Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - سخنگوي وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالي در رابطه با عدم اجازه دولت گرجستان به برخي از اتباع ايراني در مبادي ورودي اين کشور گفت: اتباع اخراج شده کشورمان مورد حمايت دولت ايران هستند و براي احقاق حقوق آن‌ها در حال مذاکره با تفليس هستيم.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت امور خارجه، «بهرام قاسمي» چهارشنبه شب با بيان اينکه منتظر توضيح دولت تفليس در قبال برخورد با اتباع ايراني هستيم افزود، برخورد گرجستان با هموطنانمان جاي شگفتي دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي در رابطه با تجمع تعدادي از معترضين مقابل سفارت گرجستان در تهران اظهار کرد: من اين خبر را الان از برخي خبرنگاران شنيدم و خودم در جريان جزئيات آن نيستم.
وي افزود: به من گفته شد آنها افرادي هستند که در سفر به گرجستان مورد بي مهري مرزباني اين کشور قرار گرفته و از ورودشان به گرجستان ممانعت به عمل آمده است.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران گفت: در هفته‌هاي اخير شنيده‌ها و گزارشات دريافتي مبني بر اين موضوع داشتيم که تعدادي از اتباع کشورمان که عازم آن کشور بوده اند از مرز‌هاي زميني و هوايي گرجستان اخراج شده‌اند و با وجود اينکه ميان تهران - تفليس لغو رواديد وجود دارد، موفق به ورود به گرجستان نشده اند و نيرو‌هاي امنيتي از ورود آن‌ها به خاک آن کشور جلوگيري کردند.
سخنگوي وزارت امورخارجه با بيان اينکه از کم و کيف تجمع کنندگان اطلاع دقيقي ندارم گفت: احتمالا معترضين در مقابل سفارت گرجستان تعداد محدودي از افرادي هستند که بدون روشن بودن و اعلام دلايل متقن از گرجستان بازگردانده شده‌اند و طبق گزارش يکي از خبرنگاران معترضين با نماينده يا ديپلماتي از سفارت اين کشور در تهران صحبت کرده اند.
قاسمي با بيان اينکه در هفته‌هاي اخير در تهران و همچنين برخي از نمايندگي‌ها از جمله تفليس گزارش‌هايي مبني بر ممانعت از ورود اتباع کشورمان به گرجستان و همچنين وقوع برخي رفتار‌هاي نامطلوب و غيرقابل انتظار در مبادي ورودي اين کشور به دستمان رسيده است، گفت: وزارت امور خارجه در حال بررسي موضوع است و زماني که ارزيابي‌ها در رابطه با رفتار‌هاي انجام شده با اتباع کشورمان به نتيجه برسد اطلاع رساني خواهيم کرد، اما در حال حاضربه زمان نياز داريم.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان با اشاره به احضار سفير گرجستان به وزارت امور خارجه در اواخر هفته گذشته خاطرنشان کرد:‌ در صحبت‌هايي که با سفير گرجستان داشتيم نگراني‌هاي جمهوري اسلامي ايران از برخورد‌هاي انجام شده با اتباع کشورمان را اعلام کرديم و سفير گرجستان هم اظهار کرد که مراتب نگراني تهران را به مقامات کشور متبوعش منعکس خواهد کرد.
وي ادامه داد: در تفليس هم مقامات آن کشور پس از دريافت اطلاعاتي از سفارت ايران شديدا اظهار تاسف و نگراني داشته و قول بررسي و پيگيري در اين زمينه را داده اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: البته سفارت ايران در تفليس ماموريت ويژه‌اي براي بررسي اين ناهنجاري‌ها و نابساماني‌ها دريافت و در حال پي گيري موضوع است.
سياست دولت ايران و وزارت امورخارجه بر احقاق حقوق تمام شهروندان ايراني در سراسر جهان است و تاکيد مي‌کنم که علت اخراج اتباع کشورمان هر چه که بوده دليل بر انجام رفتار‌هاي غيرمعمول و نامتعارف نمي‌شود و اتباع اخراج شده کشورمان مورد حمايت دولت ايران هستند و براي احقاق حقوق آن‌ها در حال مذاکره با دولت گرجستان هستيم.
قاسمي ادامه داد: اصولا روابط خوبي ميان تهران و تفليس برقرار بوده و تعاملات خوبي با گرجستان داريم و روابط دو کشور در امور کنسولي به جايي رسيده بود که دو کشور به تفاهمي در مورد لغو رواديد براي شهروندان دو کشور دست يافتند، تعجب ما از اين است که چرا با وجود داشتن چنين روابط مثبتي شاهد برخي رفتار‌هاي عجيب و غير معمول در مبادي ورودي گرجستان هستيم.
وي با تاکيد بر اينکه نسبت به برخورد نامناسب با اتباع کشورمان و اخراج افراد از گرجستان با جديت پيگير هستيم گفت: اتباع کشورمان که اجازه ورود به گرجستان پيدا نکرده‌اند متحمل خسارات و ضرر و فشار‌هايي شده‌اند که با همه آن‌ها همدردي مي‌کنيم.
قاسمي افزود: همچنين اميدواريم دولت گرجستان ظرف چند روز آينده، دلايل چنين رفتار‌هايي را ارائه کند که البته در انتهاي بررسي‌ها و دريافت گزارشات طرف گرجي قضاوت نهايي انجام خواهد شد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: اگر فردي حتي مجرم تلقي شود باز هم آنها اجازه برخورد‌هاي نامطلوب و برخلاف قانون با وي را ندارند. در هر حال به ايرانياني که با مشکلاتي مواجه شده اند اطمينان مي‌دهيم که اين موضوع با جديت پيگيري مي‌شود.
قاسمي تاکيد کرد: ايرانيان در سال‌هاي گذشته چه به صورت توريست و چه در قامت سرمايه‌گذار منابع مفيد و ارزنده‌اي براي اقتصاد گرجستان بوده اند و آن طور که گزارش‌ها حکايت مي‌کند ايرانيان نسبت به اتباع ساير کشور‌ها مشکلات کمتري رابراي اين دولت داشته اند، در نتيجه اين رفتار با هموطنانمان در گرجستان شگفت‌انگيز است.
وي با بيان اينکه اجازه بدهيد منتظر اظهارات دولت گرجستان در روز‌هاي آينده بمانيم، گفت: البته تا زماني که اين موضوع به صورت کامل روشن نشده و دولت گرجستان ضمانت‌هاي لازم را براي ممانعت از برخورد‌هاي خلاف اصول اوليه در روابط کنسولي با اتباع ايراني نداده است از هموطنمان درخواست مي‌کنيم حتي الامکان از سفر‌هاي غيرضروري به گرجستان خودداري کنند.
شبس**9363**1613
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۶۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات ایرانی: سازوکار نظارتی بر حقوق‌بشر ایران، سیاسی و نامشروع است

