکا نباید خود را بالاتر از همه بداند