Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اصفهان گفت: 6 هزار هکتار از اراضی بیابانی مناطق شرقی اصفهان طی 40 سال اخیر تخریب و به کانون بحرانی انتشار ریزگردها تبدیل شده است.

امیرحسین ولی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مناطق بیابانی شرق اصفهان حدود 40 هزار هکتار مساحت دارد که تخریب این مناطق دو دلیل انسانی و طبیعی دارد که در جنبه انسانی آن معادن خاک، گچ، خاک رس، شن و ماسه، کوره های آجرپزی و زمین های کشاورزی رها شده نقش اصلی در تولید ریزگردها داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به موضوع آلودگی هوا که اکنون به عنوان یک چالش اساسی مطرح است، تاکید کرد: آلودگی شهر اصفهان و مناطق همجوار تنها به دلیل ریزگردهای مناطق شرقی این خطه نیست، اما ذرات ریز و گرد و غبار این مناطق از دلایل اساسی آلودگی هوا در استان محسوب می شود که مهار آن را باید جدی گرفت.
ولی به تعطیلی برخی معادن و اجازه ندادن به فعالیت شماری از آن ها در شرق اصفهان اشاره و اضافه کرد : وجود 26 معدن شن و ماسه، 90 کوره آجرپزی و 95 مجموعه تولیدی گچ شرایط نامناسبی را از لحاظ تولید آلودگی و انتشار ریزگردها به وجود آورده است.
وی یادآور شد : البته تعدادی از این واحدها مدام کار نمی کنند اما جلوگیری از فعالیت دوباره آن ها ضروری است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ابطال پروانه فعالیت شماری از این مجموعه های تولیدی را با اهمیت دانست و گفت: حل موضوع ریزگردها و کاهش آلودگی هوا فقط بر عهده یکی دو سازمان و نهاد مرتبط نیست بلکه همکاری و هم افزایی دستگاه های مختلف به ویژه نهادهای نظارتی را می طلبد.
وی صادر نکردن مجوزهای جدید برای معادن منطقه را مهم ارزیابی کرد و گفت: این امر از افزایش تخریب اراضی جلوگیری می کند زیرا احداث معادن جدید سبب افزایش تخریب ها و ازدیاد کانون های بحرانی می شود.
ولی درباره طرح های جامع مدیریتی و بیابان زدایی در این مناطق خاطرنشان کرد: در دهه های اخیر بالغ بر 10 هزار هکتار از اراضی بیابانی شرق اصفهان طرح نهالکاری با گونه های مختلف گیاهی از جمله تاغ و قره داغ برای جلوگیری از تخریب و انتشار ریزگردها اجرا شده است.
وی با بیان این که این مناطق باید به یک شرایط پایدار برسند تا میزان تهدید آن ها به کمترین حد کاهش پیدا کند، گفت: برای جلوگیری از افزایش شرایط بحرانی در این مناطق و اجرای طرح های بیابانزُدایی مشتمل بر کاشت نهال و افزایش پوشش گیاهی، نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر بویژه ملی است زیرا اعتبارات استانی کفاف اجرای این چنین طرح ها را نمی دهد.
ولی اظهارداشت: بر اساس آمار اعلام شده، ریزگردها سالانه حدود 400 میلیارد ریال به استان ضرر وارد می کند که این زیان بیشتر به امکانات زیربنایی شامل پایگاه های نظامی همجوار، اراضی کشاورزی، راه های ارتباطی، شهرک های صنعتی، راه آهن و شهرهای اطراف وارد می شود.
به گفته وی بدون شک این ضرر بیش از مبلغ یاد شده و در گستره ای وسیعتر بویژه برای سلامت مردم است و تهدید آن سطح گستره ای از مناطق مرکزی کشورمان را در بر می گیرد.
به گزارش ایرنا، 10 درصد از مساحت جهان را بیابان تشکیل می دهد که این میزان در ایران 20 درصد و در استان اصفهان 30 درصد است.
معضل ریزگردها در دهه اخیر به مشکل جدی صنایع و اقتصاد کشورمان و همچنین برای سلامت شهروندان تبدیل شده است به نوعی که منشاء بسیاری از بیماری ها را می توان در این ذرات ریز جستجو کرد.
6020/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد 6هزار اراضی اصفهان تخریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۶۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت

کیفیت هوای اصفهان امروز (‌چهارشنبه) بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و یک ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۵۵ در شرایط سالم (زرد) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه امروز هیچکدام از دستگاه‌های سنجش کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت ناسالم و آلوده قرار ندارد، افزود: ایستگاه‌های دانشگاه صنعتی با شاخص ۷۲، زینبیه با شاخص ۶۲، انقلاب با شاخص ۶۱، ولدان با شاخص ۶۰، پارک زمزم و کاوه با شاخص ۵۹، رهنان با شاخص ۵۶، سپاهان‌شهر و فرشادی با شاخص ۵۳، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۵۲، سالم (زرد)، فیض با شاخص ۴۶ و میرزاطاهر با شاخص ۳۴ در وضعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند. ایستگاه کردآباد فعال نیست.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۵۵ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارد، ایستگاه خرازی با شاخص ۵۴ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، زرین‌شهر، قهجاورستان، مبارکه و شاهین‌شهر است که قهجاورستان با شاخص ۶۷، مبارکه با شاخص ۵۴ و زرین‌شهر با شاخص ۷۰ سالم (زرد)، شاهین‌شهر با شاخص ۴۱ پاک (سبز) ثبت شدند، ایستگاه‌های استانداری اصفهان، احمدآباد، پروین، رودکی، خواجو، باغ‌غدیر و شهرهای کاشان، نجف‌آباد، خمینی‌شهر و دولت‌آباد فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، بررسی مدل‌های هواشناسی بیانگر فعالیت سامانه بارشی تا اواسط امروز بر استان است، بر این اساس وضعیت جوی به صورت قسمتی ابری تا ابری، بارش‌های رگباری، گاهی همراه با رعدوبرق و احتمال تگرگ به ویژه در نیمه جنوبی و غرب استان، وزش باد به نسبت شدید، گاهی تندباد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود. آسمان شهر اصفهان نیز امروز ابری در صبح بارش پراکنده به تدریج کاهش ابر، گاهی وزش باد شدید خواهد بود.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است. این شاخص به‌طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منواکسید کربن ( CO) ، اُزن (O۳)، دی‌اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی‌اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه‌گیری و روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.‌

کد خبر 745339

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • ۵۶ فقره ساخت و ساز غیرمجاز در پیشوا تخریب شد
  • ۳۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی پردیس آزادسازی شد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • پیش بینی خرید ۳۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان
  • تخریب دیوار سنگی در چرام برای رفع تصرف اراضی ملی
  • ۴۰ هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است
  • کشت بهاره در ۳۵۰ هکتار از اراضی دهکهنه روگر