Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@04:45:55 GMT

در پژوهش‌های قرآنی یک دست صدا ندارد

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۷۶۱۹

در پژوهش‌های قرآنی یک دست صدا ندارد

به گزارش ایکنا از خراسان‌‌جنوبی، پژوهشگرانی که قصد انجام پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و علوم انسانی را دارند، باید معارف قرآن را با توجه به ادبیات تخصصی هر رشته، تولید و به جامعه علمی کشور عرضه کنند؛ این یکی از خلأهایی است که هنوز گام‌های اولیه نیز در راه برطرف کردن آن برداشته نشده است.
خداوند، پليدي و زشتي را به دوري از انديشه‌ورزي مربوط مي‌داند و افرادي را كه نمي‌انديشند، پليد مي‌شمارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش و آگاهي، انسان را به سوي كمال و پيشرفت هدايت مي‌كند. افرادي كه آگاهي كسب مي‌كنند، درست مي‌انديشند و درست و عاقلانه قضاوت مي‌كنند. آنان، بهترين و منطقي‌ترين تصميم‌ها را در زندگي مي‌گيرند و از بي‌خبري و جهالت رهايي مي‌يابند.

دين اسلام بر اساس تحقيق، تفكر و تعقل شكل گرفته است، نه تقليد كوركورانه و ناآگاهانه؛ زيرا تحقيق و تفكر موجب آگاهي مي‌شود. ازاين‌رو، نقش آگاهي‌بخشي در دين اسلام و زندگي بشر جايگاهي ويژه دارد تا از طريق آگاهي‌بخشي، زمينه رشد و تعالي انسان فراهم آيد و به مدارج بالاي كمال و رستگاري برسد و از ناداني و گمراهي رهد. نزول قرآن كريم، خود، در راستای آگاهي‌بخشي و نيز منبع معرفت براي جويندگان حقيقت است.
ایکنا در میزگردی ضرئرت پژوهش‌های قرآنی و موانع پیش رو را بررسی کرده است.

مهجوریت پژوهش قرآنی
حمیدرضا جعفری، مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند در این نشست اظهار کرد: قرآن در جامعه ما مهجور است و پژوهش قرآنی نیز بسیار مهجور است.
وی با بیان اینکه فضای پروهش قرآنی در جامعه مهیا نیست، افزود: باید دید که ره آورد پژوهش چه دری از جامعه را درمان می‌کند و برای این کار باید اول درد احساس شود بعد دنبال پژوهش بود.
این حافظ قرآن کریم تصریح کرد: باید بحث‌های اجتماعی آسیب شناسی شده و پژوهش باعث رفع آنان شود اما متاسفانه در حال حاضر که با انفجار اطلاعاتی روبرو هستیم ،پژوهش کاربردی تا کنون انجام نشده است.
جعفری با بیان اینکه از موسسات قرآنی نه تنها در بحث انجام پژوهش‌ها بلکه در تمام مباحث حمایت مالی نمی‌شود، اظهار کرد: زمانی که بودجه پژوهش قرآنی نیست یا محدود است نمی‌توان از موسسه قرآنی توقع داشت پژوهش‌های کاربردی انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه وقتی پژوهشگر قرآنی برای مسئولین تعریف نشده است، نمی‌توان انتظار انجام تحقیقات قرآنی داشت، تصریح کرد: حقیقتع این است که با بودجه کم و دغدغه‌های جامعه قرآنی نمی‌توان در حوزه پژوهش قرآنی کار شایسته‌ای انجام داد.
وی ادامه داد: عدم پشتوانه مالی، جایگاه اجتماعی و عدم علاقه مردم از مشکلات حوزه پژوهش قرآنی است.
مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند بیان کرد: نکته دیگر این است که برای انجام تحقیقات قرآنی انگیزه وجود ندارد چرا که این تحقیقات به صورت کاربردی به کار بسته نمی‌شود.
جعفری با اشاره به اینکه زمینه برای کارهای جدید در حوزه قرآن زیاد است اما متاسفانه مسئولان انگیزه را از جامعه قرآنی گرفته‌اند، افزود: قرآن، کتاب هدایت است و پژوهش‌های قرآنی در دانشگاه‌ها می‌تواند هدایتگر باشد.
وی با بیان اینکه قرآن کریم در تمام حوزه‌ها وارد شده است، خاطرنشان کرد: انجام پژوهش‌های قرآنی متناسب با رشته‌های دانشگاهی می‌تواند بسیار راهگشا باشد.
این حافظ قرآن کریم با بیان اینکه مبنای برنامه‌های قرآنی پژوهش نیست، اظهار کرد: برنامه‌های قرآنی و محافل قرائت قرآن کریم بدون هیچ گونه پشتوانه علمی و پژوهشی و تنها به صورت روتین برگزار می‌شوند که این یک آسیب است.


