Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:00:24 GMT

آسیب های اجتماعی زخمی کارا بر پیکر توسعه

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۷۶۳۰

آسیب های اجتماعی زخمی کارا بر پیکر توسعه

ایلام - ایرنا - آسیب های اجتماعی زخم کهنه ای است که بی شک در توسعه یک کشور تاثیر مستقیم دارد و با توجه به پیچیدگی های زندگی امروزی این آسیب ها متنوع تر و بیشتر شده اند.

به گزارش ایرنا، رفع آسیب های اجتماعی یکی از دغدغه های جدی مسئولان و از مهم ترین رویکردهای دولت است که باید با توجه به موقعیت هر جامعه و شهر که نوع آسیب های آن متفاوت است برنامه های جداگانه ای برای آن تدوین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از راهبردهایی که می تواند در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقا امنیت در مناطق کم توسعه یافته شهری تاثیر داشته باشد تقویت دستگاه های نظارتی، تربیتی و آموزش های شهروندی است.
خانواده بیشترین نقش را در کاهش آسیب ها و معضلات اجتماعی بر عهده دارد و بیشترین آسیب های اجتماعی موجود منشاء خانوادگی دارد و می توان با آموزش خانواده ها در این زمینه اولین قدم در پیشگیری از این موضوع برداشت.
می توان گفت همه بزهکاری ها در جامعه به هم ارتباط دارد و نمی توان یک مشکل و معضل اجتماعی را جدا از دیگر مسایل مورد بررسی قرار داد و آن را برطرف کرد.
برای حل آسیب های اجتماعی باید در یک نقطه متمرکز شد و تمام عوامل و متغیرهای آن را مد نظر قرار داد تا از نتایج عملیاتی که در آن نقطه به دست می آید برای دیگر نقاط استفاده کرد.
عوامل آسیب زا باید در هر منطقه شناسایی شوند و متناسب با آن مسئولان راهکار مناسب برای بررسی و پیشگیری آن ارائه دهند.

