Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ریاست اطلاعات و فرهنگ بادغیس اعلام کرد که حدود ۵۰ درصد از آبده‌های تاریخی این ولایت تخریب شده است.

عبدالاول، سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ بادغیس گفت در صورتی که به وضعیت آبده‌های تاریخی این ولایت توجه نشود، احتمال تخریب دیگر آبده‌های تاریخی این ولایت وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود که بیشتر آبده‌های تاریخی در مناطق تحت حاکمیت طالبان در ولسوالی‌ها موقعیت دارد و بیشتر آنها از سوی مخالفان دولت، افراد مسلح غیرمسئول و مردم محل تخریب شده است.

قلعه نریمان در شهر قلعه نو ، قلعه موریچاق در بالامرغاب، قلعه ملک انتر در قادس، قلعه پیوار در جوند، لنگر و ده‌ها آبدۀ تاریخی دیگر در این ولایت وجود دارد که بیشتر قسمت آنها تخریب شده است.

سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ بادغیس تاکید کرد که بارها از حکومت مرکزی به ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ درخواست بازسازی این بناها را کرده‌اند اما تاکنون توجهی نشده است.

اداره محلی بادغیس نیز می‌گوید که از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواسته‌اند تا در سال‌های آینده بودجه بیشتری برای بازسازی بناهای تاریخی این ولایت اختصاص دهد و امیدوارند که در سال آینده این امر تحقق پیدا کند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ولایت بادغیس افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۶۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۹ هزار و ۵۰۰ نفر از جاذبه‌های گردشگری دهلران بازدید کردند

 لطیف صادقی فرماندار ویژه دهلران در حاشیه بازدید از اجرای طرح نوروزی شهرستان دهلران، اظهار کرد: بیشترین بازدید‌ها از جاذبه‌های شاخص طبیعی مانند مجتمع تفریحی آب‌درمانی سرگرو (آبگرم)، مجتمع تفریحی دویرج، کویر ابوغویر، قلعه باستانی شاخ و اماکن مذهبی شامل امامزاده سیدناصرالدین (ع)، امامزاده سید ابراهیم (ع)، امامزاده سید فخرالدین (ع) و امامزاده سید ابراهیم قتال (ع) بوده است.

وی افزود: از ابتدای اجرای طرح نوروزی در این شهرستان تا کنون ۱۶هزار و ۷۰۰ نفر در اماکن اقامتی، بوم‌گردی، هتل ها، مهمانسرای ادارات، زاِئر سرای اماکن مذهبی، خانه‌های مسافر و مدارس اسکان داده شده است.

فرماندار ویژه دهلران به تپه تاریخی علی کش در بخش موسیان، قلعه شیاخ در بخش زرین آباد، غار خفاش و مجتمع گردشگری آبگرم در شهر دهلران، کویر ابوغویر در بخش دشت عباس، سر قلعه در سراب میمه، اماکن مذهبی و یادمان‌های دفاع مقدس در این شهرستان اشاره و افزود: از همه مسافران و گردشگران نوروزی برای بازدید از اماکن تفریخی، تاریخی، گردشگری و دفاع مقدس این شهرستان دعوت می‌شود.

وی زیارت اماکن مذهبی را پل میان معنویت و تفریح ذکر کرد و افزود: در شهرستان دهلران حدود ۴۰۰ اثر طبیعی، تاریخی و گردشگری ثبت شده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دهلران نیز با اشاره به فعالیت چهار واحد بوم گردی در این شهرستان گفت: این واحد‌های بوم گردی در بخش‌های زرین‌آباد، مرکزی و موسیان فعالیت دارند.

حجت اله عینی از فعالیت ۲۵ غرفه و نمایشگاه صنایع دستی و "سیاه چادر" عشایری در نقاط مختلف این شهرستان خبر داد و افزود: این غرفه‌ها در رشته‌های مختلف گلیم‌بافی، حصیر بافی، رودوزی‌های الحاقی، محصولات جاجیمی، طراحی سنگ، گل دوزی، عروسک دوزی، گیوه بافی و عرضه سوغات مشغول به کار هستند.

وی اظهار کرد: جمع کل فروش محصولات صنایع دستی این غرفه‌ها تا کنون سه میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال بوده است که نقش مهمی در درآمدزایی و اشتغال هنرمندان صنایع دستی این شهرستان داشته است.

عینی گفت: به منظور حفاظت و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان از آثار باستانی شهرستان در بخش‌های زرین آباد و سراب میمه از جمله قلعه‌های دنه، شاخ، سرقلعه میمه، قلعه دوآب، محوطه‌های باستانی سرطوور، مورتو، کلگه، کل باجگیره، کتیبه سنگی دوره قاجار میمه، پل تاریخی هفتکده بازدید و سرکشی به عمل آمده است.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • وجود يکهزار هکتار بافت تاریخی در شهر موزه‌ها
  • سفری به اسفندقه به عنوان رنگین کمانی از فرهنگ، تاریخ، تمدن و طبیعت
  • اسرائیل با حذف میراث باستانی به دنبال نفی تاریخ فلسطین است
  • قلعه فلک الافلاک پربازدیدترین اثر تاریخی لرستان
  • ۳۹ هزار و ۵۰۰ نفر از جاذبه‌های گردشگری دهلران بازدید کردند
  • استقبال از مسافران نوروزی در فسا
  • بازدید ۵۸ هزار و ۴۷۳ نفر از قلعه فلک الافلاک
  • بازدید روزانه ۲۰۰۰ گردشگر از قوری قلعه روانسر
  • فلک الافلاک شاهکار معماری لرستان
  • غار‌های دیدنی قزوین برای بازدید مسافران نوروزی