Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  انسان با همه قدرت فکری شگرف، با همه­ اراده‌ محکم و با همه­ دانش پیشرفته، باز در حصار زمان است؛ در "حال" زندگی می­‌کند و علم به آینده ندارد. این، به خواست خدای متعال است و حکمت دارد.

اگر قرار بود همه، همه چیز را بدانند، نظام زندگی بشری مختل می­‌شد. پس مجبوریم با همین علم محدود، برای جای جای زندگی، دست به انتخاب بزنیم و از "دوراهی­"ها عبور کنیم، اما میل به بهترین انتخاب یا ترس از انتخاب نادرست و عواقب آن، انسان را گاه به وادی تحیّر می‌­برد؛ اینجاست که بزنگاه اتصال به منبع "بهترین"­هاست یا شاید بهتر باشد که بگوییم بهانه دیگری است که یادآوری­‌مان می­‌کند: "همه کاره اوست".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"استخاره کردن" در ذهن ما، معمولاً برابر است با راه نجات از سرگردانی در دوراهی­‌های سخت انتخاب. البته این معنا درست است و محقق هم می‌­شود اما با مطالعه­ روایات اهل بیت (ع)، "استخاره" بیشتر یک "تکلیف" است تا یک راه حل. استخاره‌­ای که اهل بیت عصمت (ع) بر آن تأکید و اصرار و توصیه دارند، مفهومی عام‌­تر و گسترده­‌تر از استخاره­‌ای است که عموم ما می­‌شناسیم.

پیامبر بزرگوار اسلام (ص) استخاره را یکی از مؤلفه‌­های خوشبختی می­‌دانند: "از خوشبختى آدمى این است كه از خداوند طلب خیر كند و به قضاى الهى خشنود باشد؛ و از بدبختى آدمى این است كه از خداوند طلب خیر نكند و از قضاى الهى ناخشنود باشد".[1]

امیرالمؤمنین (ع) تأکید دارند که باید بسیار استخاره کرد و كسى كه از خدا طلب خیر كند، پشیمان نشود.[2] و اینکه کاری را بدون استخاره از خدای متعال انجام ندهید: "از خدا طلب خیر كن و بدون آن، كارى را انتخاب نكن ؛ زیرا بسا كسى كه [بدون طلب خیر از خدا] كارى را انتخاب كرده و آن موجب نابودى او شده است."[3] قطعاً منظور امام (ع) این نیست که همه در همه حال تسبیح به دست یا قرآن به دست باشند و کاری را بدون این دو استخاره­ معمول انجام ندهند؛ چراکه اصلاً امکان پذیر نیست؛ پس باید چه کرد؟ چگونه می­‌توان طبق فرمایش و تأکید ائمه (ع) در هر کار استخاره کرد؟

پاسخ این است که باید تلاش کنیم اصل استخاره یعنی طلب و تمنای خیر از خدای مهربان، در زندگی و تصمیماتمان همیشه جاری باشد و این یعنی این­که ارتباط قلبی و اتصال روحی با خدا را در خود تقویت کنیم تا در ریزِ کارها و انتخاب‌ها، یاد خدا و طلب خیر از او فراموشمان نشود. مطابق روایات می‌­توان چند نوع استخاره را انجام داد که قطعا منافاتی با هم ندارند و بنا به حال و موقعیت فرد کاربرد دارند:

1- استخاره با دعا

پیامبر خدا (ص) راهکاری عملی در این زمینه دارند: "هر گاه قصد انجام كارى كردى، درباره آن هفت بار از خدا طلب خیر كن. سپس، بنگر كه چه چیز زودتر به دلت خطور مى كند، خیر در همان است؛ یعنى به همان عمل كن."[4] امام صادق (ع) دعای طلب خیر را به ابن ابی یعفور آموزش داده و فرمودند: ابتدا خدا را به بزرگى و عظمت یاد مى‌كنى و او را مى‌ستایى و بر پیامبر و خاندانش درود مى‌فرستى و سپس مى‌گویى: «اللّهمّ إنّى اسئلك بأنّك عالم الغیب و الشهادة الرحمن الرحیم و أنت علاّم الغیوب ، أستخیر اللّه برحمته»؛ پروردگارا! از تو كه داناى غیب و آشكار و رحمان و رحیمى و تو كه داناى تمام رازهایى تقاضا مى كنم ؛ از خدا به مدد رحمتش طلب خیر مى كنم.[5]

آسان‌ترین راه استخاره
استخاره از طریق دعا شاید شامل­ترین و آسان­ترین راه استخاره باشد که هم می‌­تواند با خواندن الفاظی باشد که معصوم (ع) تعلیم نموده‌اند[6] و هم تنها با ارتباط قلبی با خدای رحمان می­‌توان در دل از او طلب خیر کرد. امام صادق (ع) فرموده باشند: "كسى كه با طیب خاطر (از تَه دل) یك بار، از خدا طلب خیر كند، خداوند حتماً به او خیر عنایت خواهد كرد."[7] "هیچ بنده مؤمنى نیست كه براى كارى كه مى‌خواهد انجام دهد یك بار از خدا طلب خیر كند، مگر آن كه خداوند او را به بهترین آن دو كار [كه در انتخاب آنها تردید دارد] راهنمایى كند."[8]

