Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@11:30:24 GMT

روند توسعه خراسان جنوبی شکل گرفته است

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۷۶۲۸

روند توسعه خراسان جنوبی شکل گرفته است

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: روند توسعه استان شکل گرفته اما برای رسیدن به قله های تعالی توسعه اقتصادی راه زیاد است همه باید به سمت و سویی برویم که تمام ظرفیت ها آزاد شود.

به گزارش ایرنا مرتضی صفدری زاده شامگاه چهارشنبه در بیست و دومین آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان افزود: منطقه ویژه اقتصادی استان به عنوان یکی از موتورهای محرکه توسعه اقتصادی با نگاه فعالیت های بین المللی مسیر خوبی را پیموده و اکنون 40 بنگاه اقتصادی در بخش های صنعتی، خدماتی و تجاری در آن فعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: قطعه منفصله بازارچه ماهیرود در افزایش امر صادرات محصولات تولیدی استان و سایر استان ها نقش خود را ایفا کرده گرچه هنوز از تمام پتانسیل ها برخوردار نیست.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: با فصل جدیدی که در استان شکل گرفته و با حضور استاندار متدین، پا به کار، عملگرا و هدفگرا حتما روزهای خوش تری برای مقوله توسعه استان در پیش رو خواهد بود.
وی عنوان کرد: همراهی، همدلی، وفاق و هم افزایی بین بخشی تمام فعالان اقتصادی و دستگاه های اجرایی می تواند ما را به هدف مقدسی که الگو گرفتن روش توسعه یافتگی استان در سال های نه چندان زیادی است کمک کند.
وی بیان کرد: ظرفیت های قانونی و نسبی متوجه منطقه ویژه اقتصادی است که می تواند زمینه تسهیل صادرات را برای فعالان اقتصادی فراهم کند.
صفدری زاده یادآور شد: در مجموع هدف گذاری به سمت و سویی است که ایجاد زمینه اشتغال به حدی برسد تا بیکار در استان نباشد آمارها بسیار دلگرم کننده است اما خمار شدن در این آمارها افت بزرگی است که می تواند متوجه استان باشد.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از مرز میل 78 به عنوان یکی از مرزهای راهبردی ایران و افغانستان یاد کرد و افزود: با طرحی که اخیرا مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفته با امکانات موجود و ظرفیت 24 ساعته کردن مرز به طور قطع ظرفیت صادرات به مراتب بالاتر می رود.
وی اضافه کرد: اکنون در یک روز رکود 600 تا 650 کامیون را در مرز ماهیرود داشته ایم که اگر به 2 هزار دستگاه در شبانه روز برسانیم گمرک شهید رجایی شرق کشور را در خراسان جنوبی خواهیم داشت و این افتخاری برای ایران و استان خواهد بود.
صفدری زاده بیان کرد: از آنجایی که روند صادرات کالا به کشور افغانستان می تواند تا حدودی شکننده باشد اما با توجه به مزیت های قانونی منطقه ویژه اقتصادی می توانیم واردات محصولات و کالاهای افغانی را به این منطقه داشته باشیم.
وی اضافه کرد: همچنین اگر بخشی از کالاها مجاز واردات سرزمینی نیست فعالان اقتصادی بین المللی می توانند کالای افغان را در محل منطقه ویژه اقتصادی دپو، پردازش و به سایر کشورها صادر کنند.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: این موضوع به عنوان یک طرح جامع آماده شده و ظرفیت های قانونی منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است بدون شک با این روش به نتیجه ای خواهیم رسید که یکی از مشتریان کالاهای افغان چه برای مصرف و چه ترانزیت از ایران به سایر کشورها باشیم.
وی عنوان کرد: بالاخره باید برنامه زمانی برای رسیدن به آفاق متعالی صادرات داشته باشیم شاید بتوان در یک کمیپین برای توسعه اقتصادی، تجاری و صنعتی استان همت مضاعفی حداقل طی سال های 98 و 99 انجام دهیم تا سال 1400 یا 2020 نمره 20 را در سرعت توسعه به استان داده شود.
صفدری زاده تاکید کرد: بدون شک با حضور نخبگانی مانند استاندار، مدیران دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی و نیز همت، تعلق خاطر و تعصب خاطر به وطن، شهر و استان می توانیم 2020 را فارغ از مطالعات و مباحث سندسازی بلکه یک کار عملیاتی تعریف کنیم.
7557 * 6054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منطقه ويژه اقتصادي صادرات بازار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۷۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اینکه گردشگری روستا پیشران گردشگری در خراسان جنوبی است یک شعار نیست. اگر سری به روستاهایی چون خراشاد که هنر «توبافی» آن ثبت جهانی شده است و یا خور با گنجینه بی بدیل سنگ‌های قیمتی و یا افین با باغ‌های جذاب زرشک در فصل پاییز بزنیم درخواهیم یافت که این روستاها ذخایر بی بدیلی برای جذب گردشگر هستند.

