Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-29@13:00:42 GMT

نیروی جوانی؛ سرمایه اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۶۵۰۷

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،  بی توجه به صدای آزاردهنده فرو آمدن هزار و ۶۰۰ تن ضربه پتک فولادی و گرمای هزار و ۲۰۰ درجه‌ای کوره‌ها به کارشان مشغول بودند. از شدت گرمای آتش دور ایستاده بوده ام و نظاره گر این همه عزم و اراده جوانانی بودم که آستین همت بالا زده بودند؛ تا نشان دهند اعتماد به جوان ایرانی یعنی به اهتزاز در آمدن پرچم استقلال، عزت، عظمت و شرافت این مرز و بوم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارس پیشگام در اتکا به جوانان
خلاقیت همراه با اعتماد به خودباوری و نیروی جوانی در استان فارس خوب جواب داده. جوانان این دیار در همه حوزه‌ها خوب درخشیده اند از پزشکی بگیر تا صنعت از ورزشی بگیر تا فرهنگی. هر جا که جوان فارسی اراده کرده آن جا گل کاشته.
از ساره جوانمردی بانوی جوان شیرازی بگیر که درمیدان‌های بین المللی ورزشی با افتخار بار‌ها و بار‌ها پرچم ایران را به اهتزار درآورده تا پزشکان چیره دستی که برای نخستین بار موفق به درمان ناهنجاری‌های قلب جنین در شکم مادر و تولید انسولین‌های نوترکیب و داروی ضد سرطان ایمونوتوکسین شدند و مهندسان جوان خلاقی که در عرصه‌های دانش بنیان و صنعت گام‌های مهمی برداشته اند.

ساخت نخستین لوله‌های پی وی سی با ساختار نانو، تولید رآکتورخنک کننده تجهیزات پتروشیمی، ساخت نخستین فن‌های کامپوزیتی غول پیکر و این اواخر هم ساخت مته‌های حفاری چاه‌های نفت و گاز تنها بخشی از دستاورد‌های جوانان استان فارس است.
مدیرکل جوانان و ورزش استان فارس می‌گوید جوانان مهمترین سرمایه اجتماعی هستند که هر جا مدیران و مسولان به آن‌ها اعتماد کرد ه اند جوانان مزد این اعتماد را با کار و تلاش به خوبی پاسخ داده اند. به گفته حیدر علی کامیاب جوانان فارسی در بیشترعرصه‌ها پیشگام بوده اند به نحوی که برخی سیاست گذاری‌های مهم کشور در حوزه دانش بنیان به دلیل مطالعات و نوآوری‌های جوانان فارسی در این حوزه بوده است.
علم ضرب در خودباوری به توان اراده مساوی با استقلال
مهندس جوان در کنار آتش و گرما ایستاده بود و با انبر بلندی مته‌های کاجی را از کوره بیرون می‌آورد و روی میز آهنی که در کنار کوره بود می‌گذاشت.

دیگر طاقت نیاوردم کلاه ایمنی را بر سرگذاشتم و جلو رفتم. خداقوت گفتم و درباره مته‌ها پرسیدم. با طمانینه پاسخ داد ایرانی وقتی بخواهد، سخت‌ترین فولاد نیز همچون موم در دستانش نرم می‌شود. راست می‌گفت: صرف فعل خواستن در چهره مصمم او موج می‌زد. گفت: دیگر چاه‌های نفت و گازمان را با مته‌های ساخت خودمان حفر می‌کنیم.
گفتم مگر چاه‌ها را با چه مته‌های حفر می‌کردند؟ گفت: پیش از تولید این محصول در شیراز، چشم هایمان به آن طرف آب بود. فرانسه، آلمان، آمریکا، ایتالیا و چین هم این قطعه را می‌سازند، اما حالا در ساخت مته‌های کاجی خودکفا شدیم.

فکرش را بکن؛ تلاش شبانه روزی و دانش و مهارت جوان ایرانی حالا نتیجه اش شده تولید محصول مهم و پر کاربرد برای حفاری چاه‌های نفت و گاز با عمق ۵ هزار متر.
به سراغ قریشی زاده مدیر عامل شرکت پتک شیراز می‌روم. او و همکاران جوانش موفق شده اند رشته وابستگی کشور به واردات مته‌های کاجی را قطع و از خروج ارز جلوگیری کنند.
قریشی زاده می‌گوید همه مراحل طراحی، تولید و ساخت این قطعه بسیار حساس با آخرین استاندارد‌های روز دنیا به همت متخصصان جوان شیرازی اجرا شده است.
به گفته او این مته‌ها برای حفرزمین‌های سخت با سنگ‌های آهکی و استحکام بالا کاربرد دارد.
وقتی درباره نحوه تولید مته‌ها سوال می‌کنم می‌گوید ابتدا آهن در کوره با دمای بیش ازهزار و ۲۰۰ درجه سانتی گراد ذوب می‌شود سپس زیر فرز با هزار و ۶۰۰ تن ضربه، شکل قالب می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پتک شیراز ادامه می‌دهد آن قدر طراحی این قطعه ظریف است که حتی یک میلیمتر اشتباه، همه زحمت‌ها را بر باد می‌دهد و همین سختی کار، نشان از علم و توانمندی بالای مهندسان جوان و صنعت گران داخلی برای تولید این محصول کاملا بومی است.
خانم میرزایی رییس آزمایشگاه شرکت پتک شیرازهم به کیفیت بالای مته‌های کاجی تولیدی این شرکت اشاره می‌کند و می‌گوید این محصولات با نمونه خارجی هیچ تفاوتی ندارد به گفته او وقتی مواد اولیه وارد شرکت می‌شود ابتدا از لحاظ مرغوب بودن کنترل و پس از تایید وارد خط تولید می‌شود در غیر این صورت مواد اولیه برگشت داده می‌شود.