2- استخاره با قرآن

این نوع از استخاره مشهورترین نوع آن میان ماست علاوه بر آن­که ریشه روایی نیز دارد و از تعالیم اهل بیت (ع) است. امام صادق (ع) به كسى كه خدمت ایشان عرض كرد: گاه تصمیم به انجام كارى مى گیرم و درباره آن از خدا طلب خیر مى كنم، اما فكرم به جایى نمى رسد ـ فرمود: "قرآن را باز كن و به اولین آیه اى كه چشمت مى افتد، به خواست خدا، عمل كن."[9]

3- استخاره با نماز

امام صادق (ع) فرمودند: [10]دو ركعت نماز بخوان و از خدا طلب خیر كن؛ زیرا سوگند به خدا كه هیچ مسلمانى از خدا طلب خیر نكند، مگر آن كه خداوند قطعا براى او خیر و نیكى قرار مى‌دهد."

فراموش نکنیم

در موضوع استخاره که گاهی برای بعضی چالش‌برانگیز می­‌شود، باید به چند نکته­ مهم عنایت داشت.

آن استخاره ای که قرار است همیشه راهگشای مشکلات ما باشد، اصل طلب خیر از خدایی است که همه­‌کاره­ عالم است یعنی تعبیر دیگری است از این جمله که قدیمی‌­ها گفته­‌اند: "از تو حرکت، از خدا برکت"؛ یعنی عقل و درایت و علم و مطالعه و تحقیق کامل و مشورت با عقلا و صاحبان فن را با توجه به اینکه همه­ اینها هم نعمت خدا و از جانب خداست، به کار بگیر و به علاوه همه­ این­ها، از خدا طلب خیر کن تا نتیجه­ تصمیم و اقدام تو، با خیر و نیکی به سرانجام برسد. پس قرار نیست استخاره کردن جایگزین فکر و تعقل و مشورت باشد بلکه باید همه آن­ها رنگ و بوی طلب خیر از خدا بگیرند.

- آن­چه که در روایات درمورد روش‌­های استخاره ذکر شد، گویای این بود که فرد خودش انجام دهد؛ البته اشکالی ندارد که مثلاً استخاره با قرآن را به فرد معتمد دیگری بسپارد، اما باید مراقب سودجویان نااهلی که خود را موجه جلوه داده­‌اند باشیم و به هرکسی اعتماد نکنیم.

- موارد و روش‌­های دیگری برای استخاره هست که در مفاتیح الجنان آداب آن آمده است.

پی‌نوشت:
[1] -" مِن سعادَةِ ابنِ آدَمَ اسْتَخارَتُهُ اللّه "میزان الحكمه،ج 3، ص 576
[2] - أكْثِرِ الاسْتِخارَةَ (نهج البلاغة : الكتاب ٣١ ) ما نَدِمَ مَنِ اسْتَخارَ (غرر الحكم : ٩٤٥٣ )
[3] - غرر الحكم : ٢٣٤٦
[4] - بحار الأنوار : ٩١/٢٦٥/١٩
[5] - میزان الحكمه،ج 3، ص 577
[6] - علاوه بر روایتی که ذکر شد، دعایی از امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه در باب طلب خیر آمده است. صحیفه سجادیه دعای 33
[7] - فتح الأبواب: ٢٥٧
[8] - بحار الأنوار : ٩١/٢٥٧/٢
[9] - تهذیب الأحكام : ٣/٣١٠/٩٦٠
[10] - الكافی : ٣/٤٧٠/١

منبع:تبیان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: احادیث دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۶۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایتالیایی‌ها چگونه از دوران نوزادی تیم محبوب خود را انتخاب می کنند؟ / ویدیو فان

ایتالیایی‌ها چگونه از دوران نوزادی تیم محبوب خود را انتخاب می کنند؟ / ویدیو فان

دیگر خبرها

  • سپاهان تهدید کرد؛ شاید مقابل تراکتور وارد زمین نشویم!
  • سودابه آقاجانیان از دلیل غیبتش در تلویزیون پرده برداشت
  • ایتالیایی‌ها چگونه از دوران نوزادی تیم محبوب خود را انتخاب می کنند؟ / ویدیو فان
  • امباپه، صلاح، مودریک و شاید هم گارناچو؛ ۵ فوتبالیست سرشناس المپیک ۲۰۲۴ کدام ستاره‌ها خواهند بود؟
  • واکنش جالب آیمریک لاپورت به درگیری با وینیسیوس: شاید می‌خواست برقصد!
  • بازنشر یک تصویر و یادآوری اقدامات بزرگ یک اسطوره/ اسم «استقلال» را هم منصور پورحیدری انتخاب کرد
  • مناسب‌ترین شغل برای من چیست؟
  • ۱۰ کتاب برتر روان شناسی رشد شخصیت که در نوروز باید بخوانید
  • قلعه‌نویی کیروش می‌شود؟ / این بار شاید استقلالی‌ها اخراج شوند!
  • مبارز خود را انتخاب کنید (عکس)