این روزها در حوزه گردشگری روستا یا همان روستا گردی در خراسان جنوبی نام روستای اصفهک بیشتر به گوش می‌رسد. روستایی که آنقدر پتانسیل‌های خود را برجسته کرده است که برای ثبت به عنوان «دهکده جهانی» انتخاب شده است.

اصفهک درست مثل یک ققنوس، از خاکستر ویرانه‌های یک زلزله سربلند کرده، جان گرفته و شده یک روستای گردشگری مثال زدنی؛ آن‌قدر که نامش در جهان مطرح شود و جایزه بهترین منظر گردشگری TO DO ۲۰۲۰ آلمان را به خود اختصاص بدهد.

توسعه اقتصادی روستا در خراسان جنوبی مبتنی بر توسعه گردشگری است

احمد کاشانی مدیر انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار خراسان جنوبی پیرامون گردشگری روستا در خراسان جنوبی و ظرفیت‌های استان با تأکید بر اینکه توسعه اقتصادی روستا در خراسان جنوبی مبتنی بر توسعه گردشگری است، افزود: گردشگری مزرعه در دنیا و برخی استان‌های ایران به صورت علمی مورد توجه قرار گرفته که از نظر اقتصادی برای کشاورز درآمد جانبی نیز محسوب می‌شود.

کاشانی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم وجود آثار تاریخی، مذهبی، طبیعی و صنایع دستی است که در جوار روستاها و مزارع کشاورزی قرار دارند و در واقع وجود مجموع این جاذبه‌های گردشگری در کنار هم یک بسته کامل برای گردشگران است.

وی با بیان اینکه «روستاگردی» گنج پنهان گردشگریِ خراسان جنوبی است، بیان کرد: روستاهایی مانند افین با مزارع زرشک، دهسلم با نخلستان‌های زیبا و اصفهک با بافت قدیمی ارزشمند فرصت‌هایی برای جذب گردشگر است.

اشاره‌ای به ویژگی‌های روستای اصفهک

محمد عرب، رئیس میراث فرهنگی طبس در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ویژگی‌های روستای اصفهک گفت: بافت تاریخی روستای اصفهک که در بخش شرقی سکونت گاه امروزی قرار گرفته است، مجموعه‌ای از واحدهای همسایگی است که با ساختاری فشرده و درون گرا در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: وجود پتانسیل‌های سرزمینی اعم از خاک مرغوب و حاصل خیز و آب فراوان جهت توسعه کشاورزی و باغداری، مهمترین عوامل شکل گیری هسته اولیه روستای اصفهک است. قرارگیری روستا در دشتی هموار در پایین دست کوهی مرتفع با سفره‌های زیرزمینی غنی سبب شده است تا قنات‌های حیات بخش، اب مورد نیاز ساکنان را در گذر زمان فراهم کنند.

رئیس میراث فرهنگی طبس با بیان اینکه روستای اصفهک یکی از ۱۴ روستای هدف گردشگری خراسان جنوبی تعیین شده است، ادامه داد: کارگاه‌های صنایع دستی سبد بافی و حوله بافی در روستای اصفهک توسط زنان روستا تشکیل شده است که به صورت انفرادی و گروهی در روستا فعال است و سالانه تعداد زیادی گردشگر برای آموزش و خرید محصولات به این منطقه سفر می‌کنند.

