Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- يک محقق و عضو هيات علمي مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي خراسان‌ شمالي گفت: ايجاد و گسترش باغ ها در اراضي ديم و تبديل آن به آبي در اين استان 28 هزار کيلومتر مربعي نگران کننده است.

علي دادار روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: اين مشکل هم اکنون بيشتر در اراضي ديم شهرستان بجنورد بخصوص در گردنه امين الله وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: کشاورزان و شهروندان اراضي ديم را با کشت نهال تبديل به باغ هاي آبي و با تانکر نيز آبرساني مي کنند.
عضو هيات علمي مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي خراسان‌ شمالي گفت: اين کشاورزان تا پنج سال مي توانند اين باغ ها را حفظ کنند اما در سال هاي هفتم به بعد نياز آبي بيشتري پيدا مي کند و همچنين درخت تبخير زيادي نيز دارد که اين باغ ها در آينده محکوم به شکست هستند.
مهندس دادار با بيان اينکه در چندسال آينده تمامي اين باغ ها خشک خواهند شد افزود: علاوه بر اينکه ايجاد باغ هاي آبي در اراضي ديم، آبرساني دستي به اراضي بالا دست و زمين هاي ديم ممنوع است گسترش باغ ها در اين اراضي منابع زيادي را هدر مي دهد.
وي تخريب اراضي ديم و فرسايش خاک را نيز از ديگر معايب ايجاد باغ ها در اراضي ديم ذکر کرد و اظهار داشت: دستگاه هاي مسئول در اين زمينه بايد جدي وارد کار شوند.
اين محقق مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي خراسان‌ شمالي با بيان اينکه هيچ کسي حق پمپاژ منابع آبي را ندارد گفت: اين امر در اطراف روستاهاي رويين، ميلانلو و بدرانلو، نوده چناران و بسياري از مناطق ديگر مشاهده مي شود که آب را از رودخانه و جوي ها پمپاژ مي کنند و باغ جديد آبي در اراضي ديم ايجاد مي کنند.
مهندس دادار افزود: باغ هاي پايين دست اين منابع آبي نيز به علت کمبود آب خشک مي شوند.
وي با بيان اينکه هم اکنون با بحران کم آبي مواجه هستيم اظهار داشت: با توجه به خشکسالي هاي اخير منابع آبي بخش کشاورزي با کاهش زيادي مواجه بوده است که در اين راستا با چالش رو به رو هستيم.
وي با بيان اينکه هيچ ديمکاري حق ندارد از آب اراضي آبي استفاده کند افزود: برخي از کشاورزان به علت کمبود بارش باران اقدام به آبرساني با تانکر به اراضي ديم مي کنند که اين امر خلاف قانون و نگران کننده است.
وي افزود: هم اکنون کشاورزان و باغداران آبي از اين امر گلايه مند هستند، در راستاي حفظ کاربري با کشاورزان ديمکار متخلف برخورد شود.
به گزارش ايرنا به نقل از سايت سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي ميزان بارندگي سالانه در اين استان در نواحي مختلف 130 تا 500 ميلي متر متغير است متوسط دماي استان 13.05 درجه سانتيگراد بوده که در فصل تابستان حداکثر به 40 درجه سانتيگراد در شهرستان مانه و سملقان مي رسد.
بيشترين ميزان بارندگي در فصل زمستان و فروردين ماه نازل مي شود و بطور کلي اقليم خراسان شمالي در طبقه نيمه خشک قرار گرفته است.
منابع آبي استان شامل آب هاي سطحي و زيرزميني است که مهم ترين رودخانه هاي استان عبارتند از رودخانه اترک، کال شور و گرگان رود که در استان جاري است.
سدهاي مهم استان شامل سد بارزو در شهرستان شيروان، سد شيرين دره در مانه و سملقان، سد بيدواز در اسفراين و سد چري در فاروج است و آب هاي زيرزميني استان نيز از چهار هزار و 303 حلقه چاه عميق، نيمه عميق و دستي، 637 رشته قنات و سه هزار و 110 دهنه چشمه‌ تأمين مي‌شود.
به گزارش ايرنا از 344 هزار هکتار اراضي کشاورزي اين استان 142 هزار هکتار آبي و مابقي اراضي ديم است.
سالانه بيش از يک ميليون و 500 هزار تن انواع محصول کشاورزي و دامي در اين استان توليد مي شود که 82 هزار بهره بردار در اين بخش فعاليت دارند.
پيشتر مديرکل هواشناسي خراسان شمالي گفته است: 63 درصد گستره اين استان درگير خشکسالي بسيار شديد است که نمود آن در مرکز استان و ديگر مناطق مرکزي بيشتر است.
مجيد بيجندي با بيان اينکه 97 درصد استان درگير لايه هاي مختلف خشکسالي است، اظهار داشت: بر اساس آخرين آماري که تا پايان مهر ماه به دست آمده فقط حدود 1.2 درصد در بخش غربي استان در شهرهاي گرمه و غرب مانه و سملقان و فاروج در بخش خشکسالي نرمال قرار دارد.
مديرکل هواشناسي با بيان اينکه در آينده نگري ما در پيش بيني بلندمدت حوزه خشکسالي افق اميدوار کننده اي ترسيم نمي شود، تنها راه حل موجود را در مديريت و سياستگذاري درست منابع آب توسط دستگاه هاي ذيربط در حوزه توزيع و مصرف آب دانست.
ميانگين بارش سالانه استان خراسان شمالي حدود 240 ميلي متر است.
3007/ 6042
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۶۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان شمالی لرزید

زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) عصر امروز (جمعع) تیتکانلو خراسان شمالی را لرزاند.

به گزارش مشرق، براساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمان وقوع این زمین لرزه ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۲۸ ثانیه و در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داده است.

هنوز از خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی دریافت نشده است.

دیگر خبرها

  • خراسان شمالی لرزید
  • شلیک موشک از جنوب لبنان به شمال اراضی اشغالی
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی
  • خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری