خطر تخریب حمام و زورخانه تاریخی خرمآباد
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۷۶۲۹
پایگاه خبری یافته در مطلبی با عنوان ' خطر تخریب حمام و زورخانه تاریخی خرم آباد' نوشت: اخیرا وضعیت حمام حاجی اسلا یا همان زورخانه طیب در شمال شرقی مسجد توسلی به گونهای است که خطر ریزش سقف و تخریب، بخشهایی از آن را تهدید میکند.
در ادامه این مطلب آمده است: بافت تاریخی خرمآباد ظرفیتی بزرگ برای توسعه گردشگری و اقتصادی این شهر و اشتغال جوانان به شمار میرود که متاسفانه به دلیل بیتدبیری مسئولان مغفول مانده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر شما در درهی تاریخی خرمآباد قدم بزنید به فاصله هرچند متر میتوانید یک اثر تاریخی از دوره ساسانی تا عصر پهلوی اول را ببینید که متاسفانه اکثرا بدون محافظ و نگهبان بوده و بهرایگان در معرض تماشای مردم قرارگرفتهاند و شاید بیارزش جلوه دادن آنها به همین دلیل باشد، وگرنه در شهرهای دیگر برای نمایش آثار تاریخی بیارزشترین از آثار تاریخی خرمآباد باید بلیط تهیه کرد و در صف انتظار ایستاد!
البته برخی از آثار تاریخی خرمآباد درگذر روزگار، شانس آورده و بهواسطه دخالت مسؤولین یا علاقهمندان از خطر نابودی، نجاتیافتهاند اما این موضوع بهصورت مداوم نبوده است تا آنجا که حتی قلعه فلکالافلاک نیز هنوز با خطر تخریب و نمزدگی دستبهگریبان است.
یکی دیگر از آثار تاریخی خرمآباد که با خطر ویرانی مواجه است، حمام حاجاَسَلا (حاج اسدالله) در محله درب دلاکان (دلاکی) میباشد.
این حمام که بنای اولیه آن به دوران زندیه بازمیگردد، در دهه 50 با پیشنهاد و طرح مرحوم علیمحمد ساکیسگوند شهردار فقید و پرتلاش خرمآباد بهمنظور جلوگیری از تخریب به زورخانه تبدیل شد. کاری که بعدها میراث فرهنگی لرستان با الگوبرداری از آن، حمام تاریخی چاله (آسیا) در میدان گپ (پشت بازار) را با مشارکت بخش خصوصی به مجموعه تفریحی گردشگری تبدیل کرد که اکنون مورد بازدید و استفاده مردم و گردشگران است.
اخیرا وضعیت حمام حاجی اسلا یا همان زورخانه طیب در شمال شرقی مسجد توسلی به گونهای است که خطر ریزش سقف و تخریب، بخشهایی از آن را تهدید میکند.
در خصوص این اثر تاریخی، آقای «غلام عباس زریان» که اجدادش مالک این بنا بودهاند میگوید: در زمانهای قدیم، ایجاد حمام باهدف اقتصادی صورت نمیگرفت و بیشتر جنبه ثواب و خدمت به مردم داشت، بر این اساس مرحوم حاج اسدالله زمانپور (فروغی/ زمانی) -عموی پدرم - در عصر قاجار حمامی نو در خرابههای حمامی که اجدادش آنجا بناکرده بودند، ایجاد کرد که تا اوایل حکومت محمدرضا پهلوی مورداستفاده اهالی خرمآباد قرار میگرفت و پس از فوت حاج اسدالله که مالک نیمی از حمام بود، ورثه ایشان سهم خود را به مرحوم حاج اسحاق دباغ و ایشان نیز به مرحوم حاج عابد حیدری فروخت و دهه 50 با نظر شهرداری این حمام با همان چهره و بنا اندکی مرمت شد و به زورخانه تبدیل گردید.
وی افزود: متاسفانه از دهه 70 به بعد نگهداری مناسبی از این بنای تاریخی صورت نگرفت و اینک بخشهایی از آن درخطر ویرانی قرار دارد اما گویا متولیان امر که شهرداری و میراث فرهنگی باشند، ارزشی برای این بنا و مرمت آن قائل نیستند.