** مظاهر فرهنگی جدید افزایش آسیب های اجتماعی را بدنبال دارد
استاندار ایلام در خصوص آسیب های اجتماعی گفت: ورود مظاهر فرهنگی جدید در خانواده ها، سبب به وجود آمدن آسیب های اجتماعی شده است.
قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: اگرچه مشکلات اجتماعی در جامعه وجود دارد ولی امروز در خانواده ها نسبت به گذشته رفاهیات و زندگی های اجتماعی بیشتر شده و در مقابل آن پیچیدگی اجتماعی نیز افزایش یافته است.
وی افزود: کاهش آسیب های اجتماعی یکی از مهم ترین رویکردهای دولت در استان ایلام است و در این زمینه افزایش نشاط و کاهش آسیب های اجتماعی باید در دستور کار قرار گیرد.
استاندار ایلام یادآور شد: در جامعه کنونی خودکشی، نزاع های فردی و اجتماعی بین جوانان افزایش یافته و ورود مظاهر فرهنگی جدید در خانواده ها سبب به وجود آمدن آسیب های اجتماعی شده است.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی نمی توان یک نسخه برای کل کشور تهیه و آنرا قابل تعمیم دانست بلکه هر استان و هر شهرستان نوع آسیب های متفاوت داشته که نیازمند برنامه های جداگانه است.
وی بر بروز بودن آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی متناسب با نیازهای جوانان تاکید کرد و یادآور شد: عوامل آسیب های اجتماعی در استان باید شناسایی شوند و مدیران و مسئولان نیز سرفصل های مهم را بررسی و برای حل آن تلاش کنند.
استاندار ایلام اضافه کرد: مدیران صاحب اندیشه و تدبیر هستند بنابراین باید خود را با مشکلات تطبیق دهند چرا که برنامه ریزی در رفع معضلات اجتماعی نقش مهمی خواهد داشت.
** مسئولیت ساماندهی آسیب های اجتماعی تنها بر عهده دولت نیست
معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام گفت: مسئولیت ساماندهی مسائل و آسیب های اجتماعی جامعه تنها بر عهده دولت نیست.
محمد نوذری افزود: همه ارگان ها، مردم و اصحاب رسانه به عنوان قشری تاثیرگذار باید وارد کار شده و در این زمینه اقدام لازم انجام دهند.
وی با بیان اینکه برای مقابله با آسیب های اجتماعی نظیر خودکشی در استان تنها کارهای تحقیقاتی جوابگو نیست، ادامه داد: در این زمینه باید به سمت اقدام های فرا تحقیقاتی پیش برویم.
معاون استاندار ایلام از تدوین سند توسعه اجتماعی استان تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: این سند با سه رویکرد کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با اولویت کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقا نشاط اجتماعی خواهد بود.
نوذری یادآور شد: امسال برای کاهش آسیب های اجتماعی مردم ساکن در مناطق حاشیه شهرها نیز برنامه های مختلفی داریم.
وی با اشاره به رتبه ایلام در زمینه آسیب های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد و نزاع که به ترتیب در رده 30، 26 و 25 کشور قرار دارد، گفت: رتبه اول استان ایلام در زمینه اقدام به خودکشی و رتبه دوم استان در زمینه خودکشی موفق زیبنده استان نیست.
نوذری با ذکر اینکه تاب آوری اجتماعی در استان پایین است، اضافه کرد: گفتمان بین خانواده های ایلامی ضعیف و باید تقویت شود.
وی گفت: اطلاع رسانی برخی آسیب های اجتماعی به توسعه این آسیب دامن زده و در واقع نوعی تبلیغ و یادگیری این آسیب خواهد بود.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام اظهار کرد: رسانه ها نقش مهمی در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی دارند ولی در برخی مشکلات نظیر خودکشی نباید مانور و تبلیغ کرد.
** طرحهای پیشگیری از آسیب اجتماعی با نگاه بومی هر منطقه باشد
مدیرکل بهزیستی ایلام گفت: طرح های پیشگیری از آسیب های اجتماعی در هر منطقه باید با نگاه بومی اجرا و عملیاتی شود.
زهرا همتی افزود: اقدام برای کاهش و رفع آسیب های اجتماعی در هر منطقه باید با نگاه خاص به آن منطقه انجام شود تا بازخورد مثبتی به همراه داشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم بازنگری طرح های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ادامه داد: باید در دوره های زمانی مشخص راهبردهای بکار گرفته در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد تا روند رو به رشد یا عدم موفقیت این طرح ها مشخص شود.
وی اظهار کرد: این اقدام موجب می شود تاثیر طرح های پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مناطق مختلف مشخص و در صورت موفقیت، اجرای آن تداوم و در صورت عدم تاثیر اجرای آنها متوقف شود.
همتی، کاهش طلاق، پیشگیری از خودکشی و اعتیاد، پیشگیری از آسیب های اجتماعی ویژه دانش آموزان (ماد) و فعالیت مرکز اورژانس اجتماعی (123) با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی مختلف نظیر کودک آزاری، همسر آزاری و غیره را از جمله طرح ها ی این اداره کل برای پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی در این استان برشمرد.
وی به طرح ویژه پیشگیری از آسیب اجتماعی خودکشی در این استان اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح که به تازگی وارد مرحله اجرایی شده 2 میلیارد ریال اعتبار از محل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی اختصاص یافته و این برنامه در شهرستان های ایوان و ملکشاهی اجرا می شود.
به گفته مدیرکل بهزیستی ایلام، این طرح با مشارکت موسسه های مردم نهاد اجرا خواهد شد که در اجرای آن هفت گروه جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی در این 2 شهرستان مشارکت دارند. مهارت های اجتماعی و عاطفی جوانان در خانواده باید تقویت شود
آسیب اجتماعی مولود فقدان مهارت
مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام نیز مبحث شبوع اسیب های مختلف اجتماعی را با تغییر الگو اجتماعی عنوان کرده و اظهار می دارد : برخلف جامعه سنتی که فرد در فرایند جامعه پذیری نحوه پسخ به محرک های محیطی را فرا می گرفت نسل های کنونی با نو شدن تکنولوژی و زندگی با شرایط متفاوت مواجه شده که انطباق با ان نیازمند اموزش است.
عهدیه طهماسبی به خبرنگار ایرنا گفت: کنترل خشم ، مدبریت روابط ، تسلط بر توانایی های ارتباطی نیازهای جدید هسیتند که ناتوانی در انها موجب ابتلا به اسیب روانی و اجتماعی است.
وی افزود: مهارت های اجتماعی مانند رعایت حقوق شهروندی، احترام متقابل، سعه صدر، گذشت، فداکاری، نحوه صحبت با همدیگر، مهرورزی از فضائل اخلاقی هستند که باعث خوشبختی و آرامش افراد می شوند.
وی ادامه داد: جوانان به‌عنوان نیروی محرک و منبع انرژی مثبت نقش عمده و اساسی در تعیین جهت‌گیری‌ها و توسعه‌ی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع دارند ل باید از نظر مهارت های اجتماعی توانمند باشند.
7180/6034

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آسيب هاي اجتماعي توسعه جامعه مهارت اموزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۷۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ستارگان خاک به آغوش دیارشان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ رضا علیجانی اظهار کرد: پیکر مطهر این شهداء طی روز‌های گذشته در منطقه عملیاتی فکه در جغرافیای شهرستان دهلران پیدا شده است.
وی افزود: این شهدا سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر یک به شهادت رسیده اند.
علیجانی ادامه داد: این شهدای تازه تفحص شده همگی دارای پلاک هویتی هستند.
وی ادامه داد: پیکر مطهر این شهدا برای تشخیص هویت به معراج شهدای تهران و انجام آزمایش تخصصی دی. ان.‌ای و استان محل اعزام فرستاده می‌شوند.

۹۲ شهید گمنام در ۴۲ یادمان استان ایلام به خاک سپرده شده اند.
استان ایلام دارای بیش از سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ آزاده است که در مقایسه با کل جمعیت استان در دهه ۶۰ (۲۵۰ هزار نفر) بیشترین تعداد ایثارگر کشور را به خود اختصاص داده است.
مناطق مسکونی استان ایلام بیش از ۳۰۰ بار مورد حمله هوایی رژیم بعث قرار گرفت و تا پایان جنگ تحمیلی و هنگام عملیات مرصاد در محاصره نیرو‌های عراقی بود.
شرهانی، نقطه ایثار، قلاویزان، سه راهی جندالله، قرارگاه بانروشان، کانال کمیل، قرارگاه شهید باقری، زمین فوتبال چوار، میمک و کوشک از جمله یادمان‌های دوران دفاع مقدس استان ایلام هستند.

دیگر خبرها

  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • بازگشت ستارگان خاک به آغوش دیارشان
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجهی به آسیب‌های اجتماعی
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجه به آسیب‌های اجتماعی
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی