Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسکو - ایرنا - نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که کشورش مخالف ارتباط دادن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با مسائل دیگر است.

به گزارش ایرنا، واسیلی نبنزیا روز چهارشنبه درنشست شورای امنیت گفت:با ارزیابی و گزارش دبیرکل سازمان ملل موافقیم که می گوید تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و احیای تحریم های یک جانبه علیه ایران چالش جدی است و به دستیابی به اهداف تعیین شده و مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت کمک نمی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل ادامه داد: روسیه به درخواست آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل برای حفظ برجام که دارای اهمیت بنیادین در امنیت منطقه ای و بین المللی است، احترام می گذارد و از آن پیروی می کند.
وی افزود: با این دیدگاه که مسائلی که در این توافق وجود ندارد نباید بهانه ای برای فروپاشی آن شود، موافقیم.
نبنزیا یادآوری کرد که روسیه بارها در مورد تلاش ها برای حمله به برجام هشدار داده و امیدوار است که مسائل امنیت و ثبات جهانی دیگر گروگان فرایندهای سیاسی داخلی کشورها نشود.
وی ادامه داد: با وضعیت ضد و نقیضی مواجهه هستیم که یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل نه فقط آشکارا از اجرای قطعنامه 2231 خودداری می کند بلکه سعی دارد که سایر کشورهای عضو را بخاطر اجرای تصمیمات شورای امنیت و کمیسیون مشترک برجام مجازات کند.
نبنزیا تصریح کرد: تنها راه حفظ برجام اجرای داوطلبانه مفاد آن از سوی کشورهای باقیمانده در این توافق بین المللی است.
وی به موضع روسیه در خصوص برنامه موشکی ایران اشاره کرد و گفت:ما مخالف تحقیقات دبیرخانه سازمان ملل در خصوص برنامه موشک های بالستیک ایران بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل هستیم.
وی ادامه داد: بازرسی های بدون مجوز یا اقدامات نظارتی دبیرخانه سازمان ملل با هر انگیزه ای که صورت گیرد، باید برای همیشه متوقف شود.
نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرد: در گزارش (سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران) نباید از اطلاعات منابع آزاد استفاده شود یا اینکه در آن به اطلاعات غیرموثق و آزمایش نشده ارائه شده از سوی برخی کشورها استناد کرد بویژه اینکه چنین اطلاعاتی در اختیار اعضای شورای امنیت قرار نمی گیرد.
نبنزیا در ادامه سطح آمادگی کارشناسان، اختیارات آنها، موقعیت سفرهای آنها و نیز صلاحیت برای هر گونه نتیجه گیری را زیر سوال برد و گفت: روسیه آمادگی دارد به حل و فصل وضعیت پیرامون ایران و روابط آن با اسراییل و کشورهای عربی کمک کند.
وی افزود: ما از تنظیم دستور کار مثبت و وحدت بخش در شورای امنیت و سایر سازمان های بین المللی با در نظر گرفتن منافع قانونی تمامی کشورها در منطقه خاورمیانه از جمله ایران حمایت می کنیم.
نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه اقدامات شورای امنیت باید در جهت تحکیم فضای اعتماد میان کشورها باشد، افزود: باید قدم های لازم در این ارتباط و میان کشورهای عربی، اسراییل و ایران برداشته شود و روسیه آمده است در تماس با شرکای منطقه ای خود به این روند کمک کند.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه گذشته تحت تأثیر فشار لابی صهیونیسم خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و چهاردهم آبان، دوره تازه تحریم‌های ضد ایرانی را که عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می‌شود، به اجرا گذاشت.
سایر کشورهای امضاکننده برجام یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
در راستای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت از فعالیت شرکت‌های خود در ایران، اعلام کرد که ساز و کار مالی برای ادامه تجارت شرکت‌های خارجی با ایران و فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می‌کند.
شبس**اروپام ** 1346 ** 1917

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روسيه آمريكا ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۶۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران برای رسیدگی به مسائل داخلی خود ذیصلاح است/سوءاستفاده کشورهای غربی از ناآرامی‌ها ۱۴۰۱

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در واکنش به گزارش شورای حقوق‌بشر از وقایع سال ۱۴۰۱ در کشور گفت:‌گزارشی که هیئت به‌اصطلاح حقیقت‌یاب به شورای حقوق بشر ارائه داد، یک گزارش غیرمستند، غیر حرفه‌ای و سراسر ادعاهای واهی و بی‌اساس بود و منابع آن‌ها بیشتر رسانه‌های ضد ایرانی بودند. ایران برای رسیدگی به تمامی مسائل داخلی خود ذی‎صلاح است.

به گزارش ایسنا، کاظم غریب‌آبادی در حاشیه نشست شورای حقوق بشر ضمن تشریح عملکرد جمهوری اسلامی ایران در پنجاه‌ و پنجمین نشست این شورا، گفت: شورای حقوق بشر در سال گذشته طی یک اقدام سیاسی با تحریک و پیگیری برخی از کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان، هیئت به‌اصطلاح حقیقت‌یابی را برای بررسی موضوع‌های مرتبط با اغتشاش‌های سال ۱۴۰۱ در ایران ایجاد کرد.

غریب آبادی با اشاره به اینکه اقدام مذکور درحالی صورت گرفت که کشورهای بانی این اقدام سیاسی مانند آلمان در نقض گسترده حقوق مردم ایران دخیل بودند، اظهارکرد: آلمان کشوری است که از طریق ارائه سلاح‌های شیمیایی به صدام سبب شهادت و جراحت بیش از ۱۱۳ هزار انسان بی‌گناه در ایران شده است.