آقای زریان اظهار داشت: اگر دلیل این بیتوجهی نبود بودجه است که آقایان میتوانند از ظرفیت بخش خصوصی برای مرمت و نگهداری این بنای تاریخی استفاده کنند، در غیر این صورت، هیچ توجیهی از آنان قابلقبول نیست و در صورت تخریب این بنای ارزشمند، باید پاسخگو باشند.
منبع: پایگاه خبری یافته
7269/6060
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۷۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از سر به راه کردن باباشملها تا تقدیم شهید در راه دین
به گزارش قدس خراسان، ورزش زورخانهای در مشهد از جمله ورزشهای محبوبی است که چندی است مردم اقبال خوبی به آن نشان دادهاند و بیش از گذشته به دنبال این هستند که فرزندان خود را با آداب این ورزش ایرانی آشنا کنند. به سراغ حاجامیر حامد چوبدار از کهنکسوتهای این ورزش در مشهد رفتیم تا با او درباره فرهنگ و آداب پهلوانی در این ورزش اصیل صحبت کنیم.
وی که متولد ۱۵ مهرماه ۱۳۲۵ در مشهد است و دو پسرش مرتضی و مجتبی حامد چوبدار نیز از پهلوانان و ورزشکاران باستانیکار مشهد هستند، سال ۱۳۴۲ ورزش باستانی را از زورخانههای تهران آغاز کرد و در آن زمان با بزرگانی مانند سیدقراب و دیگر بزرگان این ورزش همدوره بوده است.
این پیشکسوت ورزش باستانی سال ۸۹ مقام کهنکسوت و ارتشبد را کسب کرده و اکنون یکی از ۱۰ کهنکسوت این ورزش بومی در مشهد است.
حاج امیر حامد چوبدار زورخانه امیرکبیر را در سال ۱۳۷۵ در ۱۰ ماه با خرج خودش و بدون دریافت وام و کمک مالی بنا کرده است و اکنون ورزشکاران در این زورخانه به صورت صلواتی و رایگان ورزش کرده و از امکانات این مجموعه استفاده میکنند.
علاقه این پیشکسوت ورزش باستانی به این ورزش آن قدر زیاد است که برای تزئینات این زورخانه تمام هنر ایرانی را به کار گرفته است؛ از در ورودی که تماماً مسی است تا تصویر امیرکبیر و فردوسی را به همراه صحنهای از نبرد رستم و اسفندیار بر روی آن کندهکاری شده تا تمام تصاویر پهلوانان و عکسهای یادگاری که به صورت سیاه و سفید چاپ کرده و قاب گرفته تا تابلوفرش تمثال امیرالمؤمنین(ع) که آن را هم به همان سبک سیاه و سفید خریداری کرده، همه حکایت از عشق و علاقهای دارد که سبب زنده نگه داشتن این ورزش باستانی ایران زمین است.
این پیشکسوت مشهدی درباره ورزش زورخانهای میگوید: این ورزش، ورزش نیاکان و پدران ماست، ورزشی نیست که کسی از کشورهای دیگر برای ما سوغات آورده باشد، این ورزش ۳هزار سال قدمت دارد و اکنون پس از سالها این ورزش به ما رسیده است.
وی با بیان اینکه با بزرگان ورزش باستانی مانند سیدقراب و باقر مهدیه ورزش باستانی را آغاز کردم، میافزاید: همچنین با پیشکسوتانی صاحب زنگ مانند آقای تختی، وفادار، زندی، سخدری و شورورزی که همه این افراد به جز آقای تختی مشهدی و خراسانی هستند، ورزش میکردم و شاگردشان بودم.
چوبدار یادآور میشود: چند سالی نایب رئیس مدیر کل تربیت بدنی استان و ۱۴ سال مسئول ورزش زورخانهای استان خراسان بزرگ بودم و در این سالها پهلوان وفادار و پهلوان شورورزی در سفر به شهرستانهای استان با من همراهی میکردند.