جعفری با اشاره به اینکه در مورد نحوه حفظ و مرور قرآن باید یک کار علمی انجام شود، افزود: باید ببینیم چقدر برنامه‌های قرآنی اولویت‌های قرآنی و اصول اولیه قرآنی را دارند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه هیچ انگیزه‌ای برای پژوهش وجود ندارد چرا که سازمان‌ها حامی پژوهشگران نیستند، تصریح کرد: برنامه‌های قرآنی را باید به وسیله پژوهش قرآنی علمی کرد.
مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند با بیان اینکه ویژگی اصلی پژوهش‌های قرآنی کاربردی بودن آن است، اظهار کرد: در حوزه قرآن، اولویت کار میدانی کردن این تحقیقات است.
جعفری با گلایه از جزیره‌ای عمل کردن موسسات قرآنی، بیان کرد: کارهای پژوهشی انجام شده کیفی نیست و پژوهش در حوزه قرآنی جایگاهی ندارد.
مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند بیان کرد: دولت باید کار پژوهش قرآنی را پیگیری کند و مبنای کار سازمان‌هایی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پژوهش باشد.
جعفری اظهار کرد: اوضاع جامعه قرآنی اگر براساس علم و پژوهش باشد درست می‌شود و این کار تنها به عهده موسسات نیست و باید همه ارگان‌ها در این زمینه فعالیت کنند.

گلایه از آموزش‌های روتین قرآنی منهای پژوهش

زهرا استانستی، مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند نیز در این نشست اظهار کرد: آموزش‌های روتین قرآنی در جامعه ما زیاد و آمار حافظان نیز بسیار است اما بازخورد ندارد چرا که عمل به قرآن و کاربرد آن کم است .
وی بیان کرد: مسائل اجتماعی و مفاهیم قرآنی را به خوبی ریشه یابی نکرده‌ایم، آموزش‌های قرآنی زیاد بوده اما بازخوردها کم و تاثیر آن در جامعه کم است.
مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند با بیان اینکه برای تحول باید بررسی‌هایی در جامعه صورت گیرد، افزود: مشکلات کار آموزش قرآنی باید در موسسات و خانواده‌ها بررسی شده و پژوهشی بر مبنای آن صورت گیرد.
استانستی با اشاره به اینکه پژوهشی اثرگذار است که تیمی و کاربردی باشد، افزود: مراکز و سازمان‌های مسئول باید با هماهنگی یکدیگر یک کار پژوهشی تیمی انجام دهند و یک موسسه قرآنی به تنهایی تمی‌تواند کاری انجام دهد.
وی با اشاره به مشکلات موسسات قرآنی، بیان کرد: درگیری‌های مالی و مکان موسسات باعث می‌شود مدیران موسسات، زمانی برای فکر کردن به پژوهش‌های قرآنی نداشته باشند.
مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند با اشاره به اینکه بسیاری از اوقات به منحل کردن موسسه فکر کرده‌ایم، افزود: موسسات قرآنی باید اساتید تخصصی در حوزه قرآن را به کار گیرند اما حمایتی نمی‌شود.
استانستی با بیان اینکه دغدغه مالی موسسات قرآنی نمی‌گذارد به مسائل دیگری فکر کنند، تصریح کرد: اگر دغدغه موسسات قرآنی کم شود، خواهند توانست در حوزه‌های پژوهشی فعالیت موثری داشته باشند.
وی ادامه داد: اگر در سرفصل‌های آموزشی دانشگاه‌ها تحولی صورت بگیرد، پژوهش‌های قرآنی می‌تواند جایگاه خود را در جامعه بازیابد.
مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند بیان کرد: پایان نامه‌ها و مقالات دانشگاهی باید براساس قرآن بوده و به صورت عملی در جامعه پیاده سازی شود.


