همچون حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ولایتمدار، شاکر و مجاهد باشید
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۷۸۰۷
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: همچون حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ولایتمدار، شاکر و مجاهد باشید در کنار عمل به تکلیف و وظیفه انسانی و الهی خود نگران آینده نباشید که این کشور را ائمه معصومین(ع) حفظ میکنند.
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در مراسم بزرگداشت ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با اشاره به ویژگیهای حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: حضرت برخلاف مردم شاکر نعمت امامت و ولایت زمان خود بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد حوزه علمیه افزود: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) زمان امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) در درک کردند و از فرصت کنار آنها بودن نهایت استفاده معنوی را داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه انسانها در مقابل نعمات الهی به دو شکل شکر و کفران برخورد میکنند، عنوان کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نسبت به نعمت ولایت و امامت بسیار شاکر بودند و با اطاعت محض از امام ایشان را یاری میدادند، مردم زیادی در مدینه بودند اما امام را یاری نمیکردند.
وی افزود: حضرت عبدالعظیم همچون سایر مردم نگفت امام برای خود و ما هم برای خود زندگی کنیم، با وجود خفقان حاکم از سوی ظالمان و جائران زمان به کسب معرفت، گسترش مکتب اهلبیت(ع) و خدمت به شیعیان پرداختند. آیا امروز ما هم همچون حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) رفتار میکنیم با اینکه ما در کشور آزاد هستیم و حضرت برای چنین کارهایی آزاد نبودند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در آستانه چهل سالگی انقلاب قرار داریم، بیان کرد: مقداری تفکر کنیم که آیا ما از نعمت بزرگ الهی یعنی انقلاب، اسلام و ولایت نهایت استفاده را برای کسب معرفت و خدمت به مردم داریم.
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه در کشورمان زمان طاغوت کسی حق نداشت آزادانه صحبت کند تکثیر سخنرانیهای امام راحل خلاف بود، گفت: امروز برخی مسوولان و مردم به جای خدمت به نظام و مردم خیانت میکنند، برخی کسبه به جای کاهش قیمتها انبارهای خود را پر میکنند؛ آیا چنین اعمالی شکرانه انقلاب و نظام است!.
وی افزود: برخی خائنان در جمهوری اسلامی اطلاعات هستهای و موشکی ما را به دشمن میدهند که پول بگیرند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی افراد در قالب دین، حرم و هیات برای دیگران نقش بازی میکنند، اظهار کرد: آن کسانی که پول مردم را جمعآوری کردند و به زلزله زندگان ندادند از همین قماش هستند.
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه انقلاب نعمت بزرگ الهی برای ملت ایران بود، ابراز کرد: کسانی که میگویند جمهوری اسلامی برای ما چه کرده از خود بپرسند آنها برای جمهوری اسلامی چه کردند که نسبت به این نعمت بزرگ الهی ناشکری دارند.
وی افزود: شهدا، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و رزمندگان ما برای حفظ این انقلاب جان و عمر دادند آن وقت برخی که هیچ خدمتی به نظام نداشتند ادعای سرمایه نظام بودن دارند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از ویژگیهای دیگر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تلاش و جهاد علمی بود، گفت: حضرت با بصیرتی که از ناحیه اهلبیت(ع) کسب کرده بودند تکلیف خود را تشخیص داده و به آن عمل میکردند، امروز هم ما باید در مسائل دینی و شرعی به مراجع و فقهای اسلام مراجعه کنیم و صحت سقم دین خود را مورد بررسی قرار دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه از ویژگیهای دیگر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) استقامت بر مسیر حق بود، عنوان کرد: مردم کشورمان هر زمان در کنار رهبر خود مقابل دشمن ایستادگی کردند پرچم با افتخار بالا بود اما هر زمان استقامت نکردند برعکس شد.
استاد حوزه علمیه افزود: در دوران انقلاب و دفاع مقدس مردم با اطاعت از ولی فقیه پیروز شدند اما امروز در تکثیر نسل، اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی، اجرای عدالت در ادارات و ترویج فرهنگ کار و خدمت کوتاهی کردند و در این عرصهها موفق نبودند.
وی با بیان اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در کنار شکر و استقامت نسبت به آینده نیز نگرانی نداشتند، اظهار کرد: آن خدایی که حضرت موسی(ع) و حضرت ابراهیم(ع) را از دشمنان نجات داد و ایرانیان را از پهلوی و صدامیان نجات دارد امروز هم ما را از آمریکا، آل سعود و اسرائیل نجات خواهد داد، بنابراین ما نباید نگران آینده باشیم. این انقلاب و نظام را حرمهایی نظیر حضرت معصومه(س)، امام رضا(ع)، شاهچراغ(ع) و حضرت عبدالعظیم(ع) نگه داشتند.