یک دیپلمات ایرانی در واکنش به ادعاهای «گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران» گفت سازوکار نظارتی بر حقوق‌بشر ایران غیرقابل توجیه و فاقد هرگونه زمینه مشروع، عادلانه و موجه است.

به گزارش ایسنا، نمایندگی ایران در سازمان ملل در ژنو به ادعاهای «جاوید رحمان» گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران پاسخ داد و آن را «فاقد مشروعیت، سیاسی، و مغرضانه و براساس دشمنی با ایران» توصیف کرد.

«سمیه کریم‌دوست» رایزن حقوق‌بشر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی در ژنو تاکید کرد تهران «سازوکاری را که محصول قابل پیش‌بینی آن، این گزارش ساختگی و تحریف شده است، به رسمیت نمی‌شناسد؛ سازوکاری که اساسا ناقص و فاقد عنصر رضایت دولت مربوطه است و به عنوان بخشی از یک کارزار سازماندهی شده علیه ایران بر شورای حقوق‌بشر تحمیل شده است، به دشواری می‌تواند نتیجه‌ای معتبر داشته باشد».

نماینده ایران با بیان اینکه «این فقط برنامه سیاسی بازیگران اصلی حامی مالی هیأت است که ماموریت آن را تمدید و دور باطل را بارها و بارها حفظ می‌کنند» گفت: «کسانی که در کنار قدرت اشغالگر فلسطین در نسل‌کشی غزه شریک هستند، این به خودی خود بسیار گویا است! این نشان می‌دهد که ادعاهای آن‌ها در مورد توجهشان به حقوق‌بشر چقدر معتبر است».

کریم‌دوست این سوال را مطرح کرد که «آیا این گزارش - اگر اصلا بتوان به آن گزارش گفت- به ارتقا و حمایت از حقوق بشر کمک خواهد کرد؟» و در ادامه گفت: «این چیزی نیست که کشورهای حامی اصلی به آن اهمیت می‌دهند، و این نگران کننده است. آن‌ها به خوبی می‌دانند سازوکاری که ایجاد کرده‌اند، اساسا دستور العملی برای رویارویی است، شورا را از هرگونه بحث معنادار باز می‌دارد و دولت هدف را از هرگونه تعامل ثمربخش منصرف می‌کند».