به گفته دبیرستاد حقوق بشر، آلمان در کنار دیگر کشورها مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، هلند و برخی از کشورهای اروپایی بر وضع و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه‌ علیه ایران موثر هستند؛ تحریم‌هایی که حقوق میلیون‌ها ایرانی را از طریق وضع تحریم‌های ظالمانه یک‌جانبه نقض کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه این‌ها کشورهایی هستند که تروریست‌ها را در خاک خودشان جای داده‌اند، افزود: تروریست‌هایی که بیش از ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه را به شهادت رساندند؛ این کشورها به اضافه آمریکا کشورهایی هستند که از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر در غزه به‌صورت گسترده حمایت کرده و اجازه ندادند هیچ اقدامی در سازمان‌های بین‌المللی برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام شود؛ این کشورها چگونه می‌توانند مدعی حقوق بشر باشند؟

سوءاستفاده کشورهای غربی از ناآرامی‌های سال گذشته در ایران

غریب‌آبادی با اشاره به سوءاستفاده کشورهای غربی از ناآرامی‌های سال گذشته در ایران، اظهارکرد: کشورهای یاد شده درپی اعتراض‌های ناشی از فوت یکی از شهروندان ما که با کمک دخالت خارجی، تحریک رسانه‌های ضد ایرانی، همراهی سرویس‌های اطلاعاتی برخی از کشورها و حضور گروهک‌های تروریستی و نقش فعال شبکه‌های اجتماعی به خشونت کشیده شد، منادی حقوق زنان و مردم ایران شدند.

دبیرستاد حقوق بشر تاکید کرد: گزارشی که هیئت به‌اصطلاح حقیقت‌یاب به شورای حقوق بشر ارائه داد، یک گزارش غیرمستند، غیر حرفه‌ای و سراسر ادعاهای واهی و بی‌اساس بود و منابع آن‌ها بیشتر رسانه‌های ضد ایرانی بودند.

وی اظهار کرد: ما این موضوع‌ها را روز دوشنبه در شورای حقوق بشر تشریح کردیم؛ جنبه موثق و معتبر بودن و نفس این اقدام را با همان توصیفاتی که بیان شد، زیر سوال بردیم؛ این کشورها در حوزه حقوق بشر صلاحیت ندارند، در حالی که جنایت‌های بسیاری در فلسطین اشغالی روی می‌دهد، این کشورها وضعیت حقوق بشری ساختگی برای کشورهای مستقل ایجاد کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه نکته دیگری که در تشریح مواضع جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفت، مسئولیت‌پذیری نظام جمهوری اسلامی ایران بود، اظهارکرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به اتفاقاتی که در سال گذشته روی داد، با رافت نگاه کرده و تلاش کرد هر چه سریع‌تر افرادی که بازداشت شدند، تعیین تکلیف شوند؛ ضمن اینکه از طریق عفو گسترده مقام معظم رهبری عموما پرونده همه کسانی که بازداشت شده بودند یا با قرارها و وثیقه‌های متناسب بیرون بودند، مختومه شده و رفع اثر کیفری شد؛ در عین حال، تلاش شد تا اگر فردی خسارتی دید و به مراجع ذی‎صلاح مراجعه کرد، در جهت رفع خسارات آن‌ها اقدام شود و اگر کسی بی‌گناه جان خود را از دست داد تلاش شد دیه آن‌ها از طریق مراجع ذی‎صلاح پرداخت شود؛ البته این شامل مردمی است که جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه از نیروهای مجری قانون و مدافعان امنیت هم ۷۲ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۷ هزار نفر از آن‌ها مجروح شدند، ادامه داد: طبیعتا باید دولت خسارات این موارد را هم بپردازد و حقوق نقض شده آن‌ها را هم مدنظر داشته باشد؛ این موضوع نیز تشریح شد.

به گفته غریب‎آبادی، براساس سیاست مسئولانه اگر خطاهایی هم در برخورد با اغتشاشات صورت گرفته باشد، بعد از شکایت‌هایی که از نیروهای مجری قانون شده به این شکایت‌ها هم در دستگاه قضایی رسیدگی شد.

دبیرستاد حقوق بشر در پایان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی خود آسیب گسترده‌ای بر اثر دخالت خارجی و به خشونت کشاندن ناآرامی‌ها در سال گذشته دید، اما مسئولانه عمل کرد، گفت: ایران هیچ موقعیتی را برای کشورهای مدعی حقوق بشر و سازوکارهایی مانند هیئت به ‌اصطلاح حقیقت‌یاب باقی نگذاشت که بخواهند در این امور داخلی ایران دخالت کنند؛ ایران خود برای رسیدگی به تمامی مسائل داخلی ذی‎صلاح است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نامه ایران به شورای امنیت پیرامون دریای سرخ
  • نامه مهم ایران به شورای امنیت درباره دریای سرخ/ واکنش شدید اللحن کشورهای غربی به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه/ بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات‌های انصارالله در دریای سرخ/ شنیده شدن صدای انفجار در دمشق
  • نامه تند ایران به شورای امنیت | واشنگتن و لندن برای پیشبرد برنامه کوته‌فکرانه خود به ما اتهام می‌رنند | ایران ادعای فرانسه علیه تهران ر رد می‌کند
  • واکنش به اتهامات علیه ایران درباره یمن و دریای سرخ
  • نامه مهم ایران به شورای امنیت پیرامون دریای سرخ
  • نامه بسیار مهم ایران به شورای امنیت پیرامون دریای سرخ
  • اتهامات علیه ایران درباره دریای سرخ و یمن بی‌اساس است
  • ایران برای رسیدگی به مسائل داخلی خود ذیصلاح است/سوءاستفاده کشورهای غربی از ناآرامی‌ها ۱۴۰۱
  • برگزاری نشستی با موضوع افغانستان در شورای امنیت
  • بازی موش و گربه روسیه با ایران به روایت فلاحت پیشه