Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@08:33:37 GMT

ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در بخش آب

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۶۶۳۸

ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در بخش آب

مشهد- ایرنا- شکل گیری نوعی همراهی و هم ‌صدایی میان بخشهای مختلف تصمیم گیر و تصمیم ساز حوزه آب در خراسان رضوی همگان را به این نتیجه رسانده که باید به موضوع سرمایه گذاری بیشتر در بخش آب این استان توجه شود.

* نهضت کاهش مصرف آب از طریق سرمایه‌ گذاری
رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: توجه به موضوع آب، نهادینه تر شده و نگاه بخشی نیز کمتر شده است اما باید بتوانیم در کارهای عملیاتی، اجرایی و سرمایه گذاری وارد شویم تا در بخش کشاورزی به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی شریعتی مقدم افزود: بین نظرات بخش خصوصی و دولتی در حوزه آب، در برخی موارد فاصله‌ هایی وجود دارد اما یکی از موارد اجماع این است که همه اعتقاد دارند باید سرمایه‌ گذاری بیشتری در حوزه آب صورت گیرد.
وی اظهار داشت: باید بتوانیم ‌پروژه ‌های موجود برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه کشاورزی و همچنین سرمایه‌ گذاری در بخش آب را تهیه کرده و از ظرفیتهای موجود در شورای گفت ‌و گوی دولت و بخش خصوصی و ستاد تسهیل برای اجرایی کردن آنها استفاده کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: پیشنهاد می کنم نهضت کاهش مصرف آب از طریق سرمایه‌گذاری راه اندازی شود و هدف هم باید کاهش 50 درصدی در مصرف آب و زمان آن هم در کوتاه ترین مدتی باشد که در تحلیلهای دستگاههای مسئول و مرتبط موجود است.

* افزایش 20 برابری اعتبارات حوزه آبیاری مدرن خراسان رضوی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امروز همه ما به این نتیجه رسیده ‌ایم که برای کاهش مصرف آب باید سرمایه ‌گذاری بیشتری انجام داد و از فناوریهای روز استفاده کرد.
مجتبی مزروعی افزود: با این حال باید پذیرفت که کشاورز ما امروز از دهه 70 و 80 فقیرتر شده و این حوزه صدمه بسیار دیده است بنابراین نباید هزینه دیگری را برای موضوعاتی مانند کنتور هوشمند بر دوش کشاورز گذاشت.
وی اظهار داشت: تاکنون اقدامات بسیار برای مدیریت مصرف آب انجام شده است به عنوان مثال اعتبارات حوزه آبیاری مدرن 20 برابر شده و سطح اجرای این طرحها در استان خراسان رضوی چهار برابر میانگین کشوری افزایش یافته است.
مزروعی با اشاره به تخلیه سه هزار و 300 روستا در خراسان رضوی و افزایش 2 برابری جمعیت حاشیه شهر مشهد گفت: حفظ بخش کشاورزی علاوه بر اهمیت در حوزه پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها در مسا‌ئل دیگری از جمله حفظ امنیت غذایی، تثبیت سلامت اکوسیستم و سایر مواردی از این دست نیز اهمیت بسیار دارد.

* بدبینی بانکها به گلخانه ‌داری
مدیرکل دفتر جذب سرمایه ‌گذاری استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به بی‌ میلی بانکها برای پرداخت تسهیلات به گلخانه ‌ها گفت: طی سالهای گذشته تعداد بسیاری از گلخانه ‌ها از بخشهای مختلف تسهیلات دریافت کرده ‌و نتوانسته ‌اند بازپرداخت آنها را انجام دهند و به همین علت بانکها در این حوزه دچار بدبینی هستند.
شکوه میرشاهی افزود: اکنون باید به سرمایه‌ گذاریهای کوتاه مدت توجه داشته باشیم.
وی اظهار داشت: با این شرایط موضوع انتقال آب از دریای عمان ضرورت اجتناب ناپذیر است و این پروژه تا زاهدان باید انجام شود اما برای ادامه آن تا بیرجند و مشهد نیز مذاکراتی در دست انجام است.