توسعه گردشگری علمی در اصفهک

عرب ادامه داد: توسعه گردشگری علمی از طریق راه اندازی مدرسه قدیم روستای اصفهک به عنوان پژوهشکده خاک یکی از راه‌های جذب گردشگر به این منطقه است.

وی با بیان اینکه تنها روستای موجود در خراسان جنوبی که احیای آن به صورت مشارکت مردمی بوده و مرمت و بازسازی شده اصفک است، یادآور شد: بافت تاریخی روستا دارای خانه‌های با ارزش، حمام قدیمی، حسینیه و مسجد قدیم، مدرسه قدیم و… اثر هستند که در پرونده بافت تاریخی روستای اصفهک ثبت شده‌اند.

حمید رضا ابراهیمی، رئیس شورای روستای اصفهک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر در روستای اصفهک هشت اقامتگاه بوم گردی، یک سالن غذا خوری، دو مرکز خدمات کافی شاپ یا شربتکده و یک رصد خانه داریم.

وی با اشاره به اینکه یک حمام خزینه‌ای و مسجد تاریخی نیز در روستا وجود دارد، بیان کرد: حمام خزینه‌ای در حال حاضر با امکانات بهداشتی قابل استفاده است و می‌تواند یک تجربه متفاوتی را برای گردشگران رقم بزند.

رئیس شورای اصفهک یادآور شد: یکی از ویژگی‌های بافت تاریخی روستای اصفهک مردمی بودن مرمت آن است که با کمک آحاد مردم روستا این اقدام صورت گرفت.

بهار فصل گردشگری در اصفهک

ابراهیمی با بیان کرد: بهترین فصل گردشگری در اصفهک مهرماه تا پایان اردیبهشت و نهایت پایان بهار است ولی از آنجایی که دمای هوا در اصفهک نسبت به طبس چند درجه‌ای خنک‌تر است گاه خود اهالی طبس برای فرار از گرمای هوا به اصفهک می آیند.

هادی شاه وردی مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز به خبرنگار مهر گفت: انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است، بیان کرد: سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخصه از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است.

شاه وردی ادامه داد: قبل از سال ۱۴۰۳ با توجه به پیگیری‌های انجام شده در خراسان جنوبی هیأتی از وزارت خانه برای ارزیابی روستایی‌هایی که می‌توانند کاندید ثبت به عنوان دهکده جهانی شوند به استان آمدند.

روستاهایی که می‌توانند عنوان روستای گردشگری جهانی را داشته باشند

وی افزود: این هیأت سه روز در خراسان جنوبی بودند و همه این روستاها را ارزیابی کردند و با توجه به ملاک‌های مد نظر بعد از مدتی بیان کردند که روستای اصفهک برای ثبت به عنوان دهکده جهانی پذیرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: البته نظر ما بر این است که در کنار اصفهک روستاهای دیگر خراسان جنوبی چون افین و خور با توجه به ظرفیت‌هایشان می‌توانند کاندیدا در این زمینه شوند.

شاه وردی گفت: مهمترین فایده و ثمره ثبت یک روستا به عنوان دهکده جهانی این است که در سطح جهانی به عنوان ظرفیتی برای گردشگری مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه روستای اصفهک از نظر زیرساخت اقامتی چندین اقامتگاه بوم گردی دارد، بیان کرد: البته باید در بافت قدیمی اصفهک جمعیت ثابتی اسکان داشته باشند تا در رقابت با سایر روستاهای نام آشنای کشور به ایستگاه آخر برسد.

امید آنکه جاذبه‌های روستاگردی در خراسان جنوبی را بیش از قبل به علاقمندان حوزه گردشگری معرفی کنیم و بر این گنج پنهان استان افتخار کنیم.

کد خبر 6083990

دیگر خبرها

  • ۴۹ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ در خراسان جنوبی جذب شد
  • ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • استمرار روند رشد اقتصادی/ وزارت نفت پرچم سرمایه‌گذاری خارجی را هم بالا برد
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • سرمایه گذاری ۶۵۰۰ میلیاردی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
  • سرمایه گذاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی
  • مدیران برای خارج‌شدن از بن‌بست اقتصادی بیشتر تلاش کنند
  • آغاز برداشت خوشه های طلایی در خراسان جنوبی 
  • بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریالی سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های