این پیشکسوت مشهدی با بیان اینکه ۹۰ درصد ورزشکاران زورخانه از کشتی با چوخه شروع کردهاند و بعد وارد گود زورخانه و کشتی پهلوانی شدند، عنوان میکند: نخستین درسی که ما در زورخانه آموختیم ادب و زیر پا گذاشتن منیت بود، باستانیکاران و پهلوانان اهل تواضع و فروتنی هستند و با ضعیفتر از خودشان درگیر نمیشوند، در ورزش باستانی باید خودت را کوچک بدانی تا مردم بزرگت کنند اگر متکبر باشی مردم با تو احساس صمیمیت نمیکنند و اعتبارت را از دست میدهی.
گلریزان زورخانهای از گذشته تاکنون
وی با بیان اینکه گلریزان زاییده زورخانه است و هر کسی گلریزان انجام میدهد از زورخانهها آن را یاد گرفته است، اضافه میکند: در زمانهای قدیم برای برخی از پیشکسوتان که بیمه بازنشستگی نداشتند و از کار افتاده شده بودند از خیران و کسانی که دوست داشتند به پهلوانان کمک کنند، دعوت میکردیم و بدون اینکه نام آن پهلوان را ببریم گلریزان انجام میدادیم، زمان قدیم لنگ میگرفتیم و مردم پولها را در لنگ میریختند بعد بدون اینکه پولها را بشماریم به آن پهلوان و یا فرد نیازمند تحویل میدادیم، اکنون گلریزان به گونهای دیگر برگزار میشود، برای خیران کارت دعوت ارسال میکنیم و آنها مبلغ مورد نظر را میگویند و ما یادداشت میکنیم، صبح به کارت بانکی که اعلام شده واریز میکنند سپس به آن فرد محتاج بدون اینکه کسی متوجه شود، تقدیم میکنیم.
چوبدار درباره تأثیر زورخانه روی اوباش در قدیم میگوید: در قدیم به اراذل و اوباش، باباشمل میگفتیم که وقتی وارد زورخانه میشدند بقیه از ترسی که داشتند به این افراد سلام میکردند و جلو پایشان بلند میشدند، برخی از این افراد پس از آمدن به زورخانه با توجه به اشعاری که مرشد و پیشکسوت در گود میخواند، درس ادب، اخلاق و جوانمردی میآموختند، کمکم کارهای خلافشان را کنار میگذاشتند و در زورخانه ورزش میکردند.
این پیشکسوت مشهدی زورخانه درباره آداب این ورزش باستانی بیان میکند: در زورخانه پس از ورزش یک موسفید دعا میخواند و این دعا اثرات خیلی خوبی روی باباشملها داشت؛ چرا که در برنامه دعا از اخلاق و منش پیشکسوتان و بزرگان میگوییم و ورزشکاران و حاضران از این حکایتها درس میگیرند و به کار میبندند.
وی درباره فعالیت زورخانه در زمان دفاع مقدس خاطرنشان میکند: در جنگ تحمیلی زورخانههای مشهد شهیدان و جانبازان زیادی را در راه اسلام داده است، اکنون نیز هنگامی که جانبازان به زورخانه میآیند احترام زیادی برایشان قائل هستیم و حق احترام اضافه به جانبازان میدهیم.
چوبدار با بیان اینکه شهید سیداحمد احمدی از شهدای زورخانهای است که اوایل جنگ شهید شد، یادآور شد: باشگاه طوس را به احترام شهدای باستانیکار به باشگاه شهدا تغییر نام دادیم، یک باشگاه دیگر نیز در محله طلاب به نام شهید احمدی از شهدای زورخانه نامگذاری شده است.
این ارتشبد مشهدی میافزاید: اوایل جنگ در زورخانهها برای جبههها پول جمعآوری کردیم و دو سه دستگاه نانوایی خریداری کردیم و به جبهه فرستادیم.