استانستی ادامه داد: یک موسسه قرآنی به تنهایی نمی‌تواند کار پژوهشی انجام دهد و همه ارگان‌ها باید هماهنگ در این حوزه عمل کنند.
وی ادامه داد: پژوهش قرآنی نیاز به حمایت مالی و انگیزه دارد که این امر برای موسسات قرآنی فراهم نمی‌شود.
مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند با بیان اینکه باید برای انجام پژوهش‌های قرآنی نیازسنجی صورت گیرد، افزود: ارزش گذاری و حمایتی برای پژوهشگران نیست.
استانستی با بیان اینکه رویکردها در آموزش‌ها باید تغییر کند و پژوهش می‌تواند به این امر کمک کند، یادآور شد: تمام ارگان‌ها باید حمایت کننده موسسات قرآنی برای انجام پژوهش‌های قرآنی باشند.
این نیاز در جامعه احساس می‌شود که باید مجموعه‌هایی در راستای اجرایی شدن پژوهش‌های قرآنی در جامعه فعالیت کنند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان جنوبی فعالیت های قرآنی پژوهش قرآنی موسسات قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۷۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«زندگی با آیه‌ها» همراه ۶۵ هزار کردستانی/خوشامدگویی به رسم مسطورا

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: صدای دل‌انگیز قاریان قرآن از روزهای قبل از رمضان و در آخرین روزهای اسفندماه همراه نسیم خنکای بهاری بر شهر و روستاهای کردستان تابید و محافلی به رنگ معنویت را با مردمانی دینمدار و مؤمن رقم زد.

رمضان در کردستان امسال معنوی‌تر از هر سال جلو رفت و کردها با دو نوع خوشامدگویی رمضان را آغاز کردند، از «مرحبا یا مرحبای» کردستانی‌ها که رسم خوش‌آمدگویی کردها به ماه مهمانی خداست که از سر شوق برای آمدن این ماه مبارک از بلندگوی مساجد سر می‌دادند تا طنین آیات قرآنی در مساجد با اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها» که پیامک خوش‌آمدی از سوی طراحان این پویش، به رسم مسطورا برای همراهان آن ارسال شد و زیباترین لحظات عبودیت را به تصویر کشید.

«زندگی با آیه‌ها» در کردستان از محافل قرآنی در مساجد برخی محلات، روستاها و شهرهای استان کردستان آغاز و کم کم با مسابقات پیامکی وارد خانه‌های کردستانی‌ها شد.

امروز که هفده روز از ماه مبارک و اجرای طرح زندگی با آیه‌ها می‌گذرد حدود ۶۵ هزار کردستانی همراه این طرح معنوی شده‌اند و روز به روز به این جمعیت افزوده می‌شود.

کودکان همراه طرح زندگی با آیه‌ها

کودکان روستای کروندان از توابع دهگلان با شرکت در محفل قرآنی، با مسطورا یا طرح زندگی با آیه‌ها آشنا شدند و از مربی قرآن خود گوشه‌ای از زیبایی‌های کلام الهی را آموختند.

در کنار آموختن آیات قرآنی از کتابچه مسطورا، نقاشی این کودکان در حمایت از مردم مظلوم غزه به ویژه بیماران و کودکان بیمارستان شفا در این شهر ستمدیده زیبایی همدلی و همدردی را به معنویت‌های ماه میهمانی خدا افزود و جلوه‌ی دیگری از عبادت را در این ضیافت الهی به تصویر کشید.

تعدادی از مادران شهر مریوان نیز با حضور در مؤسسه قرآنی نگین کوثر از آیات الهی درس‌های زندگی آموختند و همراه محفل قرآنی این مؤسسه شدند تا جلوه دیگری از مسطورا را به تصویر بکشند.

عمق علاقه مادران قرآنی به شرکت در کلاس تدبر در آیات قرآن و طرح مسطورا هنر تربیت نسلی قرآنی و معنوی را برای آینده این سرزمین از مادرانی مؤمن نشان می‌دهد که روزانه در این ماه مبارک بر سر سفره خوان الهی دور هم جمع می‌شوند و درس جدیدی از کلاس بندگی و معنویت می‌آموزند.

طرح «زندگی با آیه‌ها» فقط مهمان مساجد و مؤسسات قرآنی نبود بلکه بروشورهایی از این طرح معنوی به مدارس رسید و همراه روزهای آموزش دانش‌آموزانی شده است که در این ایام تعطیلات آموختن را تداوم بخشیده‌اند.

سطر سطر زندگی باید پر شود از آیه‌هایی که امسال طرح مسطورا مهمان خانه‌های ایرانیان به ویژه کردستانی‌ها کرد، در کردستان زیبا؛ سرزمین فرهنگ و هنر، مسافران نوروزی از طرح «زندگی با آیه‌ها» بی‌بهره نبودند و در چادرهای هلال احمر کتابچه مسطورا هدیه گرفتند و این طرح گوشه‌ای از زمان سفر نوروزی مهمانان کردستانی را رنگ و بوی معنویت بخشید.