* سرمایه گذاری غیر مستقیم برای حفظ آب
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی هم با بیان اینکه صرفه ‌جویی در مصرف آب تنها در حوزه کاهش مصرف خلاصه نمی‌شود گفت: باید بتوانیم بهره‌ وری و میزان تولید به ازای هر متر مکعب آب را در استان افزایش دهیم.
سید ابوالقاسم حقایقی افزود: باید به سوی کشاورزی حفاظتی و اصلاح روشهای تولید حرکت کنیم تا بتوانیم با حفظ سطح زیر کشت یا حتی کاهش آن، میزان تولید را افزایش دهیم و سرمایه گذاری در این عرصه هم به شکل غیر مستقیم، سرمایه گذاری برای حفظ آب است.
وی ادامه داد: هم اکنون به ازای مصرف هر متر مکعب آب در خراسان رضوی 1.2 کیلو گرم ماده خشک تولید می ‌شود که برنامه ‌ریزیها برای این است که این میزان در 10 سال آینده به 1.9 کیلو گرم برسد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی گفت: ارزش اقتصادی که با مصرف هر متر مکعب آب در بخش کشاورزی این استان تولید می ‌شود به نیم دلار هم نمی رسد در حالی که این میزان در کشورهایی با وضعیت مشابه ما به بیش از یک دلار افزایش یافته است.
1922/6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آب سرمايه گذاري خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۶۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از دانش آموزان برتر خراسان رضوی در حوزه جهاد تبیین

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکزخراسان رضوی، رئیس سازمان دانش آموزی استان خراسان رضوی در این مراسم گفت: دشمن ما با تمام قوا در حال راه انداختن جنگی تمام عیار علیه ما است که باید با توجه به اختیاراتی که داریم در مقابل دشمنان مقابله و ایستادگی کنیم.

سلمان حصاری افزود: یکی از طرح‌هایی که در راه مقابله با دشمن در راستای جهاد تبیین ارائه شده است، میدان چهارده صفر دو است. این طرح اینگونه است که تمامی اعضای تشکل‌های دانش آموزی می‌توانند در این طرح و میدان نقش آفرینی داشته باشند.

وی در خصوص طرح میدان چهارده صفر دو افزود: دانش آموزان در این طرح می‌توانند با معرفی و ارائه طرح‌ها و الگو‌های خود در راستای جهاد تبیین طبق سخن مقام معظم رهبری گامی در راه آشنایی، پیشرفت‌ها و دستاورد‌های انقلاب کشورمان بردارند.

رئیس سازمان دانش آموزی استان خراسان رضوی گفت: از آنجایی که این طرح یک طرح تمام ساحتی دانش آموز محوری است، خود دانش آموزان در آن نقش آفرینی کرده و گام برمی‌دارند تا بتوانیم مقابل نقشه‌ها و دسیسه‌های دشمن ایستادگی کنیم و نقشه‌های آنان را خنثی کنیم.

در پایان این مراسم از دانش آموزان برتر در حوزه جهاد تبیین قدردانی شد

دیگر خبرها

  • ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی معطل ۲۵ هزار میلیارد ریال نقدینگی
  • هموارسازی جاده صالح آباد به همت جهادگران بسیجی + تصاویر
  • ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا ظهر فردا در مشهد
  • ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا حوالی ظهر در مشهد
  • قدردانی از دانش آموزان برتر خراسان رضوی در حوزه جهاد تبیین
  • تمهیدات هلال احمر خراسان رضوی برای نوروز
  • فردا به طور موقت در بیشتر مناطق خراسان رضوی جوی به نسبت پایدار خواهیم داشت
  • وضعیت خوب شاخص سرمایه‌گذاری خراسان رضوی علی‌رغم انقباضی بودن منابع بانکی 
  • خراسان رضوی؛ در جایگاه نخست کارکردی شورا‌های گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور
  • مراسم تجلیل از رای اولی‌ها در فریمان + تصاویر