Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@15:16:10 GMT

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند ویترین

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۷۴۲۱

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند ویترین

گچساران- ایرنا- تولیدات صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند ویترینی برای عرضه و نمایش است تا هنرمندان بتوانند از این طریق با فروش آثار خود درآمد بیشتری کسب کنند.

به گزارش ایرنا، این استان باداشتن 35 هزار نفر هنرمند و رشته های متنوع صنایع دستی از خاستگاه های صنایع دستی کشور محسوب می شود اما نبودن مرکزی دائمی برای عرضه و فروش دلسردی فعالان این عرصه را در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.
در شرایطی که کارشناسان توجه به صنایع دستی را راهکاری برای رونق اقتصاد در روستاها برای کاهش بیکاری و رفع آسیب های اجتماعی می دانند حمایت از هنرمندان این حوزه در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند همت مضاعف است.
هر چند عبور از اقتصاد تک محصولی در گرو رونق صنایع بومی است اما صاحب نظران افزایش نشاط اجتماعی را مهمترین مزیت رونق صنایع دستی می دانند و بر این باورند انجام کار به صورت گروهی و دورهمی موجب افزایش روحیه تلاشگران حوزه صنایع دستی می شود.
در سال های اخیر گام های خوبی در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به هنرمندان و آموزش صنایع دستی برداشته شده است اما به نظرمی رسد بهره وری از این تلاش ها نیازمند ایجاد زیرساخت های بیشتری است.

** ایجاد نخستین بازارچه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد معطل زمین
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: ایجاد نخستین بازارچه صنایع دستی این استان در شهر یاسوج معطل اختصاص زمین است.
پریسا راد اظهار داشت: سرمایه گذار متقاضی راه اندازی بازارچه صنایع دستی در شهر یاسوج شناسایی شده و آماده اجرای طرح است.
وی با اشاره به تصویب اختصاص یکهزار متر مربع زمین برای ایجاد بازارچه صنایع دستی در یاسوج و تاکید استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای اجرای این مصوبه از مسئولان شهرداری یاسوج خواست برای اجرایی شدن مصوبه همکاری کنند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پس از راه اندازی بازارچه صنایع دستی در شهر یاسوج برای ایجاد این طرح در شهرهای سی سخت و دوگنبدان نیز برنامه ریزی خواهد شد.
وی گفت: تا زمان ایجاد بازارچه های صنایع دستی تلاش می شود با ایجاد نمایشگاه های منطقه ای و ملی برای فروش محصولات صنایع دستی این استان به تولیدکنندگان کمک شود.

** صنایع دستی ظرفیتی برای اشتغال با سرمایه اندک
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حمایت از تولیدات صنایع دستی فرصتی برای ایجاد اشتغال با سرمایه اندک است.
محمود باقری افزود: برای ایجاد یک فرصت شغلی در حوزه صنایع دستی به 200 تا 500 میلیون ریال اعتبار نیاز است در صورتی که برای خلق هر مورد اشتغال در حوزه صنعت باید 2 میلیارد ریال سرمایه گذاری شود.
وی با اشاره به اینکه سالیانه سه میلیون نفر گردشگر از جاذبه های دیدنی کهگیلویه و بویراحمد دیدن می کنند افزود: در صورت ایجاد بازارچه های صنایع دستی بازار فروش این محصولات افزایش چشمگیری خواهد یافت.
باقری ابراز داشت: راه اندازی بازارچه های صنایع دستی می تواند تحولی چشمگیر در درآمد به ویژه در مناطق روستایی و عشایر کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد.

**آموزش زمینه ساز صادرات
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد از دوره آموزشی به بافی و تولید محصولات صنایع دستی صادراتی گلیم در هشت شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان سال 1397 خبر داد.
وی بیان کرد: این دوره های آموزشی باهدف بهبود کیفیت محصولات تولیدی با شرکت 225 بانوی روستایی اجرا شد.
راد افزود: برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت 40و 110ساعته در هشت شهرستان در رشته های منسوخ وریس بافی،گلیم برجسته و جاجیم از دیگر برنامه های رونق تولید صنایع دستی در این استان است.

** برپایی نمایشگاه های صنایع دستی تلاش برای معرفی محصولات تولیدی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تا پایان سال جاری سه نمایشگاه منطقه ای و سراسری با هدف معرفی تولیدات صنایع دستی این استان در شهرستان های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه گشایش خواهد یافت.
راد گفت:نمایشگاه صنایع دستی گچساران در بهمن ماه در 150 غرفه برگزار خواهد شد.
وی زمان گشایش نمایشگاه صنایع دستی شهرستان های بویراحمد و کهگیلویه را به ترتیب دی و اسفند ماه اعلام کرد.

** احیای رشته های صنایع دستی فراموش شده
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: 15 رشته فراموش شده صنایع دستی این استان با پرداخت تسهیلات یا آموزش و حمایت از ابتدای دولت یازدهم تاکنون احیا شده است.
راد افزود: نی چیت بافی، گچمه بافی، سیاه چادر بافی، البسه محلی، سبد بافی، چرم دوزی دستی و جاجیم بافی از رشته‌های احیا شده صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از سال 1392 تاکنون بوده است.
وی بیان کرد: برپایی دوره‌های آموزشی و پرداخت تسهیلات بانکی از برنامه‌های حمایتی برای احیای صنایع دستی منسوخ این استان است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تشکیل اتحادیه و انجمن صنایع دستی، برگزاری 10 دوره آموزش‌های صنایع دستی با شرکت 2 هزار و 500 نفر، توزیع یک هزار و 100 بروشور برای معرفی توانمندی‌های صنایع دستی استان و برگزاری چهار نمایشگاه سراسری صنایع دستی در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه از دیگر اقدامات میراث فرهنگی از شهریور سال 1396 تاکنون برای رونق تولیدات صنایع دستی بوده است.

**پرداخت تسهیلات راهگشای رونق تولید
راد بیان کرد: یک هزار و 123 میلیارد ریال از محل تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی از سال 96 تاکنون به 348 طرح در حوزه صنایع دستی این استان پرداخت شده است.
وی گفت: سه روستای سربیشه در شهرستان گچساران، کاکان در بویراحمد و رودشتی در شهرستان دنا ظرفیت‌های لازم برای روستای ملی صنایع دستی را دارند.
راد افزود: این روستاها هم از نقطه نظر تعداد هنرمندان و هم نوع فعالیت می‌توانند به عنوان روستای ملی صنایع دستی معرفی شوند.
وی تصریح کرد: در صورت ملی شدن این روستاها افزون بر حمایت‌های خاص دولت زمینه معرفی و رونق تولید صنایع دستی در این مناطق فراهم خواهد شد.
35 هزار هنرمند صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت:600 بانوی مناطق روستایی و محروم این استان در سال جاری آموزش های صنایع دستی فرا گرفتند.
راد افزود: آموزش های صنایع دستی امسال با هدف افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی در روستاهای سربیشه، بیدزرد، رودشتی، درویش آباد،سرتیپ آباد و دهستان زیلایی برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی و بازارپسند شدن این تولیدات نیازمند آموزش های به بافی است افزود: اجرای دوره های آموزشی در اولویت های برنامه های میراث فرهنگی است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: تاکنون هشت هزار هنرمند صنایع دستی این استان در سامانه هوشمند نام نویسی کرده اند.
راد از صدور مجوز راه اندازی حدود 70 واحد انفرادی و پنج واحد کارگاهی در سال جاری برای هنرمندان صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دست بافت در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
/1662/8143

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد صنايع دستي كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۷۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارم اردیبهشت ؛ روزی به نام رادیو


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد ، اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران در ساعت نوزده ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ در تهران با نام «رادیو تهران» گشایش یافت و از فردای آن روز برنامه‌های عادی رادیو آغاز شد و، چون برنامه‌ها تنها در تهران قابل دریافت بود، «رادیو تهران» نامیده می‌شد.

البته درآن دوره بیشتر برنامه‌های رادیو را موسیقی و خبر تشکیل می‌داد و کارکرد دیگری برای آن در نظر گرفته نشده بود تا اینکه کم‌کم برنامه‌های ادبی و طنز نیز به این جعبه خیال‌انگیز راه پیدا کردند و این رسانه بی‌رقیب دل مردمان بسیاری را به‌دست آورد تا جایی که مونس زنان قالی‌باف و چوپانانی شد که در دل صحرا به جای نواختن نی برای گوسفندانشان، دل را با برنامه‌های رادیو جلا می‌دادند.
در شهر‌ها نیز وضعیت به همین منوال بود و در هر سرای عمومی، صدای رادیو به گوش می‌رسید و در مواقع مهم‌تر نیز مردم برای گوش دادن به رادیو گردهم می‌آمدند
رادیو در کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۶۵ با شش برنامه آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۸۲ شبکه استانی افتتاح شد و از سال ۱۳۹۳ تاکنون به صورت ۲۴ ساعته برنامه پخش می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • ۴۶ بیمار هموفیلی در استان وجود دارد
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید
  • ثبت ۱۳۳۰ میلی‌متر باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد امروز تا ساعت ۲۱:۳۰
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • چهارم اردیبهشت ؛ روزی به نام رادیو
  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • هشدار زرد هواشناسی برای کهگیلویه و بویراحمد