امتیازات ورزش زورخانهای؛ از صلواتی تا کهنکسوتی
وی با بیان اینکه امتیازات در ورزش زورخانهای سلسله مراتبی است، عنوان میکند: هر چند وقت یک بار به ورزشکاران باستانیکار حق احترام داده میشود، این امتیازات در هیئت ورزش زورخانهای استان اعطا میشود و بنده نیز عضو این هیئت هستم، پس از اینکه در هیئت ورزش زورخانهای استان تصمیمگیری انجام شد به تهران ارسال میشود تا حکم صادر شود.
چوبدار ادامه میدهد: از جمله این سلسله مراتب صلواتی، واردی و زنگی است، جوانی که وارد زورخانه میشود پس از مدتی که ورزش کرد برایش صلوات میفرستند، بعد در چرخ که میرود برایش صلوات میفرستند، وقتی وارد گود میشود برایش صلوات میفرستند، بعد از در که وارد میشوی مرشد ضرب را نگه میدارد و فرمان صلوات میدهد، پس از ۱۶-۱۵ سال ورزش واردی میشود، یعنی هنگام ورودش به زورخانه مرشد زنگ میزند و فرمان صلوات میدهد، کسی که واردی میشود باید تمام آداب و رسوم ورزش را بلد باشد. مرحله بعدی پیشکسوت است، هنگامی که به گود وارد و از آن خارج میشود مرشد برایش زنگ میزند و هنگامی که بعد از ورودش به داخل زورخانه مرشد زنگ میزند، کهنکسوت یا ارتشبد ورزش باستانی میشود، کهنکسوت باید مانند کتاب ورزش همه اصول ورزش باستانی را حفظ باشد.
این کهنکسوت ورزش باستانی درباره وضعیت زورخانهها در اوایل انقلاب میگوید: در اوایل انقلاب ورزش زورخانهای دست یک عده از باباشملها بود اما پس از تثبیت انقلاب عدهای از آنها فوت کردند و عدهای نیز خانهنشین شدند، کمکم ورزش باستانی با حضور مردان متدین رونق گرفت و ادامه پیدا کرد، ما با نام مقدس امیرالمؤمنین(ع) ورزش را شروع و با نام مقدس حضرت حجت(عج) ورزش را ختم میکنیم.
خانمها متقاضی ورزش زورخانهای!
وی یادآور میشود: اکنون مردم خیلی طرفدار و دوستدار ورزش زورخانهای شدهاند، به ویژه از زمانی که رهبر معظم انقلاب به این ورزش بها دادند و آن را تأیید کردند و گفتند: «این ورزش نیست بلکه جزئی از فرهنگ ماست». حتی خانمها میآیند و میگویند برای ما هم کلاس ورزش باستانی بگذارید اما این ورزش، ورزشی مردانه و پهلوانانه است و به بانوان علاقهمند به ورزش باستانی گفتهام به سراغ دیگر ورزشها بروند.
چوبدار میافزاید: در گذشته شعبان بیمخ، شلوار ورزش باستانی را تن یک هنرپیشه کرده و دو میل را هم در دستش گرفته بود. عکس این هنرپیشه پشت یک مجله چاپ شده بود که در آن زمان مردم سراغ شعبان بیمخ رفتند و به این کار اعتراض کردند.
این کهنکسوت ورزش باستانی با اشاره به علاقهمندی مردم به ورزش زورخانهای میگوید: خانمها پسر بچههایشان را میآورند و میگویند میخواهیم وارد ورزش زورخانهای بشوند، به عنوان مثال پسر ۸سالهشان را آورده بودند که آموزش ببیند، گفتم باید بزرگتر شود تا یک گود مخصوص بچهها بسازیم و به کمک یک مربی ورزش باستانی را آموزش ببینند تا در آینده یک ورزشکار حرفهای بشوند.
وی درباره کتابی که در دست چاپ دارد، بیان میکند: یک آقای نویسنده من را تشویق کرد که درباره ورزش پهلوانی و زورخانهای کتابی بنویسم، به همین خاطر کتابی با عنوان «فرهنگ جوانمردی» را در مدت ۶-۵ سال نوشتم که به زودی منتشر میشود. در این کتاب شرح حالی از پهلوانان گذشته و معاصر را نوشتهام.
خبرنگار: فریده خسروی