دیپلمات ایرانی این گزارش را «کاملا یک طرفه و گمراه کننده» توصیف کرد و گفت: «این گزارش نه واقعی است و نه حرفه‌ای، چه رسد به اینکه به طور منطقی منصفانه و متعادل و منعکس‌کننده پیشرفت مداوم ایران در ترویج و حمایت از حقوق‌بشر و همچنین چالش‌هایی باشد که بر آن غلبه کرده است. این گزارش از بسیاری جهات بسیار فراتر از محدودیت‌های آیین‌نامه رفتاری است که قرار است از نظر قانونی و اخلاقی هر سازوکاری، از جمله مواردی که از طریق قطعنامه‌های غیر توافقی به شورا تحمیل می‌شوند، رعایت شود. این نقض قطعنامه شورای حقوق بشر در مورد منشور رفتار برای دارندگان صلاحیت رویه‌های ویژه شورای حقوق‌بشر است».

او تاکید کرد: «ما به عنوان یک کشور مسئول که به حقیقت اهمیت می‌دهد، هر سال بلافاصله پس از دریافت پیش‌نویس، گزارش را مطالعه می‌کنیم و نظرات مفصل خود را در مورد تک‌تک ادعاها و ادعاها ارسال می‌کنیم. شگفت‌آور است! تقریبا همه نظرات ما نادیده گرفته می‌شوند؛ بنابراین "تقریبا هیچ" سهمی از دولت مربوطه در گزارش‌ها وجود ندارد».

رایزن حقوق‌بشر ایران در ژنو در ادامه گفت: «همان‌طور که سال‌ها در این اتاق توسط بسیاری بیان شده است، قطعنامه خاص علیه یک کشور و سازوکاری که ایجاد می‌کند، با اصول جهانی بودن، عینی بودن و عدم انتخاب در رسیدگی به مسائل حقوق‌بشر در تضاد است؛ سازوکار نظارتی بر حقوق‌بشر ایران غیرقابل توجیه و فاقد هرگونه زمینه مشروع، عادلانه و موجه است و این امر ذاتا سیاسی و مغرضانه و براساس دشمنی با ایران است و با انتشار کلیشه‌های منفی در مورد کشور من، نتیجه معکوس نیز در پی دارد».

او همچنین با اشاره به جاوید رحمان گفت: «ما متاسفیم که دارنده ماموریت، یک تبعه انگلیس، موظف شده است به عنوان صاحب قلم برای توجیه ماموریت تحمیل شده به شورا از سوی دولت انگلیس و دیگر ذی‎نفعان عمل کند».

کریم‌دوست با تشکر از افرادی که «مخالف سیاسی شدن شورا هستند»، گفت: «حامیان اصلی باید به ابزاری‌سازی شورا برای دستاوردهای سیاسی پایان دهند؛ با وجود این، ما همچنان در حمایت از آرمان حقوق‌بشر مصمم هستیم؛ هیچ چیز، ما را از تحکیم نهادهایمان و ارتقای زیرساخت‌های قانونی، قضایی و اداری برای ارتقا و حمایت از حقوق‌بشر منحرف نمی‌کند».

نماینده ایران در پایان گفت: «ایران به تعامل ارزشمند خود با سازوکارهای مربوط به حقوق‌بشر، از جمله یو پی آر، رویه‌های ویژه، نهادهای معاهده و دفتر کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل ادامه خواهد داد. به عنوان جدیدترین نمونه، ایران گزارش خود را به کمیته حقوق بشر ذیل میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و در نوامبر گذشته با حضور هیأتی بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران که در گفت‌وگوی تعاملی ۲ روزه با اعضای کمیته مربوطه شرکت کردند، ارائه کرد. ما مصمم به گوش دادن و مشارکت هستیم».

دیگر خبرها

  • انتقال ۹ زندانی ایرانی از ارمنستان و ژاپن به زندان های کشور
  • انتقال ۹ زندانی ایرانی از ارمنستان و ژاپن به ایران
  • انتقال ۹ زندانی ایرانی از ارمنستان و ژاپن به کشورمان
  • پاکستان دومین مرحله اخراج اتباع غیرمجاز افغانستان را آغاز می‌کند
  • دیپلمات ایرانی: سازوکار نظارتی بر حقوق‌بشر ایران، سیاسی و نامشروع است
  • برای احقاق حقوق پرستاران تلاش می‌کنیم
  • هدف گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در تجارت ایران با عراق
  • قانون «تحریم کالاهای صهیونیستی» تا چه زمانی قرار است معطل بماند؟
  • دیدار سران گرجستان و جمهوری آذربایجان با محوریت همکاری‌های استراتژیک
  • دیدار سران گرجستان و آذربایجان با محوریت همکاری‌های استراتژیک