Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@09:10:45 GMT

640 کیلوگرم زعفران در استان مرکزی تولید شد

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۷۰۰۱

640 کیلوگرم زعفران در استان مرکزی تولید شد

اراک - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 640 کیلوگرم زعفران امسال از اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت شد.

«علی‌ اصغر زارعی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 215 هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی در سال جاری به کشت زعفران رفت که به صورت متوسط از هر هکتار این اراضی سه و هفت دهم کیلوگرم زعفران برداشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: کشت زعفران در تمامی شهرستان های استان مرکزی انجام می شود و خمین از نظر سطح زیر کشت رتبه نخست را در کشت این محصول به خود اختصاص داده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کشت زعفران در این استان برای 645 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.
زارعی خاطر نشان کرد: کشت زعفران در استان مرکزی علاوه بر در آمدزایی در برداشت گل هر 5 سال یکبار پیاز این گیاه نیز برای کشاورزان درآمد اقتصادی به همراه دارد.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز کم گیاه زعفران به آب، امکان کشت در مناطق سردسیر و خاک های سبک کشت این گیاه یکی از برنامه های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب بوده و برای توسعه کشت این محصول تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: گیاه زعفران در طول دوران کشت تنها سه تا چهار آبیاری نیاز دارد و برای مناطق خشک و کم آب مناسب است.
زارعی، نبود صنایع تکمیلی و تبدیلی زعفران را از مشکلات تولید این محصول در استان مرکزی عنوان کرد و افزود: بسته بندی و فرآوری این گیاه به صورت خانگی انجام می شود که ایجاد صنایع تبدیلی این محصول در استان نقش مهمی در افزایش درآمد زایی برای تولیدکنندگان به همراه دارد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهاد كشاورزي توليد زعفران استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۷۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید آتل‌های منعطف و هوشمند با قابلیت سفت‌شدن در ۵ دقیقه

فناوران یکی از شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر آتل‌های منعطف و هوشمند را به تولید رساندند که حتی در صورت وجود زخم یا سوختگی، آسیبی به بدن وارد نمی‌کنند. 

نیما هاشمی، مدیرعامل این شرکت فناور در گفت‌وگو با ایسنا، از تولید آتل ترموپلاستیک در این شرکت خبر داد و گفت: آتل‌های ترموپلاستیک یا ترموفیت جایگزین مناسبی برای آتل‌های سنتی رایج هستند؛ چرا که این آتل‌های هوشمند در شرایط ۵۶ درجه سانتی‌گراد در آب ولرم تا داغ منعطف شده و فرم قسمت آسیب دیده را به خود می‌گیرند.

وی با بیان اینکه این آتل در کمتر از ۵ دقیقه سفت شده و به عنوان آتل عمل می‌کند، اظهار کرد: این آتل منعطف، سبک و قابل حمل است و آتل‌بندی با آن نیاز به زمان کمی دارد. سفارشی‌سازی، راحتی بسیار بالا، سازگار با بدن و استریل شده توسط UV از دیگر مزایای این محصول به شمار می‌رود.

هاشمی اظهار کرد: این آتل دارای منافذی برای تنفس پوست و دارای ضخامت ۳.۲ میلی‌متر است. این محصول قابل استفاده برای اندام فوقانی و تحتانی است.

مدیر عامل این شرکت ادامه داد: آتل‌های ترموپلاستیک تولید شده در این شرکت، محصول زیست سازگار بوده و می‌توانند به صورت مستقیم روی بدن قرار گیرند و حتی در صورت وجود زخم یا سوختگی، آسیبی به بدن وارد نمی‌کنند. 

وی شکستگی‌ها، توانبخشی، اورژانس، رادیولوژی، حیوانات و ساخت انواع اسپلینت‌های طبی را از جمله موارد استفاده آتل‌های ترموپلاستیک ذکر کرد.

موارد کاربرد آتل‌های ترموپلاستیک

مدیر عامل این شرکت فناور، تولید آتل‌های عملیات نظامی را از دیگر محصولات این شرکت نام برد و یادآور شد: آتل‌های ترموپلاستیک عملیاتی دارای سختی بسیار بالایی پس از خشک شدن هستند. این آتل‌ها با هر نوع حرارت مستقیم نرم شده و در دمای محیط خشک می‌شوند.

به گفته وی، آتل‌های عملیات نظامی این شرکت شاک پروف هستند و برای تسریع در خشک شدن می‌توان از سرمای مستقیم نیز استفاده کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برداشت شکوفه‌های بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد
  • رتبه اول نیشابور در حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی
  • بازار رنگارنگ میوه شب عید
  • تولید آتل‌های هوشمند با قابلیت سفت‌شدن در ۵ دقیقه
  • تولید آتل‌های منعطف و هوشمند با قابلیت سفت‌شدن در ۵ دقیقه
  • انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی در حوزه کشاورزی برای محصول کیوی
  • تولید نورگیر‌های هوشمند خورشیدی در اصفهان + فیلم
  • تامین ارز مورد نیاز طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف افزایش صادرات این محصول به ۴ میلیارد دلار در سال
  • پروبیوتیک گیاهی جایگزین قارچ‌کش شیمیایی شد
  • تولید کودهای قارچ کش ایرانی، دستاورد متخصصان حوزه کشاورزی