اینجا اعضای ستاد نهضت پیشرفت بانوان نیز پای به میدان این ضیافت گذاشتند و با تبلیغ چهره به چهره در مورد مسطورا قدمی برای جاری شدن آیات الهی در زندگی خانواده‌های کردستانی برداشتند.

انس با قرآن از راههای بهره بردن از فیوضات ماه رمضان است

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان در مورد طرح زندگی با آیه‌ها اعلام کرد: همه ما باید از فیوضات ماه مبارک رمضان بهره ببریم و انس گرفتن با قرآن کریم یکی از راه‌های اصلی بهره بردن از فیوضات این ماه است.

وی افزود: «زندگی با آیه‌ها» قرآن را محور ماه رمضان قرار داده و زمینه ارتباط با قرآن را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: باتوجه به بنای فکری مسلمانان که معتقد به توحید، نبوت، امامت و عدل و معاد هستیم این طرح درصدد این اندیشه کلی براساس نگاه مقام معظم رهبری است و می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط بستر مناسبی برای ارتباط گرفتن با قرآن باشد.

«زندگی با آیه‌ها» سبک زندگی انسان را به قرآن کریم گره می‌زند

امام جمعه موقت شهرستان کامیاران در خصوص اجرای این طرح ملی می‌گوید: «زندگی با آیه‌ها» سبک زندگی انسان را به قرآن کریم گره می‌زند.

حجت‌الاسلام شیری افزود: این طرح که با عنوان مسطورا در حال اجرا است قرار است کمک کند تا به وسیله آیاتی شاخص از قرآن کریم سبک زندگی ما را اصلاح کند.

وی اضافه کرد: ماه رمضان ماه بهار قرآن است و همه باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود برای بهره بردن از معنویات و فیوضات این ماه مبارک بهره ببریم.

امام جمعه موقت شهرستان کامیاران ترویج قرآن در زندگی مردم و تدبر در آیات کلام الهی را از اهداف طرح «زندگی با آیه‌ها» خواند و گفت: باید این اهداف در زندگی همه افراد و درون همه خانواده‌ها جریان یابد.

کردستان دارای جایگاه سوم کشوری در اجرای طرح مسطورا

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان، این استان در اجرای این طرح قرآنی در جایگاه سوم کشوری قرار دارد و افتخار اطلاع‌رسانی مناسب را بین شهروندان شهرهای استان برای شرکت در این طرح دارد.

حجت‌الاسلام برومند رازیانی اعلام کرد: حدود ۶۵ هزار نفر از استان کردستان در این طرح معنوی شرکت کرده‌اند و روز به روز به تعداد این افراد افزوده می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: طرح مسطورا بتواند زمینه‌ساز تدبر در قرآن توسط افراد جامعه شود.

وی افزود: «زندگی با آیه‌ها» از روز نخست ماه مبارک رمضان در کردستان اجرا شده و تا پایان ماه مبارک استمرار دارد.

همخوانی روزانه آیات قرآنی طرح مسطورا در خانه‌های قرآنی روستاهای استان از جمله خانه قرآن روستای قلعه‌جی از توابع شهرستان سروآباد گام دیگری برای گسترش طرح ملی «زندگی با آیه‌ها» در این استان است و انگار همه ظرفیت‌ها دست به دست هم داده‌اند تا مسطورا را برای همیشه در استان ماندگار کنند و قرآن را به زندگی همه افراد سوق دهند.

هدیه مربی خانه‌های قرآنی روستاهای مریوان این روزها به نوجوانان قرآنی کتاب قرآن است تا سطر سطر زندگی این آینده‌سازان همراه آیات کلام الهی شود.

کد خبر 6063903

دیگر خبرها

  • اطاعت بی‌قید و شرط از غیر خدا، نوعی عبادت غیر خداست
  • هنر‌های قرآنی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
  • شرکت بیش از ۲۴ هزار نفر در پویش قرآنی زندگی با آیه ها
  • نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان
  • برپایی نمایشگاه «قرآن و عترت» در مجتمع شهید آوینی قم
  • «زندگی با آیه‌ها» همراه ۶۵ هزار کردستانی/خوشامدگویی به رسم مسطورا
  • محفل انس با قرآن کریم با شرکت فعالانی از جامعه قرآنی استان اردبیل
  • قرآن در تخصیص بودجه باید عنوان مستقلی داشته باشد
  • افتتاح موسسه قرآنی در سیرجان
  • بخش بین الملل نمایشگاه قرآن