پایان پیام/487منبع: شبستان
کلیدواژه: بیرجند خراسان جنوبي کرمان معاون اول رئیس جمهور بندرعباس شیراز هرمزگان مشهد اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس ظرفیت های گردشگری فارس ولایت مداری ولایت ولایت فقیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۷۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
امام جعفر صادق(ع) با بنیان نهادن فقه جعفری در دورهای که کسب دانش همچون الماس گرانبها و دور از دسترس بود، انقلاب بزرگی را در عرصه علمی و فرهنگی آغاز کردند، که امروز شاهدیم انقلاب اسلامی تبلور ارزشهای مکتب امام صادق(ع) تلقی میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، به مناسبت فرارسیدن بیست و پنج شوال _سالروز به شهادت رسیدن امام جعفر صادق (ع) _ پایه گذار «مکتب جعفری» ابعادی از حیات اجتماعی و سیاسی آن امام بزرگوار را در کلام رهبر انقلاب به رشته تحریر درمیآوریم؛ امامی که در دوران خود موجب نوسازی و احیای تعلیمات اسلامی شد.
زمانیکه حکومت بنی امیه در سراشیبی سقوط قرار گرفت، یک فضای باز سیاسی ایجاد شد که در این مرحله فشار بر روی مخالفین مخصوصاً امام صادق (ع) کاهش یافت و امام از فرصت به دست آمده، حداکثر استفاده از تحولات دوران جابهجایی حکومت را بردند. امام صادق (ع) بهعنوان یکی از پیشگامان حرکت اسلامی و داعیهداران فرهنگ اصیل دینی دست به اقدامات سیاسی همانند، تقویت جایگاه امامت و ایجاد ولایتپذیری، ایجاد واقعیتنگری سیاسی، طاغوتستیزی، زندهنگهداشتن حماسه عاشورا و تقیه بین شیعیان زدند.
بهطور کلی موارد زیر را بهعنوان برجستهترین و محوریترین فعالیتهای دوران حیات امام صادق (ع) میتوان برشمرد:
۱. تبیین و تبلیغ مسئله امامت
۲. تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه فقه شیعی و تفسیر قرآن با بینش شیعی
۳. ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی
امامِ مکتب
امام صادق (ع) مرد مبارزه، علم و دانش و تشکیلات بود، اما مرد علم و دانش بودنشان را بسیار شنیدهایم. محفل درس امام صادق (ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار بهوجود آورد هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بینظیر بود. همه حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآنی که در طول یک قرن و اندی توسط مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بودند، امام صادق (ع) به شکل درست بیان کرد و همین موجب شد که دشمن از او احساس خطر کند.
امامِ مبارزه
مرد مبارزه بودن امام را کمتر شنیدهایم. امام صادق (ع) مشغول یک مبارزه دامنهدار و پیگیر بود؛ مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و بهوجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق (ع) زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از میان ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد. این در زندگی امام صادق (ع) برای کسی که دقت و مطالعه کند بسیار آشکار است.
امامِ تشکیلات
اما آن بُعد سومی که بسیاری نشنیدهاند، مرد تشکیلات بودن امام است. امام صادق (ع) یک تشکیلات عظیمی از مومنان به خود، از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود؛ تشکیلاتی که امام صادق (ع) هرزمان اراده میکرد آنچه را که او میخواهد مردم بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم منتقل میکردند. یعنی از همهجا وجوهات و بودجه برای اداره مبارزه سیاسی عظیم آلعلی جمع میشد. وکلا و نمایندگان امام صادق (ع) در همه شهرها وجود داشتند که مردم و پیروان ایشان بتوانند به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجبالاجراست. آن کسی که برای ما واجبالاطاعه و ولی امر است فتوای مذهبی و اسلامیاش در باب نماز، زکات، روزه، بقیه واجبات، با فتوای سیاسیاش و فرمانش در زمینه جهاد، روابط سیاسی، روابط داخل کشور، و همه مسائل یکسان است، همه واجبالاطاعه است. امام صادق (ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را بهوجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند، با دستگاه بنی امیه مبارزه میکرد.
سیاست امام صادق (علیه السّلام) در گام اول، یک سیاست فرهنگی_تشکیلاتی و در جهت پرورش اصحابی بود که از نظر فقهی و روایی از بنیانگذاران تشیع جعفری به شمار آمدهاند. تلاشهای سیاسی امام (ع) در برابر قدرت حاکمه در آن وضعیت، در محدوده نارضایتی از حکومت موجود، عدم مشروعیت آن و ادعای امامت و رهبری اسلام در خانواده رسول خدا (ص) بود. از نظر امام صادق (ع) تعرض نظامی علیه حاکمیت، بدون فراهم آوردن مقدمات لازم جز شکست و نابودی نتیجه دیگری نداشت. برای این کار بهراهانداختن یک جریان شیعی فراگیر با اعتقاد به امامت، لازم بود تا براساس آن، قیامی علیه حاکمیت آغاز و حصول به پیروزی از آن ممکن باشد وگرنه یک اقدام ساده و شتابزده نه تنها دوام نمیآورد، بلکه فرصتطلبان از آن بهرهبرداری میکنند.
