Web Analytics Made Easy - Statcounter

خراسان نوشت: بانک مرکزی فرانسه ضرر ناشی از اغتشاشات اخیر پاریس را بر روی اقتصاد فرانسه در سه ماه پایانی امسال ۱۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش شریان نیوز،  به نوشته راشاتودی، بانک مرکزی فرانسه پیش بینی خود از رشد اقتصادی این کشور در سه ماه پایانی سال جاری میلادی به دلیل شورش ها و اغتشاشات موجود در فرانسه که فعالیت های اقتصادی را مختل می کند به نصف کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک فرانسه این کاهش رشد اقتصادی را ناشی از تاثیر مهم اعتراضات «جلیقه زردها» دانست و پیش بینی خود از رشد اقتصادی این کشور را در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی از 0.4 درصد به 0.2 درصد کاهش داد.بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول از تولید ناخالص داخلی فرانسه در سال ۲۰۱۸ میلادی، این کاهش رشد در سه ماه پایانی معادل ۱۴۰ میلیارد دلار است. بانک مرکزی فرانسه اعلام کرد فعالیت بخش خدمات به دلیل تاثیر این جنبش کاهش یافته است. حمل و نقل، رستوران ها و بخش های مرتبط با تعمیرات خودرو از این اغتشاشات آسیب دیده اند.بر همین اساس این اغتشاشات به دنبال سیاست های اقتصادی دولت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه برای افزایش قیمت سوخت کلید خورد و چند روز پیش هم رئیس جمهور فرانسه پذیرفت که «وضعیت اضطراری اقتصادی» در فرانسه وجود دارد.در همین حال، یکی از وزیران فرانسه اعلام کرد که این تظاهرات تاثیر شدیدی بر روی کسب و کار دارد و می تواند رشد اقتصادی فرانسه را در سه ماه پایانی امسال تا 0.1 درصد کاهش دهد که معادل ۷۰ میلیارد دلار است. وی تاکید کرد که این اغتشاشات نه تنها به درآمد کارآفرینان آسیب وارد می کند، بلکه تصویر اقتصادی فرانسه را برای سرمایه گذاران خارجی وخیم تر می کند.
تغییر ریل بحران با تیراندازی در استراسبورگ
از سوی دیگر، تجربه نشان داده که سیاستمداران برای خروج از یک بحران، از بحرانی بزرگ تر کمک می گیرند. خواه این رویداد با آگاهی خود آن ها انجام شده باشد، یا این که آن ها تنها از یک رویداد به نفع خود استفاده کنند. انفجار برج های دوقلو تجارت جهانی در نیویورک، رویدادی بود که جرج بوش پسر را که با نبود محبوبیت مواجه بود با رمز وحدت علیه تروریست نجات داد. از نمونه های اخیر آن نیز می توان به حوادث چند روز مانده به انتخابات میان دوره ای 2018 آمریکا اشاره کرد. چند روز مانده به انتخابات، دو آمریکایی آفریقایی تبار در یک خواربارفروشی در خارج از شهر لوئیزویل ایالت می‌سی سی پی کشته شدند، بسته های انفجاری برای مقامات ارشد حزب دموکرات فرستاده شده که همه انگشت ها به سوی ترامپ و قوانین اسلحه نشانه رفت. اما در همان زمان رئیس جمهور آمریکا توانست با موج سواری روی حادثه تیراندازی در کنیسه «درخت زندگی» که 11 کشته و پنج زخمی برجای گذاشت، فضای امنیتی حاکم را به نفع خود تمام کند. او گفته که اگر یهودیان حاضر سلاح داشتند هرگز این رخداد با این تعداد کشته روی نمی داد. اما اکنون یک ماه است که در فرانسه ده ها هزار جلیقه زرد به خیابان های آمده و علیه اصلاحات رئیس جمهور این کشور شعار می دهند. این اعتراضات باعث شد امانوئل ماکرون از مواضع خود عقب نشینی کند و امتیازاتی چون افزایش دستمزد 100 یورویی، لغو مالیات بر سوخت و افزایش ندادن بهای برق و گاز و ... را به آن‌ها بدهد. اما معترضان نه تنها عقب نشینی نکرده اند بلکه گروه های کارگری، دانش آموزان و کشاورزان نیز به آن ها پیوسته اند. این ماجرا ادامه داشت تا این که، در شهر استراسبورگ در شمال شرق فرانسه که پارلمان اروپا در آن قرار دارد، حادثه ای تروریستی فضای این کشور را امنیتی کرد. حدود ساعت ۲۰:۴۵ شامگاه سه‌شنبه در مرکز شهر استراسبورگ و در نزدیکی بازار معروف کریسمس، فردی اقدام به تیراندازی می کند که در نتیجه این تیراندازی سه تن کشته و 12تن زخمی می شوند. حال چند تن از زخمی ها نیز وخیم گزارش شده است. شاهدان محلی می گویند تیراندازی حدود 10 دقیقه به طول انجامیده است. این تیراندازی «بالاترین درجه هشدار خطر تروریستی» در فرانسه اعلام شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع پلیس می‌گوید، فرد مسلح در جریان درگیری زخمی شده، ولی توانسته است از صحنه بگریزد. عامل این حادثه مردی ۲۹ ساله به نام شریف است که در استراسبورگ به دنیا آمده است. دادستان عمومی پاریس نیز اعلام کرده که او سابقه ۲۷ بار محکومیت در فرانسه، سوئیس و آلمان را در پرونده خود دارد. انگیزه این تیراندازی هنوز معلوم نیست اما برخی رسانه‌های فرانسوی می‌گویند این بازارچه در گذشته هم هدف تهدیدهای تروریست های افراطی بوده است. احتمالا دلیل این حملات هم جمعیت زیاد حاضران در بازار کریسمس در آستانه سال نو میلادی است. هر چه که باشد امانوئل ماکرون، با امنیتی کردن فضای فرانسه سعی در تغییر ریل بحران  دارد. چالش جلیقه زردها مشخص نیست تا کجا قرار است از دولت امتیاز بگیرند و خسارت به بناها، مراکز توریستی، بستن خیابان ها و پمپ بنزین ها، سوزاندن خودرو ها، تعطیلی مراکز اداری و آموزشی معلوم نیست تا کجا ادامه دارد.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۶۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی وارث ناترازی‌های نیم قرن گذشته

امتداد - ثبات اقتصادی از مسائلی است که در اقتصاد کشور‌های جهان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به همین دلیل از سطح قیمت‌ها و نرخ ارز مهمتر است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در خصوص معضل ناترازی‌ها در نظام اقتصادی کشور اظهار کرد: باید به این موضوع مهم اشاره شود که متاسفانه در حال حاضر بانک مرکزی وارث ناترازی‌هایی است که از نیم قرن گذشته در اقتصاد ایران به وجود آمده؛ بنابراین رفع این حجم از ناترازی‌ها توسط بانک مرکزی در مدت زمان یک ساله سخت است؛ اما با این حال باید گفت عملکرد بانک مرکزی در یک سال گذشته در برابر عملکرد دولت‌ها و روسای سابق بانک مرکزی که ناترازی‌ها را به سال بعد موکول می‌کنند مثبت ارزیابی می‌شود.

 

وی در خصوص تلاش بانک مرکزی برای ایجاد ثبات اقتصادی و پیامد‌های مثبت این موضوع بر اقتصاد کلان و اطمینان خاطر فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف گفت: وجود ثبات اقتصادی از جمله مهمترین مسائلی است که در اقتصاد کشور‌های جهان جایگاه ویژه‌ای دارد به این دلیل هم ثبات اقتصادی از سطح قیمت‌ها و نرخ ارز مهمتر است.

این اقتصاددان معتقد است: هرچند انتظارات تورمی شعله افزایش نرخ‌ها را روشن نگاه می‌داشت و زمینه ساز افزایش قیمت در دوره‌های بعدی کوتاه مدت بود، اما خوشبختانه با ثبات ارزی نسبی ایجاد شده طی یکسال گذشته آمار‌ها موید نتایج اثرات مثبت ثبات ارزی در کاهش انتظارات تورمی است.

وی در ادامه بیان کرد: ممکن است در یک دوره طولانی مدت چند ساله نرخ ارز بالایی داشته باشیم، اما وجود ثبات اقتصادی در یک سال اخیر دورنمای روشنی از رقم‌ها و نرخ‌ها به فعال اقتصادی برای فعالیت‌ها می‌دهد؛ در حالی که نوسان در نرخ ارز و نبود ثبات، فعالان اقتصادی را از بازار کار و تولید پس می‌زند. طبیعتا اتخاذ تصمیمات درست در راستای ثبات اقتصادی و ارزی در بلند مدت به رشد تولید و به تبع آن اشتغالزایی بیشتر کمک می‌کند.

این اقتصاددان در خصوص موضوع عملکرد رئیس بانک مرکزی در یکسال گذشته گفت: با توجه به اینکه بخشی از تغییرات در نرخ ارز به دلیل افزایش نقدینگی در بانک‌هایی است که از قوانین بانک مرکزی تبعیت نکردند به نظر می‌رسد بعد از روی کار آمدن آقای فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی شاهد اقدامات بسیار مفیدی در زمینه انضباط بانکی و به دنبال آن افزایش ثبات اقتصادی هستیم.

وی در ادامه اشاره ای به بحث دیپلماسی ارزی و بانکی این نهاد سیاست گذار پولی داشت و تصریح کرد: همکاری مطلوب بانک مرکزی با وزارت امور خارجه در راستای رایزنی با کشور‌های مختلف در زمینه تقویت همکاری‌های پولی و بانکی و ارزی و باز پس‌گیری بخشی از مطالبات ارزی ایران از جمله مولفه‌های مهم و تاثیر گذار در ثبات نسبی اقتصاد کشور به شمار می‌رود.

رحمان سعادت در پایان افزود: با توجه به توانمندی‌های به اثبات رسیده رئیس کل بانک مرکزی در طی یکسال گذشته امیدواریم با تسلط بیشتر دکتر فرزین بر مسائل مرتبط با رسالت‌های بانک مرکزی در سال دوم مدیریت وی شاهد تحول هر چه بیشتر در ساختار‌های بانک مرکزی در سمت توسعه مالی و کنترل بیشتر شاخص‌های اقتصادی باشیم.

  برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • پیش بینی اقتصاد ایران در سال 1403
  • پیش بینی تحقق رشد ۵ درصدی اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲
  • اعلام مهم وزیر اقتصاد : رشد اقتصادی به این عدد می‌رسد
  • روایت وزیر اقتصاد از رشد اقتصادی
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام
  • طعنه ربیعی به مخالفان برجام: از خدا و دین برای زمین زدن آن استفاده کردید
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام/چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با امریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید
  • بانک مرکزی وارث ناترازی‌های نیم قرن گذشته
  • ۳ باور غلط اما شایع در اقتصاد ایران
  • نقش پررنگ «نفت» و «خدمات» در رشد اقتصادی در ۹ ماهه ۱۴۰۲