حالا به همت جوانان متخصص استان فارس، مته‌های کاجیِ حفاریِ چاه‌های نفت و گاز که برای نخستین بار در کشور با روش آهن گری گرم و استحکام بسیار بالا در شیراز ساخته شده به تولید انبوه رسیده و روزانه بیش از هزار قطعه برای حفاری به مناطق نفت خیز جنوب کشورارسال می‌شود.

به گفته مدیران شرکت پتک شیراز، این مته‌ها با یک دهم قیمت مشابه خارجی ساخته شده است.
جوان ایرانی، عزت ایرانی
تحقیقات نشان می‌دهد توسعه هر کشور در گرو توجه به ظرفیت نیروی انسانی آن کشوراست. در این میان تمرکز بر توان و نیروی جوانی سرمایه گذاری بزرگی محسوب می‌شود که می‌توان با اتکا به آن چرخ توسعه کشور را به جلو حرکت داد. با توجه به این مهم، جامعه‌ای که به نیروی جوان خود به عنوان سرمایه اجتماعی اعتماد نکند بخش عظیمی از سرمایه اش را از دست می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها بربکارگیری جوانان برای عبور از تنگنا‌ها و مشکلات در عرصه‌های مختلف تاکید کرده اند. به گفته ایشان اعتماد به نسلِ جوانِ پر توان، فعال و کارآمدِ این سرزمین، پرچم استقلال، عزت، عظمت و شرافت ایران را بلندتر از هر زمان دیگر به اهتزاز درخواهد آورد.

***سیده نصرت شجاعی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: جوان خودکفایی فارس چاه نفت و گاز مته حفاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۶۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، مائده مهدی‌پور، یکشنبه شب در نشست یکشنبه‌های الگویی با موضوع معرفی الگوی شبکه فعالان مردمی جمعیت برنا با بیان اینکه فرزندآوری یک دغدغه جمعی است و ما برای آگاه‌سازی زنان در این زمینه کار را از سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه، به‌دنبال مجموعه‌های دارای دغدغه جوانی جمعیت و مرتبط با این موضوع رفتیم.

مهدی‌پور افزود: در قدم اول، افراد دغدغه‌مند شناسایی شدند و جلساتی با حضور آنها برگزار شد.

فعال اجتماعی و فرهنگی جوانی جمعیت از شناسایی ۸۰۰ مادر دو فرزندی در یزد خبر داد و گفت: مولفه‌های این خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تفریحی مورد بررسی قرار گرفت.

وی از تنظیم پرسشنامه برای مادران دو و سه فرزندی و تکمیل آن توسط مادران خبر داد و عنوان کرد: مادران سه تا چهار فرزندی نیز که مسیر فرزندآوری را طی کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند و فشارهای اجتماعی که به آنها وارد می شد، بررسی کردیم.

مهدی پور ادامه داد: این مادران برای دیگر خانواده ها به عنوان الگوی عینی معرفی شدند و شرایطی فراهم شد که مادران بتوانند با مادران چهار فرزندی ارتباط نزدیک داشته باشند و این دورهمی ها به صورت محله ای ادامه دارد.

وی یادآور شد: این دورهمی ها به یکی از پدران چهار فرزندی سپرده شد و کارگروهایی ذیل این دورهمی ها تشکیل شد ضمن اینکه این پدران و خانواده هایشان یک دورهمی خانوادگی را با دیگر خانواده ها برگزار می کنند.

مهدی پور به تشریح برنامه های این دورهمی ها پرداخت و گفت: به دنبال برگزاری این دوره ها، بانک اطلاعات خوب و دقیقی از خانواده های چهار فرزندی در یزد شکل گرفت.

وی همچنین با اشاره به مادران دهه هشتادی که از آنها به عنوان «برنا مام» یاد می شود، افزود: مادران دهه هشتادی در سالهای اولیه ازدواج دچار فشار فرهنگی و اجتماعی بودند بنابراین شبکه مجازی تشکیل شد و مسائل و مشکلات آنها مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی پور با اشاره به دورهمی هایی که توسط برنا مام‌ها تشکیل شده، بیان کرد: اتفاقات جالبی به واسطه این دورهمی ها شکل گرفت از جمله اعتکاف مادر و کودک که به کمک همین هسته ها برگزار شد که اتفاق ناب و ویژه ای بود.

این فعال اجتماعی به تشریح ارتباطات برقرار شده با حوزه های علمیه، ماماها، مراکز بهداشت و ... پرداخت و افزود: تلاش شده تا شرایط به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و تا حدی اقتصادی برای ترغیب مادران به فرزندآوری و کمک به جوانی جمعیت فراهم شود.

کد خبر 6091522

دیگر خبرها

  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت
  • حضور سرمایه‌گذاران در غرفه استان فارس قابل توجه بود
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • معرفی جوانان برتر همدان در جشنواره جوانان برتر ایران زمین
  • جسد جوان پلدختری در کنار سیمره پیدا شد
  • فیلم| جوانی که برای دفاع از ۳ دختر با اراذل درگیر شد
  • جوانی جمعیت نجات دهنده کشور از آینده هولناک کهنسالی است