شبکه گسترده تبلیغاتی و سیاستِ تقیه
باوجود تبلیغات گستردهای که از سوی بلندگوهای رژیم خلافت اموی انجام میگرفت و حتی نام علیبنابیطالب (ع) به عنوان محکومترین چهره اسلام، در منابر و خطابهها یاد میشد، بدون وجود یک شبکه تبلیغاتی قوی آیا ممکن بود اهلبیت (ع) در نقاطی چنان دوردست و ناآشنا، چنین محبوب و پرجاذبه باشند که افرادی محض دیدار و استفاده از محضر آنان و نیز عرضه کردن دوستی و پیوند خود با آنان راههای دراز را بپیمایند و به حجاز و مدینه روی آورند؟ دانش دین را فراگیرند و در موارد متعددی بیصبرانه اقدام به جنبش نظامی _و به زبان روایت، قیام و خروج_ را از امام بخواهند؟ اگر تسلیحات شیعه فقط در جهت اثبات علم و زهد ائمه بود، پس درخواست قیام نظامی چه معنایی داشت؟
ممکن است سوال شود اگر به راستی چنین شبکه تبلیغاتی وسیع و کارآمدی وجود داشته، چرا نامی از آن در تاریخ نیست و صراحتاً ماجرایی از آن نقل نشده است؟
دلیل این بی نشانی را نخست در پایبندی وسواسآمیز یاران امام به اصل معتبر و مترقی «تقیه» باید جست که هر بیگانهای را از نفوذ در تشکیلات امام مانع میشد.
فعالیتهای امام (ع) بهطور عمده در پنهانی انجام میگرفت و آن حضرت مکرر اصحاب خود را به کتمان و حفظ اسرار اهل بیت (ع) دستور میداد، بهطوریکه روایات زیادی در این زمینه از آن حضرت نقل شده است. رهبری شیعه به طور مسلم دارای برنامهها و فعالیتهای پنهانی در جهت انسجام مذهبیان بود؛ چیزی که در دورههای بعد آثارش هویدا گشت. امام (ع) معمولاً از رفتوآمد به دربار خلفای عباسی جز در موارد معدودی سرباز میزد و به همین سبب هم از طرف آنها مورد اعتراض قرار میگرفت. بدینگونه بود که امام نارضایی خود را نسبت به حکومت آنها ابراز میداشت و با توصیههای سیاسی به افراد مانند: «اَیّاکَ وَ مُجَالِسَةُ الْمُلُوکِ» (بر تو باد که از همنشینی پادشاهان دوری کنی)، یاران خود را نیز از همنشینی با سلاطین برحذر میداشت و نیز میفرمود: «کَفَّارَةُ عَمَلِ السُّلْطَانِ، اَلْإِحْسَانُ إِلَی الْاِخْوَانِ» (کفاره همکاری با سلطان، نیکی به برادران است).
انحرافِ انقلاب
در دوران حکومت بنیامیه، مبارزات امام به شکل آشکار بود، اما در دوران بنیعباس _که طولانیتر بود_ این کار به صورت مخفیانهتری انجام میگرفت. بنی عباس آن جریان انحرافی بودند که از فرصت انقلاب سوءاستفاده کردند. یعنی همان انقلابی را که امام صادق (ع) داشت بهوجود میآورد، منحرف کردند و این خطر همیشه انقلابها است. آن خط درست انقلاب که منطبق با معیارها و ضوابط اصلی انقلاب است گاهی جای خود را به یک خط عوضی منحرف فاسد باطل با شعارهای حق میدهد. این است که انسان حواسش باید جمع باشد. مردم آن زمان حواسشان جمع نبود. تا سالها بعد، شاید تا سی سال بعد یا بیست سال بعد، مردم مناطق دوردست خیال میکردند که این حکومت بنی عباس محصول مبارزات آنها است. خیال میکردند حکومت آلعلی همین است و خبر نداشتند که اینها غاصباند.
امام صادق (ع) در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی نقش مهمی را در جهان اسلام ایفا کردند. میتوان گفت که بیشتر مردم فقط چهره فقهی و دینی امام (ع) را میشناسند و کمتر نقش سیاسی ایشان مورد بررسی قرار گرفته و حتی از آن غفلت نیز شده است، اما واقعیت این است که امام صادق (ع) و پدر بزرگوارشان در عرصه سیاست یک الگوی مناسبی را ترسیم کرده که میتواند امروزه نقشه راه سیاستمداران قرار گیرد.
کد خبر 750440